Spring naar bijdragen

"Ik had moordenaars en pedo's in mijn biechtstoel"


Aanbevolen berichten

Mag en moet een priester zich beroepen op het biechtgeheim als iemand een misdrijf opbiecht? Het is niet puur een theoretische vraag, zegt de Brusselse priester Staf Nimmegeers. Volgens hem is het niet zo dat biechtende moordenaars niet alleen in films voorkomen. Priester Staf Nimmegeers uit België: "Ik kan me voorstellen dat dit het geval is in de gemiddelde Vlaamse parochie. Maar ik ben 34 jaar priester geweest in de Finis Terraekerk in de Nieuwstraat in Brussel. In die tijd zijn er zeker wel mensen geweest die zware misdrijven hebben opgebiecht, van pedofielen tot moordenaars".

Er passeren dagelijks vele tienduizenden mensen door de Nieuwstraat en sommige biechters kwamen uit alle hoeken van de wereld. "Het zijn mensen die dan de kans zien om in totale anonimiteit, ver van huis, iets op te biechten wat ze heel zwaar op het hart ligt."

Nimmegeers vindt niet dat in zulke extreme gevallen het biechtgeheim niet meer geldt. "In het algemeen is die relatie van vertrouwen, met een garantie op geheimhouding, heel belangrijk. De burgemeester van Brussel noemde ons ooit de psychiaters van de straat." Hij voegt daar aan toe: "Bij misdrijven moet je de biechteling wel duidelijk maken dat je geen vergiffenis kunt schenken zonder dat hij echt penitentie, boetedoening, doet. Die penitentie kan zijn dat hij in therapie gaat of, wanneer het erger is, dat hij zich aangeeft bij het gerecht. Vergeving krijgen is geen kwestie van enkele weesgegroetjes laten prevelen. Maar meer kan en mag een priester niet doen.â€

Bron: CIP.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid