Spring naar bijdragen

Een leven vol van Jezus


Aanbevolen berichten

God is als mens in jouw leven binnengegaan

Waarom vier jij kerstfeest? De gezelligheid waarschijnlijk! Of omdat een aantal millenia geleden de vader van ons geloof is geboren? Geen probleem als je dit viert voor de gezelligheid, maar misschien kun je met nog meer kracht dit feest vieren als je weet wat deze geboorte voor jou en voor de mensheid betekende.

Om dat te zien, moeten we even een stapje terugnemen en als een soort panorama naar de wereld gaan kijken. Overal ter wereld zijn er namelijk mensen die proberen goed te leven voor God. Zij vinden er vreugde in als zij goed leven, maar als zij een slechte dag hebben en in bepaalde dingen falen, balen zij van zichzelf. Hun leven is als een golfbeweging die meegaat met hun goede of slechte gedrag. Toch is het niet zo zwart-wit zoals ik het beschrijf, want veel van deze mensen zoeken met een oprecht hart naar God. Ze denken echter dat het vinden van God in hun goede of slechte daden zit. Ze worden echter meegesleurd door deze manier van geloven, waarin het puur draait om hun eigen inspanningen. Ook de schrijver van Psalm 119 op zoek naar het gehoorzamen van God.  Lees maar:

Ps 119:29 ‘Laat de weg van de leugen van mij wijken, schenk mij genadig Uw wet. ‘

Psalm 119 wordt wel eens de lofzang aan de wet genoemd, toch is het goed om de psalm even iets beter te lezen. Als je psalm 119 leest zie je dat de schrijver eigenlijk nog niet tevreden was en constant smeekt dat God genade schenkt. Hij vraagt dat zijn ogen worden geopend voor Gods wet. Zo zegt hij: “Schenk mij genadig Uw wet.†Vraag: Had de schrijver van psalm 119 de wet al? Ja, deze had hij al. Waarom vraagt hij dan om de genade van God dat Hij zijn wet zou schenken?

De schrijver van psalm 119 merkte in zijn eigen leven dat hij nog niet de volheid van Gods wet had begrepen. De schrijver had een constante roep om meer, om volledig volgens Gods wet te leven. Je ziet dat het de schrijver niet lukt om zo te leven.

Wat was dan die volheid van de wet? Om daar achter te komen moeten we kijken naar Jezus die zegt: “Ik ben gekomen om de wet te vervullen.†Jezus had de wet zo verzadigd, zo gevuld, dat er niks meer aan toe te voegen was. Hij was volledig heilig en werd als onze zonde en stierf zo alsof hij de wet volledig had overtreden. Daarmee schakelde hij alle zonde uit. Volgens de wet kon hij daarom zeggen: “Het is volbrachtâ€. Wij hoeven daarom zelf niet meer te zwoegen om de wet te vervullen, deze is namelijk al vol. Wij hoeven enkel te geloven in de vervulling van de wet, namelijk Jezus. Toen de schrijver van psalm 119 uit genade vroeg om Gods wet, bad hij eigenlijk voor de komst van Jezus, de ware Wet. Hij bad voor de komst van kerstmis. Je kunt daarom stoppen met het zelf proberen goed te doen. En vertrouwen op de goedheid van Jezus in onze plaats.

Maar wat betekent Jezus’ geboorte dan, want we lijken wel een beetje afgedwaald te zijn van het kerstverhaal? Klopt, maar Jezus had alleen de wet kunnen vervullen als hij mens was geworden. Hij moest namelijk als mens sterven om als ons te worden als onze zonde. Alleen een mens kan namelijk een eerlijke ruil zijn voor de mensheid. Alleen een mens kan onze verleidingen meemaken en op die manier beproefd worden. Daarover staat er ook iets in de Bijbel:

Hebreëen 4: 14-15: ‘Nu wij dan een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan deze belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde. ‘

Bij het kerstfeest kun je God danken dat Hij zijn Zoon stuurde die Zijn Godheid aflegde en volledig mens werd. Je kunt dan niet meer zeggen: God U weet niet hoe ik mij voel. Jezus voelde namelijk alle verleidingen en beproevingen zoals wij die kenden. Dat Jezus geboren werd is voor ons een teken dat hij een persoonlijke God is. Een God waarmee je op jouw niveau mee kunt praten. Daarnaast kan jouw menselijke leven gevuld worden met Jezus, omdat hij ook mens is. Je kunt nu net als de schrijver van psalm 119 vragen: schenk mij genadig uw Wet en God bedanken dat Hij Jezus in plaats van de wet heeft gegeven, namelijk de vervulling van de wet. “Bedankt God dat wij vergeven zijn en dat we in een leven van vrijheid en heerlijkheid met U mogen staan, een leven vol van Jezus. “

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid