Spring naar bijdragen

Dit is dus kerst ...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Aangezien de Kerk het bewust op de dag van Yule* zette, lijkt me dat sterk.

* Keerst heet nog steeds Jul in de Scandinavische talen

"Het Joelfeest was het Germaanse zonnewendefeest. Het duurde twaalf dagen, waarvan de kortste dag van het jaar, in de huidige kalenderrekening 21 december, de belangrijkste was. Men ontstak Joelvuren."

..het daglichtverhaal dus..

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, overtuigend. Maar het blijft raar dat Kerst dan op 25 dec en niet op 21 dec is, juist omdat de Kerk het bewust op Yule/Joel heeft gezet. Niet omdat Jezus dan jarig is, want zelfs in Israël liggen de herdertjes in deze tijd van het jaar echt niet bij nachte (buiten in 't veld). Jezus is helemaal niet op 25 dec jarig.

Er waren daar in de buurt herders, die in het veld overnachtten om de wacht te houden bij hun kudde. (Luc 2:1-20)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aangezien de Kerk het bewust op de dag van Yule* zette, lijkt me dat sterk.

* Keerst heet nog steeds Jul in de Scandinavische talen

Ja en toen de heidenen uhm... "spontaan" in rook opgingen, verschoof de datum enigzins omdat heidenen wel sjoege hadden van datumrekening en christenen niet. (Puur speculatie overigens, maar niet heel ver gezocht denk ik)

Kerst is een zonnewendefeest van oorsprong hoor, zoveel is wel duidelijk, en qua symboliek kan het prima met de geboorte van Jezus dus what the heck....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

OK, overtuigend. Maar het blijft raar dat Kerst dan op 25 dec en niet op 21 dec is, juist omdat de Kerk het
bewust
op Yule/Joel heeft gezet. Niet omdat Jezus dan jarig is, want zelfs in Israël liggen de herdertjes in deze tijd van het jaar echt niet bij nachte (buiten in 't veld). Jezus is helemaal niet op 25 dec jarig.

Er waren daar in de buurt herders, die in het veld overnachtten om de wacht te houden bij hun kudde.
(Luc 2:1-20)

"Eerste kerstdag, 25 december, is de eerste dag van het kerstfeest. In de Germaanse traditie was 25 december de eerste dag van het twaalfdaagse joelfeest, waarop gevierd werd dat de dagen weer langer werden."

"Het Joelfeest bij de Germanen was het zonnewendefeest, een feest ter ere van de zonnegod Frey. Het duurde twaalf dagen, waarvan de kortste dag van het jaar de belangrijkste was en dit in de periode rond 21 december. Men ontstak dan het Joelvuur en offerde een everzwijn."

...dus 25 december is de 1e dag van het twaalfdaagse joelfeest.. maar 21 december is de belangrijkste.. ik snap het ook niet meer.. maar ben nu ook te moe puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

"Eerste kerstdag, 25 december, is de eerste dag van het kerstfeest. In de Germaanse traditie was 25 december de eerste dag van het twaalfdaagse joelfeest, waarop gevierd werd dat de dagen weer langer werden."

"Het Joelfeest bij de Germanen was het zonnewendefeest, een feest ter ere van de zonnegod Frey. Het duurde twaalf dagen, waarvan de kortste dag van het jaar de belangrijkste was en dit in de periode rond 21 december. Men ontstak dan het Joelvuur en offerde een everzwijn."

...dus 25 december is de 1e dag van het twaalfdaagse joelfeest.. maar 21 december is de belangrijkste.. ik snap het ook niet meer.. maar ben nu ook te moe
puh2.gif

Dank voor het opzoeken! smile.gif En ach, die heidenen waren gewoon te ingewikkeld. Vandaar dat wij ze maar een eenvoudig godsdienstje cadeau hebben gedaan en dan kom je dus gewoon op Kerst op 25 dec uit ... Iessesiempel, toch? widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja en toen de heidenen uhm... "spontaan" in rook opgingen

In de doop opgingen, bedoel je zeker? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarschijnlijk reactie geweest op die doopopmerking van mij? Zo ja, dan kan ik me ook wel ongeveer voorstellen wat er stond en geen noodzaak het te herhalen
knipoog_dicht.gif
De boodschap is toch wel overgekomen
smile.gif

Nee, het ging over yule: als 21 dec daar de belangrijkste dag van was, en ik er van uit ga dat de belangrijkste dag een beetje aan het eind van het feest kwam, en als ik weet dat het een zuipfeest is, dan trek ik de conclusie dat het kerstverhaal ergens tijdens de kater kwam..... wss dan. En anders waren de Yulevierders straallazeres tijdens 25 dec. Whatever you like.....

Maar goed als men daar een maagzweer over wil ontwikkelen... mij best dan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, dát! Nou ja, aangezien Kerst nu bij velen is verworden tot 'vreten op aarde', nog niet eens zo ver bezijdens de waarheid, lijkt me. Al is Nieuwjaar, en dan m.n. net na middernacht, nog wel erger op dat gebied, denk ik...

kom op, het in rook opgaan was een kwinkslag, in den beginne werd het christendom gewoon populair. In rook opgaan kwam een half millenium later ergens meen ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja maar die branden dan ook gewoon beter....

Oh dear, ik voel een ban aankomen, en ik was niet eens lullig bezig.... naar mijn idee dus....

Volgens mij doe je niks waarvoor je geband moet worden (mgoed, ik ben geen mod). Ik vind het wel - en dat is een serieuze opmerking na wat minder serieuze noten - schrijnend om te zien in wat voor parodie op het christendom je niet gelooft. Enfin, welterusten! Ik ga ook afnokken, een kwartiertje later op voor mijn laatste werkdag voor Joel Kerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een zendeling kwam eens in een dorpje, waar het verschrikkelijk stonk. De zendeling zei dat er iets met de put aan de hand was. Het dorpshoofd was het hiermee eens en een paar mannen werden geroepen om de buitenkant van de put te repareren. Maar de stank bleef. Volgens mij is er iets aan de hand met het water, zei de zendeling. Eimand moet in het vieze water afdalen om te kijken of er iets in ligt te rotten. Daar hadden het dorpshoofd en de dorpsbewoners geen zin in. Goed, zei de zendeling, dan ga ik zelf. Terwijl iedereen toekeek, ging de zendeling kopje onder in het vieze water en hij kwam boven met.... een dood dier. Eenmaal uit de put, ging de zendeling op het dorpsplein staan en vertelde hun hoe de Here Jezus in deze wereld is gekomen om 'kopje onder te gaan' in al onze zonden en verdriet, om ons te helpen. Daarom is hij geboren, om ook in uw leven reddend aanwezig te zijn.

Dit staat in mijn dagboekje bij kerst. En ik vond het een ontzettend mooi stukje. Als jezus niet geboren was had ik totaal geen hoop. En als ik zou sterven is het maar de vraag waar ik terecht kom. Als mijn vader in deze dagen de aarde verlaat zal hij in de hemel zijn en dat had nooit gekund als de Here Jezus toen geen mens werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid