Spring naar bijdragen

"Aardbeving in Chili is een grote kans"


Aanbevolen berichten

Het dodental als gevolg van de zware aardbeving in Chili zaterdag is inmiddels opgelopen naar 711. Honderden mensen zijn nog vermist. "Ik geloof dat deze ramp een gelegenheid is voor de kerk om het goede nieuws te brengen aan ongelovigen. Alles werkt mede werkende ten goede voor hen die God liefhebben." Aan het woord is Alvaro Yanez Vergara (foto). Hij is jarenlang directeur geweest van zendingsorganisatie Operatie Mobilisatie in Chili. Momenteel woont hij met z'n vrouw in Nederland, maar is nog nauw betrokken bij het zendingswerk van OM in Chili en de rest van Zuid-Amerika. "Ik heb deze dagen vooral veel contact via internet met vrienden en familie in het getroffen gebied."

Alvaro: "Zaterdagochtend had ik geen idee wat er aan de hand was, tot ik een telefoontje kreeg van een vriend uit Nederland. Hij zei gelijk: 'Heb je het gehoord? Er is een aardbeving geweest.' Als Chileen maakte ik me allereerst zorgen om mijn familieleden en vrienden die in het getroffen gebied leven. De aardbeving was 65 keer zo sterk als die van Haïti, gelukkig is mijn familie ongedeerd. Als christen ben ik niet verbaasd dat er een aardbeving plaats vond. De Bijbel leert dat er in de eindtijd aardbevingen, oorlogen en andere rampen plaatsvinden."

"Het team van Operatie Mobilisatie in Santiago bekijkt momenteel hoe men op welke plek hulp gaat bieden. Er leven in het getroffen gebied rond Concepción enorm veel christenen. Er zijn veel kerken en Operatie Mobilisatie wil hulp brengen aan christenen die alles hebben verloren. Momenteel is het nog moeilijk reizen, maar ik geloof dat God deze tijd gebruikt om voedsel, lakens en anderen hulpgoeden te verzamelen."

Alvaro is ondanks de tragedie in eigen land optimistisch. "Ik zie dit als een grote kans. Het viel me op dat veelbekenden mij schreven dat veel mensen zich bekeren en God zoeken. Het is een natuurlijke reactie; wanneer je wanhopig bent ben je meer gevoelig voor het Evangelie. Het biedt een gigantische hoop. De boodschap die christenen hebben biedt iets wat krachtiger is dan de tragiek rondom de ramp. De regering en allerlei organisaties reageren op de ramp door goederen en hulp te schenken. De kerk is in staat om de grootste gift te geven: het Evangelie. Ik geloof persoonlijk dat God in de laatste dagen veel dingen laat gebeuren zoals tsunami's zodat mensen nog de kans krijgen om van Hem te horen."

Reageren

De voormalig OM-directeur vertelt over Thomas. "Ik heb een vriend in Chili. Thomas is zeventien en is christen. Hij heeft bekenden die niet gelovig zijn. Uren na de aardbeving kwam een jongen naar hem toe. Hij wilde meer weten van God. Thomas kon zo na de aardbeving met hem het Evangelie delen. De aardbeving en tsunami is een kans om een getuige te zijn voor de Heer. Hij zal dit gebruiken. De grote vraag voor christenen in mijn land is: 'Hoe reageren we? Negeren we de tsunami? Maakt het ons niet uit wat de buurman overkomt? Of maken we er gebruik van door praktische hulp te bieden en te wijzen op Iemand Die er is om ons te helpen?"

Alvaro: "Ik geloof dat de kerk van de Heer, zich gaat verenigen in deze catatstrofe om samen te werken om het Evangelie. In Chili leven 16 miljoen mensen waarvan 20 procent protestants-evangelisch is. Tachtig 60 procent is katholiek. We hebben veel denominaties. De christenen worden nu gedwongen om zich gezamenlijk in te zetten voor de kerk van Jezus Christus. Wat ik eigenlijk van alle christenen hoor in het gebied is dat God trouw is en hen beschermd heeft. Die boodschap is meer aanwezig dan dat ze hun bezittingen hebben verloren."

"Een van de dingen die we in Nederland al doen is bidden," vertelt Alvaro. "Dat klinkt misschien als een cliché. Maar er zijn veel mensen die rampen zien gebeuren maar die niet bidden. Wanneer we bidden maken we ons beschikbaar voor God. Zo zijn we solidair met Gods volk. We kunnen bidden dat er gelegenheden komen voor christenen in Chili om te getuigen en dat de hulp op de juiste plek komt. Ook kan er geld worden gegeven aan Operatie Mobilisatie. Ook voor christenen in Nederland geldt de vraag: 'hoe reageren we op deze ramp? Ben ik gevoelig voor de Heer en neem ik dit serieus?'"

auteur: Rik Bokelman | www.cip.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid