Spring naar bijdragen

In de PKN is behoefte aan esoterie deel 2


Aanbevolen berichten

Fennie Kruize merkt het tijdens lezingen over haar boek in het land: er is veel behoefte en vraag naar esoterie, óók binnen de Protestantse Kerk (PKN). "Bij alle leeftijden: zowel jong als oud". Maar de kerk geeft volgens haar te weinig ruimte aan deze vorm van geloven.

Kruize is dominee in de protestantse gemeente Hoogezand-Sappemeer en schreef vorig jaar het boek 'goddelijke vrijheid' waarin zij pleit voor meer ruimte in de Protestantse Kerk. Maar zij ziet juist het tegenovergestelde gebeuren: er is steeds minder ruimte. De Protestantse Kerk wordt volgens haar orthodoxer.

"Ik werk al vele jaren met plezier in de kerk, maar ik merk dat het instituut het steeds zwaarder maakt", vertelt Kruize. Volgens haar richt de kerk zich steeds meer op de geloofsdogma’s, het tegenovergestelde van esoterie. "Veel gelovigen snakken naar ruimte voor esoterie en ik hoop dat die ruimte er komt".

Esoterisch geloven houdt onder meer in dat men er van uit gaat dat ieder mens een eigen goddelijke kracht bezit; een Christusgeest. Hierdoor is verlossing op eigen kracht mogelijk en zijn wij niet afhankelijk van de redding via Jezus Christus, zoals exoterisch geloven leert.

Bron: www.kerknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Op zaterdag 24 juli 2010 08:17:46 schreef Eulogía het volgende:

\\\"De Protestantse Kerk wordt volgens haar orthodoxer.\\\"

Mooi zo. Voor esoterie is inderdaad geen plaats in Nederland. Er is geen verlossing buiten Jezus Christus om.

ik kan ook niet veel met wat ze schrijft.

God is met het Woord naar ons toegekomen en daarom kunnen we in Jezus geloven niet omdat wij allemaal de Geest hebben of praat ik nu in de lucht Eulogia?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid