Spring naar bijdragen

Italiaanse jongere zaligverklaard


Aanbevolen berichten

[preview]De Italiaanse Chiara Badano, die in 1989 aan botkanker overleed, zal komende herfst zalig worden verklaard.[/preview] Dat heeft bisschop Pier Giorgio Micchiardi van Acqui bekend gemaakt. Chiara heeft een 'betekenisvol' getuigenis voor jongeren, omdat ze tijdens haar gevecht met terminale kanker.God nooit uit het oog heeft verloren.

De zaligverklaring zal plaatsvinden op 25 september 2010.

De voorganger van bisschop Micchiardi, emeritus-bisschop Livio Maritano, was blij met het nieuws. Hij was het die het proces van zaligverklaring opstartte. "Het leek me dat haar getuigenis betekenisvol was, vooral voor jonge mensen."

Onuitputtelijk geloof

Volgens de officiële website die ter ere van Chiara is gemaakt, leefde ze een kort, maar intens spiritueel leven voordat ze bezweek aan de verwoestingen van een kwaadaardige vorm van botkanker. Ze stierf in 1989.

Uit haar levensverhaal blijkt een enorme liefde voor Christus en een onuitputtelijke geloof in Gods wil. Vanaf het moment dat ze de ziekte ontdekte, hoorde men haar vaak zeggen: "Als U het wilt, Jezus, wil ik het ook."

In de drie jaar dat de ziekte voortwoekerde heeft niemand haar ooit horen klagen. Nadat een operatie haar verlamd maakte en haar deed lijden onder extreme en aanhoudende pijnen, zei ze zelfs: "Als mij nu werd gevraagd of ik wil lopen, zou ik nee zeggen, want op deze manier ben ik dichter bij Jezus."

Ze werd lid van de Focolarebeweging toen ze negen was, en onderhield naar verluidt een "moeder-dochter relatie" met haar stichteres, Chiara Lubich, die haar de bijnaam "Luce" of "Licht†gaf.

Voorbeeld

Naar aanleiding van het voorbeeld van Chiara Badano, verklaarde bisschop Maritano dat "er ook nu behoefte is aan heiligheid". Haar leven is een "getuigenis van geloof, kracht en standvastigheid†dat veel mensen aanzet om hun leven te veranderen, zei de Italiaanse bisschop. Hij voegde eraan toe: "Wij krijgen daar bijna dagelijks getuigenis van."

Chiara Badano is het eerste lid van de Focolarebeweging dat wordt zalig verklaard. Haar proces werd versneld na goedkeuring van paus Benedictus XVI in december vorig jaar. Aan haar voorspraak wordt de genezing toegeschreven van een Italiaanse jongen uit Triëst, die leed aan een ernstig geval van hersenvliesontsteking.

Aartsbisschop Angelo Amato, prefect van de Congregatie voor de Heiligverklaringen zal hoofdcelebrant zijn tijdens de plechtigheden in het heiligdom Onze Lieve Vrouw van Goddelijke Liefde in Rome.

Bron: Katholiek Nieuwsblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid