Spring naar bijdragen

lang haar man


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 12 december 2005 23:05:18 schreef xx-taam-xx het volgende:

[...]

daarom staat er ook: _schijnen_ OF zijn, omdat ik dat niet weet, en daar geen oordeel over ga vellen
smile.gif

Als je het niet zeker weet, is het dan wel zo verstandig om er uitspraken over te doen?

Maargoed ik zie nog steeds het rpobleem niet qua lange haren voor mannen, maarja

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 298
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 03 november 2005 21:04:13 schreef diakio het volgende:

[...]

Welnee, gewoon zelf uit de Bijbel plukken wat je ziet zitten, en de rest weg doen.
muur.gif

Eh, ik weet niet, maar ik zie daar iets raars in.

Ik ook.. Bijvoorbeeld; we rusten op zondag, 'want in de Bijbel staat dat je 1 dag in de week moet rusten', maar we vieren geen Pesach, 'want dat is een Joods feest, en niet een christelijk feest.' terwijl wel in de Bijbel staat dat we ieder jaar op dezelfde datum de uittocht moeten herdenken.. en dat 1 dag in de week rusten kun je ook als iets Joods zien..

Of ben ik nu verkeerd aan het denken? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:12:51 schreef Mister_L het volgende:

[...]

Als je het niet zeker weet, is het dan wel zo verstandig om er uitspraken over te doen?

Maargoed ik zie nog steeds het rpobleem niet qua lange haren voor mannen, maarja

typ ik zo moeilijk?? knipoog_dicht.gif

er schijnen of zijn blijkbaar bijbelteksten waaruit blijkt dat God lang haar bij mannen, en om het naar de vrouwen te keren, kort haar bij vrouwen niet goed vind.

Ikzelf weet die teksten niet, dus vel er geen oordeel over blijkbaar zijn er andere users die het wel weten, of denken dat het ergens in de bijbelstaat

En, je uiterlijk is anno 2005 heel belangrijk, waarom er niet bij stilstaan/nadenken of het allemaal ook is zoals God dat wil (wat betreft mijn mening daarover mag je dragen wat je wil, en je haar hebben zoals je wil yes.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:04:13 schreef xx-taam-xx het volgende:

[...]

typ ik zo moeilijk??
knipoog_dicht.gif

er schijnen of zijn blijkbaar bijbelteksten waaruit blijkt dat God lang haar bij mannen, en om het naar de vrouwen te keren, kort haar bij vrouwen niet goed vind.

Ikzelf weet die teksten niet, dus vel er geen oordeel over blijkbaar zijn er andere users die het wel weten, of denken dat het ergens in de bijbelstaat

En, je uiterlijk is anno 2005 heel belangrijk, waarom er niet bij stilstaan/nadenken of het allemaal ook is zoals God dat wil (wat betreft mijn mening daarover mag je dragen wat je wil, en je haar hebben zoals je wil
yes.gif
)

nou, das fijn smile.gif Zijn we het daar tenminste over eens

party.gif

Mijn haar is niet erg lang ofzo.. maar wel langer dan gemiddeld.. en krulletjes!!! big-smile.gif (srry, benk nogal trots ophamer.gifwidegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
ik snap alleen niet...wrom zou God lang haar bij mannen niet goedvinden???

Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk...

Tenminste, als God er echt een probleem mee zou hebben. Tot nu toe heb ik nog geen overtuigende Bijbeltekst gezien die aangeeft hoe lang je haar precies mag zijn. Dan zou je dat ook in ruime mate zelf mogen bepalen, lijkt me.

Het stuk uit de Bijbel waar de topicstarter het over had, Corinthiërs 11, vers 3 t/m 16 zegt:

Quote:
3Maar ik wijs u op iets dat u moet weten; elke man is ondergeschikt aan Christus en een vrouw is ondergeschikt aan haar man; en Christus is ondergeschikt aan God.

Duidelijk.

Quote:
4Als een man bidt of Gods woord doorgeeft en daarbij een hoofddeksel draagt, is dat een schande voor hem.

Mannen: hoed af bij het bidden! Klinkt billijk, hoewel het volgens mij in het Joodse geloof juist weer een schande is als je je zónder hoofddeksel tot God richt.

Quote:
5Maar als een vrouw bidt of namens God spreekt met onbedekt hoofd, is dat een schande voor haar man. Dan staat zij gelijk aan een vrouw die kaalgeschoren is.6Als een vrouw niets op haar hoofd wil dragen, kan zij net zo goed haar haren laten afknippen. Maar als zij dat onfatsoenlijk vindt, moet zij iets op haar hoofd dragen.

Vrouwen dus juist hoedje óp bij het bidden. Zo niet, dan kun je net zo goed je hoofd kaalscheren!

Quote:
7Een man hoort niets op zijn hoofd te hebben; hij is de afdruk en de afspiegeling van God; maar de vrouw is de afspiegeling van haar man. Want de vrouw is uit de man gemaakt en niet omgekeerd. 8-9 God heeft immers de vrouw voor de man gemaakt en niet de man voor de vrouw.

Duidelijk.

Quote:
10Daarom moet een vrouw, als teken dat zij zich aan haar man onderwerpt, haar hoofd bedekken terwille van de engelen. 11Maar vergeet nooit dat in het leven met de Here de vrouw niets is zonder haar man en de man niets zonder zijn vrouw. 12Want hoewel de eerste vrouw uit de man is genomen, wordt iedere man uit een vrouw geboren. En de oorsprong van alles is God.

Okee.

Quote:
13Zeg nu zelf, broeders: Is het fatsoenlijk dat een vrouw zonder hoofdbedekking tot God bidt?

Wat vinden jullie?

Quote:
14Leert de natuur zelf niet hoe het hoort? Het is voor de man een schande om lang haar te hebben. 15Maar als een vrouw het haar lang draagt, is dat een eer voor haar, want het lange haar is voor de vrouw een natuurlijke sluier.

Schijnbaar leert de natuur ons dat lang haar bij mannen een schande is. Is dat zo?

Volgens mij groeit het haar ook bij de man van nature en moet je een instrument gebruiken om het af te knippen. Wat leert de natuur dan precies?

De reden dat vrouwen wel lang haar kunnen hebben is dus omdat het mooi als een 'natuurlijke sluier' kan dienen.

Quote:
16Als het over deze dingen gaat, moet u niet per se gelijk willen hebben. Daar gaat het ons ook niet om, net zo min als de andere gemeenten.

Wat betekent deze laatste zin nou? Ik kan het niet zo goed plaatsen. En wat zegt het over de dingen die er net daarvoor gezegd zijn?

Ik heb een beetje het idee dat wel heel erg sterk de zeden van de tijd van de schrijver doorschijnen, ook wat betreft de haardracht. Zijn er veel mensen van mening dat deze zeden nog steeds zouden moeten gelden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 december 2005 19:01:37 schreef Prst het volgende:

[...]

Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk...

srry maar die snap ik ff niet..

Quote:
Dan zou je dat ook in ruime mate zelf mogen bepalen, lijkt me.

Ik ben zelf ook gelovig dus begrijp me niet verkeerd, maar In ruime mate zelf mogen bepalen? Wou jij God laten bepalen hoe lang je haar is? Sorry, maar dat vind ik persoonlijk een beetje erg ver gaan hoor!

Quote:
[...]

Duidelijk.

Dat mannen niks op hun hoofd m0gen hebben, hebben ze het niet meteen over haar.. maar ik weet ook niet of dat je dat bedoelde met deze post

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik ben zelf ook gelovig dus begrijp me niet verkeerd, maar In ruime mate zelf mogen bepalen? Wou jij God laten bepalen hoe lang je haar is? Sorry, maar dat vind ik persoonlijk een beetje erg ver gaan hoor!

Je probeert je toch ook aan de 10 geboden te houden, lijkt me?

Als God onomwonden in de Bijbel had gezet dat jouw haar niet langer mocht zijn dan 3 centimeter en dat het jouw taak was om het op tijd te knippen dan had je je daar toch maar aan te houden gehad?

Mijn punt was dat dat dus niet zo in de Bijbel staat en dat je dus niet uit de Bijbel hoeft te halen hoe lang je je haar moet dragen.

Quote:
Dat mannen niks op hun hoofd m0gen hebben, hebben ze het niet meteen over haar.. maar ik weet ook niet of dat je dat bedoelde met deze post

Ik bedoelde dat daar duidelijk geschreven staat dat je geacht wordt je hoed af te nemen bij het bidden. Dat zijn voorschriften waar je wat aan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me toch logisch hoe lang het haar van een man mag zijn? Dat is gewoon maximaal 21 centimeter, want 21 is hetzelfde als 3 x 7 en dat zijn twee heel bijbelse getallen. Of we kunnen er ook 3 span van maken, maar dan natuurlijk wel een span van een kind van zeven jaar oud, bij voorkeur het eerstgeboren zoontje van de dominee.

[serieus]Waar het naar mijn idee om gaat is dat je als man er niet als een vrouw bij moet gaan lopen. Dus dat de reden waarom mannen geen lang haar mogen dragen, dezelfde is als de reden waarom vrouwen geen mannenkleding mogen dragen. Je moet er als man gewoon niet verwijfd bij gaan lopen en als je dat wel doet, moet je dat haar afknippen (of andere maatregelen nemen). Maar het is gewoon niet de bedoeling dat een man er als een vrouw uitziet.[/serieus]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar het is gewoon niet de bedoeling dat een man er als een vrouw uitziet.

Maar dat is toch ook een groot grijs gebied. Lang haar met een stoppelbaar mag dan wel, maar als je een perzikhuidje hebt mag het weer niet of zo?

Wat er mannelijk danwel vrouwelijk uitziet qua kleding en haardracht is nogal subjectief en cultuurgebonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 13:08:22 schreef Prst het volgende:

[...]

Maar dat is toch ook een groot grijs gebied. Lang haar met een stoppelbaar mag dan wel, maar als je een perzikhuidje hebt mag het weer niet of zo?

Wat er mannelijk danwel vrouwelijk uitziet qua kleding en haardracht is nogal subjectief en cultuurgebonden.

Dat klopt, daar heb je helemaal gelijk in. En dat is ook waarom Paulus de regel geeft dat mannen geen lang haar moeten dragen, om het een beetje uit het grijze te trekken. De exacte grens is nooit te trekken. Maar je moet er zelf voor zorgen dat je ver genoeg bij die grens vandaan zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat klopt, daar heb je helemaal gelijk in. En dat is ook waarom Paulus de regel geeft dat mannen geen lang haar moeten dragen, om het een beetje uit het grijze te trekken. De exacte grens is nooit te trekken. Maar je moet er zelf voor zorgen dat je ver genoeg bij die grens vandaan zit.

Tja, dat kan ook. Maar als je veel waarde hecht aan deze aanwijzingen van Paulus, vind je dan ook dat vrouwen hun hoofd moeten bedekken in de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 14:03:18 schreef Prst het volgende:

[...]

Tja, dat kan ook. Maar als je veel waarde hecht aan deze aanwijzingen van Paulus, vind je dan ook dat vrouwen hun hoofd moeten bedekken in de kerk?

Ik hecht voor mezelf niet echt veel waarde aan die regel van Paulus, heb niet zoveel problemen met mannen me lang haar. Vrouwens met bedekt hoofd is weer een andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 11:02:04 schreef Prst het volgende:

Je probeert je toch ook aan de 10 geboden te houden, lijkt me?

Als God onomwonden in de Bijbel had gezet dat jouw haar niet langer mocht zijn dan 3 centimeter en dat het jouw taak was om het op tijd te knippen dan had je je daar toch maar aan te houden gehad?

Mijn punt was dat dat dus niet zo in de Bijbel staat en dat je dus niet uit de Bijbel hoeft te halen hoe lang je je haar moet dragen.

okay zijn we het daar over eens knipoog_dicht.gif

Quote:

Ik bedoelde dat daar duidelijk geschreven staat dat je geacht wordt je hoed af te nemen bij het bidden. Dat zijn voorschriften waar je wat aan hebt.

Maar wat heeft dat dan met het onderwerp te maken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar wat heeft dat dan met het onderwerp te maken..

Het topic begon met het stukje waarin Paulus zegt dat lang haar een man te schande maakt. Dit komt uit hetzelfde stukje waarin Paulus op dezelfde manier zegt dat een man blootshoofds moet bidden. Dit is een hoofdstuk waarin meerdere van dit soort 'kleding-tips' staan.

Als je uit deze aanwijzingen van Paulus aanwijzingen wilt halen over hoe je je dient te presenteren dan heb je heel concreet wel wat aan die opmerking over die hoed. 'Hoed af!' staat er en het makkelijke is dat er bij het dragen van een hoed maar 2 opties zijn:

-hoed op

-hoed af

Maar aan die aanwijzing van Paulus over de haarlengte heb je niet zoveel omdat er niet bijstaat wanneer je iets als 'lang' moet beschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 20 december 2005 19:19:27 schreef Prst het volgende:

omdat er niet bijstaat wanneer je iets als 'lang' moet beschouwen.

en daarom blijft het vaag :S

Maar goed ik bljf bij mn standpunt dat het niet uit maakt of je nou lang haar hebt of niet, God zal echtniet minder van je gaan houden. Het is nergens verboden

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Prst: volgens mij staat er nergens dat je een hoed op moet hebben in de kerk alleen dat je een hoofddeksel op moet hebben als je geen lang haar hebt (als vrouw zijnde) dat telt ook als hoofddeksel.

Als je dan kijkt naar de cultuur, lager mensen hadden hoofddeksel op, niet de rijkere mensen (zoals in onze cultuur gewoon is), daarbij geeft Paulus geen wet op als het gaat om de lange haren van een man, hij zegt alleen: is het niet zo dat de natuur ons leert dat lang haar bij een man een schande is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid