Spring naar bijdragen

Star Wars


Is star wars christenlijk verantwoordenlijk?  

2 leden hebben gestemd

  1. 1. Is star wars christenlijk verantwoordenlijk?

    • Ja
      30
    • Nee
      6
    • Weet niet
      3


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 135
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De "boodschap" zag ik inderdaad als "tel je zegeningen in de eigen tijd".

Ik heb trouwens ook wel een aantal kritiekpunten op drie, hoewel ik het wel de beste van de drie vind.

Ik vond de Palpatine er niet lekker uit de verf komen. We hebben het hier over dé sithlord. Iemand waar je bang voor moet zijn. Maar echt indrukwekkend vond ik hem niet. Tevens dat hele stukje van dat Palpatine op het punt stond er aan te gaan maar gelukkig Annikan hem te hulp schoot en dat zijn lichaam er nogal beschadigd uit kwam hadden ze in de film wel meer uitleg over mogen geven. Of mijn beeld van het 'starwars universe' zou niet kloppen. Ik denk dat mensen die de film voor het eerst zien en er een verkeerd beeld van krijgen, van die scene wat er aan de hand is.

Kritiek punt 2 is het gevecht met Yoda. Het lijkt net alsof ze lekker aan het vechten zijn en Yoda opeens geen zin meer heeft. in het gevecht vind ik het niet duidelijk waarom Yoda het opgeeft.

En 3, ik vond de dood van mevrouw Skywalker niet overtuigend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:52:46 schreef Gorthaur het volgende:

En 3, ik vond de dood van mevrouw Skywalker niet overtuigend.

Ik vond zowiezo het einde heel gehaast. Ik snap wel dat de film echt meer over Anakin van voor Darth Vader gaat, maar de overgang naar de oude films hadden ze wel wat meer diepgang mogen geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gorthaur:

Quote:
Opeens kan onze graaf ook al dat electriciteit ding. (Dat was wel een sith ding, maar zeg maar het bijzondere van de macht van de keizer neem je er wel vanaf.)

Vind ik niet. Count Dooku is ongeveer 10 jaar door Darth Sidious getrained in de Sith-tradities. De Force Lightning is een vaardigheid waar alle Sith Lords in Star Wars over beschikken, hij was dus sowieso al niet kenmerkend voor de Keizer. De reden dat de Dooku Force Lightning gebruikte was om te laten zien dat hij een Sith Lord was en niet gewoon een Dark Jedi. Het feit dat de Confederacy werd geleid door een Sith Lord was een extra aansporing voor de Jedi om zich in de kloon-oorlogen te werpen, een essentieel onderdeel van Sidious' plan.

Wat de animaties en de langdradigheid betreft ben ik het ook niet met je eens trouwens, maar dat terzijde.

Quote:
Ik vond de Palpatine er niet lekker uit de verf komen. We hebben het hier over dé sithlord. Iemand waar je bang voor moet zijn. Maar echt indrukwekkend vond ik hem niet.

Ik vind van wel. Ik vind zijn hele transformatie van good old chancellor Palpatine in Darth Sidious best goed gedaan. Zijn attitude in de Senaat en zijn gedrag tegenover Yoda vond ik erg goed en kwam overeen met de houding van de Keizer in Episode VI.

Quote:
Tevens dat hele stukje van dat Palpatine op het punt stond er aan te gaan maar gelukkig Annikan hem te hulp schoot en dat zijn lichaam er nogal beschadigd uit kwam hadden ze in de film wel meer uitleg over mogen geven. Of mijn beeld van het 'starwars universe' zou niet kloppen.

Zoals ik al zei is Episode III een film die je eigenlijk moet bekijken met voldoende kennis van de Extended Universe. Dat kun je een goede beslissing of niet vinden natuurlijk. Maar het feit dat Palpatine aan het begin van de scene zo snel afrekend met Saesee Tiin, Agen Kolar en Kit Fisto maakt wel duidelijk dat hij acteert om Anakin en Mace om de tuin te leiden.

Ik heb overigens wel kritiek op de manier waarop werd afgerekend werd met Saesee Tiin en Kit Fisto. In de Clone Wars-cartoon (canon-material) blijkt dat het zeer geduchte krijgers zijn en ik vind dat ze wel wat meer weerstand hadden kunnen bieden tegen Palpatine. Hij is een zeer machtige Sith Lord, maar ook weer niet zó machtig dat hij drie Jedi-meesters in tien seconden kan verslaan.

Quote:
Ik denk dat mensen die de film voor het eerst zien en er een verkeerd beeld van krijgen, van die scene wat er aan de hand is.

Ja, dat is ook zo. Maar dat is bij wel meer dingen in Episode III. Zelf viel ik een beetje over het feit dat mensen die niet bekend zijn met het EU geen idee hebben waar General Grievous ineens vandaan komt.

Quote:
Kritiek punt 2 is het gevecht met Yoda. Het lijkt net alsof ze lekker aan het vechten zijn en Yoda opeens geen zin meer heeft. in het gevecht vind ik het niet duidelijk waarom Yoda het opgeeft.

Mwoah dat vind ik wel duidelijk. Yoda is duidelijk niet in staat om met Sidious af te rekenen en weet dat hij er geweest is als de ARC-troopers arriveren.

Quote:
En 3, ik vond de dood van mevrouw Skywalker niet overtuigend.

Ben ik het mee eens. Ik steek het maar op die Force-choke. Ik vond het trouwens wel heel mooi en dramatisch dat Padmé's sterfscene en Anakin's transformatie in Darth Vader zijn verwerkt tot één scene. Sowieso vond ik de dood van Padmé wel treffend gedaan. Niet logisch maar wel mooi.

@Donnie:

Quote:
Ik vond zowiezo het einde heel gehaast. Ik snap wel dat de film echt meer over Anakin van voor Darth Vader gaat, maar de overgang naar de oude films hadden ze wel wat meer diepgang mogen geven.

Dat vind ik meer Extended Universe-materiaal, net als de uitwerking van de kloonoorlogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:22:12 schreef Tom het volgende:

@Gorthaur:

[...]Vind ik niet. Count Dooku is ongeveer 10 jaar door Darth Sidious getrained in de Sith-tradities. De Force Lightning is een vaardigheid waar alle Sith Lords in Star Wars over beschikken, hij was dus sowieso al niet kenmerkend voor de Keizer. De reden dat de Dooku Force Lightning gebruikte was om te laten zien dat hij een Sith Lord was en niet gewoon een Dark Jedi. Het feit dat de Confederacy werd geleid door een Sith Lord was een extra aansporing voor de Jedi om zich in de kloon-oorlogen te werpen, een essentieel onderdeel van Sidious' plan.

Dat begrijp ik. Maar ik bedoel vooral de spanningsboog in episode VI.

De keizer liet ff aan Luke zien wat de ware kracht van de dark side was. Een soort climax zeg maar.

Maar doordat Dooku het ook zomaar ff uit zijn mouw schud maakt het Palpatine een stukje minder indrukwekkender.

Dat Dooku het kan is opzich ook wel logisch. Maar ik bedoel het meer vanuit de film gezien.

Palpatine zelf is ook best goed neer gezet, ik bedoel vooral vanaf Palpatine tot actie over gaat. Maar als je dat extended universe niet kent (ik ken het zelf ook vrij matig) dan zeggen die andere Jedi's je ook niet zoveel en krijg je denk ik geen goede indruk.

Verder lijkt het in de film zo alsof Palpatine zo beschadigd raakt door die vervelende stroom die hij op zichzelf loopt te casten toen hij daar zo op de grond lag. Het leek als een ongelukje. (Vertelde het vervolgens ook zo aan de senaat). Maar als ik het goed begeep kwam dat toch al door de dark force an sich wat hem nogal loopt te slopen?

Wat voor mij ook niet zo duidelijk is hoe dat met zijn lightsabel verder gegaan is. Deel III raakt hij hem tijdens het gevecht kwijt. In deel VI lijkt het wel asof hij weer verast is dat hij een lightsabel van Luke ziet. 'Oh Yes, a Jedi's weapon!' (of iets dergelijks werd er gezegd).

Ook vind ik het vreemd dat Palpatine Vader nooit die leuke trucjes heeft geleerd. Terwijl Palpatine nogal een hoge verwachtingen van hem had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat begrijp ik... de film gezien.

Ja, daar heb je gelijk in. Puur vanuit de films gezien maakt het Palpatine wel een stukje minder indrukwekkend. Maar dat is sowieso het effect van de Prequel Trilogy. In de OT zie je maar een handjevol Jedi's en dat geeft je het idee dat het behoorlijk uniek is om over die krachten te beschikken. Nu blijkt dat het op zich wel bijzonder is maar dat er toch een legertje Jedi bestond in de pre-keizerlijke tijden. Het hele Jedi-zijn van Luke, Obi-Wan en Yoda is dus al een stuk minder mythisch en bijzonder geworden door de PT. Dat de Dark Side ook last heeft van dat effect spreekt dan voor zich. Zelf vind ik dit geen nadeel trouwens, je gaat gewoon anders naar de oude films kijken.

Aan de andere kant laat het ook wel weer zien hoe de Keizer eigenlijk is. Hij is heel machtig, dat klopt, maar hij is ook een bedrieger en een lafaard. Hij is iemand die leeft in de schaduwen en anderen risico's laat voor hem nemen (Maul, Dooku, Grievous, Vader). Palpatine is heel erg machtig maar niet zo machtig als hij zich voordoet. De reden dat de Keizer zoveel weet te bereiken is dat hij in de essentie van zijn wezen een parasiet is, hij wordt groter door de inspanningen van anderen. Darth Sidious is een bluffer en in zekere zin een charlatan. Dat komt goed naar voren door de Prequel Trilogy. In de OT denk je dat de Keizer een soort unieke supermacht is en dat blijkt achteraf toch niet zo te zijn.

Quote:
Palpatine zelf is ook best goed neer gezet, ik bedoel vooral vanaf Palpatine tot actie over gaat.

Ach, zijn gestuntel tegenover Mace is logisch aangezien dat toneelstukje voor Anakin was. In gevecht met Yoda zie je al een totaal andere kant van hem.

Quote:
Maar als je dat extended universe niet kent (ik ken het zelf ook vrij matig) dan zeggen die andere Jedi's je ook niet zoveel en krijg je denk ik geen goede indruk.

Ja dat klopt. Maar als je er wel in thuis bent zit je met open mond te kijken als je ziet dat Meester Tiin (die met een groepje clone-troopers een hele Confederacy-slagkruiser kon veroveren in de cartoon) in een seconde wordt geowned door Palpatine.puh2.gif

Quote:
Verder lijkt het in de film zo alsof Palpatine zo beschadigd raakt door die vervelende stroom die hij op zichzelf loopt te casten toen hij daar zo op de grond lag. Het leek als een ongelukje. (Vertelde het vervolgens ook zo aan de senaat). Maar als ik het goed begeep kwam dat toch al door de dark force an sich wat hem nogal loopt te slopen?

Palpatine is ziek door zijn verslaving aan de Dark Side. Overgave aan de Dark Side leidt op de langere termijn ook tot lichamelijke vervormingen (bekendste voorbeeld zijn de ziekige gele ogen van Palpatine, Maul en Anakin). Palpatine is zo verbonden met de Dark Side dat zijn hele lichaam erdoor is verwrongen. Zijn vriendelijke normale uiterlijk is slechts een illusie die door hij door de Force heeft geschapen. Door de Force Lightning smelt deze illusie weg en zie je zijn ware gezicht, voor Mace reden genoeg om te besluiten om hem ter plaatse te doden. De senatoren weten echter niets van de Dark Side en laten zich wijsmaken dat het het gevolg is van de zogenaamde aanslag op zijn leven.

Quote:
Wat voor mij ook niet zo duidelijk is hoe dat met zijn lightsabel verder gegaan is. Deel III raakt hij hem tijdens het gevecht kwijt. In deel VI lijkt het wel asof hij weer verast is dat hij een lightsabel van Luke ziet. 'Oh Yes, a Jedi's weapon!' (of iets dergelijks werd er gezegd).

Klopt. Dat komt doordat Palpatine voor iemand met zijn midichlorian-gehalte een behoorlijk beroerde zwaardvechter is. Het feit dat hij zo reageert op Luke's lightsaber is dat hij Darth Vader wijs heeft gemaakt dat de Dark Side zo machtig is dat Sith Lords voorbij het gebruik van lightsabers zijn gegroeid, volgens zijn verhaal gebruiken Sith Lords ze alleen om Jedi's te bespotten. Vader denkt dat Palpatine nooit gebruik maakt van lightsabers en vindt het daarom ook normaal dat Palpatine ze ziet als typische 'Jedi-wapens'. Dit is ook niet zo gek aangezien Vader Sidious nooit met een zwaard heeft gezien (in het duel met Mace liet zijn zwaard vallen voor Anakin binnenkwam en tijdens het duel met Yoda was Anakin niet aanwezig).

De reden dat Palpatine op een gegeven moment overgaat tot het rondgooien van senaatszetels en het schieten van Force Lightning komt ook voort uit het feit dat hij niet tegen Yoda op kon op het gebied van zwaardvechten.

Quote:
Ook vind ik het vreemd dat Palpatine Vader nooit die leuke trucjes heeft geleerd. Terwijl Palpatine nogal een hoge verwachtingen van hem had.

Dat komt door de beperkingen van Vaders levenspak. Als Vader Force Lightning zou gebruiken zouden al zijn systemen doorbranden en dat zou tot zijn dood lijden, uiteindelijk gebeurd dat dus ook als Vader zich tegen Sidious keert aan het einde van VI.

Vaders beperkingen zorgen er ook voor dat de Keizer op zoek gaat naar een nieuwe leerling die hij gevonden denkt te hebben in Luke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat verklaart iig al een hoop. yes.gif

Ik ben trouwens benieuwd of ze nog een episode 7/9 gaan maken. Ze zeiden eerder van niet, maar dat zeiden ze geloof ik ook vroeger over 1/3.

Wat ik me trouwens afvraag, hoe is de Jedi order zo gegroeid tot het politie corpsje van de republiek? Want dat zijn ze toch ook niet altijd geweest, toch?

Wat was trouwens hun oorspronkelijke doel van hun orde? Toch niet altijd 'the defenders of the republic' geweest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik ben trouwens benieuwd of ze nog een episode 7/9 gaan maken. Ze zeiden eerder van niet, maar dat zeiden ze geloof ik ook vroeger over 1/3.

Persoonlijk denk ik van niet. Als ik me voor probeer te stellen hoe die eruit zouden gaan zien dan kan ik niet echt tot een fatsoenlijk beeld komen.

Quote:
Wat ik me trouwens afvraag, hoe is de Jedi order zo gegroeid tot het politie corpsje van de republiek? Want dat zijn ze toch ook niet altijd geweest, toch? Wat was trouwens hun oorspronkelijke doel van hun orde? Toch niet altijd 'the defenders of the republic' geweest?

De Jedi-orde is duizenden jaren oud en is voortgekomen uit diverse eeuwenode organisaties en scholen die ieder apart bezig waren met het bestuderen van de Force. Uiteindelijk zijn die verschillendes ordes samen gaan werken en in de loop der generaties samen gegroeid tot de Jedi-orde. Het was eerst een pacifistische Orde die puur gericht was op contemplatie en weinig te maken had met politieke en staatkundige zaken.

In de loop der jaren is de Jedi-orde een actievere rol aan gaan nemen in het bestrijden van onrecht en corruptie. De Jedi en de Republiek kwamen uiteindelijk samen door gemeenschappelijke vijanden en waarden. De heropleving van het oude Sith-rijk en de daarop volgende oorlog met als hoogtepunt de Slag op Ruusan heeft geleid tot de definitieve vestiging van de Jedi-orde op Coruscant en hun verbond met de Senaat.

Hun kerndoelen zijn eigenlijk het in balans houden van de Force en het bewaken van de vrede in het bekende universum. Ze vinden dat hun gaves hen verplichten tot het nemen van die verantwoordelijkheden. De Jedi-code:

There is no emotion; there is peace.

There is no ignorance; there is knowledge.

There is no passion; there is serenity.

There is no death; there is the Force.

Jedi are the guardians of peace in the galaxy.

Jedi use their powers to defend and protect, never to attack others.

Jedi respect all life, in any form.

Jedi serve others rather than ruling over them, for the good of the galaxy.

Jedi seek to improve themselves through knowledge and training.

Uiteindelijk is de Jedi-orde toch in verval geraakt en voor een deel weggezakt in een moeras van bureaucratie, politiek, overdreven dogmatisch denken en hardnekkig conservatisme. Dat is ook de oorzaak van grote ontevredenheid onder veel Jedi (waaronder Count Dooku en zijn vroegere padawan Qui-Gon Jinn) en uiteindelijk de ondergang en wedergeboorte van de Orde door de Skywalkers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ook niet weten waar die films over zouden gaan. Maar in VI zal wel chaos zijn en er iets onder de lederen zit. In VII blijkt het rijk met een klap terug te komen.

En ergens zal Luke wel weer in de dark side komen en leerling van Palpatine worden.

Mja, Quigon Jinn was er idd ook niet zo blij met alles. Wat dat betreft leek de council wel een beetje op de senaat.

Wel leuk gedaan dat Palpatine daar zo op loopt in te spelen op dat alles.

Maar bedankt voor je uitleg!

Hoe is Palpatine trouwens zo op weten te komen?

Eerst was hij leerling van darth plagues en dan weet hij zo in de Naboo politiek te komen. En niemand merkt wat.

Ik las trouwens ook eens dat die darth plagues ook misschien verantwoordelijk is voor het ontstaan van Anakin. In hoever dat waar is weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik zou ook niet weten waar die films over zouden gaan. Maar in VI zal wel chaos zijn en er iets onder de lederen zit. In VII blijkt het rijk met een klap terug te komen.

En ergens zal Luke wel weer in de dark side komen en leerling van Palpatine worden.

In een eventuele sequel-trilogy zal het schrijfwerk van Timothy Zahn sowieso van grote invloed zijn op de verhaallijn. Een verfilming van de zogenaamde Thrawn-trilogie zou eventueel mogelijk zijn aangezien die boeken nogal wat aanhang hebben onder de Star Warsfans en een geloofwaardige wederopbouw van de Republiek en Jedi-orde weergeven. De belangrijkste vijand zou dan Grandadmiral Thrawn zijn, een Keizerlijke legerleider die het opneemt tegen de Nieuwe Republiek.

Een andere mogelijkheid is dat de nieuwe trilogie zich later afspeelt en meer gefixeerd is op de terugkomst van de ziel van Keizer Palpatine en de daaruitvoortvloeiende problemen.

De derde mogelijkheid die ik zie is een verfilming van de Yuuzhan Vong-oorlogen die uiteindelijk tot de ontwrichting van het hele bekende universum leidt.

Mogelijkheden zat, maar ik kan me geen van allen voorstellen als film als ik eerlijk ben.

Quote:
Hoe is Palpatine trouwens zo op weten te komen?

Eerst was hij leerling van darth plagues en dan weet hij zo in de Naboo politiek te komen. En niemand merkt wat.

Ik las trouwens ook eens dat die darth plagues ook misschien verantwoordelijk is voor het ontstaan van Anakin. In hoever dat waar is weet ik niet.

Over het verleden Palpatine en Darth Plagueis is vrij weinig bekend. We weten dat Palpatine afkomstig is van Naboo en al vanaf zijn jeugd in de politiek heeft gezeten (net als Padmé en veel andere van hun volksgenoten). Hij heeft een tijdje zonder veel succes in de lokale politiek gezeten maar heeft het daarna mede dankzij koning Varuna en later koningin Amidala tot Senator weten te schoppen, de rest is bekend. Verder is bekend dat Palpatine de Sith-planeet Korriban (de woeste en verlaten voormalige hoofdplaneet van Grote Sith-rijk) heeft bezocht en daar archeologische overblijfselen van de lang verloren Dark Side-theocratie heeft onderzocht. Het is ook niet bekend hoe Palpatine met zijn hoge midichlorian-gehalte is ontsnapt aan de Jedi's.

Het waarschijnlijkst is dat hij al sinds zijn allervroegste jeugd onder de hoede van de Sith is geweest, anders zou ontdekking door de Jedi zo goed als onafwendbaar zijn. Een theorie is daarom dat koning Varuna van Naboo de Sith Lord Darth Plagueis was. Darth Plagueis was echter een passieve Sith Lord die door zijn afwachtende houding botste met zijn actieve en ambitieuze leerling. Het idee is inderdaad dat Plagueis Anakin heeft geschapen om Darth Sidious te vervangen maar werd gedood voor hij dit plan tot uitvoer kon brengen.

Persoonlijk zie ik hier niet zoveel in, ik denk dat Anakin is geschapen door de wil van Force. Hij is de Uitverkorene (volgens de Jedi-leer), de Sith'ari (volgens de Sith-leer) die is geboren om het evenwicht in de Force te herstellen en dat uiteindelijk ook doet door beide dogmatische Ordes ten val te brengen en zo een totaal nieuwe visie op de Force mogelijk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik vroeg me trouwens af hoe het met het leger van de republiek zit.

Ik begrijp uit de films dat ze er simpel weg geen hadden, tot het clone army kwam dan.

Klopt dat? Heeft de republiek geen vloot en geen landleger?

Ze hebben iig wel scheepjes. (en als ik computerspelletjes als KOTOR zou moeten geloven hadden ze wel een best grote vloot vroeger.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de tijd van Episode I heeft de Republiek geen echte legermacht, de Jedi-orde zorgde voor orde en de vele leden van de Republiek hadden hun eigen legertjes (bijv. het vrijwilligersleger van Naboo). Grote organisaties als de Handelsfederatie hadden wel droidlegers om hun schepen en handelsroutes te beschermen tegen piraterij, uiteindelijk is dit dus uit de hand gelopen.

Die KOTOR-spellen spelen zich af in een ver verleden waarin de situatie totaal anders was. Dat was een tijd waarin de macht en stabiliteit van de Republiek bedreigd werd door vijandelijke machten. In de Episode I-tijd was de Republiek al eeuwenlang vrij van ieder gevaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is er nog een duidelijke reden gegeven dat het leger ontbonden werd?

Nog een ideologie achter, of is dat door de jaren heen langzaam gekrompen (door iets als bezuinigingen oid)?

Maar had de republiek dan geen enkele groepering (dachten ze) die mogelijk ooit een bedreiging voor ze 'zou' kunnen worden?

Het lijkt me dat je zonder leger weinig slagkracht hebt. Lijkt me een buitenkansje als je kwaad in de zin hebt, zo'n log orgaan zonder leger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 27 februari 2006 21:54:49 schreef Tom het volgende:

In de tijd van Episode I heeft de Republiek geen echte legermacht, de Jedi-orde zorgde voor orde en de vele leden van de Republiek hadden hun eigen legertjes (bijv. het vrijwilligersleger van Naboo). Grote organisaties als de Handelsfederatie hadden wel droidlegers om hun schepen en handelsroutes te beschermen tegen piraterij, uiteindelijk is dit dus uit de hand gelopen.

Die KOTOR-spellen spelen zich af in een ver verleden waarin de situatie totaal anders was. Dat was een tijd waarin de macht en stabiliteit van de Republiek bedreigd werd door vijandelijke machten. In de Episode I-tijd was de Republiek al eeuwenlang vrij van ieder gevaar.

Maar de handelsfederatie kreeg pas een leger. Toen ze in opdracht van palpetine aan werden aangevallen bij hun reizen. En zo een reden hadden om Valorum te vragen of ze een leger mochten maken, en die stemde op advies van palpetine in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dombeer:

Quote:
Maar de handelsfederatie kreeg pas een leger. Toen ze in opdracht van palpetine aan werden aangevallen bij hun reizen. En zo een reden hadden om Valorum te vragen of ze een leger mochten maken, en die stemde op advies van palpetine in.

Ja dat weet ik Dombeer. Darth Sidious zat achter die piraterij, net als hij achter zowat alles in die periode zat.knipoog_dicht.gif

@Gorthaur:

Quote:
Is er nog een duidelijke reden gegeven dat het leger ontbonden werd?

Nog een ideologie achter, of is dat door de jaren heen langzaam gekrompen (door iets als bezuinigingen oid)?

Dat is (mij) niet helemaal duidelijk. Ik weet wel dat de Republiek streefde naar een soort pacifistische democratie waarin grootschalig geweld overbodig was en de Jedi-orde zorgde voor het smoren van kleine conflicten. Waarschijnlijk bestonden de legers van toen uit strijdkrachten van diverse planeten en zijn ze in de loop der tijd ontbonden omdat ze overbodig waren en niet meer voldeden aan de idealen van toen.

Quote:
Maar had de republiek dan geen enkele groepering (dachten ze) die mogelijk ooit een bedreiging voor ze 'zou' kunnen worden?

Nee, de Confederacy was de eerste beweging in honderden jaren die een serieuze bedreiging vormde en zelfs die namen ze in het begin niet serieus genoeg. Hetzelfde met de Jedi, hun ongelovige reactie op Qui-Gon als hij het bestaan van Darth Maul doorgeeft zegt wel wat over het 'overwinnaarssyndroom' van de Jedi.

Quote:
Het lijkt me dat je zonder leger weinig slagkracht hebt. Lijkt me een buitenkansje als je kwaad in de zin hebt, zo'n log orgaan zonder leger.

Mwoah, de Republiek is in zekere zin ook vooral een overkoepelend orgaan en echte grote legers bestonden er niet voor de grote Organisaties hun droidlegers begonnen te fabriceren. De grootste dreiging kwam van afzonderlijke planeten en die zouden het wel uit hun hoofd laten om de Republiek zelf uit te dagen, er waren altijd nog de ontelbare andere rassen die zich er dan mee zouden gaan bemoeien.

Het ging pas mis toen de Republiek begon te lijden onder de Sith-tumor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mace Windu dacht dat de Sith uitgestorven waren maar Meester Yoda is er altijd op bedacht geweest dat de Dark Side zich opnieuw manifesteren en dat alleen de Uitverkorene een einde zou kunnen maken aan de eeuwige strijd tussen de Sith en de Jedi. In 'Labyrinth of Evil' geeft Yoda ook toe aan Obi-Wan dat hij zijn ogen teveel heeft gesloten voor de val van Dooku en de Dark Side.

En later in datzelfde boek blijkt dat hij zich altijd heeft beseft dat verzet tegen de Sith eigenlijk zinloos is omdat het simpelweg onmogelijk is om de strijd te eindigen zonder de Uitverkorene. En Yoda weet hij weet dat hij (ondanks zijn begaafdheid) geen aanspraak op die titel kan maken.

Er waren dus inderdaad Jedi die geloofden dat er geen Sith meer waren maar Yoda in elk geval niet, en die gaf zelf toe dat hij te laks is geweest. Hij zegt uiteindelijk ook tegen Bail Organa dat hij gefaald heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid