Spring naar bijdragen

Vrijmoedig spreken over Evangelie in Afrika


Aanbevolen berichten

’s-HERTOGENBOSCH – [preview]„Ik voel me niet waardig u toe te spreken. Maar net als de profeet Jesaja mag ik mij tot de Heere wenden, Die zegt: Ik help u, ook ondersteun Ik u.†Dat zei ds. M. Mloyi, zendingspredikant in Zimbabwe, vrijdag op de Mbuma Zendingsdag in de Brabanthallen te ’s-Hertogenbosch.[/preview]

De Mbuma Zendingsdag, die ongeveer 4000 bezoekers trok, had dit jaar voor het eerst plaats in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch. De collecte bracht 54.861 euro op.

De Free Presbyterian Church in Schotland bedrijft sinds 1904 zending in Zimbabwe. De Mbuma Zending ondersteunt dit werk, evenals zendingswerk in Kenia. Het laatste halfjaar heeft de stichting 1.050.000 euro over kunnen maken naar de Schotse kerk. Ds. Mloyi bracht voor deze vrijgevigheid zijn dank over.

De predikant zei met alle vrijmoedigheid het Evangelie te prediken. „Mét Paulus bid ik voor mensen dat zij de liefde van Christus deelachtig mogen worden. Het is door de genade van God dat Zijn liefde tot hen komt. Bevindelijke kennis leert de zondaar zijn ellendestaat bewenen en drijft hem uit tot Christus om zijn zonden te belijden. Hem wordt geloof in Christus gegeven en door dat geloof mogen we in Hem geworteld zijn.â€

De liefde van Christus breidt zich uit tot de gehele wereld, tot alle volken, aldus ds. Mloyi. „Het is mijn diepste wens dat het licht van het Woord ook in Afrika mag schijnen.â€

Verdrukking

Voorzitter ds. Tj. de Jong, hersteld hervormd emeritus predikant te Staphorst, sprak over „de schare die uit de grote verdrukking komt†(Openbaring 7). Verdrukking is niet aangenaam, zei ds. De Jong. „De verdrukten komen uit de wereld, dragen de wereld in zich en kennen de vuiligheid van de wereld. Ze zijn echter gewassen in het bloed van het Lam. Hij verwacht Zijn kinderen Boven, waar Hij alle tranen van hun ogen zal afwissen.â€

De ochtend werd afgesloten door ds. M. Krijgsman, predikant van de gereformeerde gemeente in Nederland te Arnemuiden. Hij sprak over Jesaja 45:22: „Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde.â€

Ds. Krijgsman: „Miljoenen zouden wensen die stem te mogen horen, maar zij hebben zich van de Heere afgewend. Het is een van beide: wordt behouden of wordt voor eeuwig van God gescheiden. Voor de roep om behouden te worden, zendt Hij Zijn ambassadeurs – ook op de zendingsvelden.â€

Gebeten

Ds. Th. L. Zwartbol, oud gereformeerd predikant te Wekerom, opende de middagbijeenkomst vanuit Numeri 21. Daarin bezoekt God het murmurerende woestijnvolk met slangen. „Ook wij zijn daardoor gebetenâ€, zei ds. Zwartbol. „Wie voelt en beleeft gebeten te zijn, wordt het middel ter genezing voorgesteld.â€

A. B. den Breejen vertelde een verhaal over de Bartholomeüsnacht in 1572, ook bekend als de Parijse bloedbruiloft. Catharina de Medici bedacht, zo zei Den Breejen, een „zeer boze list†om het „ketterse hugenotenvolk†om te brengen. De slachting begon met de moord op hugenotenleider Gaspar de Coligny.

Samenvatting

Het slotwoord sprak ds. A. C. Rijken, hersteld hervormd predikant te Gameren. De zegen uit 2 Korinthe 13:13 („De genade van de Heere Jezus Christus, en de liefde van God, en de gemeenschap van de Heilige Geest, zij met u allen. Amenâ€) noemde hij een samenvatting van het wondere werk van God. „Dit is de hoofdsom van het Evangelieâ€, aldus ds. Rijken, „zowel in Nederland als in Afrika.â€

Bron: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid