Spring naar bijdragen

Hoe Brazilië mij veranderde


Aanbevolen berichten

Ik krijg veel reacties na Brazilië, ook veel vragen uiteraard. Verslagen over de trip zelf kan je lezen op http://michie-brazil.blogspot.com

Dit is meer een soort van persoonlijke getuigenis over wat het met mij heeft gedaan. Let op: niet alles staat erin, dat is gewoon veel te veel, maar laat je er niet van weerhouden om er wel naar te vragen! Veel leesplezier smile.gif

Getuigenis over hoe Brazilië mij veranderde.

Ik wil graag wat delen over wat Brazilië met mij persoonlijk heeft gedaan. In m’n weblog staan vooral de dingen die ik meemaakte maar niet echt wat het persoonlijk met mij deed. Op het moment was ik gewoon nog zo onder de indruk van alles. Nu is het weer wat rustiger en heb ik tijd gehad om alles een beetje een plek te geven. Ik zal eerst kort wat vertellen over de voorbereidingen.

Eind 2005 kwam bij mij een verlangen om mee te gaan met een missions trip, gewoon alvast proeven van datgene wat ik later ook dolgraag wil doen, mensen wereldwijd laten zien wie Jezus is en wat Hij heeft gedaan maar ook nog steeds doet. Ik had een paar landen op m’n hart: Oeganda, Namibië, Kenia, India, Mexico en Brazilië. Ik ging wat op het internet zoeken en vond genoeg info over al die landen. Maar met mijn werk moest ik ook nog vakantie afspreken. Ik mailde wat rond naar de organisaties in die landen en ze stuurden me wat info. Behalve over India kreeg ik weinig, waarschijnlijk vanwege de strenge vervolging daar.

Afrika viel min of meer af omdat de periode niet goed lag, het was net te lang. Mexico klonk interessant totdat ik op de site van Global Awakening kwam van Randy Clark. Ik had nog nooit iets gehoord over die man dus ging wat zoeken op Google over hem. Daar zag ik dat hij de Toronto blessing min of meer inleidde toen hij werd uitgenodigd door de Vineyard kerk daar. Nou is men in Nederland net zo verdeeld over Toronto zoals men hier ook in de kerken is. Op de site van hem stond heel veel over genezing, wonderen en tekenen. Ik vond dat interessant want ik was er totaal niet bekend mee en wou er weleens het fijne van weten.

Ik legde het bij God neer en als ik duidelijk het idee kreeg om niet te gaan zou Hij me dat laten weten. Ik las wat getuigenissen over de Youth Power Invasion van het jaar daarvoor. Ik kon het min of meer niet geloven maar werd wel steeds nieuwsgieriger. Toen ik de info over de trip van dit jaar zag klopte alles eigenlijk, de data en het land, Brazilië. Ik besloot een aanmeldingsformulier aan te vragen en nadat ik die had gekregen vulde ik hem in en stuurde hem weer terug.

Binnen een paar dagen hoorde ik dat ik werd aangenomen voor de reis! Ik was echt ontzettend blij en vond het tegelijkertijd ook weer spannend. Ik vroeg aan God of Hij m’n hart wou breken voor Brazilië om er op een goede manier heen te gaan. Je kon je ook aanmelden voor spreker, dit heb ik ook gedaan en ook daar werd ik aangenomen. Meer en meer merkte ik dat God me daar gewoon wou hebben en dat Hij me daar wou gebruiken. Ik ging er steeds meer naar uit kijken en leefde er eigenlijk heel ontspannen naar toe.

Ik kreeg veel reacties, van sceptische tot hele enthousiaste, maar ook wel van mensen die vroegen: vind je het niet eng om alleen te gaan? Ik was immers de enige uit heel Europa die zou gaan, de rest was Amerikaans. Ik antwoordde altijd met: Het is wel spannend ja maar ik heb 1 troost: God gaat met me mee. Elke keer dat ik dat zei merkte ik een enorme vrede in m’n hart. God beloofd immers dat Hij ons nooit zal verlaten, waarom zou Hij een uitzondering maken met Brazilië? Ik heb geleerd dat wat mensen ook vinden het je nooit moet tegenhouden om dichtbij God te leven.

De organisatie regelde alles voor mij, zelfs m’n vliegticket vanaf Amsterdam. Vanuit Amerika zat je vliegticket al inbegrepen. Vlak voor dat ik wegging heb ik veel mensen een mail gestuurd met daarin de vraag om gebed. Zonder gebed kan je het wel schudden in zulke omstandigheden. De reis was lang, saai en best vermoeiend. Onderweg nog even een tussenstop gemaakt in New York wat ook best indrukwekkend was trouwens. Daar ‘s avonds vertrokken richting Sao Paulo, Brazilië om er ’s ochtends aan te komen.

Goed, eenmaal aangekomen leuk ontvangen door wat teamleden van Global Awakening en kon ik naar m’n hotelkamer voor wat rust. Deze dagen zouden we gaan voorbereiden voor het spreken. Op de laatste dag gingen we bidden voor ‘impartation’, voor mij was dat iets compleet nieuws en wist ook niet wat het was. Het kwam erop neer dat men ging bidden dmv handoplegging en men de Heilige Geest uitnodigde. Impartation betekend ‘uitdelen’ of er in ‘leggen’. Dit kan van alles zijn, geestelijke gaven, bedieningen, maar ook liefde hoort daar zeker bij.

In de Bijbel is handoplegging een veel voorkomend iets. Men deed het om te zegenen, om mensen te genezen maar ook voor speciale dingen. In Deuterenomium 34:9 lezen we dat Jozua zegt dat hij de geest van wijsheid had omdat Mozes hem de handen op had gelegd. Toen Samuel David zalfde met olie kwam de Heilige Geest op hem. Impartation gaat ook vaak samen met manifestatie, we lezen dat in 1 Kor. 12:7: de manifestatie van de Geest is gegeven aan elk mens.

Terwijl iemand voor me aan het bidden was ging ineens heel m’n lichaam trillen, echt heel apart voor iemand die dat nooit heeft. Ik vroeg mezelf daarna af waarom het hier gebeurde en kwam erachter dat niemand ooit op die manier voor mij had gebeden. Ik kreeg er wel een enorm rustig gevoel door en dankte God daar ook voor. Vanaf dat moment stapte ik eigenlijk een heel nieuw ‘level’ van geloof binnen en merkte ik echt de bovennatuurlijke kracht van God.

In de eerste week merkte ik bepaalde dingen bij mezelf zoals wanneer ik bad voor mensen dat ze werden genezen, of dat ze enorm werden aangeraakt en overweldigd door Gods aanwezigheid.

Bij mezelf merkte ik een soort fijngevoeligheid voor de Heilige Geest, ik wist wanneer God dusdanig aanwezig was en reageerde daar in de dienst op door woorden van kennis uit te spreken. Ik had toen de overtuiging dat de mensen daarop al werden genezen, zonder dat er ook maar voor werd gebeden.

Vooral in het Nieuwe Testament lees je dat God vaak met kracht over mensen kwam. Het staat er ook letterlijk: als de Heilige Geest over je komt zul je kracht ontvangen. Zoiets merkte ik dus ook in Brazilië. Ik ervoer ook een enorme kracht in de zalving met olie, ik heb verschillende mensen mogen zalven en ze merkten er allemaal wat van. De 1 ervoer een enorme hitte, alsof ze in brand stonden. Een ander merkte zelfs dat de olie in het lichaam trok waardoor je geen spoor van de olie meer zag.

Een keer werd ik zelf enorm aangeraakt terwijl ik iemand zalfde, dit heet ook wel een ‘encounter with God’ . Veel opwekkingspredikers hebben dit soort dingen ook gehad vlak voor hun roeping, ze nemen dan vaak dag en nacht een tijd voor gebed en zijn constant in Gods aanwezigheid. In Handelingen hadden de apostelen ook een encounter en iedereen dacht dat ze dronken waren. Zoiets had ik dus ook en zag beelden van een enorm wit licht, ik denk dat het de Hemel was. Ook rook ik constant een hele zoete geur terwijl er niets was waar dat vandaan kon komen.

Een vriend van me vertelde dat toen ik de kerk in liep voor ministry ik mensen begon aan te raken met Gods liefde. Binnen een paar seconden waren ze overweldigd maar merkte er zelf niets van omdat ik zo snel liep. Terug in het hotel gekomen ging ik gewoon door, het leek echt alsof ik dronken was maar ik was gewoon zo aangeraakt. Ook in het hotel raakte ik mensen aan en werden ze overweldigd. Ik ben toen ook de hele nacht in gebed geweest en heb opnieuw m’n hart laten breken voor Brazilië. Ik was zo hongerig en vol vuur, ik wou alleen maar meer van God. Terwijl ik daar rondliep in de gebedsruimte werden er weer mensen aangeraakt. Ik liep alleen maar rond!

Zodra de Heilige Geest op je rust kan je dus mensen alleen al aanraken met je aanwezigheid. God liet me een kant zien die ik nog nooit eerder had gezien. Ik hoorde eens een verhaal van Charles Finney, een opwekkingsprediker die in een trein door de stad reed en mensen in die stad vielen daar plat op de grond en schreeuwden om Gods genade. Charles Finney zat in een trein! Zo zie je maar hoe belangrijk het is dat Gods Geest op je rust, het veranderd zelfs complete steden. Dit is echt iets wat ik heb geleerd, in Zijn aanwezigheid zijn en de Heilige Geest die op me rust. Het kost ook niet veel tijd, je kan gewoon midden op de dag vragen of de Heilige Geest komt en op je wil rusten, je zal merken dat het gebeurt.

Iets wat ook belangrijk is aan Gods aanwezigheid is het doorbreken van angst, overal waar ik kwam merkte ik totaal geen angst. Of ik nu in gevaarlijke sloppenwijken was of ergens anders op straat, ik was niet bang. God doorbreekt dat als je in Zijn aanwezigheid bent. Veel mensen werden aangevallen door de vijand, in de 2e week was de helft van mijn team ziek. Maar ze werden wel op tijd weer hersteld voor de laatste dagen. Ik moest 1 van die dagen spreken, dat was best spannend want het was voor het eerst dat ik dat in het Engels deed. Ik had gelukkig een goede vertaler, de pastor zelf van die kerk. De dagen ervoor had ik de hele tijd een brandend gevoel als van vuur in m’n lichaam.

God overtuigde me ervan dat het te maken had met Zijn vuur die Hij wou uitstorten over Zijn kinderen. De pastor las tijdens de dienst het verhaal van Pinksteren, precies datgene waar ik ook over wou gaan preken. Ik dacht toen al, van preken zal er weinig komen vanavond. Maargoed, ik kreeg het woord en vanaf dat moment was alles onder mijn verantwoordelijkheid. Ik vroeg aan m’n team of er woorden van kennis waren en ook aan anderen of ze woorden hadden. Ik zie kerk zijn als iets waar iedereen actief meedoet waar mogelijk is dus betrek iedereen erbij. Om te beginnen waren er een stuk of 4 woorden, mensen kwamen naar voren voor gebed en werden genezen. Ik merkte echter dat God zo aanwezig was en ja hoor er kwamen meer woorden van kennis. We waren in totaal al ruim een uur bezig met het bidden voor zieken. Ik vroeg aan God wat ik moest doen en Hij zei dat ik beter niet kon preken. Nou als God iets tegen je zegt heb je het maar gewoon te doen.

Mijn hele gebed in Brazilië was ook: Ik wil gehoorzamen aan God. Ik vertelde dit tegen mijn teamgenoot en hij zei hetzelfde, als God het zegt moet je het maar doen. Ik zou het over de kracht van het getuigenis hebben die avond maar God had zich al zo laten zien in die genezingen. Ik legde aan de gemeente uit dat ik van plan was om te preken over de kracht van het getuigenis maar dat al die genezingen al heel wat van Gods natuur hadden laten zien. Ik vroeg of er ook mensen in de zaal waren die nog nooit hun leven aan Jezus hadden gegeven.

Het bleef even stil en toen stonden er 4! mensen op. Niks geen bekeringspraatje, als God er is overtuigd Hij de mensen wel. God is zo goed voor Zijn kinderen, Hij zorgt wel voor ze. Vet feest in de Hemel uiteraard maar dat was nog niet alles. Ik vertelde dat God nog veel meer wil geven dan genezingen, wonderen en mensen redden, alhoewel dat wel heel belangrijk is. Ik zei, we zijn niet gemaakt om een bepaald programma te volgen maar om de volheid van Gods liefde te ervaren, om overweldigd te worden door Zijn vuur. Ik zei dat ik geloof dat Gods hart breek voor Brazilië en Hij wil doorbreken in dat land. Ik vervolgde met te zeggen: en jullie kunnen daar deel van uitmaken, jullie kunnen een verschil maken in je eigen omgeving. Wie wil dat zei ik, wie wil het vuur van God, diegene die dat willen mogen naar voren komen.

Ik had dat nog geen 5 seconden gezegd of de hele kerk stond voor me, ik riep snel m’n team ook naar voren om met ze te bidden. Ik vroeg aan God of Hij wou komen met vuur en blies zoals Jezus dat ook deed bij z’n discipelen en iedereen werd aangeraakt en de meeste mensen lagen op de grond, het was zo overweldigend. Ik liep door de mensenmassa heen en ging handen opleggen bij diegene die nog stonden. Ik bad ook met een stuk of 4 mensen en die vielen gewoon plat op hun gezicht. Het schijnt dan zo te zijn dat je wordt geroepen voor een bediening, die mensen hebben in ieder geval een nederige houding.

Ik ben dus uiteindelijk niet aan preken toe gekomen, gelukkig zit God ook niet vast aan een programma en kunnen we Hem ook niet in een hokje stoppen. Het meest aparte was nog dat ik helemaal niet moe was en dat ik eerder juist een relaxte avond had waarin ik niet veel meer hoefde te doen dan gehoorzamen. God is zo goed! Dit was zo’n beetje aan het einde van mijn trip. Het laatste waar ik wat over wil zeggen is over de genezingen, hier heb ik denk ik wel de meeste reacties op gehad. Ik moet bekennen dat ik daar heel sceptisch tegenover stond en er min of meer niet in geloofde dat God door mijn handen heen iemand wou genezen. Ik moet nu ook bekennen dat ik daarin God niet heb gehoorzaamd door Zijn genade te onderschatten en Zijn wil hierin niet te willen verstaan.

Het is Gods wil dat mensen genezen, dit is prima te onderbouwen in de Bijbel. Toch zijn er ook mensen die niet genezen maar wil het dan zeggen dat het daarom niet Gods wil is? Er zijn ook mensen die honger hebben maar wil dat zeggen dat God dan wil dat ze honger lijden? Nee zo is God absoluut niet, waarom de 1 wel geneest en de ander niet zijn vaak antwoorden die wij niet hebben. Er kunnen echter wel oorzaken zijn die genezing kunnen tegenhouden, kortom, er zijn Bijbelse principes voor genezingen. Het grote gevaar daarin is echter dat die principes vaak in een wet worden omgezet wat wil zeggen dat het dus altijd zo en zo is waarom iemand niet geneest. Dit is absoluut niet waar anders zou het betekenen dat in sommige situaties genezing niet mogelijk is!

Alles is mogelijk voor diegene die gelooft zegt Jezus, zou Hij ooit Zijn Vader tegenspreken? Wat ik hierin heb geleerd is het volgende: God wil mensen genezen, het gebeurt echter op Zijn tijd, Hij is niet gebonden aan onze tijd. Mensen genezen niet altijd per direct, zelfs Jezus maakte dit mee met een man die lepra had. Hij werd pas dagen erna genezen. Als er genezing plaatsvindt stopt het niet bij 1 maar komt er een golf, hiervoor moet er wel geloof aanwezig zijn en de hoeveelheid maakt absoluut niet uit. Als je een slechte dag hebt moet dat je er niet van weerhouden om toch voor mensen te bidden, God heeft nl. nooit een slechte dag en Hij is de Genezer. Als iemand niet geneest terwijl jij bid ligt dat niet aan jouw kleine geloof of aan je ‘bad hairday’, laat je nooit ontmoedigen! Ook hier komt weer naar voren dat God het allemaal onder controle heeft.

Wat gebeurt er als je je laat ontmoedigen, dan komt satan je influisteren dat je vandaag niks voor God kan betekenen en dat je gediskwalificeerd bent voor God. Dit is natuurlijk onzin, God is niet afhankelijk van ons. Alles wat wij die dag niet hebben heeft God nog steeds wel. Grijp gewoon elke kans dat je kan bidden voor zieken aan en geloof dat God diegene wil genezen. Ook belangrijk: Benadering van mensen, benader ze met liefde, liefde en nog eens liefde. Kom niet met veroordeling of met ‘ik denk dat je in zonde leeft en daarom ben je ziek’, nee de liefde moet voorop staan. Nog iets: Bid niet te lang tenzij God het je duidelijk maakt, het is en blijft Gods werk en niet de jouwe. Vaak genoeg gebeurt het ook dat er niet eens gebed nodig is.

Hoe begin je voor zieken te bidden? Deel eerst wat getuigenissen, dat schept verwachting en geloof. Vertel ze dat ze waardevol zijn in Gods ogen en het Zijn wil is om te genezen. Probeer te vragen naar de exacte kwalen, dat is makkelijk met bidden. Vraag altijd of ze iets hebben gemerkt na je gebed. Als ze niets voelen is het ook niet erg, gevoel is een principe, geen wet! En nu echt als laatste, zorg dat je iemand die met je meebid en eventueel diegene kan opvangen mocht hij/zij omvallen.

Dit was mijn getuigenis over Brazilië, erg lang maar hopelijk de moeite waard om het te lezen. Het allerbelangrijkste is gewoon in Gods aanwezigheid te zijn en van Hem te genieten. Een groot deel van de tijd daar lag ik ook gewoon plat op m’n gezicht in verootmoediging en ontzag. Ook de relatie met de Heilige Geest is daarin heel belangrijk, Hij wil op je rusten, vraag er dan ook gewoon om. Veel mensen ervaren weinig van God, gewoon omdat ze er niet om vragen. God is een relatie-God en wil altijd bij je zijn, Hij houdt oneindig veel van je en zal daar nooit mee ophouden. Volgens mij kan ik nog wel uren door gaan met verhalen vertellen maar daar moet je me maar gewoon een keer naar vragen.

Blessings,

Mich

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de reacties big-smile.gif

Ik blijf maar getuigen en mensen worden echt aangeraakt. Een collega van m'n moeder las 1 van mijn mails en toen ze in Roemenië was ging ze ook bidden met zieken en daar gebeurden toen dezelfde soort dingen als in Brazilië. Mensen werden daar ook genezen, bevrijd en gered! God is zo goed, wereldwijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wooh Michie super om te lezen! Word ik zo blij van! Gaaf dat Hij je zo gebruikt serieus!

Met de kranten vanochtend was ik me bewust dat ik niet onder de indruk was van Gods grootheid en dat ik een beetje verhard was en niet zo onder de indruk was als ik moest denken aan alle gave dingen die ik heb meegemaakt met Gods Geest en ik bad dat God me weer zou lieten zien hoe super Groot Hij is en me weer wakker zou schudden en weer Zijn heerlijkheid zou zien! en na het lezen van jouw stuk worden me opgen weer geopend : God is zooo machtig. nog groter en machtiger dan ik me ooit voor kan stellen! widegrin.gifwidegrin.gif en nog bedankt voor 'de les' over bidden voor genezing aan het eind!

man God is zoo goed! Hallelujah

Ajo - Peter

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

wow, echt gaaf zeg, ben der helemaal stil van... en tkan me lekker niet schelen dat er al zo lang niemand gereageerd heeft, ik doe het lekker toch!!

@michie23, als jij er zondag bent (en deze post überhaupt nog leest) vertel me er alles over!! ik wil meer weten!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid