Spring naar bijdragen

Balk en splinter


Aanbevolen berichten

Een bekende en curieuze gelijkenis van Jezus. ‘Verwijder eerst de balk uit je eigen oog voordat je iets zegt over de splinter in iemand anders’ oog’. Is Jezus hier niet een beetje hard? Het is toch goed als je iemand er op wijst dat hij een splinter in zijn oog heeft? Jezus wist dat zelf maar al te goed: Hij was zelf opgegroeid in de werkplaats van Jozef de timmerman. Waarschijnlijk heeft Jezus vaak geholpen en is hij zelf voor zijn optreden timmerman geweest. Destijds had men nog geen veiligheidsbrillen. Jezus wist dus als geen ander hoe pijnlijk en gevaarlijk een splinter in je oog kon zijn.

In de tekst staat het volgende: ‘Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter in je oog verwijderen,†terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter in het oog van je broeder of zuster te verwijderen.’ (Lucas 6:41,42 NBV)

Iemand met een balk in zijn oog. Een absurd beeld. Jezus moet hier bijna wel een grap maken, want zoiets kan toch niet bestaan? De man met de balk in zijn oog moet inderdaad een hilarisch beeld zijn geweest voor de omstanders. Hij is al blind (met een balk in je oog zie je echt niks hoor!) maar hij doet alsof hij niet blind is. Nog sterker, hij meent zo scherp te kunnen zien dat hij bij iemand anders een splinter kan onderscheiden. Hij is dubbelblind. Een hilarisch, zo niet triest beeld, een slapstick waardig.

Nu zou je kunnen zeggen dat een balk een hele hoop splinters is, en dat iemand eerst maar eens zijn eigen balk onder ogen moet zien voor hij een ander op diens splinter wijst. Wat ik echter denk is dat je er dan nog steeds naast zit. We zijn niet beter dan elkaar, we hebben juist allemaal een balk die ons in de weg zit. Wat er voor een ander uitziet als een splinter is vanuit je eigen perspectief een behoorlijke balk.

Om van die balk af te komen moeten we naar Jezus toe. Hij is de enige die de balk veilig uit je oog kan verwijderen. Jezus zegt: ‘Mijn juk is zacht en mijn last is licht.’ (Matt. 11:30). Bij Hem hoef je dus geen balk te dragen, laat staan in je oog. Die balk heeft Hij zelf al voor jou gedragen. En als je iemand anders tegenkomt met een oogprobleem, stuur ‘m meteen door naar de Heelmeester!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid