Spring naar bijdragen

Onderschat “de NL3-kijker� niet


Aanbevolen berichten

Tja, ook ik ontkom er niet aan: de Grote Jezus Quiz. Wat mij betreft riep deze quiz wel erg veel reacties op van zowel EO-leden als niet-EO-leden en daarom waren de verwachtingen bij mij juist extra hoog gespannen. Ik had de maandagavonduitzending jammer genoeg gemist, maar gelukkig is de uitzending op verschillende websites terug te vinden – uitzendinggemist.nl natuurlijk uitgezonderd, maar de wegen van het wereldwijde web zijn ondoorgrondelijk…

Na alle commotie verwachtte ik een vloektirade als voorgerecht, onverbloemde heiligschennis als hoofdgerecht en een reeks zeer beledigende grappen als dessert. In die zin voldeed de quiz bij mij echter niet aan de verwachtingen. Het was eerder een menu met slechts één gang: een vette slappe grap met een wat rommelig sausje waaruit niet op te maken viel waar de ingrediënten precies toe dienden. Ook de kok (presentator Klaas van Kruistum) leek de macht over zijn eigen gerecht enigszins kwijt te zijn.

Uit het persbericht dat de EO op dinsdagochtend haastig naar buiten bracht om haar excuses aan te bieden bleek dat het doel was geweest om “op alle zenders en voor alle doelgroepen het paasverhaal te vertellenâ€, waarbij “de NL3-kijkers†worden gezien als mensen die moeilijk bereikbaar zijn omdat deze doelgroep “niet of nauwelijks iets heeft met God en de Bijbelâ€. Blijkbaar was van tevoren aan de vergadertafels van de EO besloten dat deze doelgroep het beste aangesproken kan worden door middel van humor. Hoewel de omroep achteraf toegaf dat ze hierin misschien wat waren doorgeschoten, blijft humor toch vaak de insteek van de EO bij het bereiken van deze mensen die “weinig hebben met God en de Bijbelâ€.

Ik vraag me sterk af of dit wel terecht is. Het enige moment waarop de Grote Jezus Quiz wel boeide, was toen Klaas van Kruistum na krap een uur de deelnemers vroeg naar hun persoonlijke opvatting over bepaalde punten, zoals de opstanding van Jezus – niet de wederopstanding zoals in de uitzending gezegd werd, dat verwijst toch naar nét iets anders… – maar ook vroeg hij bijvoorbeeld wat ze zouden zeggen als ze Jezus zouden ontmoeten. Hoewel de deelnemers hun opvattingen misschien niet altijd even ‘eerbiedig’ verwoordden, was dit wel het punt waarop het programma interessant werd. De frustratie die Frank Lammers tot uiting bracht toen het ging over het kwaad in de wereld werd misschien niet tactvol gebracht, maar bracht wel een onderwerp onder de aandacht waar “de NL3-kijker†ook mee worstelt wanneer het gaat om God en de Bijbel. Ook de opmerking van Charly Luske dat hij de Bijbel filosofisch leest en eruit haalt wat voor hem passend is, is bij uitstek een voorbeeld van de manier waarop veel mensen anno 2012 hun persoonlijke levensbeschouwing samenstellen.

“De NL3-kijkerâ€, voor zover die bestaat, is volgens mij niet dom. BN-ers zijn ook niet per definitie dom, maar het hangt er vaak maar net van af in welke setting mensen geplaatst worden. Volgens mij zijn dus niet alleen excuses richting het gekwetste deel van de eigen achterban op zijn plaats, maar ook richting “de NL3-kijkersâ€; het lijkt alsof de EO hen wel erg laag heeft ingeschat.

Het was naar mijn smaak dus een behoorlijk onverteerbaar gerecht met een vreemd bijsmaakje. Voor de EO bleek er ook nog een tamelijk onplezierige nasmaak achteraan te komen, die de omroep overigens op een heel oprechte en zelfkritische wijze weet te verwerken. Het blijft wat mij betreft bewonderenswaardig dat de EO manieren blijft verzinnen om mensen ertoe te brengen toch een kijkje in de keuken van het christendom te nemen. Feit blijft namelijk: er is nog nooit een kok gevonden die naar alle monden koken kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid