Spring naar bijdragen

Alle geloven zijn hetzelfde


Aanbevolen berichten

Stelling:

Eigenlijk zijn alle geloven hetzelfde, het maakt niet uit waar je in gelooft, het gaat allemaal om dezelfde god.

Religie bestaat alleen omdat mensen graag in iets willen geloven, dus verzint ieder wat. Maar het maakt dus niet uit waar je in gelooft...Het komt allemaal op hetzelfde neer..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 177
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Alles is het zelfde, of je nou Marxist bent, of met Smith weg loopt, of je nou nazi of Jood bent, of je nou christen of atheïst bent, of je nou rijk of arm bent, of je nou een man of een vrouw bent, of je nou het leuk zou vinden om je vriendin in de brand te steken of het fijn zou vinden om mensen te helpen, of je nou Hitler of Ghandi bent. Tis allemaal één pot nat!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk wel dat alle geloven op hetzelfde neerkomen, namelijk het geloven in een hogere macht. Wat maakt het eigenlijk uit hoe je deze god noemt en hoe je hem prijst(en wat maakt het uit of je deze god hebt gesplitst in meerdere goden, God was toch alles). Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen de geloven onderling, maar het komt eigenlijk op hetzelfde neer. Of je gelooft dat er geen hogere macht is, dat is dan toch weer anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

big-smile.gif Christenen geloven dat Jezus is gestorven en dat we daardoor in de hemel kunnen komen. Moslims geloven dat Allah dit bepaalt.... Dit betekent dat je dus geen garanties hebt... Zelfs Mohammed wist bijvoorbeeld niet zeker of hij naar de hemel zou gaan.

Dat alleen lijkt me al een heel groot verschil, omdat je dan al te maken hebt met een heel ander beeld van God. De God van moslims zie ik meer als een rechter die doet waar hij zin in heeft.

Voor christenen is God (door Jezus) een vader geworden, waar je dus een persoonlijke relatie mee op kan bouwen.

Het maakt in dit geval dus wel degelijk uit waar je in gelooft... Je hele leven wordt er door bepaald.

En dan heb ik het alleen nog maar over de islam en het christendom, terwijl deze twee godsdiensten nog redelijk dicht bij elkaar liggen.

Hoe zit het dan met het satanisme (wat ook een geloof is)... Gaat dat ook over 'dezelfde' god? En hoe zit het met mensen die meer dan 1 god aanbidden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Achja ieder geloof is uniek. Het jodendom denkt uniek te zijn omdat de religie aan een volk is geopenbaard i.p.v. aan een individu en daardoor stukken betrouwbaarder zou zijn. Het christendom denkt dat ze heel uniek is doordat ze Jezus heeft die garantie zou bieden voor de hemel. De Islam vind zichzelf heel speciaal doordat Mohammed als ongeletterde Arabier een literair en theologisch hoogstandje heeft geproduceerd. Het hindoeïsme denkt heel wat te zijn doordat ze ouder zijn als welke religie ook en ondanks hun ontelbare goden toch een verrassende eenheid (in het geloof in Brahman) hebben weten behouden. Het boeddhisme heeft een hoge pet op van zichzelf doordat het enige religie is die zich echt kan beroepen op een pacifistisch verleden. Enz. enz. enz.

Het is allemaal zo verschillend dat het moeilijk te vergelijken is... en toch is het een pot nat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 08 april 2006 23:16:15 schreef Gorthaur het volgende:

Alles is het zelfde, of je nou Marxist bent, of met Smith weg loopt, of je nou nazi of Jood bent, of je nou christen of atheïst bent, of je nou rijk of arm bent, of je nou een man of een vrouw bent, of je nou het leuk zou vinden om je vriendin in de brand te steken of het fijn zou vinden om mensen te helpen, of je nou Hitler of Ghandi bent. Tis allemaal één pot nat!

JA! We zijn allemaal geneigd tot alle kwaad, en niet in staat tot enig goed.

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoef geen valse artikelen van mezelf in de krant. Als je mij wilt leren kennen moet je niet bij mijn overburen wezen, maar bij mijn vriendinnen of nog beter: bij mij zelf.

Zo werkt het ook met God. Hij heeft ons gemaakt, niet andersom. En Hij bepaald hoe we Hem leren kennen.

Als je wilt weten wie God is moet je bij de mensen zijn die Hem kennen en die Zijn kinderen zijn.

Of nog beter: bij God Zelf.

Je kunt wel roepen dat iedereen gelijk heeft, maar dit is onmogelijk. Zie het 'God is te groot voor één religie'-topic maar eens. A en B kunnen niet allebei waar zijn, omdat het één het ander uitsluit.

Je kunt niet én heilig worden door daden én heilig worden door genade. Het is het een of het ander en God Zelf bepaald wel Wie Hij is en hoe wij Hem moeten leren kennen. Hij openbaart Zich aan ons, wij bepalen niet hoe Hij Zich openbaart.

In de Thora staat aangegeven dat we God nodig hebben om ons te verlossen van satan, de zonden, onze fouten. En de Thora beloofd een redder. Het Nieuwe Testament geeft aan dat de Redder is gekomen en dat de wederkomst al weer voor de boeg ligt.

De Bijbel neemt simpelweg aan dat we een Redder nodig hebben. Geloven in de Bijbel betekent dus ook aannemen dat je een Redder nodig hebt en je laten redden. Dan kun je tegen een christen niet zeggen dat alle godsdienstige boeken hetzelfde beweren (want daar staat niet dat wij een Redder nodig hebben.) Dat is dus ongeveer hetzelfde als tegen een pas ontslagen ziekenhuispatient zeggen dat men geen ziekenhuizen nodig heeft. En dat is dus dwaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jazeker:

Alle geloven hebben als doel om vereenigd te worden met God, het absolute:

Taoisme, uitstijgen boven dualiteit en naar eenheid (Yin/Yang). De Tao is de taoistische benaming voor God. Hoewel het woord wel qua betekenis lijkt te verschillen. De Tao is de verwijzing naar een absoluut iets, er is maar 1 absoluut iets dat er bestaat, en dat is God.

Hindoeisme, hetzelfde, alleen word het daar anders beschreven, en het ultieme doel word verlichting genoemd.

Christendom, hetzelfde, daar word het in de bijbel aangeduid als de ChristusGeest in jezelf die gevonden kan worden.

Boedhisme, hetzelfde, daar word het verlichting genoemd.

Dit is de kern van de bovenstaande religies, hemel en hel word daarin zeker beschreven. In de bijbel betekent hel simpelweg een purificatie proces genaamd; incarnatie, dit is een heel zwaar proces, omdat je allerlei stadia door moet gaan. Karma, word aangeduid als; Wat je zaait is wat je oogst.

Het doel van elke religie is hetzelfde, de paden en handleiding verschillen enkel een beetje, maar in werkelijkheid, in absolute werkelijkheid zijn ze allemaal hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 09 april 2006 18:14:40 schreef Thehighnotes het volgende:

In de bijbel betekent hel simpelweg een purificatie proces genaamd; incarnatie, dit is een heel zwaar proces, omdat je allerlei stadia door moet gaan.

verbaasd.gif In de bijbel ben ik anders nog nooit een beschrijving tegengekomen die hierbij in de buurt komt. Het zou daarom fijn zijn als je ook even kan aangeven waar je deze wijsheden vandaan haalt (vooral omdat je het presenteert alsof het een vaststaand feit is).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 09 april 2006 18:39:01 schreef das fritsel het volgende:

misschien lijken veel geloven op elkaar, maar het verschil tussen veel geloven en het chr geloof is dat je bij het chr geloof je eigen behoud niet hoeft te verdienen

Wat is de kans dat dit een foute interpretatie is, deze kans is zeker aanwezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 09 april 2006 20:01:53 schreef Thehighnotes het volgende:

[...]

Wat is de kans dat dit een foute interpretatie is, deze kans is zeker aanwezig.

(Voor iemand die weinig om woorden geeft is interpretatie wel vreemd begrip.)

Alle religies hebben één ding gemeen:

zingeving. Bovendien zijn mensen religieuze wezens. (Waarom zou een God trouwens onreligieuze wezens maken?)

Dit maakt ons al snel zoekende. Zoek en gij zult vinden, maar wát zul je vinden? Het is dat wedden niet goed is, maar anders had ik erom gewed dat je satan zal vinden als je satan zoekt. Als je allah zoekt zal je allah vinden, wie allah ook moge wezen.

Als je Jezus zoekt, zal Hij jou vinden.

Er zijn in mijn ogen twee manieren om te geloven. Dood geloven en levend geloven. Dat eerste is zonder daden en menen, dat tweede is gemeend en met daden.

Vervolgens zijn er vele dingen waar je in kunt geloven. En al die geloven hebben één ding gemeen:

Ze bepalen je leven.

Kies dus wat je aanneemt en wat niet. Als je gelooft dat alles waar is zit er iets niet goed in je bovenkamer of je wilt gewoon iedereen te vriend houden (ook mogelijk). Dus kies wat je aanneemt en wat niet. Mocht je weg dan naar de dood leiden dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

(Good advice: Kies de overwinning van de dood, ben je daar ook meteen vanaf knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 08 april 2006 23:21:39 schreef Lupa het volgende:

Ik denk wel dat alle geloven op hetzelfde neerkomen, namelijk het geloven in een hogere macht. Wat maakt het eigenlijk uit hoe je deze god noemt en hoe je hem prijst(en wat maakt het uit of je deze god hebt gesplitst in meerdere goden, God was toch alles). Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen de geloven onderling, maar het komt eigenlijk op hetzelfde neer. Of je gelooft dat er geen hogere macht is, dat is dan toch weer anders.

En toch worden die goden wel allemaal totaal verschillende eigenschappen en kwaliteiten toegedicht. Ze hebben niet alleen verschillende namen, maar ook aantallen, verlangens en wensen zijn verschillend.

Om dat allemaal over één kam te scheren vind ik vooral heel gemakzuchtig en vooral ook respectloos tegen welke religie dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 09 april 2006 20:16:27 schreef Videl het volgende:

Niet alle geloven zijn hetzelfde, ze hebben verschillende regeltjes. Maar naar mijn mening zijn ze wel allemaal op hetzelfde gebaseerd.

Waarop zijn ze dan gebasseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 09 april 2006 20:17:58 schreef Helena het volgende:

[...]

Waarop zijn ze dan gebasseerd?

Op een verklaring geven voor het onverklaarbare. (dat is mijn mening he) Ik weet niet of mijn mening hierover me hier in dank wordt afgenomen.

Maar ik denk dat God is bedacht als verklaring voor dingen die men vroeger niet kon verklaren. Daarom denk ik dat er tegenwoordig ook veel meer ongelovigen zijn. Er zijn nu andere verklaringen voor dingen gevonden dan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 09 april 2006 20:17:57 schreef Marcoooooo het volgende:

[...]

En toch worden die goden wel allemaal totaal verschillende eigenschappen en kwaliteiten toegedicht. Ze hebben niet alleen verschillende namen, maar ook aantallen, verlangens en wensen zijn verschillend.

Om dat allemaal over één kam te scheren vind ik vooral heel gemakzuchtig en vooral ook respectloos tegen welke religie dan ook.

Ach, op dit forum maak je de gekste dingen mee.

God is een boom, God is hetzelfde als satan.

Dan heb ik nog liever rasatheisten yes.gif Maar goed, dat heeft met de lach van herkenning te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid