Spring naar bijdragen

Heart of life


Aanbevolen berichten

Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van je leven (Spreuken 4:23)

Het is ergerlijk. Probeer ik een gesprek op een hoger niveau dan de oppervlakkigheid te tillen en dan reageert hij/zij er niet eens op. Met sommige mensen is dat helaas onvermijdelijk. Ik moet er in dit soort gevallen voor waken niet te veel van mezelf weg te geven. Deze tekst in Spreuken roept op vooral over je hart te waken.

Waarschuwing!
Waarom? Waarom VOORAL over je hart? Omdat je hart de plek is waaruit je mag ontdekken wie je bent (liefst in Christus). In gesprekken met anderen kan je open staan voor meningen. Ik denk altijd: onderzoek alles en behoud het goede. Of wel, neem niet de ander zijn/haar foute mening over, laat je alleen beïnvloedden op een gezonde manier. Waak er dus voor om niet zomaar een mening over te nemen, voordat je die mening in je hart op slaat. De hart is de bron van je leven, de oorsprong. Het startpunt. Het is een waarschuwing, een preventie om te voorkomen dat je hart een moordkuil wordt, dat je met de eerste de beste windhoos wordt meegezogen door allerlei meningen. Waar hou je dan nog aan vast?

Laagje stof
Er is nog iets anders met de bron van je leven, ondervond ik toen ik de tekst las. Nee, je kunt het  er niet zo 1,2,3 uit opmaken maar ik bedacht me dat God ons veel beloften geeft. Dromen, passies, roepingen, bedieningen. Misschien gebruikt jouw kerk een andere term hiervoor maar we begrijpen allemaal wat ik bedoel. Ik sla dat soort dromen en passies op in mijn hart. Ik geloof dat God spreekt door mensen, dat Hij met Zijn Geest ons dingen (profetisch bijvoorbeeld) kan vertellen. Als iemand naar me toekomt met een woord 'van de Heer' dan leg ik het bij Hem neer. En als er nog eens, en nog eens iemand komt dan geloof ik dat Hij het echt aan me beloofd! Misschien heb je zelf ook wel zoiets meegemaakt. God doet een belofte - maar wat doe ik er mee? Soms duurt het zo lang. Dan ligt het maar in mijn hart, te verstoffen. Ik pak het niet uit de kast omdat ik met twijfels zit, vol ongeduld omdat het allemaal zo lang duurt.

Waak er dus voor dat je hart met alle winden mee waait. Waak er ook voor dat je hart stil ligt en niet meer in beweging komt, in beweging waar God je voor geroepen heeft!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid