Spring naar bijdragen

Helpen? Ik…? Help!


Aanbevolen berichten

Soms lijkt het onmogelijk om iemand die wel wat hulp kan gebruiken ook echt te helpen. Je hebt het te druk (school, bijbaantje, kerk) of je denkt dat je het niet kunt (‘ben ik daar wel geschikt voor?’). Misschien voel je je dan ook wel eens schuldig omdat je iemand niet helpt; als christen hoor je de ander toch te helpen…?

Inderdaad: de Bijbel is er heel duidelijk over. Als christen hoor jij je naaste te helpen. De bekendste Bijbeltekst hierover staat in Matteüs. In hoofdstuk 22 zegt Jezus: “Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf†(vers 37-39). En waarom heb je de naaste lief? Hierom: “Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad†(1 Johannes 4:19).

Voorbeelden
Het kan ook zo zijn dat je wel graag iemand wilt helpen, maar dat je niet weet hoe. Gelukkig is de Bijbel daar ook heel helder over. Verderop in Matteüs geeft Jezus een aantal duidelijke voorbeelden: “Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen†(Matteüs 25:35-36).

In de praktijk
Leuk natuurlijk al die Bijbelteksten, maar… wat kun je daar nu concreet mee? Een heleboel! Speel bijvoorbeeld eens een potje rummicub met je eenzame buurvrouw of ga een stukje lopen met een bejaarde. De kleding die je toch nooit aanhebt kun je weggeven en de knuffels die al jaren achter het schot liggen kun je doneren aan een kindertehuis. Daar maak je een hoop kindjes blij mee! Naast praktische hulp bieden, kun je natuurlijk ook voor mensen bidden. Geen idee voor wie? Dat is niet zo moeilijk. Iedereen kan jouw gebed gebruiken. Daar kun je dus vandaag nog mee aan de slag!

Stichting HIP
Wil je graag iemand helpen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of zie je het niet zitten om zomaar een bejaardentehuis binnen te stappen met de mededeling dat je ‘even mensen rond komt rijden?’. Kijk dan eens op de site van Stichting HIP (Hulp in de Praktijk). Via www.stichtinghip.nl vind je vast een klus die bij jou past!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Soms lijkt het onmogelijk om iemand die wel wat hulp kan gebruiken ook echt te helpen. Je hebt het te druk (school, bijbaantje, kerk) of je denkt dat je het niet kunt (‘ben ik daar wel geschikt voor?’). Misschien voel je je dan ook wel eens schuldig omdat je iemand niet helpt; als christen hoor je de ander toch te helpen…? Inderdaad: de Bijbel is er heel duidelijk over. Als christen hoor jij je naaste te helpen. De bekendste Bijbeltekst hierover staat in Matteüs. In hoofdstuk 22 zegt Jezus: “Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf†(vers 37-39).

Wie is mijn naaste?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid