Spring naar bijdragen

Antroposofie en christen zijn


Aanbevolen berichten

  • 4 years later...
  • Antwoorden 66
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Alweer een tijdje geleden dat dit een levend topic was, maar hoewel ik verder niet zoveel met kinderen heb (heb ze ook nog niet), vind ik dit wel een interessant onderwerp.

De vrijeschool lijkt me mooi vanwege de aandacht voor het kunstzinnige, ambachtelijke, de natuur, etc. Op zich lijkt het me een goed schoolsysteem, met een veel breder aanbod dan op de ´normale´ scholen te vinden is. Verder lijkt me dat, als ik op enkele websites van vrije scholen kijk, de scholen vaak heel mooi en met zorg zijn ingericht met natuurlijke materialen en zachte kleuren. Op sommige andere scholen is het maar een zooitje (en dat kan ik weten omdat ik een blauwe maandag de pabo heb gedaan). En wat ik ook heel goed vind is dat kleuters nog gewoon kleuter mogen zijn. Wat dat betreft kan ik me wel voorstellen dat ik aan de vrijeschool zou denken, mocht ik een kind krijgen.

Toch vind ik dat je er niet omheen kan dat de vrije school niet met het christendom te rijmen is. Er wordt niet gelooft dat Jezus echt is opgestaan, het gaat om het goddelijke in jezelf ipv de God in de Bijbel, het christendom staat gelijk aan boeddhisme en new age, er wordt gelooft dat Steiner een soort verlicht persoon was enzovoort.

Zouden er ook christelijke vrijescholen bestaan, die al het ´occulte´ hebben weggelaten?

Weet iemand dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De antroposofie heeft NIETS met het christen zijn te maken!

Jezus staat in dezelfde lijn als boeddha en meditatie is onderdeel van de lessen.

Ik heb in een grijs verleden lesgegeven op de vrije school en dacht hier helemaal goed mee te zitten.

Echter bleek al snel dat de kinderen paranormaal "gekweekt" werden door de euritmie, kunstzinnige vormgeving van de lessen en de gehele mythologische verhaalvormen die er gebruikt worden.

Qua indeling en kunstzinnigheid van het lesgeven ben ik er helemaal voor, maar het stuk mythologie, sprookjes en seizoenstafel alsmede ook het een kind moet schoolrijp zijn(bedoel hiermee dat ze moeten wachten tot de tanden wisselen voor ze naar de 1e klas(groep 3) mogen is overtrokken en erg creepy.

Er wordt geclaimd dat de vrije school vrije zielen en geesten creëert, maar die zogenoemde vrije geesten zijn anarchistisch en onrustzaaiend in de maatschappij.

Als je dit laatste terugkoppelt naar het christen zijn...God is een God van orde en rust, niet van onrust en bandeloosheid.

Hoe kan de antroposofie dan vereenigbaar zijn met christen zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Qua indeling en kunstzinnigheid van het lesgeven ben ik er helemaal voor, maar het stuk mythologie, sprookjes en seizoenstafel alsmede ook het een kind moet schoolrijp zijn(bedoel hiermee dat ze moeten wachten tot de tanden wisselen voor ze naar de 1e klas(groep 3) mogen is overtrokken en erg creepy.

Ik zit op dit moment in de 12e klas van de vrijeschool en heb dus wel een aantal jaartjes ervaring met het onderwijs ;) Het probleem met het christendom ligt hem denk ik niet in hetgeen wat jij hier noemt. Mijns inziens ligt het probleem waar je als christen tegenaan zal lopen vooral bij het antroposofisch mensbeeld en de plaats die christus (meestal christusbewustzijn genoemd door de antroposofen) hierin heeft. Het hele idee van reïncarnatie en de plaats die andere godsdiensten hebben is natuurlijk ook iets waar je als christen goed over na moet denken voor je voor de vrijeschool zou kiezen.

Ik wil hier wel graag aan toevoegen dat ik misschien ook wel juist dankzij de vrijeschool christen geworden ben. De adventstijd met haar spelen (paradijsspel, herdersspel en driekoningenspel), de heiligenlevens en verhalen uit het Oude Testament hebben me als kind erg geraakt. En ik denk ook dat ik dankzij dit onderwijs een bepaalde openheid voor religie ontwikkelt heb. Toch is het soms ook heel verwarrend geweest: als het jodendom, de islam en het christendom eigenlijk hetzelfde zijn, waarom zou ik dan in Jezus geloven? Is het echt zo dat er reïncarnatie is etc.

Als ik later kinderen zou krijgen zou de vrijeschool niet per se een eerste keuze zijn. Maar ik denk dat ik er wel over na zou denken. Zo vind ik het zelf veel beter dat kleuters nog echt spelen, ipv citotoetsen maken en taalachterstanden bijwerken. Ook de rust waarmee veel dingen gaan vind ik erg goed. Een goed voorbeeld hiervan vind ik altijd sinterklaas. Die komt op vrijescholen meestal met slechts een paar zwarte pieten en er is alleen gezang van de kinderen zelf. Als ik soms ergens anders sinterklaasfeesten zie, zie ik vaak kinderen die totaal overstuur zijn vanwege alles dat er bij zo'n toch al spannende dag komt kijken.

Maar mijn keuze zou toch wel afhangen van hetgeen dat andere scholen in de buurt bieden. En ik zal er al helemaal geen uren voor gaan reizen, zoals mijn ouders dat altijd gedaan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou voor mij er inderdaad van afhangen, wat andere scholen in de buurt te bieden hebben én hoe dogmatisch de plaatselijke vrije school is in de antroposofie. Hoeveel ruimte er is voor een christelijke visie. Als je naar een christelijke school gaat, kan je ook een negatief beeld ontwikkelen over het christendom, doordat

- Je ziet dat de meester of juf die net over Jezus vertelde dat kind dat gepest wordt niet helpt

- Er wordt verteld dat Jezus van je houdt, maar je ondertussen wel een enorme druk voelt om goed te scoren op de cito-toets

- Er wordt verteld dat iedereen er mag zijn zoals ie is, maar je ondertussen dat niet zo voelt (doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg mentaliteit)

- Er de hele tijd zoveel nadruk ligt op dingen als 'arme kinderen in Afrika helpen' en dergelijke, dat je na acht jaar je buik helemaal vol hebt van het geloof, doordat je nooit aan jezelf mocht denken

- Er op school weinig aandacht is voor gevoelens, kunstzinnigheid en respect voor de natuur

Bovenstaande dingen heb ik iig wel ervaren op de christelijke school in mijn dorp. (ben uiteindelijk wel christen geworden.)Ik zou dus idd goed rondkijken en verschillende scholen vergelijken, alle scholen hebben voor- en nadelen. Die zou ik tegen elkaar afwegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gezin van mijn oma zat op de vrije school. Alle gezinsleden hebben succesvolle carrières gekend, ook de meisjes (allen geboren in de jaren 20 van de vorige eeuw, toen het zeker niet vanzelfsprekend was dat vrouwen gingen studeren.) Dus wat dat betreft lijkt me de scholing prima van kwaliteit. Of het ook voor het gedachtegoed geldt weet ik niet. Een van die familieleden werd na een studie in de land en tuinbouw zo'n beetje het boegbeeld van de biologisch dynamische landbouw en dat is wat mij betreft een combinatie van gezonde natuurlijke inzichten en volslagen onzinnig metafysisch bijgeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf het idee dat het onderwijs op de meeste grote vrijescholen wel van redelijke kwaliteit is. Mijn basisschool was zelfs erg goed volgens mij. De kleinere vrijescholen hebben het probleem dat ze veel probleemleerlingen aannemen om als school overeind te blijven. En biologisch dynamische landbouw is inderdaad onderdeel van het gedachtegoed. In het biologische kan ik me nog wel vinden maar het dynamische gaat mij ook veel te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...

Ik schop dit oude topic weer even omhoog! Mijn dochtertje Sarah is 2,5 en we zijn bezig met het uitzoeken van een goede basisschool voor haar. Optie 1 is een degelijke protestants christelijke school in ons (welgestelde) hockeydorp. Goed en degelijk onderwijs zoals het 'hoort', weinig problemen, overwegend witte en rijke school met mensen die het allemaal vrij 'goed voor elkaar hebben'. Waarom ik veel van deze dingen even tussen haakjes zet is omdat ik al die kenmerken niet per sé positief vind, maar daar kom ik later op terug.

Optie 2 is de vrije school in de dichtstbijzijnde stad. Wat me enorm aanspreek in de vrije school is dat ze níet prestatiegericht zijn, heel erg kijken naar de mogelijkheden, talenten en interesses en van het kind, dat er op die school nog echt de tijd voor genomen voor de kinderen, ze respectvol met elkaar omgaan en niet mee gaan in de 'popi jopie' stijl van de wereld met al z'n schijn en dergelijke.

Optie 1 is weliswaar een 'christelijke' school (toch is het merendeel echt niet praktiserend christelijk hoor), maar het is een school met veel welgestelde snobistische kinderen, vind ik.

Optie 2 vind ik voor m'n dochter een veilige en geborgen omgeving, maar daar ben ik een beetje bang voor de occulte dingen die ze daar wellicht mee gaat krijgen.

Voor de duidelijkheid: ik ben van mening dat het grootste deel van de geloofsopvoeding van mijn dochter bij ons thuis ligt, nu is dus alleen onze afweging, wat is erger: een school die in naam christelijk is, maar waar ze voorbeelden zal zien die totaal niet christelijk zijn en waarvan wij haar dus zullen moeten uitleggen hoe dat kan. Of een school die in principe niet christelijk is en waar we haar ook zullen moeten uitleggen dat bepaalde dingen niet bij onze levenswijze passen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, mijn hele verhaal! -O- Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen adviezen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Rups :) Domme vraag, maar zijn er andere alternatieven qua scholen in de buurt?

Dat gezegd hebbende, ik denk dat t heel erg afhangt van in hoeverre die school evt onchristelijk gedachtegoed aan de kinderen overbrengt (bijv tijdens godsdientsles of maatschappijleer oid). Als dat niet gebeurt, klinkt t verder als n fijne school.

Ik snap je dilemma want je omschrijving van die protestantse school vol snobkes klinkt niet zo fijntjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou voor optie 1 gaan. Voornamelijk omdat ik niet zoveel op heb met de Vrije School en daarnaast kom ik openlijk uit voor het feit dat ik elitair ben en prestatiegericht. Ik heb mijn hypotheek ooit proberen af te lossen met empathie, maar de bank accepteerde dat niet als betaalmiddel.

Als je voornaamste bezwaar is dat ze op de vrij school met occulte dingen in aanmerking komt, het lijkt me heel sterk dat op een vrije school veel actieve satanisten rondlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben belg dus het is me niet helemaal duidelijk hoe het Nederlands systeem in zijn werk gaat... Ik ben, daar mijn ouders niet pratikerend gelovig waren naar een gemeenschapsschool geweest (ik geloof dat je dit kunt vergelijken met een vrije school) en daar ben ik wel blij om... Ik heb stage gedaan in een katholieke school. Het eerste wat mij opviel was het gebed aan het begin van de schooldag, daar stond ik zelfs een beetje van te kijken. Verder viel mij op dat er niet zo gek veel verschillen waren. Je hebt de uren godsdienst, in het gemeenschapsonderwijs kon je kiezen tussen godsdienst en zedenleer (of vrijstelling), ik denk ook wel dat je protestantse godsdienst kon kiezen, Islamitische godsdienst was toen nog niet echt aan de orde. Mijn neefje zat ook in het gemeenschapsonderwijs, toen wij JG waren, de uren godsdienst/zedenleer werden bewerkstelligd door een bevriende zuster die ook enkele kinderen op die school had. Er zat ook een protestants gezin, dus we waren niet de enige die b.v. met helloween onze kinderen thuishielden ;)

Dus volgens mij is enerzijds gezien de papieren van de school dus belangrijk (hoe gaat het kind er opgevangen worden, is het dus een "goede" school) en anderzijds hoe ver het van de woonplaats is gelegen.

Ik zie dat b.v. ook aan de kinderen van mijn zuster, die naar een katholieke school gaan, maar erg prestatiegericht, en ik vraag me soms wel af of dat goed is voor die kinderen.

Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat geloofsopvoeding uitsluitend een werk van de ouders zou moeten zijn... Als theologiestudent merk ik wel dat ik vaak toch beter op de hoogte ben op godsdienstig vlak dan de meeste ouders die zijn scholing ontbeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat geloofsopvoeding uitsluitend een werk van de ouders zou moeten zijn... Als theologiestudent merk ik wel dat ik vaak toch beter op de hoogte ben op godsdienstig vlak dan de meeste ouders die zijn scholing ontbeert.

Je moet er wel voor waken jouw mening als theoloog boven die van anderen te zetten op Godsdienstig vlak. Het blijft een kwestie van een persoonlijk geloof en relatie met het hogere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben belg dus het is me niet helemaal duidelijk hoe het Nederlands systeem in zijn werk gaat... Ik ben, daar mijn ouders niet pratikerend gelovig waren naar een gemeenschapsschool geweest (ik geloof dat je dit kunt vergelijken met een vrije school) en daar ben ik wel blij om... Ik heb stage gedaan in een katholieke school. Het eerste wat mij opviel was het gebed aan het begin van de schooldag, daar stond ik zelfs een beetje van te kijken. Verder viel mij op dat er niet zo gek veel verschillen waren. Je hebt de uren godsdienst, in het gemeenschapsonderwijs kon je kiezen tussen godsdienst en zedenleer (of vrijstelling), ik denk ook wel dat je protestantse godsdienst kon kiezen, Islamitische godsdienst was toen nog niet echt aan de orde. Mijn neefje zat ook in het gemeenschapsonderwijs, toen wij JG waren, de uren godsdienst/zedenleer werden bewerkstelligd door een bevriende zuster die ook enkele kinderen op die school had. Er zat ook een protestants gezin, dus we waren niet de enige die b.v. met helloween onze kinderen thuishielden ;)

Dus volgens mij is enerzijds gezien de papieren van de school dus belangrijk (hoe gaat het kind er opgevangen worden, is het dus een "goede" school) en anderzijds hoe ver het van de woonplaats is gelegen.

Ik zie dat b.v. ook aan de kinderen van mijn zuster, die naar een katholieke school gaan, maar erg prestatiegericht, en ik vraag me soms wel af of dat goed is voor die kinderen.

Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat geloofsopvoeding uitsluitend een werk van de ouders zou moeten zijn... Als theologiestudent merk ik wel dat ik vaak toch beter op de hoogte ben op godsdienstig vlak dan de meeste ouders die zijn scholing ontbeert.

Een vrije school is niet hetzelfde als een gemeenschapsschool in België. Ik denk dat je de term " vrij" hier anders opvat dan waar het in Nederland voor staat mbt onderwijs. Een gemeenschapsschool in Vlaanderen is ongeveer te vergelijken met het openbaar onderwijs in Nederland. Een " vrije school" is een school die is ingericht naar de filosofie van Rulof Steiner.

Persoonlijk heb ik geen moeite met de antroposofie maar wel met Steiners theorie over " de twee Jezuskinderen". Als christen zou ik persoonlijk mijn kind daardoor liever niet in verwarring willen laten brengen. Ik zou mijn kind zelf nog om een tweede reden liever niet.op een Vrije School naar school laten gaan, (ook niet toen ik nog geen christen was in Bijbelse zin).. Dit vanwege de onvrijheid op een " vrije" school. Ik vind de manier waarop daar wordt onderwezen, en de regels waaraan leerlingen en gezinnen waaruit die leerlingen komen, moeten voldoen, in het geheel niet vrij. Ik vind het dogmatisch en star. Maar dat is mijn mening.

Echt rampzalig is het nou ook weer niet, vind ik. Dat verhaal over de zogenaamde twee Jezuskinderen kun je als ouder wel weerleggen aan je kind. En dat er zoveel nadruk op de seizoenen wordt gelegd, als je daar geen moeite hebt, met het verplichte eikeltjes rapen en mandjes meenemen , creatief met kurk, enzovoort enzovoort, dan hoeft het geen ramp te zijn. Maar ik zou het dan wel heel goed overdenken voordat ik mijn kind naar een Steinerschool stuurde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben belg dus het is me niet helemaal duidelijk hoe het Nederlands systeem in zijn werk gaat... Ik ben, daar mijn ouders niet pratikerend gelovig waren naar een gemeenschapsschool geweest (ik geloof dat je dit kunt vergelijken met een vrije school) en daar ben ik wel blij om... Ik heb stage gedaan in een katholieke school. Het eerste wat mij opviel was het gebed aan het begin van de schooldag, daar stond ik zelfs een beetje van te kijken. Verder viel mij op dat er niet zo gek veel verschillen waren. Je hebt de uren godsdienst, in het gemeenschapsonderwijs kon je kiezen tussen godsdienst en zedenleer (of vrijstelling), ik denk ook wel dat je protestantse godsdienst kon kiezen, Islamitische godsdienst was toen nog niet echt aan de orde. Mijn neefje zat ook in het gemeenschapsonderwijs, toen wij JG waren, de uren godsdienst/zedenleer werden bewerkstelligd door een bevriende zuster die ook enkele kinderen op die school had. Er zat ook een protestants gezin, dus we waren niet de enige die b.v. met helloween onze kinderen thuishielden ;)

Dus volgens mij is enerzijds gezien de papieren van de school dus belangrijk (hoe gaat het kind er opgevangen worden, is het dus een "goede" school) en anderzijds hoe ver het van de woonplaats is gelegen.

Ik zie dat b.v. ook aan de kinderen van mijn zuster, die naar een katholieke school gaan, maar erg prestatiegericht, en ik vraag me soms wel af of dat goed is voor die kinderen.

Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat geloofsopvoeding uitsluitend een werk van de ouders zou moeten zijn... Als theologiestudent merk ik wel dat ik vaak toch beter op de hoogte ben op godsdienstig vlak dan de meeste ouders die zijn scholing ontbeert.

Een vrije school is niet hetzelfde als een gemeenschapsschool in België. Ik denk dat je de term " vrij" hier anders opvat dan waar het in Nederland voor staat mbt onderwijs. Een gemeenschapsschool in Vlaanderen is ongeveer te vergelijken met het openbaar onderwijs in Nederland. Een " vrije school" is een school die is ingericht naar de filosofie van Rulof Steiner.

Persoonlijk heb ik geen moeite met de antroposofie maar wel met Steiners theorie over " de twee Jezuskinderen". Als christen zou ik persoonlijk mijn kind daardoor liever niet in verwarring willen laten brengen. Ik zou mijn kind zelf nog om een tweede reden liever niet.op een Vrije School naar school laten gaan, (ook niet toen ik nog geen christen was in Bijbelse zin).. Dit vanwege de onvrijheid op een " vrije" school. Ik vind de manier waarop daar wordt onderwezen, en de regels waaraan leerlingen en gezinnen waaruit die leerlingen komen, moeten voldoen, in het geheel niet vrij. Ik vind het dogmatisch en star. Maar dat is mijn mening.

Echt rampzalig is het nou ook weer niet, vind ik. Dat verhaal over de zogenaamde twee Jezuskinderen kun je als ouder wel weerleggen aan je kind. En dat er zoveel nadruk op de seizoenen wordt gelegd, als je daar geen moeite hebt, met het verplichte eikeltjes rapen en mandjes meenemen , creatief met kurk, enzovoort enzovoort, dan hoeft het geen ramp te zijn. Maar ik zou het dan wel heel goed overdenken voordat ik mijn kind naar een Steinerschool stuurde.

Achzo! Dank je wel voor je uitleg... Ik was dus helemaal verkeerd :$

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben belg dus het is me niet helemaal duidelijk hoe het Nederlands systeem in zijn werk gaat... Ik ben, daar mijn ouders niet pratikerend gelovig waren naar een gemeenschapsschool geweest (ik geloof dat je dit kunt vergelijken met een vrije school) en daar ben ik wel blij om... Ik heb stage gedaan in een katholieke school. Het eerste wat mij opviel was het gebed aan het begin van de schooldag, daar stond ik zelfs een beetje van te kijken. Verder viel mij op dat er niet zo gek veel verschillen waren. Je hebt de uren godsdienst, in het gemeenschapsonderwijs kon je kiezen tussen godsdienst en zedenleer (of vrijstelling), ik denk ook wel dat je protestantse godsdienst kon kiezen, Islamitische godsdienst was toen nog niet echt aan de orde. Mijn neefje zat ook in het gemeenschapsonderwijs, toen wij JG waren, de uren godsdienst/zedenleer werden bewerkstelligd door een bevriende zuster die ook enkele kinderen op die school had. Er zat ook een protestants gezin, dus we waren niet de enige die b.v. met helloween onze kinderen thuishielden ;)

Dus volgens mij is enerzijds gezien de papieren van de school dus belangrijk (hoe gaat het kind er opgevangen worden, is het dus een "goede" school) en anderzijds hoe ver het van de woonplaats is gelegen.

Ik zie dat b.v. ook aan de kinderen van mijn zuster, die naar een katholieke school gaan, maar erg prestatiegericht, en ik vraag me soms wel af of dat goed is voor die kinderen.

Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat geloofsopvoeding uitsluitend een werk van de ouders zou moeten zijn... Als theologiestudent merk ik wel dat ik vaak toch beter op de hoogte ben op godsdienstig vlak dan de meeste ouders die zijn scholing ontbeert.

Een vrije school is niet hetzelfde als een gemeenschapsschool in België. Ik denk dat je de term " vrij" hier anders opvat dan waar het in Nederland voor staat mbt onderwijs. Een gemeenschapsschool in Vlaanderen is ongeveer te vergelijken met het openbaar onderwijs in Nederland. Een " vrije school" is een school die is ingericht naar de filosofie van Rulof Steiner.

Persoonlijk heb ik geen moeite met de antroposofie maar wel met Steiners theorie over " de twee Jezuskinderen". Als christen zou ik persoonlijk mijn kind daardoor liever niet in verwarring willen laten brengen. Ik zou mijn kind zelf nog om een tweede reden liever niet.op een Vrije School naar school laten gaan, (ook niet toen ik nog geen christen was in Bijbelse zin).. Dit vanwege de onvrijheid op een " vrije" school. Ik vind de manier waarop daar wordt onderwezen, en de regels waaraan leerlingen en gezinnen waaruit die leerlingen komen, moeten voldoen, in het geheel niet vrij. Ik vind het dogmatisch en star. Maar dat is mijn mening.

Echt rampzalig is het nou ook weer niet, vind ik. Dat verhaal over de zogenaamde twee Jezuskinderen kun je als ouder wel weerleggen aan je kind. En dat er zoveel nadruk op de seizoenen wordt gelegd, als je daar geen moeite hebt, met het verplichte eikeltjes rapen en mandjes meenemen , creatief met kurk, enzovoort enzovoort, dan hoeft het geen ramp te zijn. Maar ik zou het dan wel heel goed overdenken voordat ik mijn kind naar een Steinerschool stuurde.

Achzo! Dank je wel voor je uitleg... Ik was dus helemaal verkeerd :$

Graag gedaan. Ik vind het niet zo gek wat je dacht, want de naam "vrij" impliceert dat het ergens vrij van zou moeten zijn. Vrij van een denominatie, vrij van particuliere geldstromen, of weet ik veel. Maar er is niet zoveel "vrij" aan de "vrije school". Joost mag weten waarom het "vrije school" heet. :+:?

Maar goed, ik ben nu misschien een beetje te negatief :+ . Dit is wat de vrije school zelf zegt over de titel 'vrije school':

De naam vrijeschool betekent niet dat de kinderen maar wat aan kunnen rommelen of zelf mogen bepalen wat zij willen leren, maar duidt erop dat elk kind de vrijheid krijgt om op zijn eigen manier te leren. Dit doel rechtvaardigt de naam vrijeschool.

Bron: http://www.watisdevrijeschool.nl/Visie.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid