Spring naar bijdragen

Open Doors zoekt 2010 predikanten en voorgangers


Aanbevolen berichten

ERMELO - Open Doors is voor de 25ste Zondag voor de Vervolgde Kerk op zoek naar 2010 predikanten en voorgangers om in hun kerkelijke gemeente het verhaal van vervolgde christenen te vertellen.

Predikanten en voorgangers spelen een cruciale rol bij het versterken van die Vervolgde Kerk. Bovendien hebben vervolgde christenen de Vrije Kerk veel te bieden, aldus de organisatie.

De Zondag voor de Vervolgde Kerk wordt jaarlijks door iets meer dan duizend kerkelijke gemeenten gehouden. Dit jaar hoopt Open Doors op bijna een verdubbeling van dit aantal. "Er zijn nog altijd veel christenen in Nederland die niet weten dat wereldwijd ruim 100 miljoen christenen worden vervolgd", zegt Ron van der Spoel, bestuurslid van Open Doors. "Predikanten en voorgangers kunnen daar verandering in brengen door één keer per jaar een Zondag voor de Vervolgde Kerk te houden. Weten wat vervolgde christenen meemaken is een verrijking voor ons eigen geloof. Wij kunnen hen helpen en zij leren ons belangrijke levenslessen."

Speciale informatie

De Zondag voor de Vervolgde Kerk wordt in de meeste kerken gehouden op de zondag na Pinksteren. Dit jaar is dat op 30 mei. Voor predikanten en voorgangers die zich aanmelden is er een speciale informatiemap met preekschetsen van Ron van der Spoel (predikant binnen de PKN, bestuurslid Open Doors) en Jaap Haasnoot (beleidsmedewerker/toeruster Evangelische Zendingsalliantie), verhalen van vervolgde christenen, kindermateriaal en een collectevoorstel. Op de website van Open Doors kan aanvullende informatie gedownload worden.

Open Doors organiseert de Zondag voor de Vervolgde Kerk voor de 25ste keer. Het thema is dit jaar: "Al hebt u weinig invloed, u bent trouw gebleven" (Openbaring 3:8, red.) - Als de Kerk een minderheid wordt... In vrijwel alle 50 landen waar Open Doors werkt, vormen de christenen een minderheid. Juist door de strijd en vervolging doen zij waardevolle, geestelijke ontdekkingen. "Eén van die ontdekkingen is dat een kleine, zwakke Kerk door trouw te blijven toch zeer krachtig kan zijn. Hiermee kan de Vrije Kerk weer aan de slag", aldus Van der Spoel.

2010 predikanten en voorgangers

Open Doors hoopt dat minstens 2010 predikanten en voorgangers de Zondag voor de Vervolgde Kerk-map aanvragen. Van der Spoel: "Dat kunnen we alleen bereiken als mensen hiervan horen, achter ons doel gaan staan en vervolgens ervoor zorgen dat in hun gemeente een Zondag voor de Vervolgde Kerk wordt gehouden. Ook al is wereldwijd gezien de Kerk in Nederland relatief klein, zij levert wel een grote bijdrage aan het ondersteunen van de Vervolgde Kerk met haar gebed en financiële steun. Een tijdje geleden sprak ik een geheime gelovige. Hij had veel gemaakt en was ontroerd dat ik hem opzocht. Ik vertelde hem dat ik dat niet deed namens mezelf, maar namens de christenen in Nederland. Hij moest huilen. ‘Bedank de Kerk in Nederland dat jij mocht komen om naar mij te luisteren', zei hij."

Meer informatie over de Zondag voor de Vervolgde Kerk is te vinden op www.opendoors.nl/zondag.

Bron: Uitdagingonline.nl - Opendoors.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid