Spring naar bijdragen

Vraag in zijn naam...


Aanbevolen berichten

Bidden is een krachtig middel waarvan we mogen proeven in onze relatie met God. Ik geloof dat God altijd luistert naar onze gebeden, of Hij altijd antwoord geeft of direct een oplossing is een andere kwestie.

Ik was in Zweden op stage en bezocht een Zweedse evangelische gemeente. Evangelische gemeentes zijn al zeldzaam in dit atheïstische land. Ik zong de Zweedse opwekking voor zo goed het kon mee en toen de preek begon leunde ik achterover. 'God, mag ik nu iemand die het vertaalt alstublieft? Graag tussen nu en 3 seconden als het kan', bad ik toen tot me doordrong dat er geen touw aan vast te knopen was. Prompt op datzelfde ogenblik draaide man naast me zich om en vroeg in het Engels of hij het moest vertalen voor me. God verhoorde en voorzag.

Bid en U zal gegeven worden

Werkt het altijd zo? Ik denk het niet. Maar de stap om te bidden voor is een stap die we altijd mogen nemen. Of willen nemen, want moeten verandert in willen wanneer je Jezus lief hebt. Je moet niets, je wilt alles. Je wilt voor Hem gaan, ook in je gebedsleven. Ik geloof dat mijn gebedsleven tamelijk lauw is. Als ik bid is het zo'n beetje nu en dan en soms heel de dag door. Als ik echt tijd vind is het in de ochtend, maar dan staat de slaperigheid en de loomheid nog in mijn ogen en voel ik de energie niet meer. En voor het slapengaan? Ja, dan ben ik moe en blabla. Maar we herkennen het allemaal toch? Het gekke is, ook wanneer ik niet bid geeft God me al van alles. Tel je zegeningen zeggen we wel eens, of 'sta eens stil bij'. We bidden niet en toch krijgen we het. Onze houding is hierin een belangrijk onderdeel. Ben je dankbaar of ondankbaar? Heb je überhaupt wel zin om je ogen te sluiten en je handen te vouwen?

Het is ergens ook iets van onze Nederlandse samenleving om niet te vragen maar wel te schreeuwen. Om niet te danken maar wel te klagen. Om niet te bidden maar wel te vitten. Tijd om dit te veranderen mensen!

Als ik voor mezelf mag spreken: nee, ik heb er niet altijd zin in. Het is veel makkelijker ergens om op God te mopperen als je iets wilt maar je krijgt het niet. En als ik dan ga bidden word het een krampachtige zaak. Daaraan wil ik niet meer beginnen. Ik wil bidden omdat ik geloof dat het goed voor mezelf is, en het fijn is om bij God te komen.

Beetje zwaarmoedige blog, maar om af te sluiten met een rijk citaat wil ik je meegeven dat het belangrijk en goed is om onze houding in gebed te onderzoeken:

'We moeten onze luiheid haten en de hulp van de Heilige Geest inroepen, elke keer als we God WILLEN loven. Onze harten zijn zo koud en we hebben zo hard een vurig verlangen nodig om Hem te eren' – Johannes Calvijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid