Spring naar bijdragen

God en de Olympische Spelen


Aanbevolen berichten

Afgelopen vrijdag keek ik zoals nog 2,8 miljoen Nederlanders naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Een grootse show zoals altijd. Maar wat zag ik? Ik zag God. Ik zag een manifestatie van hoe God ons bedoeld heeft: een verlangen naar eenheid en schoonheid en een gave tot scheppen.

Ik zag al die teams uit al die landen binnen lopen en dacht aan de eenheid die we eigenlijk allemaal zoeken. Dat we allen behoren tot het menselijk ras en eigenlijk graag in eenheid en vrede willen leven. “Build a better world by promoting the Olympic Truce and using sport to forge friendship among the athletes, young people and communities.â€, staat er ook op de website van de Olympic Movement. En God wil graag dat wij in eenheid met Hem leven en met elkaar. Daarom heeft Hij ons een verlangen daarnaar ingegeven. Ieder van ons.

Daarnaast zijn wij geschapen naar Zijn beeld. We lijken dus op hem. En dit lijkt tot uiting te komen in de door God geschonken behoefte mooie dingen te creëren. Zoals muziek en kunst. En daar zagen we er vrijdagavond genoeg van. “Naar Gods beeld geschapen' (Gen. 1:26) geeft de mens ook gestalte aan de waarheid van zijn relatie met God door de schoonheid van zijn artistieke scheppingen.â€, zegt de Cathechismus van de Katholieke Kerk (CKK).  Deze mogelijkheid te scheppen maakt ons mens, want “kunst is een vrij geschonken overmaat van de innerlijke rijkdom van de mens, die het zoeken naar de levensnoodzakelijke dingen overtreft, dat bij alle levende wezens aanwezig is.â€

En hoewel ik geen sportfanaat ben en mij de Olympische Spelen niet veel interesseren, kon ik met deze gedachten in het achterhoofd toch meer genieten van al het moois wat ik vrijdag zag. Want ik zag God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid