Spring naar bijdragen

Kerkennacht is cool


Aanbevolen berichten

Speciale nachtelijke kerkdiensten trekken ook veel niet-kerkelijken die bijvoorbeeld op zoek zijn naar bezinning en spirituele beleving. Een kwart van de bezoekers van dergelijke kerkennachten in Nederland heeft geen kerkelijke binding. Dat blijkt uit het vrijdag verschenen onderzoek 'Ik vond de kerk al cool,' in opdracht van de Landelijke Initiatiefgroep Kerkennachten.

Deze zomer bezochten tienduizenden mensen in ruim 20 steden de door de Raad van Kerken georganiseerde kerkennachten. Er waren stiltediensten en bijeenkomsten met bijvoorbeeld debat, zang en dans. Uit het onderzoek, waaraan 1700 bezoekers en vrijwilligers deelnamen, blijkt dat niet-kerkgangers beduidend gevoeliger zijn voor de entourage dan de kerkgangers. Ze vinden de bijeenkomsten ook bijzonder vanwege de locatie.

Onderzoeker Henk de Roest stelt dat de opzet van de diensten past bij de veranderende bindingspatronen in de samenleving. Mensen zoeken naar momenten van bezinning, naar spirituele beleving en naar nieuwe vormen van verbinding. De kerkennacht bevordert de oecumene, stelt De Roest. Van de bezoekers is 29 procent rooms-katholiek en 38 procent protestants. Zo'n 85 procent van de vrijwilligers geeft aan contact te hebben gelegd met mensen van andere kerken en organisaties.

Bron: Kerknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben afgelopen jaar naar de kerkennacht geweest en ik moet zeggen dat ik het echt een heel mooi initiatief vind! Ik vond het erg leuk om te zien hoe veel kerken echt hun best hadden gedaan om iets te organiseren dat én van waarde was én toegankelijk! Het was afgelopen jaar ook nog eens een warme zomer avond. Echt heel erg leuk en gezellig!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid