Spring naar bijdragen

We zijn vergeten wat aanbidding is


Aanbevolen berichten

[preview]Kees Kraayenoord: van hardrocker tot aanbiddingsleider[/preview]

Ooit, in een ver verleden, was hij een hardrocker. Nu is hij een van de bekendste aanbiddingsleiders van Nederland en bracht hij met Pasen alweer zijn derde gezangen cd uit. "Er zit zo enorm veel diepgang in die 'oude' gezangen!†Daarnaast functioneren ze als brugfunctie, zowel tussen generaties als tussen kerken. De Evangelische gemeenten kennen de liederen vaak niet meer, terwijl de behoudende gemeenten ze op een andere manier kennen. Het is zo ontzettend gaaf om dit te doen."

Hardrocker

"Ik weet nog goed hoe ik voor het eerst in aanraking kwam met aanbidding. Ik ging als jochie van 15 naar een evangelische huiskamerkerk en toen zag ik het voor het eerst: mensen die zichzelf volkomen weggaven aan God en met hun handen omhoog pure overgave uitstraalden. Toen bedacht ik me dat ik dit ook wilde: Ik wilde God ook ervaren en voelen. Je moet je voorstellen dat ik toen een hardrocker was. Ik ben na de dienst naar huis gegaan en heb eerst mijn kamer 'schoongemaakt', die toen vol hing met satanische symbolen. Vervolgens ben ik een cassettebandje van opwekking uit de kamer van mijn zus gaan halen. Stond ik daar midden in mijn kamertje met lang haar, mijn hardrockkleren, mijn kisten en mijn handen omhoog God te prijzen. Toen vond ik God voor het eerst. God laat zich namelijk vinden in de muziek. Hij troont op de lofgezangen van zijn volk, Hij komt als het ware onder ons wonen, zoal de psalmist het zo mooi verwoordt."

Levensstijl

Aanbidding is volgens Kees een levensstijl: " Veel mensen denken tegenwoordig bij aanbidding alleen aan muziek en aan diensten, maar aanbidding is een levensstijl. We denken bij aanbidding misschien teveel aan samenkomsten waarin we liederen, psalmen en gezangen zingen. Natuurlijk is dat ook een vorm van aanbidding. Maar het is veel meer, het gaat er ook om hoe ik met mijn kinderen en mijn vrouw omga, hoe ik mijn naaste behandel en hoe ik Gods liefde uitstraal naar mensen om me heen. Daar begint aanbidding."

Volgens de aanbiddingsleider, die zelf in de Nederlands Hervormde gemeente in Katwijk opgroeide, zijn veel kerkelijke gemeenten vergeten wat aanbidding is: "Ik ben een groot fan van tradities, hoe ouder ik word, hoe meer ik mijn wortels waardeer. Maar als kind had ik niet het idee dat we God echt ontmoetten in onze samenkomsten. We zongen drie of vier liederen en dan kwam de preek en daar draaide echt alles om. Paulus zegt in de brieven aan de Kolossensen en de Efeziers dat we God voortdurend moeten danken met lofgezangen en geestelijke liederen. Als ik dat lees ben ik wel eens bang dat sommige gemeenten daarin ernstig tekort schieten."

Ouderwetse worshiphits

Vooral met zijn 'oude' gezangen cd's nam de bekendheid van Kees toe. Rond Pasen kwam zijn derde gezangen cd alweer uit. Kees vindt vooral de diepgang in de 'oude' gezangen mooi: "Er zit zo ontzettend veel diepgang in die liederen. En die diepgang mis ik helaas wel eens bij hedendaags opwekking. Ik vind dat we moeten putten uit de rijkdom van het verleden. We moeten niet vergeten dat deze liederen vroeger stuk voor stuk worshiphits waren."

"De gezangenschrijvers waren vroeger niet per definitie beter dan de liedschrijvers van vandaag", stelt de zanger. "Ze waren net zoals wij, alleen deden ze misschien beter hun best. Daar moeten we naar terug, liederen schrijven gedreven door de Geest met theologische diepgang, en het ons niet meer te makkelijk maken met halleluja, halleluja, amen. amen."

Op de slotvraag over Gods karakter antwoordt hij vol passie: "Gods karakter is per definitie bijzonder. Hij is zo anders dan ik! Als ik ontrouw ben is Hij trouw, waar ik regelmatig afhaak is Zijn liefde onvoorwaardelijk, als ik slecht ben is Hij goed. Wij moeten leren om trouw te zijn, maar God leert het niet, Hij IS het gewoon. Een betere God kun je jezelf toch niet voorstellen?"

Bron: cip.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid