Spring naar bijdragen

Hij komt, Hij komt


Aanbevolen berichten

Morgen is het Hemelvaartsdag: meestal een van de weinige dagen waarop ik er als midden-PKNer in een kerkdienst aan herinnerd word dat Jezus terug zal komen op aarde. Best vreemd eigenlijk, want we maken de grootste plannen voor dingen die soms nog vele jaren voor ons liggen, terwijl we de gebeurtenis die een enorme impact zal hebben op verleden, heden en toekomst ondertussen heel hard links laten liggen.

Is het te vaag? Te ongrijpbaar? Duurt het te lang? Of zijn we zo bang voor Jezus’ wederkomst dat we er maar liever niet over nadenken en er al helemaal niet teveel over willen praten? Ik vind het fascinerend, zowel de overtuiging dat Jezus zal terugkomen als het feit dat deze overtuiging in sommige verbanden zo nadrukkelijk met een stilzwijgen omringd wordt. Misschien is het inmiddels wel simpelweg geen urgent onderwerp meer; christenen wachten al ruim tweeduizend jaar op Jezus’ terugkomst naar de aarde en moesten ondertussen ook nog eens trucjes verzinnen om hun geloof enigszins geloofwaardig te houden, zo was deze week te lezen in Trouw (klik hier).

Heeft Jezus zich vergist? Dat lijkt me toch sterk. Alsof Hij bij Zijn hemelvaart een dag heeft geprikt in samenspraak met de aanwezigen, maar vervolgens de datum verkeerd genoteerd heeft. Nee, ik geloof niet zo in vergissingen en ik geloof ook niet dat Jezus vergeten is dat Hij nog terug moet komen. Ik geloof wel dat er in sommige contreien van het christendom te weinig aandacht is voor het feit dat het goed is om onze olielampjes gevuld te houden en om klaar te staan als knechten die wachten tot hun heer thuiskomt.

Jezus zegt meerdere keren dat Hij zal komen als een dief in de nacht. Voor veel mensen is dit voldoende reden geweest om te denken dat het dus beter is om er niet teveel mee bezig te zijn; hartstikke vermoeiend, je weet immers toch nooit wanneer Hij komt en schrikken ga je toch wel. Toch is het goed om ook deze uitspraak van Jezus te lezen in haar context: “Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, want u bent allen kinderen van het licht en van de dag†(1 Tes. 5:4-5) en “Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent.†(Op. 3:3)

We hoeven volgens mij dus niet bang te zijn dat Jezus opeens ‘s nachts bij ons een ruitje intikt om als een dief bij ons in te breken, want Jezus zal aankloppen; we mogen in het licht leven, vertrouwend op en vasthoudend aan de belofte die Jezus ons heeft gegeven. Niet bang maar ook niet gelaten, wél vol verwachting.

Fijne Hemelvaartsdag!

Link naar bericht
Deel via andere websites
christenen wachten al ruim tweeduizend jaar op Jezus’ terugkomst naar de aarde en moesten ondertussen ook nog eens trucjes verzinnen om hun geloof enigszins geloofwaardig te houden, zo was deze week te lezen in Trouw

inderdaad - het is een wachten op Godot. (K)

Jezus komt nooit letterlijk terug, op de wolken of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
christenen wachten al ruim tweeduizend jaar op Jezus’ terugkomst naar de aarde en moesten ondertussen ook nog eens trucjes verzinnen om hun geloof enigszins geloofwaardig te houden, zo was deze week te lezen in Trouw

inderdaad - het is een wachten op Godot. (K)

Jezus komt nooit letterlijk terug, op de wolken of zo.

Dat je niet gelooft in het Christendom is prima, dat mag je etaleren in Levensbeschouwing. Daarbuiten wordt dat niet gewaardeerd en is dit de laatste keer dat je daarop gewezen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
christenen wachten al ruim tweeduizend jaar op Jezus’ terugkomst naar de aarde en moesten ondertussen ook nog eens trucjes verzinnen om hun geloof enigszins geloofwaardig te houden, zo was deze week te lezen in Trouw

inderdaad - het is een wachten op Godot. (K)

Jezus komt nooit letterlijk terug, op de wolken of zo.

Dat je niet gelooft in het Christendom is prima, dat mag je etaleren in Levensbeschouwing. Daarbuiten wordt dat niet gewaardeerd en is dit de laatste keer dat je daarop gewezen wordt.

ik ben niet de enige die niet in een letterlijke terugkomst van Jezus gelooft

Paus Benedictus XVI heeft het 'alarmisme' onder veel christenen dat het einde van de wereld nabij is en Jezus binnenkort zal terugkeren, verworpen.

Tijdens een ceremoniële bijeenkomst in het kader van Kerstmis verzekerde hij de aanwezigen dat dit níet de laatste dagen zijn, en dat de terugkomst van Jezus eerder 'geestelijk' dan letterlijk moet worden opgevat.

bron; nujij.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zouden wij niet in slaap gevallen zijn en daarmee de verwachting op de wederkomst ook? Als we slapen zijn we niet bewust van het punt dat we mogen wandelen in het licht, zodat we niet overvallen zullen worden.

Volgens mij heb je daar gelijk in ja. Ik vind het bizar om te bedenken dat we elk jaar allerlei feestdagen hebben om gebeurtenissen te vieren die in een ver verleden hebben plaatsgevonden (ze zijn nog steeds relevant hoor, daar niet van), terwijl we die ene grote feestdag die we zelf ooit mogen gaan meemaken voor het gemak lijken te vergeten.

We hebben namelijk jaarlijks vaste periodes waarin we ons voorbereiden op feesten als Kerst en Pasen, maar de voorbereiding op de wederkomst van Jezus komt sporadisch 'per ongeluk' eens ter sprake. Tenminste, dat is hoe het in een aanzienlijk deel van de kerken gaat (niet overal natuurlijk).

Als we op die manier blijven slapen, dan worden we mijns inziens dus wel overvallen en dat is eigenlijk hartstikke zonde, in beide betekenissen van het woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaf Jezus daarom ook niet de gelijkenis van de 10 bruidsmeisjes (als ik me niet vergis) die op de bruidegom wachtten? Waarvan 5 geen olie genoeg hadden? Juist als voorbereiding voor de wederkomst?

Of heb ik nu een hele verkeerde gelijkenis voor ogen?

Volgens mij heb je helemaal de goede voor ogen ja: klik. Mooi beeld, maar over de vertaling naar de hedendaagse praktijk lopen de meningen dan vaak weer uiteen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid