Spring naar bijdragen

Veel niet-christenen gedragen zich beter dan christenen


Aanbevolen berichten

[preview]Een belijdend atheïst is in vergelijking met veel christenen een ‘goede christen’, zo stelt de Engelse atheïst Ricky Gervais. De acteur constateert dat hijzelf alle Tien Geboden naleeft. Zijn boodschap richt zich niet zozeer op zijn eigen ‘goedheid’, maar meer op het gebrek aan ‘goedheid’ onder christenen vandaag de dag.[/preview]

"Het is niet dat ik niet geloof dat wanneer iedereen de leer van Jezus volgt, dit zou leiden tot een betere wereld. Zijn leer wordt gewoon zelden gevolgd," vertelt Gervais.

Gervais: "Jezus’ boodschap was er één van vergiffenis en vriendelijkheid. Dit zijn prachtige deugden, maar ik zie, wanneer het hen uitkomt, dat ze door vele zogenaamde ‘God-vrezenden’ worden weggegooid. Ik zie dat wreedheid en vooroordelen worden uitgevoerd in de naam van het christendom. Daardoor lijkt het of er sprake is van selectieve lezing en herinterpretatie van de leerstellingen." Daarmee schaart Gervais zich achter de woorden van Gandhi: ‘Ik hou van Christus, maar niet van christenen’ en ‘Christenen zijn een tegenstelling van hun Christus’.

Onvriendelijke christenen

Dr. Robert Johnston, christelijk hoogleraar op het gebied van theologie en cultuur, geeft de atheïst gelijk. "Veel niet-christenen zijn in hun gedrag betere mensen dan veel christenen. We leven in een wereld waarin christenen steeds vaker worden beschouwd als onvriendelijk, onverzoenlijk en onverdraagzaam. Als dit waar is, zijn we geen volgelingen van Jezus. Gervais vertelt waarschijnlijk een waarheid die u en ik niet willen herkennen," zegt Johnston, die eraan toevoegt dat Gervais het christendom "definieert als een ethiek in plaats van een relatie met God."

"Ik denk dat christenen zichzelf te vaak positioneren als de rechter van andere mensen en hun daden," vervolgt Johnston. "Als ons evangelie wordt gehoord als veroordelend, onverdraagzaam en exclusief, dan hebben we een probleem en moeten we daarop gewezen worden." Volgens de hoogleraar zou het kunnen dat Gervais spreekt als "een woordvoerder van God, omdat God soms ongelovigen gebruikt om Zijn volk te berispen en terug te brengen naar Zijn doel."

Bron: Christelijk Informatie Platvorm

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid