Spring naar bijdragen

Schietgebedjes op het voetbalveld


Aanbevolen berichten

 

Misschien is het je ontgaan – laat me dan wel even weten onder welke steen je, je precies bevindt – maar sinds een aantal dagen is er een groot voetbalevenement gaande. Opvallend genoeg neemt hiermee niet alleen de hoeveelheid voetbal maar ook de hoeveelheid religieuze uitingen op de beeldbuis enorm toe. Van tatoeages tot ten hemel geheven handen en van schietgebedjes tot het slaan van kruisjes: christelijke symbolen en gebaren lijken onlosmakelijk met deze sport verbonden.

Hoe moeten we dit alles duiden? Zien we de talloze verwijzingen van voetballers naar het geloof als overdreven gedrag, als schijnheiligheid of als het oprecht betrekken van God bij hun bezigheden? Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit. Het gaat elke keer weer om een individuele voetballer die de persoonlijke keuze maakt om een bepaald christelijk symbool (uit) te dragen en ik denk dat elke voetballer dus ook zijn eigen redenen en bedoelingen heeft.

Toch denk ik dat die voetballers met zijn allen een belangrijke rol kunnen spelen in ons rap ontkerkelijkende West-Europa. Onlangs las ik dat gevoelens en geloof tegenwoordig weer een plaats ‘mogen’ hebben tussen voetballers onderling en dat het wereldje steeds wat minder uitsluitend op stoerheid gericht lijkt te zijn. Een positieve ontwikkeling als je het mij vraagt, want voetballers spreken een groot publiek aan; de kijkcijfers liegen er niet om. De optimist in mij ziet mogelijkheden: als voetbalfans zien dat hun ‘goden’ zich ondergeschikt weten aan een God, dan kan dat hun ogen openen voor de schat die het geloof ook hen te bieden heeft.

Geen schat op aarde, zoals een EK-beker, die door mot en roest ontoonbaar gemaakt kan worden en die door dieven gestolen kan worden, maar een schat in de hemel. God spreekt in de Bijbel tot en door mensen van allerlei rangen en standen. Zou hij ook door voetballers kunnen spreken? Ik geloof daar wel in.

Of dat op dit moment ook daadwerkelijk gebeurt? Daar moet ik me nog even op bezinnen, ‘gelukkig’ is er de komende avonden nog meer dan genoeg onderzoeksmateriaal…

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid