Spring naar bijdragen

Cabaretier leert bijbelboeken uit hoofd


Aanbevolen berichten

Tom Meyer kent 14 Bijbelboeken en diverse Bijbelgedeelten uit zijn hoofd. Het reciteren gaat nog vlot ook, zonder enige hapering. Hij reciteert de boeken als een verhaal, gebarend, met wisselende intonaties en tactvolle stiltes.

In Amerika gaat hij inmiddels voor in verschillende kerken, zo meldde The Journal Gazette donderdag. Als zelfbenoemd „Wordsower†ziet hij het als zijn taak om het Woord te zaaien. Hij is lid van een organisatie die op deze manier evangelisatie ter hand neemt.

YouTube bewijst zijn feilloze geheugen en vlotte voordracht. Er zijn filmopnamen van soms wel een uur te vinden waarin hij Openbaring voordraagt, of Maleachi, Jona, de helft van Genesis, diverse psalmen en afzonderlijke Bijbelgedeelten. Het totaal aantal boeken zijn volgens zijn website Genesis, Ruth, Hooglied, Joël, Obadja, Jona, Nahum, Habakuk, Zefanja, Haggaï, Zacharia, Maleachi, Jacobus en Openbaring. Vooral het laatste boek draagt hij vaak voor.

Troost
Meyer begon met het inprenten van de Bijbel toen hij naar een bible college zou gaan. Zijn predikant adviseerde hem de Bergrede van Jezus uit het hoofd te leren. „Hij wist dat ik bang en ongerust zou worden over van alles. Het is een passage die mensen troost en ik denk dat hij het wist.â€

Sindsdien heeft Meyer cursussen gevolgd om zijn geheugen te verbeteren. Volgens Meyer zijn er een aantal stappen om Bijbelteksten in het hoofd te prenten: in gebed een tekst uitkiezen, hardop lezen, uitschrijven en het opschrijven van trefwoorden per vers.

Memoriseren is een verloren kunst geworden, stelt hij. De komst van de drukpers maakte grote en goedkope oplages van boeken mogelijk. Daarmee werd onthouden minder belangrijk. Met de komst van computers, laptops en telefoons is de vaardigheid van informatie opvragen belangrijker geworden dan informatie onthouden.

Het onthouden van Bijbelgedeelten is geen aardige truc, vindt Meyer. „Het heeft alles te maken met het einde van de tijd. Om zo dicht bij God te wandelen. Om Zijn Woord in je hart te hebben, dat je onderwijst en opdrachten geeft. Om zo een dader van het Woord te zijn.â€

Bron: Refdag

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat altijd iets engs hebben... Je ziet dat ook wel bij van die jongetjes van een jaar of 5 die dan de hele koran uit hun hoofd kunnen opdreunen maar geen flauw idee hebben waar het nu eigenlijk om gaat.

Alhoewel het misschien af en toe handig kan zijn, vind ik begrijpend lezen belangrijker dan memoriseren en opdreunen. Zal wel aan mij liggen... :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sindsdien heeft Meyer cursussen gevolgd om zijn geheugen te verbeteren. Volgens Meyer zijn er een aantal stappen om Bijbelteksten in het hoofd te prenten: in gebed een tekst uitkiezen, hardop lezen, uitschrijven en het opschrijven van trefwoorden per vers.

Dit vind ik geen hersenloos opdreunen hoor :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat altijd iets engs hebben... Je ziet dat ook wel bij van die jongetjes van een jaar of 5 die dan de hele koran uit hun hoofd kunnen opdreunen maar geen flauw idee hebben waar het nu eigenlijk om gaat.

Alhoewel het misschien af en toe handig kan zijn, vind ik begrijpend lezen belangrijker dan memoriseren en opdreunen. Zal wel aan mij liggen... :|

Ik ken ondertussen toch wel een flink aantal psalmen of teksten uit het Evangelie (deels) uit mijn hoofd. Niet omdat ik hier nu echt op het zitten leren ofzo, maar gewoon omdat ik ze vaak gehoord of gelezen heb. Teksten krijgen voor mijn gevoel toch een andere betekenis op die manier; soms komen bepaalde teksten ineens in me op bijvoorbeeld n.a.v. en situatie in mijn dagelijks leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid