Spring naar bijdragen

Dochter van de Koning


Aanbevolen berichten

Mooie titel voor een boek, dacht ik toen ik deze omschrijving van iemand las op Twitter. 'Ik ben een Prinses want ik ben een Dochter van de Koning'. Wauw. Dat besef ik me vaak niet nagenoeg. En jij? Besef jij dat je een Zoon of Dochter bent van God, de Koning?
Ik vind dat ook zo mooi verwerkt in de verhalen van C.S Lewis, de Narnia kronieken. Daarin heten de kinderen Peter, Edmund, Susan en Lucy de 'dochters en zonen van Adam en Eva'. Prachtig toch?

Autoriteit

Een kind van de Koning heeft autoriteit. Macht. Status. Toch beseffen we het vaak niet zo. Hoe vaak laat ik me wel niet leiden door angst? Ik onderwerp me er aan. Prinses? Macht? Autoriteit in Jezus? Dat pas ik lang niet altijd toe. Jezus zegt in Matteüs 10 tot zijn leerlingen dat ze er op uit mogen gaan, de macht hebben om demonen uit te drijven en de zieken de handen op te leggen. Veel christenen denken dat zoiets niet is weggelegd voor hen. Ik vraag me af hoe we aan die leugens komen. Het zou toch raar wezen als je een ziek iemand op straat ziet liggen en je loopt er langs en mompelt 'sorry, ik heb die gave niet'. Dat is bizar! Net als in het Narnia verhaal zijn we veel meer toe in staat dan dat we denken, we mogen het alleen gaan grijpen! Ons er naar uit strekken!

Rode lopers, toeters en bellen?

Het gekke is met onze God dat alles wat niet aantrekkelijk is in eerste instantie, ontzettend aantrekkelijk wordt omdat Hij het uitgekozen heeft. De wereld ziet het aan voor dwaas maar in Zijn ogen is het wijs, het grootste goed. Verwacht dus geen rode loper voor je poezelige voeten in deze wereld. De weg van een christen gaat vaak niet gepaard met vlaggetjes of confetti, eerder met toeters en bellen (in negatieve zin). God blijft ons prikkelen! Ik vind het mooi om te zien bij mezelf of bij anderen hoe onze geest meer en meer word afgestemd met Zijn Geest. Dat kan betekenen dat je tot bepaalde (Bijbelse) inzichten komt, die je gaat begrijpen met je hoofd en je hart. En dan ineens denk je zus of zo en dat resulteert in het feit dat jouw geest steeds meer wordt afgestemd met die van Hem. Zie het als een radio antenne die op de juiste golf mee gaat, steeds minder ruis...

Dus, dochters en zonen van de Koning! Trek je lofgewaad aan, prijs Hem met je koninklijke houding :) Hij is het meer dan waard! Verwacht geen rode lopers, ja, pas op de dag dat Hij zal komen zullen we een grote stoet vormen achter Hem en zingend en juichend achter Hem aan lopen. Net als bij Narnia, wanneer Aslan terugkomt en de witte heks is verslagen. Dan zal er veel feest zijn, een groot feest. Een feest waar we soms een glimpje van meekrijgen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid