Spring naar bijdragen

Lijden hoort bij het leven, soms is er genezing


Aanbevolen berichten

SLIEDRECHT - [preview]Lijden hoort bij het leven, ook als je christen bent. Maar God geeft je kracht om het vol te houden. En soms geneest Hij ook. Met die boodschap konden de bezoekers van een 'dankdienst' in Sliedrecht afgelopen zaterdag naar huis, een bloem in de hand.[/preview]

Aan het stenen poortje van de Grote Kerk in Sliedrecht hangen rode ballonnen. Langs het paadje naar de kerkdeuren en aan de dorpels van die deuren hangen ze ook. ,,Jezus leeft'', staat erop.

De kerk is afgeladen vol - ook al is het zaterdagmiddag. De mensen zijn samengekomen voor een van de vele 'dankdiensten' die Janneke Vlot-de Vries (48) uit Bleskensgraaf organiseert sinds haar ,,wonderbaarlijke genezing'' - zoals ze het op haar website verwoordt - in 2007.

,,Afgelopen week was ik in Oostenrijk'', verhaalt Vlot tijdens de dienst. ,,Veertien jaar geleden was ik daar ook. Toen duwde mijn man mij in een rolstoel voort. Nu liep ik daar weer, over de dikke pakken sneeuw, het gladde ijs - en met gezonde benen. Jezus gaf mij niet alleen rust in het hart tijdens mijn ziekte, maar heeft mij ook weer sterke benen gegeven.''

Achttien jaar leed Vlot aan posttraumatische dystrofie, sinds zij in 1989 op haar knie gevallen was.

Toen Janneke in 2007 een genezingsdienst bijwoonde van Jan Zijlstra in Leiderdorp werd zij ,,genezen door de kracht van God'', aldus haar website.

Onder stoelen of banken steekt Vlot haar verhaal niet. In maart 2007, daags na haar genezing, organiseerde zij een dankdienst in Gorinchem waar meer dan tweeduizend man op afkwam. Daarbij vergeleken zijn de circa 350 bezoekers van vandaag een bescheiden aantal.

Kracht

"Nooit kan het geloof te veel verwachten", haalt ds. Arie van der Veer een regel uit gezang 244 van het Liedboek voor de Kerken aan in zijn meditatie. ,,Ik ga vandaag niet over de verre toekomst praten, maar over dit leven, hier en nu. Wat kun je in dit leven verwachten?''

Een christen leeft in twee werelden, zegt Van der Veer, christelijk-gereformeerd predikant en tv-dominee van de EO. ,, Aan de ene kant staan we in deze wereld, waar ieder mens in leeft. Een wereld die wordt getypeerd door gebrokenheid en pijn. Maar we horen ook bij een andere wereld: de komende wereld van God, de nieuwe hemel en aarde. De oude wereld, daar sta je wel in, maar je bent er niet van. Als christen ben je nu al een burger van de hemel.''

Hoewel de ,,oude wereld'' vol is van allerlei moeilijkheden, ,,wil God zijn kracht geven om door te zetten'', aldus Van der Veer. ,,Elke dag ervaar ik pijn, moeite en ziekte. Maar tegelijkertijd ervaar ik ook de kracht van God.'' Hij haalt Hebreeen 6 aan, waarin gesproken wordt over ,,de kracht van de komende eeuw''. ,,Die kracht wil God je nu al geven, in deze wereld. Dat is de kracht van de Heilige Geest.''

Bron: Nederlands Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid