Spring naar bijdragen

Snoeren van gebed


Aanbevolen berichten

Iedereen heeft vast wel eens van de rozenkrans gehoord, sommigen hebben er wellicht zelf eentje. Minder mensen weten dat het idee van bidden aan de hand van een kralenketting eigenlijk in veel religies voortkomt. Zelf vind ik dat heel interessant. Grappig genoeg is mijn eerste ervaring met gebedssnoeren niet de katholieke rozenkrans, waarvan ik zelf lange tijd niet echt het fijne wist, maar een kralensnoer bedoeld voor mantra’s dat ik ver weg in de Himalaya kreeg van een yogi die ik leerde kennen. Daarmee wil ik maar even aangeven hoe wijd verspreid het gebruik van gebedssnoeren eigenlijk is.

Laten we eens kijken naar een aantal verschillende voorbeelden. Ik haalde de katholieke rozenkrans al aan. Zo’n rozenkrans bestaat uit een snoer waar kralen aan zitten met onderaan een paar extra kralen met een kruisje. De bedoeling is, even kort door de bocht zonder op alle details in te gaan, dat de kralen van een rozenkrans verschillende keren doorlopen worden, waarbij weesgegroetjes en onzevaders gebeden worden terwijl er nagedacht wordt over verschillende aspecten van Jezus’ leven.

In de islam wordt een snoer gebruikt dat meestal 33 of 99 kralen heeft, die gebruikt worden om verschillende namen van Allah te bidden, of voor het bidden van specifieke lofuitingen zoals “God is grootâ€. Interessant om te weten is dat het idee van de rozenkrans waarschijnlijk historisch afgeleid is van de islamitische gebedssnoeren waarmee de kruisvaarders in aanraking kwamen. Het islamitische gebedssnoer zou dan weer zijn inspiratie nog verder uit het Oosten halen.

In verschillende Oosterse religies zijn gebedssnoeren namelijk van oudsher bekend. Zowel boeddhisten als hindoes gebruiken een kralensnoer dat typisch 108 kralen heeft, plus een extra kraal die “buiten†het snoer hangt en aangeeft wanneer het hele snoer doorlopen is. Hindoes en boeddhisten gebruiken zo’n kralenketting bij het reciteren van mantra’s, specifieke religieuze formules die telkens herhaald worden bij het mediteren.

Kortom, hoewel de concrete invulling vaak verschilt, is het gebruik van een kralensnoer als hulpmiddel in het “bij de les blijven†tijdens het bidden een heel oud en rijk idee. Wil dat nu zeggen dat het onchristelijk is? Nee, dat denk ik niet. Een kralensnoer is immers alleen maar een middel, waar het om gaat is het gebed waarvoor het snoer gebruikt wordt en dan heeft een boeddhistische mantra toch een heel andere lading dan bijvoorbeeld het onze Vader.

Iriacynthe

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid