Spring naar bijdragen

Zingen: hoe te ademen?


Aanbevolen berichten

Het moet inderdaad automatisch gebeuren. Als je gewoon al je adem in je buik doet, zet ie vanzelf uit. Voor sommige mensen vergt het wat oefening, en zeker het proces van gewenning is lastig, maar je kunt er veel makkelijker door zingen.

Zijn er overigens meer mensen die houden van zingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke, ik zing niet, maar als zang iets te maken heeft met de manier van ademen zoals ik die op mijn klarinet (blaasinstrument dus) heb geleerd...

Als je inademt duw je je buik naar buiten. Goede tip om 'laag' te ademen: probeer 'door je navel' in te ademen. Als je wilt controleren of je het goed doet: leg je hand op je buik en duw die naar voren, of ga op je rug op de grond liggen met een telefoonboek op je buik en duw die naar boven.

Door je buik uit te zetten als je inademt in plaats van je schouders op te trekken en je borst naar voren te duwen kunnen je longen groter worden, en krijg je dus meer lucht in je longen.

Bij normaal uitademen gaat je buik weer naar binnen.

- vanaf hier weet ik niet of het ook voor zang geldt-

Om ademsteun te geven moet je echter niet je buik naar binnen laten gaan maar deze juist naar buiten houden terwijl je uitademt. Hierdoor kan je meer kracht achter het ademen zetten, wat bij blaasinstrumenten een betere klank en een groter volume tot gevolg heeft.

In die oefeningen die ik bij inademen beschreef laat je dus je hand/het telefoonboek niet terugzakken maar probeer je deze nog verder naar buiten te duwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om ademsteun te geven moet je echter niet je buik naar binnen laten gaan maar deze juist naar buiten houden terwijl je uitademt. Hierdoor kan je meer kracht achter het ademen zetten, wat bij blaasinstrumenten een betere klank en een groter volume tot gevolg heeft.

In die oefeningen die ik bij inademen beschreef laat je dus je hand/het telefoonboek niet terugzakken maar probeer je deze nog verder naar buiten te duwen.

Toen ik op dwarsfluit zat (nu anderhalf of twee jaar gestopt) had ik het anders geleerd, namelijk bij het uitademen je buik naar binnen doen (spieren aanspannen) en als je lucht nodig had, je spieren loslaten, want zo komt er automatisch en heel snel veel lucht naar binnen, en kun je snel weer door zeg maar. Ook komt er dan een betere klank en volume uit.

Misschien iets voor de topicstarter?smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eerst in, vervolgens uit.. en dat alsmaar herhalen.

rofl.gif

wat ik heb geleerd, komt wel ongeveer overeen met wat verity en frique zeiden, bij het inademen spieren los, zoveel mogelijk lucht proberen binnen te krijgen, dan bij het blazen (in mijn geval), je buik proberen tegen te houden (zo zei m'n leraar het in ieder gevalpuh2.gif)dus ik denk dat hij bedoelde dat je je spieren moet spannen, en dan als je lucht op is, en je weer nieuwe lucht nodig hebt, spieren los laten.. en verder gewoon doen wat pascalpas zeiengel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja oke maar op zangles gaan is niet zoon goed idee.

op school krijgen we het al maar onze leraar is zo onduidelijk.

Zingen leer je ook het best als je gewoon in je eentje bent met je leraar. Dan krijg je 100% aandacht en hoef je je ook niet te schamen oid voor je klasgenoten. Ik raad het je echt heel erg aan, maar het is je eigen keuze natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid