Spring naar bijdragen

"Religieus symbool niet achter de balie"

Aanbevolen berichten

VVD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert wil discussie over een verbod op hoofddoekjes voor medewerkers van stadhuizen. In dagblad De Pers zegt ze dat zo'n debat ook zou moeten gaan over andere religieuze symbolen, zoals christelijke. In de krant pleit ze voor een open debat over de scheiding van kerk en staat. Volgens haar wordt daar onder invloed van de christelijke partijen krampachtig mee omgegaan.

Het debat in Nederland zou volgens Henin-Plasschaert ook moeten gaan over religieuze symbolen in het onderwijs. Volgens haar houden de christelijke partijen dat tegen met een beroep op de vrijheid van meningsuiting. Zij noemt dat een overbodig grondwetsartikel, omdat de godsdienstvrijheid al in andere artikelen is geregeld.

"We hebben het hier veel over scheiding van kerk en staat, maar de kerk is behoorlijk in de staat getreden," aldus de politica. "Onze verzuilingsgeschiedenis zorgt er mede voor dat we van die krampachtige debatten hebben af en toe. De christelijke partijen drukken daar een flink stempel op. Dat kunnen we niet ontkennen."

Over de samenwerking van de coalitie met de SGP zei Hennis-Plasschaert: "Ik word helemaal gek van die SGP-discussie. Ik werk met elke partij samen. Er ontstaat een obsessie over dat de VVD haar ziel zou verkopen aan de SGP. Dat was ik niet van plan en er zijn geen afspraken met de SGP.’ Ze voegt daar aan toe: "We gaan abortus niet afschaffen," ook al wordt die suggestie wel gewekt.

Bron: CIP.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid