Spring naar bijdragen

Trouwen terwijl je beide studeert


Aanbevolen berichten

Ehm? Leven wij in dezelfde wereld? Een derde van de huwelijken eindigt in een scheiding. Een huwelijk biedt dus zeker geen garantie dat je partner je niet zal verlaten. En een relatie kan net zo goed een leven lang standhouden, het gaat om de relatie tussen twee mensen niet om het label dat eraan zit geplakt
Puur rationeel zou het dus 'veiliger' zijn om af te wachten of hij dat haalt, en me dan pas aan hem te binden. Als hij het niet haalt, kan ik misschien beter iemand zoeken die wel een topbaan heeft!

Dat je deze gedachte alleen al hébt vind ik vrij schokkend...ik kan me niet voorstellen dat zoiets uberhaupt door je hoofd gaat als je echt van iemand houd, maar misschien verschillen onze definities van 'houden van' dan ook van elkaar. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat je óf niks hebt óf een baan van minstens 4000 per maand, ik denk dat hij echt wel iets anders kan vinden als deze droombaan niks zal worden

Waarom vind je het nodig een andere gedachte dan de jouwe op deze manier aan te vliegen, alsof Hoppipolla stom is. Zij heeft een wel overwogen keuze gemaakt, een die jij niet begrijpt, maar direct afdoet.

Omdat ze feitelijke onjuistheden verkondigd. Een huwelijk ís geen enkeltje onvoorwaardelijke trouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat ze feitelijke onjuistheden verkondigd. Een huwelijk ís geen enkeltje onvoorwaardelijke trouw.
Dat is ook niet wat ze beweert heeft. Misschien het nog eens goed lezen.
Alleen elkaar verlaten voor een ander is er echt niet meer bij. Die 'vrijheid' geef je op voor onvoorwaardelijke trouw en zorg voor één persoon, een in mijn ogen mooier ideaal.

Ik kan dit toch echt niet op een andere manier interpreteren. Wat is dan het zogenaamde 'ideaal' van een relatie? Dat je elkaar wel makkelijk zal verlaten voor een ander, dat je niet voor elkaar zorgt? Sorry, maar deze begrippen hangen voor mij niet aan het huwelijk, maar gelden net zo hard wanneer je een relatie met iemand hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan dit toch echt niet op een andere manier interpreteren.
En wat is daar onjuist aan dan? Dat is wat je belooft bij het huwelijk, "tot de dood u scheid". Dat het niet altijd uitkomt, neemt de waarheid van de belofte niet weg en zegt het helemaal niets over de beloftse van Hollipolla en hoe zij daarin staat.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan dit toch echt niet op een andere manier interpreteren.
En wat is daar onjuist aan dan? Dat is wat je belooft bij het huwelijk, "tot de dood u scheid". Dat het niet altijd uitkomt, neemt de waarheid van de belofte niet weg en zegt het helemaal niets over de beloftse van Hollipolla en hoe zij daarin staat.

Daar zeg ik ook niks over. Ik zeg alleen dat die belofte niet voorbehouden is aan het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een bijzonder interessante discussie die in dit topic, die gaat over trouwen tijdens je studie en de reacties daarop van buitenstaanders, offtopic is. Het lijkt me het beste een nieuw topic te openen om over het huwelijk specifiek te discussiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zijn er meer mensen die trouwen/getrouwd zijn tijdens studie? En zo ja, hoe ervaren jullie reacties uit je omgeving?

Wij (22 jaar, 2 jaar samenwonend, beide student) stuiten alleen maar op onbegrip en onze huwelijksvoorbereiding is voor velen zelfs een taboe... er wordt heel opvallend vooral NIET naar gevraagd door mensen, die er wel van op de hoogte zijn. Ik moet hieraan toevoegen dat we in een nogal atheïstische omgeving zitten.

Onze reden om te trouwen hoef ik hier hopelijk niet uit te leggen. (Geloof, hoop en liefde, kort gezegd.) Ik kan een studie niet zien als reden om niet te trouwen als je er wel het geld voor hebt en al samenwoont. De enige reden om dan niet te trouwen is dat je twijfelt aan elkaar of wil kijken of er niet iets beters voorbij komt. Dat is bij ons niet aan de orde. Een andere reden is dat je eerst een wereldreis wil maken met je geld. Wij vinden trouwen echter belangrijker, die wereldreis doen we daarna wel.

Maar misschien hadden we toch beter nog een paar jaar kunnen wachten, tot de omgeving het had geaccepteerd (al zouden er zelfs dan nog grapjes zijn gemaakt als in 'oh en wanneer is de scheiding'... (H) ).

De reden dat jouw omgeving het niet accepteert is misschien dat je zelf weinig respect kunt opbrengen voor hun beslissing, namelijk het (nog?) niet trouwen. Door dit te zien als een twijfel, of het niet delen van jouw hoge waarden die je aan het huwelijk hangt, ontken je de waarde van een relatie waarbij trouwen niet aan de orde is.

Ik kan me goed voorstellen dat je met deze instelling tegen onbegrip in je omgeving oploopt.Misschien iets om voor jezelf eens over na te denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid