Spring naar bijdragen

Fitness topic


Aanbevolen berichten

@ Tamar: dan is het heel makkelijk. Ga lekker zwemmen, totdat je dat weer moe bent. Met tegenzin fitnessen betekent in veel gevallen dat je niet vaak genoeg gaat om echt resultaat te krijgen.

Het is veel beter om 2x per week flink te gaan zwemmen dan om 1x per 2 weken te gaan fitnessen.

@ SilverUnicorn: mee eens uiteraard. Net als wandelen als sport weinig nut heeft, heeft stappen met je paard ook weinig nut. Volgens mij is dat de meest voorkomende vorm van paardrijden, ik zie ze vaak gaan door de bossen.

Maar als je het wat serieuzer doet, is het zeker wel inspannend, zo doet Karin volgens mij ook aan springen e.d.

Wat me heeft verbaasd, is dat paardrijden niet voor watjes schijnt te zijn, ik zie altijd van die typische mannen met een paard. Door en door bekakt, van het type die blaas je zo om, je ziet ze ook voor je met een hockey stick. Dacht ik. Dat schijnt dus toch wel mee te vallen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 827
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heb je een jockey wel eens gezien? Dat het vermoeiend is, ok, maar mannen die aan dressuur doen en jockeys zijn iele mannetjes hoor. Niet bepaald atleten. Vandaar dat ik er moeite mee heb om te geloven dat je er sterk van wordt.

Dit zijn grote spierballen voor een vrouw:

5481143_big_biceps.jpg

faaahh000473.jpg

Dit is Sarah Jesseica Parker: WOWZERS!

article-0-0150DE1A00000578-545_468x286.jpg

Zonder hormonen of wat dan ook, gewoon gezonde vrouwen die aan krachttraining doen.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud je zusje is, maar als het hier iets van weg heeft geeft dat toch te denken widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:
"Dagmar" schreef het volgende:

@Light: Net of hockeyen dan zo'n watjessport is

Zeker als keeper, heerlijk alle conditieoefeningen in volle uitrusting doen, sprinttraining, duiken springen knielen... pff.

Ehhmmm, hockey je zelf? Dan moet ik oppassen met wat ik zeg puh2.gif

Sorry, maar hockey vind ik een beetje een meisjessport. Ik kan daar niet over liegen, ik kan sowieso niet of nauwelijks liegen.

Wel een prima sport verder hoor, ook hockeysters zijn best gespierd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je een jockey wel eens gezien? Dat het vermoeiend is, ok, maar mannen die aan dressuur doen en jockeys zijn iele mannetjes hoor. Niet bepaald atleten. Vandaar dat ik er moeite mee heb om te geloven dat je er sterk van wordt.

Dit zijn grote spierballen voor een vrouw:

Dit is Sarah Jesseica Parker: WOWZERS!

Zonder hormonen of wat dan ook, gewoon gezonde vrouwen die aan krachttraining doen.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud je zusje is, maar als het hier iets van weg heeft geeft dat toch te denken
widegrin.gif


Samengevoegd:

[...]

Ehhmmm, hockey je zelf? Dan moet ik oppassen met wat ik zeg
puh2.gif

Sorry, maar hockey vind ik een beetje een meisjessport. Ik kan daar niet over liegen, ik kan sowieso niet of nauwelijks liegen.

Wel een prima sport verder hoor, ook hockeysters zijn best gespierd.

daar komt mijn zusje wel bij in de buurt smile.gif kan er aan liggen dat ze op vrij hoog niveau rijd (lees: nl. kampioenschappen heeft gedaan)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ah!

Het eeuwige misverstand dat sporten goed zou zijn voor de mens, kan men ook aanschouwen op dit forum smile.gif

Ik zie hier vele gemotiveerde sporters, maar ik zie echter ook mensen die sporten uit schuldgevoel, een zeer typisch fenomeen wat de laatste 20 jaar steeds vaker voorkomt in de Westerse wereld.

Een zeer spijtig iets, maar hoe ik het zie zal hier helaas weinig of geen verandering in komen.

Op een paar zeldzame verlichte geesten als Midas Dekkers na, blijft iedereen de sportsprookjes slikken als zoetekoek. Terwijl het nochtans zonneklaar is en blijft: sport is ongezond.

Na zovele jaren staan we nog nergens. Alhoewel, er is toch al een kleine kentering merkbaar. Onlangs werd op een medisch congres aan de aanwezige artsen de eenvoudige vraag gesteld: "Is topsport gezond?" Uiteindelijk bleek toch al 90% van de medici ervan overtuigd te zijn dat topsport ongezond is.

Nu hoor ik de meesten ongetwijfeld morren dat ik aantoon dat topsport ongezond is, en dat vervolgens veralgemeen. Maar dat is volstrekte onzin : sport is per definitie ongezond, en topsport héél ongezond.

Vijf pakjes sigaretten per dag roken is ongezonder dan vijf sigaretten, maar dat maakt die vijf sigaretten nog niet onschadelijk. Een uitstekende vergelijking me dunkt.

Er is een reusachtige lacune in het onderzoek naar de invloed van sport op de levensverwachting van jonge mensen. Als het gaat over het verband tussen lichaamsbeweging en levensverwachting, gaat het altijd over vijftigplussers.

Het nieuwste modewoord is boomeritis . De babyboomers van vlak na de oorlog zijn nu vijftigers en zestigers. Het soort geprepensioneerde knarren die dagelijks met hun leven spelen door 's ochtends een rondje te gaan joggen en voor de lunch een partijtje te gaan tennissen. En waar zitten ze 's namiddags? Bij hun huisarts, te klagen over hun pijnlijke gewrichten, spieren en botten. Symptomen die nota bene juist te wijten zijn aan die bejaardensport..

Er is ooit een uiterst grondig Japanse studie gevoerd, waarbij uniefstudenten een leven lang werden gevolgd, en waaruit duidelijk werd dat sportievelingen een lagere levensverwachting hebben dan de brain kids. Dat is toch alarmerend? Daar wordt dus niet op doorgezocht, en dat vind ik schandalig.

Want laat één ding duidelijk zijn: elke dag sterven jonge mensen doordat ze aan sport doen. Elke dag, hartstilstand, pats boem dood.

Na griepverschijnselen zijn sportgerelateerde problemen de voornaamste reden van consultatie bij de huisarts. In Nederland hebben ze een tijdje geleden uitgerekend wat dat kost aan de gemeenschap. En dan hebben ze alleen rekening gehouden met de traumatologie, de pure blessures. Andere sportellende als sudden death , hormonale stoornissen, immuniteitsstoornissen, bloedproblemen, neurologische trauma's, gastrointestinale problemen, psychische problemen en noem maar op, daar zwijgen we nog over. Welnu, dat kost een land als Nederland 570 miljoen euro per jaar.

Begrijp me niet verkeerd, iedereen doet wat hij/zij niet laten kan.

Maar vooraleer je nog 's begint te beweren dat sporten goed zou zijn voor de gezondheid/levensverwachting/enz, denk dan nog maar 's goed na over dit stuk hierboven. knipoog_dicht.gif

Mvg,

Darkwaver

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha, er zijn nog steeds luie mensen die naar excuses zoeken om niet te hoeven sporten smile.gif

Lichaamsbeweging is gezond. Als je levensstijl onvoldoende lichaamsbeweging bevat, is het gezond om te gaan sporten. Als je zeer fysiek werk hebt, hoef je er niet bij te sporten. Dekkers zegt o.a. dat de mensen vroeger niet aan sport deden, dat is zo, dat hoefden ze niet omdat ze heel anders leefden. Tegenwoordig zitten veel mensen achter een bureau, kassa, tafel, noem maar op.

Er is verder ook zo iets als VERANTWOORD sporten, kies een sport uit die bij je past, die je ligt. Als je 2.20m bent is het niet slim om te gaan hockeyen, dan krijg je rugklachten bijvoorbeeld.

Dat boekje van Midas Dekkers wordt door bewegingswetenschappers, inspanningsfysiologen e.d., mensen die er ECHT voor hebben gestudeerd in tegenstelling tot Midas (geweldig vermakelijke schrijver overigens), niet serieus genomen. Omdat het vermakelijke onzin is, wat aardige puntjes hier en daar maar hetr hoofdpunt is regelrechte kletspraat.

Gevaarlijke kletspraat ook, als de mensen stoppen met sporten is dat een ramp.

Sorry Darkwaver, je hebt geen idee waar je het over hebt. Wat de punten betreft die je noemt, ik zie graag bronnen. Waarschijnlijk verdraai je het een en ander, ik heb aardig wat wetenschappelijke literatuur gelezen over sport. Natuurlijk zijn er altijd onderzoeken die wat anders vinden dan wat algemeen geaccepteerd is, dat is gewoon statistiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aha, er zijn nog steeds luie mensen die naar excuses zoeken om niet te hoeven sporten
smile.gif

Lichaamsbeweging is gezond. Als je levensstijl onvoldoende lichaamsbeweging bevat, is het gezond om te gaan sporten. Als je zeer fysiek werk hebt, hoef je er niet bij te sporten. Dekkers zegt o.a. dat de mensen vroeger niet aan sport deden, dat is zo, dat hoefden ze niet omdat ze heel anders leefden. Tegenwoordig zitten veel mensen achter een bureau, kassa, tafel, noem maar op.

Er is verder ook zo iets als VERANTWOORD sporten, kies een sport uit die bij je past, die je ligt. Als je 2.20m bent is het niet slim om te gaan hockeyen, dan krijg je rugklachten bijvoorbeeld.

Dat boekje van Midas Dekkers wordt door bewegingswetenschappers, inspanningsfysiologen e.d., mensen die er ECHT voor hebben gestudeerd in tegenstelling tot Midas (geweldig vermakelijke schrijver overigens), niet serieus genomen. Omdat het vermakelijke onzin is, wat aardige puntjes hier en daar maar hetr hoofdpunt is regelrechte kletspraat.

Gevaarlijke kletspraat ook, als de mensen stoppen met sporten is dat een ramp.

Sorry Darkwaver, je hebt geen idee waar je het over hebt. Wat de punten betreft die je noemt, ik zie graag bronnen. Waarschijnlijk verdraai je het een en ander, ik heb aardig wat wetenschappelijke literatuur gelezen over sport. Natuurlijk zijn er altijd onderzoeken die wat anders vinden dan wat algemeen geaccepteerd is, dat is gewoon statistiek.

Tegenwoordig wordt je als luierik bestempeld als je niet naar een sportschool gaat, daar was ik me al van bewust. Trieste mentaliteit noem ik dat.

Ik heb ook helemaal geen excuses nodig, waarom zou ik?

Ik heb nooit de behoefte gevoeld om eender welke sport ook te gaan beoefenen, en voel me er al zeker niet schuldig om.

Wat die lichaamsbeweging betreft, geef ik je volkomen gelijk : dat is gezond en noodzakelijk.

Sporten is dat echter niet.

Want wat is sport anders dan overdreven intensieve lichaamsbeweging?

Ik heb niks tegen lichaamsbeweging, ik heb iets tegen sport. En dat is nu net hetgene wat niemand wil of kan begrijpen.

Wat de mensen maar niet willen snappen, is dat het gewoon belangrijk is dat je beweegt, niet hoe intens je beweegt. Sterker nog: hoe meer je de intensiteit van je beweging gaat opdrijven, aan sport gaat doen dus, hoe meer de nadelen gaan opwegen tegen de voordelen. Wandelen is prima, lopen is erover. Wandelen - en beheerste lichaamsbeweging in het algemeen - is goed voor je glucosemetabolisme, zodat je minder kans krijgt om diabetes te ontwikkelen. Ook je vetmetabolisme loopt picobello en er zullen zich minder snel bloedklonters vormen, wat allemaal goed is voor hart en bloedvaten. Zeer positieve dingen, die je echter meteen weer om zeep helpt door de beweging te laten ontaarden in sport. Door te lopen in plaats van te wandelen.

Het is inderdaad zo dat de mensen vroeger genoeg beweging hadden door hun werk, daar geef ik je ook gelijk in.

Maar de moderne mens doet 2 maal het verkeerde met zijn lichaam : eerst een hele dag als een zoutzak in een kantoorstoel, ergonomisch gevormd zodat geen enkele spier iets te doen heeft, om dan s'avonds na een even futloze autorit te gaan sporten in de hoogste stand.

Dat is compleet fout : je kunt de schade die je op een hele week hebt aangericht nooit inhalen door 2 uurtjes te gaan sporten. Zo werkt dat niet.

En natuurlijk wordt dat boek van Midas Dekkers door bewegingswetenschappers en inspanningsfysiologen niet serieus genomen, of wat had je gedacht?

Het gaat om die mensen hun broodwinning.

Je beweert dat het een ramp zou zijn indien de mensen zouden stoppen met sport.

Maar dat is klinkklare onzin : het is nog nooit zwart op wit bewezen dat sport kan bijdragen aan de gezondheid of de levensverwachting van de mens (integendeel)

Neem nu al die honderdjarigen: die hebben hun hele leven lang geen meter sport gedaan, of strenge dieten gevolgd.

Hun geheim tot gezondheid en een lang leven is doorgaans altijd hetzelfde geweest : voldoende (normale) lichaamsbeweging, gevarieerd en voldoende eten, voldoende en regelmatige nachtrust, af en toe een stevig glas bier, en puur geluk. Zo eenvoudig is dat.

Geen fitness, aerobics, atletiek of Tae-Bo dus.

De 'wetenschappelijke' literatuur over sport die jij gelezen hebt, spreekt alleen in het voordeel van de sport zelf.

Sorry maar dat noem ik geen wetenschap.

Wat mijn bronnen betreft zal ik je moeten teleurstellen want die zul je niet zo gauw vinden vrees ik.

Mijn vader heeft een bevriende arts en die heeft me al die zaken eens klaarduidelijk uitgelegd.

Diezelfde arts heeft me overigens ook toevertrouwd dat hij mensen op het spreekuur tegen zijn zin moet wijsmaken dat sport gezond is, indien het onderwerp die kant uitgaat.

En weet je waarom? Omdat het hem opgedragen is, of zijn job kan in het gedrang komen.

'Het hoort nu eenmaal zo'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil volgend jaar de HALO gaan doen! (Ik was helaas te laat met de toelating voor dit jaar, dus moet 1 jaartje wachten!) maar ik wil dit jaar dus vet veel gaan trainen alvast!

Ik heb ook al een heeel rooster gemaakt, ben alleen bang dat ik mezelf zometeen nog ga overtrainen! :S Ik fitness nu al wel een jaartje, zo'n 4x in de week. Dat ga ik terug brengen naar 2x in de week, en 2x in de week bodypumpen (soort fitness-groeps les), maar i kwil verder ook gaan zwemmen (3x in de week), judo of turnen, tennissen, atletiek en hardlopen. Zou dat beetje kunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Darkwaver" schreef het volgende:

Tegenwoordig wordt je als luierik bestempeld als je niet naar een sportschool gaat, daar was ik me al van bewust. Trieste mentaliteit noem ik dat.

Het maakt niet uit of je naar een sportschool, dojo, sportveld of naar het bos gaat met je mountainbike.

Quote:
"Darkwaver" schreef het volgende:

Ik heb ook helemaal geen excuses nodig, waarom zou ik?

Omdat je verkiest een humoristisch bedoeld boek serieus te nemen en dat te gebruiken om de gehele wetenschappelijke consensus van tafel te vegen. Een consensus die is gebaseerd op vele honderden onderzoeken en decennia gedegen onderzoek. Uiteraard zijn er altijd een paar onderzoeken die een tegengesteld resultaat vinden.

Deze consensus is:

"Sport is gezond, mits..."

Quote:
"Darkwaver" schreef het volgende:

Ik heb nooit de behoefte gevoeld om eender welke sport ook te gaan beoefenen, en voel me er al zeker niet schuldig om.

Dan kun je wellicht een gezondheidsvoordeel behalen door alsnog te gaan sporten.

Quote:
"Darkwaver" schreef het volgende:

Wat die lichaamsbeweging betreft, geef ik je volkomen gelijk : dat is gezond en noodzakelijk.

Sporten is dat echter niet.

Want wat is sport anders dan overdreven intensieve lichaamsbeweging?

Ik heb niks tegen lichaamsbeweging, ik heb iets tegen sport. En dat is nu net hetgene wat niemand wil of kan begrijpen.

Wat de mensen maar niet willen snappen, is dat het gewoon belangrijk is dat je beweegt, niet hoe intens je beweegt. Sterker nog: hoe meer je de intensiteit van je beweging gaat opdrijven, aan sport gaat doen dus, hoe meer de nadelen gaan opwegen tegen de voordelen. Wandelen is prima, lopen is erover. Wandelen - en beheerste lichaamsbeweging in het algemeen - is goed voor je glucosemetabolisme, zodat je minder kans krijgt om diabetes te ontwikkelen. Ook je vetmetabolisme loopt picobello en er zullen zich minder snel bloedklonters vormen, wat allemaal goed is voor hart en bloedvaten. Zeer positieve dingen, die je echter meteen weer om zeep helpt door de beweging te laten ontaarden in sport. Door te lopen in plaats van te wandelen.

Als je als een dolle gaat sporten zonder je te informeren over risico's e.d. ben je niet goed bezig, dan overdrijf je het. Zo gaan ook topsporters te ver. Omdat het doel daar het bereiken van extreme prestaties is, niet het bereiken van een optimale gezondheid en fitheid.

Het is gewoon onwaar dat wandelen gezonder is dan bijvoorbeeld joggen. JUIST voor je cardiovasculair systeem is intensieve lichaamsbeweging beter dan iets als wandelen, waarbij je je niet of nauwelijks inspant.

Lees dit bijvoorbeeld eens:

Quote:
"PubMed" schreef het volgende:

Comparison of cardioprotective benefits of vigorous versus moderate intensity aerobic exercise.Swain DP, Franklin BA.

Am J Cardiol. 2006 Jan 1;97(1):141-7.

Aerobic fitness, not merely physical activity, is associated with a reduced risk of cardiovascular disease. Vigorous intensity exercise has been shown to increase aerobic fitness more effectively than moderate intensity exercise, suggesting that the former may confer greater cardioprotective benefits. An electronic search of published studies using PubMed was conducted for 2 types of investigations, epidemiologic studies that evaluated the benefits of physical activity of varying intensity levels and clinical trials that trained individuals at different intensities of exercise while controlling for the total energy expenditure. A secondary search was conducted using the references from these studies.
The epidemiologic studies consistently found a greater reduction in risk of cardiovascular disease with vigorous (typically > or =6 METs) than with moderate intensity physical activity and reported more favorable risk profiles for individuals engaged in vigorous, as opposed to moderate, intensity physical activity.
Clinical trials generally reported
greater improvements after vigorous (typically > or =60% aerobic capacity) compared with moderate intensity exercise for diastolic blood pressure, glucose control, and aerobic capacity
, but reported no intensity effect on improvements in systolic blood pressure, lipid profile, or body fat loss. In conclusion, if the total energy expenditure of exercise is held constant,
exercise performed at a vigorous intensity appears to convey greater cardioprotective benefits than exercise of a moderate intensity.

Een half uur joggen is gezonder dan een half uur wandelen. Need I say more?

Quote:
"Darkwaver" schreef het volgende:

Het is inderdaad zo dat de mensen vroeger genoeg beweging hadden door hun werk, daar geef ik je ook gelijk in.

Maar de moderne mens doet 2 maal het verkeerde met zijn lichaam : eerst een hele dag als een zoutzak in een kantoorstoel, ergonomisch gevormd zodat geen enkele spier iets te doen heeft, om dan s'avonds na een even futloze autorit te gaan sporten in de hoogste stand.

Dan heb je het sowieso ten eerste over extremen, veruit de meeste volwassenen sporten vrij rustig aan, ten tweede is dat beter dan om 's avonds ook thuis weer in een ergonomische stoel plaats te nemen.

3x per week 20 minuten joggen levert grote gezondheidsvoordelen op t.o.v. niets doen. Veel groter dan 3x 20 minuten of 1x een uur wandelen.

Quote:
"Darkwaver" schreef het volgende:

Dat is compleet fout : je kunt de schade die je op een hele week hebt aangericht nooit inhalen door 2 uurtjes te gaan sporten. Zo werkt dat niet.

Zo werkt dat dus WEL, aldus de mensen die er onderzoek naar doen.

Je lijkt een beetje wereldvreemd te zijn wat dit betreft. De realiteit is dat er heel veel mensen zijn met overgewicht, met dichtslibbende vaatwanden, met rugklachten. Wandelen kan voor die mensen weinig doen omdat ze dan veel te weinig kcal verbranden. Ja, als je 6 uur gaat wandelen per dag kom je er uiteindelijk wel.

Quote:
"Darkwaver" schreef het volgende:

En natuurlijk wordt dat boek van Midas Dekkers door bewegingswetenschappers en inspanningsfysiologen niet serieus genomen, of wat had je gedacht?

Het gaat om die mensen hun broodwinning.

Nou breekt m'n klomp. Wat jou betreft kunnen we de hele wetenschap dus beter schrappen, omdat mensen afhankelijk zijn van hun onderzoeksveld? Laten we vooral de mensen die er weinig van weten de richtlijnen laten uitzetten ja, dan komen we er wel als mensheid.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Je beweert dat het een ramp zou zijn indien de mensen zouden stoppen met sport.

Maar dat is klinkklare onzin : het is nog nooit zwart op wit bewezen dat sport kan bijdragen aan de gezondheid of de levensverwachting van de mens (integendeel)

Onwaar, dat is keihard bewezen.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Neem nu al die honderdjarigen: die hebben hun hele leven lang geen meter sport gedaan, of strenge dieten gevolgd.

Hun geheim tot gezondheid en een lang leven is doorgaans altijd hetzelfde geweest : voldoende (normale) lichaamsbeweging, gevarieerd en voldoende eten, voldoende en regelmatige nachtrust, af en toe een stevig glas bier, en puur geluk. Zo eenvoudig is dat.

Geen fitness, aerobics, atletiek of Tae-Bo dus.

Vroeger deden de mensen veel fysieker werk he? Dan heb je geen sport nodig. Tegenwoordig leven we in een andere wereld, kijk daar nou ook eens een keer naar. Je hebt het over topsporters en de maatschappij zoals die vroeger was, dat zijn gene relevante voorbeelden.

De welvaart is enorm toegenomen, overgewicht is een veel en veel groter probleem.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

De 'wetenschappelijke' literatuur over sport die jij gelezen hebt, spreekt alleen in het voordeel van de sport zelf.

Sorry maar dat noem ik geen wetenschap.

Dus als je ergens onderzoek naar doet mag je niet concluderen dat dat positief uitwerkt op de gezondheid? Dan ben je niet wetenschappelijk bezig? Wat is dat nou weer?

Bijvoorbeeld epidemiologen die onderzoek doen naar de effecten van sport hebben geen belang bij een positieve of negatieve uitkomst.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Wat mijn bronnen betreft zal ik je moeten teleurstellen want die zul je niet zo gauw vinden vrees ik.

Je roept wat losse dingen over vetmetabolisme e.d. zonder bron, daar kan niemand iets mee vrees ik.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Mijn vader heeft een bevriende arts en die heeft me al die zaken eens klaarduidelijk uitgelegd.

Diezelfde arts heeft me overigens ook toevertrouwd dat hij mensen op het spreekuur tegen zijn zin moet wijsmaken dat sport gezond is, indien het onderwerp die kant uitgaat.

En weet je waarom? Omdat het hem opgedragen is, of zijn job kan in het gedrang komen.

'Het hoort nu eenmaal zo'

Ah anecdotal "evidence". Tsja wat moet je dan serieuzer nemen, een individuele arts, of die vele duizenden wetenschappers die in relevante onderzoeksvelden werkzaam zijn? Wat vindt jij dat ik als weldenkend mens zou moeten doen?


Samengevoegd:

Quote:
"thijssieboi" schreef het volgende:

Ik wil volgend jaar de HALO gaan doen! (Ik was helaas te laat met de toelating voor dit jaar, dus moet 1 jaartje wachten!) maar ik wil dit jaar dus vet veel gaan trainen alvast!

Ik heb ook al een heeel rooster gemaakt, ben alleen bang dat ik mezelf zometeen nog ga overtrainen! :S Ik fitness nu al wel een jaartje, zo'n 4x in de week. Dat ga ik terug brengen naar 2x in de week, en 2x in de week bodypumpen (soort fitness-groeps les), maar i kwil verder ook gaan zwemmen (3x in de week), judo of turnen, tennissen, atletiek en hardlopen. Zou dat beetje kunnen?

Ehm, is dit serieus? Dat kan nooit. Dan doe je 2 sporten op 1 dag ofzo. Dan sport je je lichaam helemaal kapot. Je moet ook herstellen he?

Ik zou dat body pump lozen, het houden bij 2x krachttraining, 2x zwemmen (vrij risicoloos, ideale sport voor erbij) en dan wellicht nog een 3e sport zoals hardlopen. Maximaal, dat is al erg intensief.


Samengevoegd:

Quote:
"Sacerdos" schreef het volgende:

Vanavond in de sportzaal van Credible is er weer de maandelijkse mannen en vrouwen spierballenschouw; aanvang 21.03 uur.

Doe je ook mee Sacerdos? Gezellie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het maakt niet uit of je naar een sportschool, dojo, sportveld of naar het bos gaat met je mountainbike.

[...]

Omdat je verkiest een humoristisch bedoeld boek serieus te nemen en dat te gebruiken om de gehele wetenschappelijke consensus van tafel te vegen. Een consensus die is gebaseerd op vele honderden onderzoeken en decennia gedegen onderzoek. Uiteraard zijn er altijd een paar onderzoeken die een tegengesteld resultaat vinden.

Deze consensus is:

"Sport is gezond, mits..."

[...]

Dan kun je wellicht een gezondheidsvoordeel behalen door alsnog te gaan sporten.

[...]

Als je als een dolle gaat sporten zonder je te informeren over risico's e.d. ben je niet goed bezig, dan overdrijf je het. Zo gaan ook topsporters te ver. Omdat het doel daar het bereiken van extreme prestaties is, niet het bereiken van een optimale gezondheid en fitheid.

Het is gewoon onwaar dat wandelen gezonder is dan bijvoorbeeld joggen. JUIST voor je cardiovasculair systeem is intensieve lichaamsbeweging beter dan iets als wandelen, waarbij je je niet of nauwelijks inspant.

Lees dit bijvoorbeeld eens:

[...]

Een half uur joggen is gezonder dan een half uur wandelen. Need I say more?

[...]

Dan heb je het sowieso ten eerste over extremen, veruit de meeste volwassenen sporten vrij rustig aan, ten tweede is dat beter dan om 's avonds ook thuis weer in een ergonomische stoel plaats te nemen.

3x per week 20 minuten joggen levert grote gezondheidsvoordelen op t.o.v. niets doen. Veel groter dan 3x 20 minuten of 1x een uur wandelen.

[...]

Zo werkt dat dus WEL, aldus de mensen die er onderzoek naar doen.

Je lijkt een beetje wereldvreemd te zijn wat dit betreft. De realiteit is dat er heel veel mensen zijn met overgewicht, met dichtslibbende vaatwanden, met rugklachten. Wandelen kan voor die mensen weinig doen omdat ze dan veel te weinig kcal verbranden. Ja, als je 6 uur gaat wandelen per dag kom je er uiteindelijk wel.

[...]

Nou breekt m'n klomp. Wat jou betreft kunnen we de hele wetenschap dus beter schrappen, omdat mensen afhankelijk zijn van hun onderzoeksveld? Laten we vooral de mensen die er weinig van weten de richtlijnen laten uitzetten ja, dan komen we er wel als mensheid.

[...]

Onwaar, dat is keihard bewezen.

[...]

Vroeger deden de mensen veel fysieker werk he? Dan heb je geen sport nodig. Tegenwoordig leven we in een andere wereld, kijk daar nou ook eens een keer naar. Je hebt het over topsporters en de maatschappij zoals die vroeger was, dat zijn gene relevante voorbeelden.

De welvaart is enorm toegenomen, overgewicht is een veel en veel groter probleem.

[...]

Dus als je ergens onderzoek naar doet mag je niet concluderen dat dat positief uitwerkt op de gezondheid? Dan ben je niet wetenschappelijk bezig? Wat is dat nou weer?

Bijvoorbeeld epidemiologen die onderzoek doen naar de effecten van sport hebben geen belang bij een positieve of negatieve uitkomst.

[...]

Je roept wat losse dingen over vetmetabolisme e.d. zonder bron, daar kan niemand iets mee vrees ik.

[...]

Ah anecdotal "evidence". Tsja wat moet je dan serieuzer nemen, een individuele arts, of die vele duizenden wetenschappers die in relevante onderzoeksvelden werkzaam zijn? Wat vindt jij dat ik als weldenkend mens zou moeten doen?


Samengevoegd:

[...]

Ehm, is dit serieus? Dat kan nooit. Dan doe je 2 sporten op 1 dag ofzo. Dan sport je je lichaam helemaal kapot. Je moet ook herstellen he?

Ik zou dat body pump lozen, het houden bij 2x krachttraining, 2x zwemmen (vrij risicoloos, ideale sport voor erbij) en dan wellicht nog een 3e sport zoals hardlopen. Maximaal, dat is al erg intensief.


Samengevoegd:

[...]

Doe je ook mee Sacerdos? Gezellie!

Je kan inplaats van al die dingen te doen ook gewoon een poppenkast timmeren, je auto wassen of je gazon maaien. Dan heb je ook beweging en heb je er wat mee bereikt.

"Sport is gezond, mits..."

je een dosis geluk hebt, meer niet.

Of je van sport gezond of invalide wordt, is een gok die pas aan het einde van je leven bekend gemaakt wordt.

"Dan kun je wellicht een gezondheidsvoordeel behalen door alsnog te gaan sporten."

Nee, dat vind ik niet. Ik ben niet zwaarlijvig, eet normaal en heb de hele dag genoeg beweging op mijn werk.

"Als je als een dolle gaat sporten zonder je te informeren over risico's e.d. ben je niet goed bezig, dan overdrijf je het. Zo gaan ook topsporters te ver. Omdat het doel daar het bereiken van extreme prestaties is, niet het bereiken van een optimale gezondheid en fitheid."

Dat heb ik me altijd al afgevraagd. Waarom moet een mens 'fit' zijn?

Om 2 km te kunnen lopen zonder te hijgen?

Waar is dat voor nodig, en wie doet dat in het dagelijkse leven?

Als je dringend ergens moet zijn misschien, maar dan hoef je alleen op tijd te vertrekken.

Dus tenzij je brandweerman, reddingswerker of politieagent bent is dat nergens noor nodig.

"Het is gewoon onwaar dat wandelen gezonder is dan bijvoorbeeld joggen. JUIST voor je cardiovasculair systeem is intensieve lichaamsbeweging beter dan iets als wandelen, waarbij je je niet of nauwelijks inspant"

Nog niet zo lang geleden zag je vrijwel niemand op straat joggen en sportscholen bestonden amper.

De mensen waren tevreden, dus ik zie niet in waarom dat nu plots wel zou moeten.

Een hele dag fysieke arbeid is iets heel anders dan joggen, want het is immers over de hele dag verdeeld.

Beweging moet je over de hele dag indelen, anders heeft het geen enkele zin.

"De welvaart is enorm toegenomen, overgewicht is een veel en veel groter probleem."

Onzin, overgewicht is er altijd al geweest.

Corpulentie is van alle tijden, alleen was het vroeger vooral de rijkere klasse die er last van had.

"Ah anecdotal "evidence". Tsja wat moet je dan serieuzer nemen, een individuele arts, of die vele duizenden wetenschappers die in relevante onderzoeksvelden werkzaam zijn? Wat vindt jij dat ik als weldenkend mens zou moeten doen?"

Jij moet gewoon doen wat je het beste lijkt.

"Dus als je ergens onderzoek naar doet mag je niet concluderen dat dat positief uitwerkt op de gezondheid? Dan ben je niet wetenschappelijk bezig? Wat is dat nou weer?"

Ik stel me gewoon serieuze vragen over dat soort onderzoeken.

Hoe wou je al die sportdoden verklaren?

Een jongen die tijdens een spelletje basket plots dood neervalt?

Een Vijftiger die, ondanks dat hij al z'n hele leven jogt, plots dood neervalt?

Allebei kennissen van me.

Het is gewoon een feit dat er iets niet pluis is met sport, en dat er vele dingen nog niet gezegd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"DarkWaver"]Je kan inplaats van al die dingen te doen ook gewoon een poppenkast timmeren, je auto wassen of je gazon maaien. Dan heb je ook beweging en heb je er wat mee bereikt.

30 minuten joggen is waarschijnlijk gelijkwaardig aan uuuuren timmeren aan die poppenkast of autowassen.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

je een dosis geluk hebt, meer niet.

Of je van sport gezond of invalide wordt, is een gok die pas aan het einde van je leven bekend gemaakt wordt.

Welnee. Een goede conditie zorgt ervoor dat je je lekkerder voelt, alles gaat je makkelijker af. Omdat je lichaam zich vormt naar de activiteit, voel je je beter in je vel. Bijvoorbeeld krachttraining spaart je heel wat rugklachten op latere leeftijd, door het tillen van flinke gewichten verhoog je je botdichtheid waardoor je minder snel iets breekt etc.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Nee, dat vind ik niet. Ik ben niet zwaarlijvig, eet normaal en heb de hele dag genoeg beweging op mijn werk.

Wat voor werk doe je?

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Dat heb ik me altijd al afgevraagd. Waarom moet een mens 'fit' zijn?

Om 2 km te kunnen lopen zonder te hijgen?

Waar is dat voor nodig, en wie doet dat in het dagelijkse leven?

Als je dringend ergens moet zijn misschien, maar dan hoef je alleen op tijd te vertrekken.

Dus tenzij je brandweerman, reddingswerker of politieagent bent is dat nergens noor nodig.

Sinds ik veel sport werk ik moeiteloos 14 uur door als dat nodig is, dat is die conditie en fitheid. Als ik moet verhuizen, zal ik mezelf niet snel vertillen. Ik voel continu die kracht en energie bij alles wat ik doe, daardoor heb ik overal meer plezier in. Als jij zou voelen wat ik voel, wil je nooit meer terug.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Nog niet zo lang geleden zag je vrijwel niemand op straat joggen en sportscholen bestonden amper.

De mensen waren tevreden, dus ik zie niet in waarom dat nu plots wel zou moeten.

Omdat de mensen een steeds minder actieve levensstijl aannemen, gemiddeld genomen. Mensen zijn gemiddeld zwaarder,er is veel meer overgewicht dan pakweg 50 jaar terug.

Quote:
"DarkWaver"Een hele dag fysieke arbeid is iets heel anders dan joggen, want het is immers over de hele dag verdeeld.

Beweging moet je over de hele dag indelen, anders heeft het geen enkele zin.

schreef het volgende:

Het is kei- en keihard bewezen dat dat simpelweg onwaar is. Gevaarlijke kletspraat bovendien.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Onzin, overgewicht is er altijd al geweest.

Corpulentie is van alle tijden, alleen was het vroeger vooral de rijkere klasse die er last van had.

Het is een groter probleem, dat je dat onzin noemt is in feite onzin, ook dat is knalhard bewezen. Dat zijn harde statistieken.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Jij moet gewoon doen wat je het beste lijkt.

Dat sowieso smile.gif

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Ik stel me gewoon serieuze vragen over dat soort onderzoeken.

Hoe wou je al die sportdoden verklaren?

Een jongen die tijdens een spelletje basket plots dood neervalt?

Een Vijftiger die, ondanks dat hij al z'n hele leven jogt, plots dood neervalt?

Allebei kennissen van me.

Het is gewoon een feit dat er iets niet pluis is met sport, en dat er vele dingen nog niet gezegd zijn.

Sporten verlaagt het risico om jong te sterven, het neemt het niet geheel weg. Statistisch gezien houd je die kans altijd.

Hoe je sportdoden verklaart? Stel dat er per jaar 1 miljoen mensen dood neervallen. Wat doen die mensen, hoe vullen ze hun tijd in? Stel dat ze elke dag een uur sporten. Dan besteden ze dus 1/24 van hun leven aan sport. Puur statistisch gezien vallen er dan een miljoen gedeeld door 24 = 40.000 mensen ofzo dood neer tijdens het sporten. Dat is toeval.

Je kunt onderzoek doen in een populatie die sport, en een populatie die niet sport, en dan kijken welke populatie ouder wordt. Dat is epidemiologie. De sportende populatie blijkt dan ouder te worden. Daar heb je wat aan, dat zijn harde data.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat we het nooit met elkaar eens zullen zijn wat dat betreft. smile.gif

Het enige wat ik nog kan doen, is je eventueel een paar boeken aanraden over dit onderwerp:

Maron, Sudden death in young athletes, N-Engl-J-Med., sep. 2003

Balady, Survival of the fittest - more evidence, N-Engl-J-Med., mrt. 2002

Baby boomer sports injuries, cpsc., apr. 2000

Bahr, Recent advances: sports medicine, BMJ., 2001

Lanting e.a., Sportblessures - omvang van het probleem, Nat-Kompas-Volksgezondh., 2004

Bonetti e.a., Watching football on TV may potentially be life-threatening, Swiss-Med-Wkly., apr. 2006

Finch e.a., The public health impact of injury during sport and active recreation, J-Sci-Med-Sport., dec. 2006

Romano e.a., Outbreak of community-acquired methicillin-resistant staphylococcus aureus skin infections among a collegiate football team, J-Athl-Train., apr-jun. 2006

Corrado e.a., Exercise and the risk of sudden cardiac death, Herz., sep. 2006

DiDario e.a., Asthma, sports, and death, Allergy-Asthma-Proc., sep-oct. 2005

Sumilo e.a., The causes and consequences of injury in students at UK institutes of higher education, Public-Health., feb. 2006

Noda e.a., Walking and sports participation and mortality from coronary heart disease and stroke, J-Am-Coll-Cardiol., nov. 2005

Zoals ik al zei : er zijn echt wel een aantal zaken die absoluut niet koosjer zijn omtrent sport en intensieve lichaamsbeweging.

Bovenstaande boeken laten dat heel goed tot in detail zien.

Nog zoiets : stél dat je echt ouder kan worden door regelmatig te sporten.

Dan heb je die "extra tijd" die je gewonnen hebt, toch gewoon besteed aan sport? big-smile.gif

Vriendelijke groet!

Darkwaver

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]

Ehm, is dit serieus? Dat kan nooit. Dan doe je 2 sporten op 1 dag ofzo. Dan sport je je lichaam helemaal kapot. Je moet ook herstellen he?

Ik zou dat body pump lozen, het houden bij 2x krachttraining, 2x zwemmen (vrij risicoloos, ideale sport voor erbij) en dan wellicht nog een 3e sport zoals hardlopen. Maximaal, dat is al erg intensief.

Uhm.. jaa, dat is wel serieussmile.gif

kijk ik wil (5 ochtenden in de week) gaan hardlopen (en dan heus niet de hele marathon of iets, maar gewoon een aardig blokkie om) en daarna gaan zwemmen. Zwemmen is een goede manier om ook te herstellen van 't sporten, omdat je wel blijft bewegen met al je spieren, zonder echt kracht te gebruiken. En de ene dag ga ik bijvoorbeeld zwemmen, maar de andere dag ga ik fitnessen (kracht-training, maar wel in spiergroepen.. dus de ene dag bijvoorbeeld borst-biceps-buik-benen, andere dag rug-triceps-schouders)

maar 's avonds wil ik dan gewoon een sport doen! Maandags atletiek, dindsdags bodypump, woensdags tennis, donderdag wedstrijdzwemmen (of misschien ga ik Krav Maga doen op donderdag), en vrijdags judoën of iets.. En zaterdag ochtend nog keer bodypumpen.

maar ik ben toch niet na al die sporten helemaal gesloopt? Als ik getennist heb, ben ik wel moe, maar ben ik niet kapot ofzo.. Dat heb ik wel na bodypump bijvoorbeeld. En heb 't idee dat je voornamelijk bij kracht-trainingen écht rust moet houden, maar dat je met 'gewone' sporten best elke dag kan sporten smile.gif Of kraam ik nu vette onzin?

En op de Halo moet je toch ook vet veel sporten elke dag? waarom train je je daar niet kapot dan? En waarom bodypumpen lozen? Heb je wel is gebodypumpt? dat is serieus zoo zwaaar!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat dat zo zwaar is zou ik het juist lozen Thijs. Het is een groepsles, dan kun je niet rustig aan doen.

Dat je je niet gesloopt voelt wil niet zeggen dat je lichaam geen rust nodig heeft.

Judo en Krav Maga zijn ook zware, intensieve sporten. Ter ondersteunining kun je daar krachttraining bij doen, zwemmen combineert goed met alles.

2x per week een intensieve sport als tennis, judo, krav maga of atletiek, plus krachtsport, plus zwemmen, daar zou ik het bij laten.

Zoals jij het van plan bent is het heel slecht voor je. Dat gaat misschien een tijd goed, mogelijk jaren lang, maar als je versleten bent, ben je versleten. Dat moet je heel goed begrijpen. Dan komt het nooit meer goed. En kun je een baan als gymleraar ofzo vergeten.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Zoals ik al zei : er zijn echt wel een aantal zaken die absoluut niet koosjer zijn omtrent sport en intensieve lichaamsbeweging.

Bovenstaande boeken laten dat heel goed tot in detail zien.

Per saldo is verantwoorde intensieve lichaamsbeweging goed voor mensen met een matig actieve (of nog minder) levensstijl.

Als je een man van 250kg een minuut laat sprinten, heb je kans dat ie een hartinfarct oploopt ja, dat is onverantwoord. Intensiteit moet je wel geleidelijk opbouwen.

Verder: wat is jouw idee voor mensen met zwaar overgewicht? Sport is een vrij onmisbaar onderdeel van plannen om hun gezondheid te verbeteren. Als ze niet actief zijn, dat zijn ze vaak niet, vallen ze heel langzaam af als je alleen het eetpatroon aanpast. Je kunt die mensen ook niet structureel uithongeren he?

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Nog zoiets : stél dat je echt ouder kan worden door regelmatig te sporten.

Dan heb je die "extra tijd" die je gewonnen hebt, toch gewoon besteed aan sport?

Ehm ja en? Sport is voor veruit de meeste mensen leuk. Ik ga met veel plezier sporten. Als je iemand een sport laat uitkiezen is dat ook criterium 1: het moet wel leuk zijn.

Als je intensief sport, maakt je lichaam gelukshormonen aan, waardoor je je na afloop heel fijn voelt.

Quote:
"DarkWaver" schreef het volgende:

Vriendelijke groet!

Darkwaver

Ingelijks knipoog_dicht.gif

Die boeken zijn me wat veel. Ik weet wel dat er bij verantwoord sporten heel wat komt kijken, dat sportblessures een aardige kostenpost vormen etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

-- Darkwaver --

Als je je gezonde verstand gebruikt, ( mits aanwezig, maar daar ga ik even gemakshalve van uit knipoog_dicht.gif ) kom je tot de doodnormale conclusie dat sporten een mens goed doet.

Misschien heb jij nog nooit echt gesport, ( dus niet zomaar wat leuteren op en neer naar de groenteman, 4 meter van je huis ) maar als je dat wel gaat doen, fleur je helemaal op.

Ja, het is misschien moeilijk te geloven voor jou, maar ga dat nou maar eens doen. Dan merk je het vanzelf.

Je gezond verstand gebruiken is altijd nog het beste, zeker in dit geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat dat zo zwaar is zou ik het juist lozen Thijs. Het is een groepsles, dan kun je niet rustig aan doen.

Dat je je niet gesloopt voelt wil niet zeggen dat je lichaam geen rust nodig heeft.

Judo en Krav Maga zijn ook zware, intensieve sporten. Ter ondersteunining kun je daar krachttraining bij doen, zwemmen combineert goed met alles.

2x per week een intensieve sport als tennis, judo, krav maga of atletiek, plus krachtsport, plus zwemmen, daar zou ik het bij laten.

Zoals jij het van plan bent is het heel slecht voor je. Dat gaat misschien een tijd goed, mogelijk jaren lang, maar als je versleten bent, ben je versleten. Dat moet je heel goed begrijpen. Dan komt het nooit meer goed. En kun je een baan als gymleraar ofzo vergeten.

[...]

Per saldo is verantwoorde intensieve lichaamsbeweging goed voor mensen met een matig actieve (of nog minder) levensstijl.

Als je een man van 250kg een minuut laat sprinten, heb je kans dat ie een hartinfarct oploopt ja, dat is onverantwoord. Intensiteit moet je wel geleidelijk opbouwen.

Verder: wat is jouw idee voor mensen met zwaar overgewicht? Sport is een vrij onmisbaar onderdeel van plannen om hun gezondheid te verbeteren. Als ze niet actief zijn, dat zijn ze vaak niet, vallen ze heel langzaam af als je alleen het eetpatroon aanpast. Je kunt die mensen ook niet structureel uithongeren he?

[...]

Ehm ja en? Sport is voor veruit de meeste mensen leuk. Ik ga met veel plezier sporten. Als je iemand een sport laat uitkiezen is dat ook criterium 1: het moet wel leuk zijn.

Als je intensief sport, maakt je lichaam gelukshormonen aan, waardoor je je na afloop heel fijn voelt.

[...]

Ingelijks
knipoog_dicht.gif

Die boeken zijn me wat veel. Ik weet wel dat er bij verantwoord sporten heel wat komt kijken, dat sportblessures een aardige kostenpost vormen etc.

(mijn excuses als ik de posts zo quote, ik heb niet echt ervaring met dit soort fora dus sorry als het wat moeilijk lijkt)

Maar goed. smile.gif

"Verder: wat is jouw idee voor mensen met zwaar overgewicht? Sport is een vrij onmisbaar onderdeel van plannen om hun gezondheid te verbeteren. Als ze niet actief zijn, dat zijn ze vaak niet, vallen ze heel langzaam af als je alleen het eetpatroon aanpast. Je kunt die mensen ook niet structureel uithongeren he?"

Sport is een vrij onefficiente manier om af te vallen.

Want om 1 kilo af te vallen, moet je zowat van Maassluis naar Hoek van Holland roeien.

Beter is om idd het eetpatroon grondig aan te passen.

Maar: geen dieet. Dieten lossen niets op, ze zijn er slechts als tijdelijke oplossing.

Gewoon een mooi schema opstellen van wat je welke dag van de week zou eten.

Bv.: Maandag rauwe zalm met gekookte aardappelen en tomatensalade. Dinsdag gekookte kip met couscous en groenten. Woensdag pasta met knoflook, ajuin, peterselie en chilipepers. Donderdag rode kool met rijst en boerenworst.

En vrijdag een lekkere cheeseburger met patat: 1 dag per week kan dat absoluut geen kwaad.

(Er bestaat overigens niet zoiets als ongezond voedsel, wel een ongezond eetpatroon).

Voor de rest lijkt het me een heel goed idee om met de fiets naar het werk te rijden. In de zomer ga ik soms zelfs te voet naar mijn werk, en dat is in totaal 2 uur stappen!

Zelf de auto wassen, met de fiets boodschappen doen, gras maaien, wandelen, geen lift maar trappen gebruiken, zoveel mogelijk actief bezig zijn enz.. wees creatief! smile.gif

"Ehm ja en? Sport is voor veruit de meeste mensen leuk. Ik ga met veel plezier sporten. Als je iemand een sport laat uitkiezen is dat ook criterium 1: het moet wel leuk zijn."

En dat is juist de enige goede manier, je zegt het zelf.

Sporten moet je doen omdat je het leuk vind, niet uit schuldgevoel of omdat je vreest op je 50ste een hartaanval te krijgen.

Zelf trap ik af en toe een balletje met mijn neef, en ik doe dat omdat ik het erg leuk vind, maar zeker niet voor mijn gezondheid of zoiets.

"Als je intensief sport, maakt je lichaam gelukshormonen aan, waardoor je je na afloop heel fijn voelt"

Dat is je eigen lichaam dat endorfines gaat aanmaken om de pijn van die overdreven inspanning te maskeren. Je hersenen geven je klieren de opdracht het eigen lichaam te drogeren. En soort lichaamseigen genadeshot, zo je wil. En wat zijn die endorfines? Opiaten, stoffen die lijken op opium. Net als de rotzooi die ze in dat theater in Moskou hebben gespoten om de Tsjetsjeense gijzeling te beëindigen. Nu vraag ik je: is dat gezond?


Samengevoegd:

Quote:

-- Darkwaver --

Als je je gezonde verstand gebruikt, ( mits aanwezig, maar daar ga ik even gemakshalve van uit
knipoog_dicht.gif
) kom je tot de doodnormale conclusie dat sporten een mens goed doet.

Misschien heb jij nog nooit echt gesport, ( dus niet zomaar wat leuteren op en neer naar de groenteman, 4 meter van je huis ) maar als je dat wel gaat doen, fleur je helemaal op.

Ja, het is misschien moeilijk te geloven voor jou, maar ga dat nou maar eens doen. Dan merk je het vanzelf.

Je gezond verstand gebruiken is altijd nog het beste, zeker in dit geval.

Lees hierboven maar, dan zie je mijn redenen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

(mijn excuses als ik de posts zo quote, ik heb niet echt ervaring met dit soort fora dus sorry als het wat moeilijk lijkt)

Maar goed.
smile.gif

"Verder: wat is jouw idee voor mensen met zwaar overgewicht? Sport is een vrij onmisbaar onderdeel van plannen om hun gezondheid te verbeteren. Als ze niet actief zijn, dat zijn ze vaak niet, vallen ze heel langzaam af als je alleen het eetpatroon aanpast. Je kunt die mensen ook niet structureel uithongeren he?"

Sport is een vrij onefficiente manier om af te vallen.

Want om 1 kilo af te vallen, moet je zowat van Maassluis naar Hoek van Holland roeien.

Beter is om idd het eetpatroon grondig aan te passen.

Maar: geen dieet. Dieten lossen niets op, ze zijn er slechts als tijdelijke oplossing.

Gewoon een mooi schema opstellen van wat je welke dag van de week zou eten.

Bv.: Maandag rauwe zalm met gekookte aardappelen en tomatensalade. Dinsdag gekookte kip met couscous en groenten. Woensdag pasta met knoflook, ajuin, peterselie en chilipepers. Donderdag rode kool met rijst en boerenworst.

En vrijdag een lekkere cheeseburger met patat: 1 dag per week kan dat absoluut geen kwaad.

(Er bestaat overigens niet zoiets als ongezond voedsel, wel een ongezond eetpatroon).

Voor de rest lijkt het me een heel goed idee om met de fiets naar het werk te rijden. In de zomer ga ik soms zelfs te voet naar mijn werk, en dat is in totaal 2 uur stappen!

Zelf de auto wassen, met de fiets boodschappen doen, gras maaien, wandelen, geen lift maar trappen gebruiken, zoveel mogelijk actief bezig zijn enz.. wees creatief!
smile.gif

"Ehm ja en? Sport is voor veruit de meeste mensen leuk. Ik ga met veel plezier sporten. Als je iemand een sport laat uitkiezen is dat ook criterium 1: het moet wel leuk zijn."

En dat is juist de enige goede manier, je zegt het zelf.

Sporten moet je doen omdat je het leuk vind, niet uit schuldgevoel of omdat je vreest op je 50ste een hartaanval te krijgen.

Zelf trap ik af en toe een balletje met mijn neef, en ik doe dat omdat ik het erg leuk vind, maar zeker niet voor mijn gezondheid of zoiets.

"Als je intensief sport, maakt je lichaam gelukshormonen aan, waardoor je je na afloop heel fijn voelt"

Dat is je eigen lichaam dat endorfines gaat aanmaken om de pijn van die overdreven inspanning te maskeren. Je hersenen geven je klieren de opdracht het eigen lichaam te drogeren. En soort lichaamseigen genadeshot, zo je wil. En wat zijn die endorfines? Opiaten, stoffen die lijken op opium. Net als de rotzooi die ze in dat theater in Moskou hebben gespoten om de Tsjetsjeense gijzeling te beëindigen. Nu vraag ik je: is dat gezond?


Samengevoegd:

[...]

Lees hierboven maar, dan zie je mijn redenen.
knipoog_dicht.gif

Ja, idd gelezen, maar niemand zegt dat overdreven sporten ook gezond is. Daarmee bedoel ik top-sport. Er zijn immers al heel wat doden gevallen op de voetbalvelden. Ik herinner me nog het moment dat de Kameroener Foe neerzakte alsof hij er niet had gestaan. Echt heel gruwelijk. Je hebt het misschien ook wel gezien. Dan zou je idd kunnen twijfelen over of top-sport gezond is. Daarbij komt nog dat die voetballers soms extreem moeten fitnessen en soms tot over hun pijn grens moeten. Dat is idd niet heel erg gezond, maar gewoon lekker sporten en daarbij niet de grens overschrijden is natuurlijk prima de luxe. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn bijlange niet alleen topsporters die plots neerzakken en niet meer wakker worden.

Zoals ik eerder al vermeldde, vallen er elke dag mensen plots dood neer tijdens het sporten.

Meestal zijn dat vijftigplussers die zonodig moesten voetballen of trimmen.

Maar helaas ook veel jongeren : een vriend van mijn stiefzus stierf onlangs nog tijdens een spelletje basket. Hij viel zomaar koud neer, tijdens het midden van een spel en was zelfs geen fervent sporter.

Misschien vinden sommigen dat normaal, maar ik dus niet.

En ik zal het blijven herhalen : elke vorm van overdreven intensieve lichaamsinspanning is niet goed voor een mens.

Het menselijk lichaam is niet gebouwd voor een afmattende training, een volleybalwedstrijd of een marathon.

Onze reserves zijn bedoeld voor af en toe een uitbarsting: bij gevaar, of om een partner mee te imponeren.

Vergelijk het met een auto : het is handig als die 200 km/u kan rijden, maar onverstandig om dat steeds te doen.

Gebruik je spieren waar ze voor bedoeld zijn : werken, wandelen, fietsen, praten, lachen, eten, vrijen, enz..

Geef toe, dit klinkt toch vrij logisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik en me sportmaatje gaan nu iets nieuws doen met bankdrukken.

Eerst het gewicht zover je kan.

Waar je kapot gaat.

En dan afbouwen tot waarmee je begonnen bent.

Dus eerst 15 - 20 - 25 - 30 - 25 - 20 - 15 kg (aan 1 kant)

Hier ga je ook wel kapot aan.

Maar wel lekker big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het zijn bijlange niet alleen topsporters die plots neerzakken en niet meer wakker worden.

Zoals ik eerder al vermeldde, vallen er elke dag mensen plots dood neer tijdens het sporten.

Meestal zijn dat vijftigplussers die zonodig moesten voetballen of trimmen.

Maar helaas ook veel jongeren : een vriend van mijn stiefzus stierf onlangs nog tijdens een spelletje basket. Hij viel zomaar koud neer, tijdens het midden van een spel en was zelfs geen fervent sporter.

Misschien vinden sommigen dat normaal, maar ik dus niet.

En ik zal het blijven herhalen : elke vorm van overdreven intensieve lichaamsinspanning is niet goed voor een mens.

Het menselijk lichaam is niet gebouwd voor een afmattende training, een volleybalwedstrijd of een marathon.

Onze reserves zijn bedoeld voor af en toe een uitbarsting: bij gevaar, of om een partner mee te imponeren.

Vergelijk het met een auto : het is handig als die 200 km/u kan rijden, maar onverstandig om dat steeds te doen.

Gebruik je spieren waar ze voor bedoeld zijn : werken, wandelen, fietsen, praten, lachen, eten, vrijen, enz..

Geef toe, dit klinkt toch vrij logisch?

Nee niet helemaal.. de mens speelt toch al heel lang spelletjes/wedstrijdjes met lopen of met een bal ofzo.. net zoals sommige dieren... Dus ik vind het wel wat moeilijk te geloven dat onze reserves alleen bedoeld zijn bij gevaar of om een partner mee te imponeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee niet helemaal.. de mens speelt toch al heel lang spelletjes/wedstrijdjes met lopen of met een bal ofzo.. net zoals sommige dieren... Dus ik vind het wel wat moeilijk te geloven dat onze reserves alleen bedoeld zijn bij gevaar of om een partner mee te imponeren.

De mens is het enige dier dat sport.

Een tijger of een leeuw bv. loopt de hele dag door te jagen op eten, zodat die s'avonds lekker zit te niksen terwijl ie op een stukje hert zit te knabbelen.

Dus dieren zullen nooit meer bewegen dan nodig is om aan hun behoeften te voldoen.

Vroeger was dat ook zo bij de mensaap overigens (voor degenen die tenminste geloven dat we van de aap afstammen, gezien dit een christelijk forum betreft, maar da's een andere discussie).

En waarom denk je dat de mens in de loop van de evolutie rechtop is gaan lopen? Om rapper te zijn? Niets van, dan was hij wel op vier poten blijven rennen.

Overigens, tot 150 jaar geleden deed vrijwel niemand aan sport. Niet de sportscholen maar de kerken zaten vol.

De énige uitzondering die je hier en daar misschien zal terugvinden, zijn oude Egyptische balspelen of zoiets dergelijks, maar daar blijft het zo ongeveer bij.

Onze reserves zijn dus wel degelijk bedoelt voor uitzonderlijke situaties.

Hard weglopen en een uitgang zoeken als er brand uitbreekt, rennen voor je leven als er een gek achter je aankomt, op tijd wegspringen voor een auto die je per ongeluk omver maait.. van die dingen.

En in bed, uiteraard : seks is nu eenmaal belangrijker dan een voetbalwedstrijd. En gezonder ook, trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zijn bijlange niet alleen topsporters die plots neerzakken en niet meer wakker worden.

Zoals ik eerder al vermeldde, vallen er elke dag mensen plots dood neer tijdens het sporten.

Meestal zijn dat vijftigplussers die zonodig moesten voetballen of trimmen.

Maar helaas ook veel jongeren : een vriend van mijn stiefzus stierf onlangs nog tijdens een spelletje basket. Hij viel zomaar koud neer, tijdens het midden van een spel en was zelfs geen fervent sporter.

Misschien vinden sommigen dat normaal, maar ik dus niet.

En ik zal het blijven herhalen : elke vorm van overdreven intensieve lichaamsinspanning is niet goed voor een mens.

Het menselijk lichaam is niet gebouwd voor een afmattende training, een volleybalwedstrijd of een marathon.

Onze reserves zijn bedoeld voor af en toe een uitbarsting: bij gevaar, of om een partner mee te imponeren.

Vergelijk het met een auto : het is handig als die 200 km/u kan rijden, maar onverstandig om dat steeds te doen.

Gebruik je spieren waar ze voor bedoeld zijn : werken, wandelen, fietsen, praten, lachen, eten, vrijen, enz..

Geef toe, dit klinkt toch vrij logisch?

Bij vrijen stel ik een vraagteken. Nee, hoor. Ik snap wat je bedoelt. widegrin.gif

Mijn mening is dat je toch te negatief kijkt naar sport. Want over het algemeen is sporten gezond. Ik geef idd toe dat het in elkaar zakken niet alleen bij topsport gebeurd, maar in de topsport is er wel behoorlijk meer kans op.

Mijn ex heeft een lekke hartklep. ( in die aard dacht ik ) Zij mocht bv. niet de 100 meter-sprint doen, omdat dat te gevaarlijk zou kunnen worden. Bij atletiek op school moest ze dus regelmatig aan de kant blijven.

Haar dokter adviseerde haar zelfs om regelmatig gewoon te sporten.

Ik heb 6 jaar op voetbal gezeten en echt waar, ik voelde me erg lekker bij het sporten. Nou kan ik je alvast verklappen dat ik in 3e klasse speelde, wat dus niet echt meteen het hoogste niveau is.

Over het algemeen voelen mensen zich ook beter als ze aan sport doen. Je hoeft niet persé zoveel trainingsarbeid als Armstrong te verrichten, maar gewoon lekker wat trainen iedere dag en picobello. Dokters en het gezonde verstand zeggen dat.

Dat er ook andere gevallen bekend zijn ( niet in de topsport en zoals jij al aangeeft ) is natuurlijk de andere kant en niet te vermijden. Maar dat is altijd al zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid