Spring naar bijdragen

Spijt in het leven?


Aanbevolen berichten

Wat ik doe met alle tijd die ik heb in mijn leven?
Ik leg het voor Gods voeten neer om het aan Hem te geven.

Ik las een poosje geleden eens een artikel over de ‘top five regrets of the dying.’ Oftewel; de top vijf van dingen waar mensen die op hun sterfbed liggen spijt van hebben in hun leven. Ik vond het erg interessant om te lezen. Terwijl ik dat las herinnerde ik mij iets wat mijn ouders mij ooit hebben gezegd; ‘je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan van wat je niet hebt gedaan’ en wat betreft de meeste dingen in het leven ben ik het daarin met ze eens. Maar wat mij opviel aan het artikel is dat mensen met name spijt hadden van dingen die ze niet hadden gedaan en in mindere mate van dingen die ze wel deden.

We hebben allemaal wel eens ergens spijt van, soms van dingen die we niet doen, soms van dingen die we juist wel doen. Maar wat ik het mooiste vond van het artikel en waar het waarschijnlijk ook voor bedoeld is, is dat je er zelf over na kan denken. Als ik nog een jaar te leven zou hebben, welke dingen zou ik dan ondernemen? Wat zou ik in mijn leven nog perse mee willen maken? Het is goed om daar over na te denken, maar wat mij echter opviel is dat er in de top vijf niet zo zeer gesproken wordt over grote ondernemingen in het leven, maar meer over de kleinere keuzes die je elke dag moet maken. Leef ik de dag zoals ik die wil leven? Hoe ga ik met mijn gevoelens om? Zijn de keuzes die ik maak gebaseerd op wat anderen willen of wat ik zelf wil? Stel dat je leven over een uur zou eindigen, zou je dan tevreden zijn met de keuzes die je hebt gemaakt, zowel de grote als kleine?

Ik realiseer me dat ik best tevreden ben, maar dat het op sommige punten ook beter kan. Ook ik ben gevoelig voor wat anderen van mij willen of verwachten, al ben ik voor de ene persoon gevoeliger daarin dan voor de andere. Echter er is er maar één Iemand die iets over mijn leven te vertellen heeft, over wat ik wel en niet moet doen. En die Iemand is God.

Gods zegen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

"Geniet van het leven, want het duurt maar even". Een gezegde dat we in Nederland met regelmaat hanteren. Maar op het laatste moment bedenken wat je nog had willen doen is te laat. Op het moment dat je een kans ziet, grijp die aan. Dan kan je als het niet uitpakt zoals gedacht, toch terug kijken op het uitproberen. Dit voorkomt mijns inziens het hebben van spijt dat je iets niet gedaan hebt. Schuif die dingen niet teveel vooruit, want later komt er een keer een moment "wat als". Hierbij is het belangrijk om God te betrekken, dat je niet onverhoopt en mega impulsief acties onderneemt, maar met onderzoek en wel overwogen tot een besluit komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid