Spring naar bijdragen

Trots zijn op God


Aanbevolen berichten

Kennen jullie die reclame nog van een aantal jaren geleden? Een aantal kinderen zaten in deze reclame op te scheppen over hun vader. De een zei dat z'n vader bij een bank werkte. Dit moest natuurlijk overtroffen worden door een ander jongetje die trots vertelde dat zijn vader advocaat was. Zo ging het even door en iedereen probeerde elkaar te overtreffen. Plotseling zei een stil en verlegen jongetje: "Mijn vader werkt bij McDonalds". Toen werd het stil...

Het feit dat iedereen stil werd heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze jaloers waren op het jongetje. Doordat zijn vader bij McDonalds werkte had hij dingen die de anderen waarschijnlijk niet hadden. Dat was voor hem een reden om er trots op te zijn dat zijn vader bij de McDonalds werkte.

Ik moest aan dit reclamespotje denken toen ik nadacht over de vraag of wij er trots op zijn dat wij kinderen zijn van God. Het mag duidelijk zijn dat ik heel goed het verschil weet tussen God en een vader die bij McDonalds werkt, maar dat is niet wat ik wil zeggen. Zouden wij er openlijk voor durven uitkomen dat wij kinderen zijn van God? Of beter gezegd, zouden wij er trots op zijn dat God onze vader is.

Ik denk dat als wij met gepaste trots er voor uit zouden komen dat wij kinderen van God zijn, dat anderen daar ook stil van zouden worden. Wij als christenen krijgen zoveel mooie dingen van God, dat anderen daar jaloers op zouden kunnen worden als zij deze dingen in ons zien. Gods goedheid en genade is iets waar uiteindelijk iedereen naar verlangt. Wanneer je God kent, moet je daar trots op zijn. God is veel meer dan die bankdirecteur of die advocaat.

Ik weet zelf hoe moeilijk het is om deze trots uit te stralen. Wanneer iemand zou vragen aan mij of ik trots ben een kind van God te zijn, zou ik ogenblikkelijk 'ja' zeggen. Maar het moeilijke is om dit uit te stralen naar buiten. Angst voor reacties van anderen weerhouden mij hier vaak van. En wanneer ik zeg dat ik christen ben, schiet ik vaak in de verdediging. De laatste tijd zie ik echter steeds vaker dat wanneer dit ter sprake komt, mensen heel anders reageren dan verwacht. Mensen worden stil, zoals ik al eerder beschreef, maar ook vaak vragen mensen door en zijn nieuwschierig naar Hem. Ik zeg niet dat je nooit vervelende reacties zal krijgen, maar laat dit nooit een reden zijn om trots te zijn op het feit christen te zijn.

Is het geen eer om kinderen te zijn van degene die de hele wereld geschapen heeft, die sterker is dan wie of wat dan ook en degene die deze wereld zo ontzetten lief heeft? Laten we trots zijn op onze Hemelse Vader!

Bart1991

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid