Spring naar bijdragen

Betere relatie door wachten met seks


Aanbevolen berichten

Een artikel in het februarinummer van maandblad De Psycholoog zet het huidige denken over seksualiteit fors op zijn kop. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat je voor een goede relatie met seks beter kunt wachten tot na het huwelijk. Het belang van een oefenperiode wordt door dit onderzoek naar het rijk van de fabelen verwezen. Vooraf ‘oefenen’ maakt het alleen maar moeilijker om een niet passende relatie op te geven en leidt later dus tot meer problemen.

Het eerder in The Journal of Family Psychology verschenen onderzoek onder duizenden getrouwde paren laat zien dat langer wachten met seks leidt tot betere relaties. Partners die seks uitstellen tot na het huwelijk zeggen beter te communiceren, ervaren meer tevredenheid en zijn ook nog eens tevredener over hun seksleven! Deze gegevens bleven ook overeind als ze gecorrigeerd werden op religieuze overtuiging. Je zou immers kunnen denken dat er toevallig veel christenen in het onderzoek zaten. Maar niks daarvan dus.

Alle waarheid Gods waarheid

De verklaring door de onderzoekers van de gevonden uitkomsten is simpel en helder. Als partners wachten met seks, gaan andere – meer fundamentele – zaken de basis van de relatie vormen. Denk bijvoorbeeld aan goede communicatie. Die geeft stabiliteit in de relatie als de fase van de gepassioneerde verliefdheid voorbij is.

Het deed mij denken aan de boekjes van Walter Trobisch die ik ooit voor mijn huwelijk las, met titels als ‘Ik had een meisje lief’ en ‘Ik ben met jou getrouwd’. In wezen deed Trobisch niets anders dan aan de hand van Genesis 2 vers 24 over de relatie van man en vrouw uitleggen hoe je het best naar de seksualiteit toe kunt groeien. ‘Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn.’ Eén ‘vlees’ na het hechten dus. Grappig dat je met serieus onderzoek hetzelfde vindt.

Bron: C IP

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid