Spring naar bijdragen

Moet Belgie gesplitst worden?


Wat zou het beste zijn voor Belgie?  

  1. 1. Wat zou het beste zijn voor Belgie?

    • Opsplitsen in 3 delen en deze delen bij Frankrijk, Nederland en Duitsland voegen.
      12
    • Opsplitsen en twee of drie landen van maken.
      2
    • Ã?éntalig maken.
      1
    • Zo laten.
      8


Aanbevolen berichten

Quote:
Op maandag 01 augustus 2005 22:01:38 schreef Michiel het volgende:

[...]Daarom hebben we ook Christelijke politieke partijen
clown.gif

In de tijd dat de Christelijke volkspartij (CVP,zogezegd vrome partij van Katholieken) het voor het zeggen had in ons belgenlandje werd er begin gemaakt met her en der kernraketten te stationeren.

Christelijk nie waar?

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waarom splitsen, want het is de enige plek waar ik heen kan gaan puh2.gif

Het Goede Doel      - Belgie

Waar kan ik heen?

Ik kan niet naar Duitsland

Ik kan niet naar Duitsland, daar zijn ze zo streng

Waar kan ik heen?

Ik kan niet naar Chili

Ik kan niet naar Chili, daar doen ze zo eng

'k Wil niet wonen in Koeweit, want Koeweit dat is me te heet

En wat Amerika betreft, dat land bestaat niet echt

Waar kan ik heen?

Ik wil niet naar Noord-Ierland

Niet naar Noord-Ierland, daar gaat alles stuk

Waar kan ik heen?

Ik kan niet naar China

Ik wil niet naar China, dat is me te druk

'k Wil niet wonen in Schotland, want Schotland daar is 't me te nat

En de USSR, dat gaat me net te ver

Is er leven op pluto?

Kun je dansen op de maan?

Is er een plaats tussen de sterren, waar ik heen kan gaan

Is er leven op pluto?

Kun je dansen op de maan?

Is er een plaats tussen de sterren, waar ik heen kan gaan

Waar kan ik heen?

Ik kan niet naar Cuba

Ik wil niet naar Cuba, dat is me te zoet

Waar kan ik heen?

Ik kan niet naar Polen

Ik wil niet naar Polen, daar gaat het te goed

Ik wil niet wonen in Lapland, want Lapland dat is me te koud

En ik wil weg uit Nederland, want hier krijg ik het benauwd.

Is er leven op Pluto?

Kun je dansen op de maan?

Is er een plaats tussen de sterren, waar ik heen kan gaan?

Is er leven op Pluto?

Kun je dansen op de maan?

Is er een plaats tussen de sterren, waar ik heen kan gaan?

Ik heb getwijfeld over België

Omdat iedereen daar lacht

Ik heb getwijfeld over België

Want dat taaltje is zo zacht

Ik stond zelfs in dubio,

Maar ik nam geen enkel risico

Ik heb getwijfeld over België

Ik stond zelfs in dubio,

Maar ik nam geen enkel risico

Ik heb getwijfeld over belgië

België, België, België, Bel-gi-ë

Is er leven op Pluto?

Kun je dansen op de maan?

Is er plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan?

Is er leven op Pluto?

Kun je dansen op de maan?

Is er plaats tussen de sterren waar ik heen kan gaan?

puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 02 augustus 2005 19:26:49 schreef Aimé het volgende:

In de tijd dat de Christelijke volkspartij (CVP,zogezegd vrome partij van Katholieken) het voor het zeggen had in ons belgenlandje werd er begin gemaakt met her en der kernraketten te stationeren.

Christelijk nie waar?

Aimé

Daarmee maak je een associatie die niet opgaat in mijn ogen. Jij zegt dat de Christenen schuldig zijn aan het plaatsen van die rakketten in Belgie, terwijl je denk ik niet volledig op de hoogte ben van alle feiten. De redenatie is te kort door de bocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

België splitsen? Toch niet!!

Dit zorgt alleen voor nog meer problemen.

Wat zal er met België gebeuren in de Europese Unie, als we een splitsing toelaten? België ligt zowat in het hart van Europa en heeft ook wel wat medezeggenschap, maar wanneer we deze splitsing gaan uitvoeren, zal ook deze invloed verdwijnen. En maken we ons dan ook niet ronduit belachelijk in de EU?! Momenteel telt de EU rond de 20 lidstaten en is nu al moeilijk te besturen. Stel je zelf eens voor als ook

Spanje(Baskenland), Italië(Sicilië),Ierland(Katholiek en Protestant), enz..., zich gaan scheiden. Dan wordt de EU een "Unie" met heel veel kleine gebieden en waarschijnlijk met weinig invloed. Een gevolg hiervan is dat we het woord unie wel mogen vergeten en onze macht tegenover Amerika ook wel zullen verliezen.

Momenteel zijn er in Europa heel wat verschillen tussen landen onderling en dit maakt Europa toch zo speciaal. Dus waarom zou dit niet perfect mogelijk zijn in een klein landje zoals België.

Genoeg politiek nu, er zijn nog andere zaken die voor problemen zullen zorgen bij een splitsing.

Neem nu onze nationale voetbalploeg, de Rode Duivels.

Wat zal er gebeuren als deze wordt opgesplitst in een Waals en een Vlaams kamp? En zo kan ik verder gaan tot alle nationale competities en zelfs de Olympische Spelen.

Wanneer je mensen vraagt waar ze vandaan komen, antwoorden ze meestal Vlaanderen of Wallonië, maar ik noem me liever Belg!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op woensdag 03 augustus 2005 11:26:07 schreef Jürgen het volgende:

Wat zal er met België gebeuren in de Europese Unie, als we een splitsing toelaten? België ligt zowat in het hart van Europa en heeft ook wel wat medezeggenschap, maar wanneer we deze splitsing gaan uitvoeren, zal ook deze invloed verdwijnen. En maken we ons dan ook niet ronduit belachelijk in de EU?!

Een onafhankelijk Vlaanderen zal zéér zeker nog invloed hebben in de EU, als één van de rijkste regio's in Europa.

Quote:
Op woensdag 03 augustus 2005 11:26:07 schreef Jürgen het volgende:

Momenteel telt de EU rond de 20 lidstaten en is nu al moeilijk te besturen. Stel je zelf eens voor als ook

Spanje(Baskenland), Italië(Sicilië),Ierland(Katholiek en Protestant), enz..., zich gaan scheiden. Dan wordt de EU een "Unie" met heel veel kleine gebieden en waarschijnlijk met weinig invloed. Een gevolg hiervan is dat we het woord unie wel mogen vergeten en onze macht tegenover Amerika ook wel zullen verliezen.

De situatie in Vlaanderen is toch volgen mij niet 100% vergelijkbaar met de voorbeelden.

Baskenland is altijd een deel van Spanje en Frankrijk geweest, het onafhankelijke Baskenland (Euskadi) dat enkele sepataristen voor ogen hebben heeft geen enkel bestaansrecht.Niet enkel dat ze voor het meerendeel bewoond worden door Spanjaarden, maar men vergeet zelfs dat Basken Spanjaarden zijn. Spanje is een gemeenschap van volkeren die van oudsher met elkander verbonden zijn.

De vroegmiddeleeuwse staat Navarra waarmee de sepataristische Basken mee opdweepen,was vanoudsher ''Spaans'', taalkundig als politiek.

Sicilië,dat taalkundig en toch ook cultureel verschillen toont met de rest van Italië,heeft toch geen grote bewegingen gehad die ijverden voor onafhankelijkheid.

De eis om een onafhankelijk Sicilië is toch zeer marginaal denk ik,daar Sicilië toch enige welvaart heeft te danken aan de geldstroom van het noorden.

In het noorden zijn er toch meer stemmen voor een onafhankelijk Padanië, met de nationalistische Lega Nord als grootste politieke voorstander hiervan.

Doch zijn ze heelwat ingekrompen nu dat Noord-Italië meer autonomie heeft.

Ierland splitsen in een katholiek en protestant gedeelte? Neen, daar heeft het nooit om gedraaid gedurende de jarenlange burgeroorlog, men beoogde enkel hereniging van Ierland. Het is nooit een religeuze zaak geweest, zowel protestanten en katholieken ijverden voor een herenigd Ierland.

Quote:
Op woensdag 03 augustus 2005 11:26:07 schreef Jürgen het volgende:

Momenteel zijn er in Europa heel wat verschillen tussen landen onderling en dit maakt Europa toch zo speciaal. Dus waarom zou dit niet perfect mogelijk zijn in een klein landje zoals België.

Ja, dat is waar, de meesten landen in Europa hebben verschillen in culturen, maar dat betekent toch niet dat we alle landen moeten samenvoegen tot een tegennatuurlijk geheel, we zullen zien hoelang het zou goedgaan als we Duitsland en Frankrijk zou samenvoegen.

Quote:
Op woensdag 03 augustus 2005 11:26:07 schreef Jürgen het volgende:

Genoeg politiek nu, er zijn nog andere zaken die voor problemen zullen zorgen bij een splitsing.

Neem nu onze nationale voetbalploeg, de Rode Duivels.

Wat zal er gebeuren als deze wordt opgesplitst in een Waals en een Vlaams kamp? En zo kan ik verder gaan tot alle nationale competities en zelfs de Olympische Spelen.

Hetzelfde zou er gebeuren als in Tsjechoslovakije na de splitsing, namelijk; een Tsjechisch en Slovaaks voetbalteam.En de Rode Duivels zouden dan de Vlaamse Leeuwen hetenknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 29 juli 2005 23:54:21 schreef El católico het volgende:

[...]BTW, lachen de Nederlanders ook met de Limburgers?

Hier lachen ze altijd met de Limburgers,

[...]

Ja wij lachen ook met de Limburgers:

Wat gebeurt er als er een Limburger naar Belgie emigreert?

- Dan stijgt het IQ in beide landen.

hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 14:12:30 schreef The Black Mathematician het volgende:

[...]

Ja wij lachen ook met de Limburgers:

Wat gebeurt er als er een Limburger naar Belgie emigreert?

- Dan stijgt het IQ in beide landen.

hamer.gif

Daar ben ik slechts gedeeltelijk mee eens, het IQ stijgt in België omdat er meer Limburgers zijn, mee eens,maar dan daalt het IQ wel in Nederland omdat deze geweldige Limburgers niet meer aanwezig zijnwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 00:39:45 schreef El católico het volgende:

[...]

Daar ben ik slechts gedeeltelijk mee eens, het IQ stijgt in België omdat er meer Limburgers zijn, mee eens,maar dan daalt het IO wel in Nederland omdat deze geweldige Limburgers niet meer aanwezig zijn
widegrin.gif

Ik zou nu een flauwe opmerking kunnen maken over wat IO inhoudt ... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lol, die mop van de emigrerende Limburgers hebben wij ook, behalve dat ze bij ons naar Nederland verhuizen big-smile.gif.

Zelf ken ik ontzettend weinig van economie, dus op dat vlak kan ik weinig zinnigs toevoegen. Wel heb ik als Vlaming de indruk dat er niet zo veel Vlamingen bij Nederland zouden willen, Vlamingen voelen zich over het algemeen anders dan Nederlanders en kijken er vaak ook een beetje op neer. Mij maakt het zelf niet zo veel uit, hoewel ik het toch ook vreemd zou vinden om ineens bij Nederland te gaan horen.

Wat doen we dan eigenlijk met Albert en Paola?

Wat die taalproblemen betreft: in Brussel is het voor Vlamingen vaak een groot probleem om in het Nederlands bediend te worden, enorm veel Brusselaars en Walen kennen geen of zeer weinig Nederlands. De meeste Vlamingen spreken dan weer vrij goed Frans, en moeten zich dus maar aanpassen en Frans spreken. Ik vind het positief dat ik op mijn 14de al vier (moderne) talen leerde (Nederlands natuurlijk, verder krijgen wij Frans vanaf ongeveer 10 jaar, engels vanaf 13 jaar en in sommige richtingen Duits vanaf 14 jaar), maar ik vind ook dat Frans- en Duitstalige Belgen hun landstalen net zo goed moeten leren spreken, al is het maar de basis. Wij hebben ooit een uitwisselingsproject gehad met een Waalse school, en daar bleek dat de leraar Nederlands niet eens fatsoenlijk Nederlands sprak, dan snap ik wel dat het voor de kinderen ook niet al te best lukte.

Zelf woon ik in Leuven, hier heeft nog maar enkele decennia geleden een heuse taalstrijd gewoed om de universiteit Vlaams te krijgen. Dit om maar even te illustreren dat we op relatief korte tijd toch al serieuze vorderingen gemaakt hebben op het gebied van evenwaardigheid tussen Vlaams en Frans.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 26 augustus 2005 11:12:20 schreef Iriacynthe het volgende:

Wel heb ik als Vlaming de indruk dat er niet zo veel Vlamingen bij Nederland zouden willen, Vlamingen voelen zich over het algemeen anders dan Nederlanders en kijken er vaak ook een beetje op neer.

En als we de door de Hollanden ooit bezet gehouden landen nu eens terug geven aan Vlaanderen? Dan krijg je dus grofweg Vlaanderen met geheel Brabant en geheel Limburg in het ene land, en de 7 provincien in het andere. Cultureel, religieus, taalkundig, historisch en economisch een ijzersterke combinatie aan de Vlaamse kant, zou ik denken. En de hollanders, ach, die redden zich wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 13:13:25 schreef diakio het volgende:

[...]

En als we de door de Hollanden ooit bezet gehouden landen nu eens terug geven aan Vlaanderen? Dan krijg je dus grofweg Vlaanderen met geheel Brabant en geheel Limburg in het ene land, en de 7 provincien in het andere. Cultureel, religieus, taalkundig, historisch en economisch een ijzersterke combinatie aan de Vlaamse kant, zou ik denken. En de hollanders, ach, die redden zich wel.

Goed idee,Diako als wij eens een RECONQUISTA voor Vlaanderen gingen beginnen?Eerst een groot Vlaanderen, en dan misschiens het Heilige Roomse Rijk van Karel V. (Want ge hebt me eens te kennen gegeven dat ge wat hebt voor de Habsburgers)

Maar niks van onze plannen hier posten,héknipoog_dicht.gifstuur dat maar via PM.

widegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gif

Alleen maar aan het lachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 14:43:55 schreef El católico het volgende:

[...]

Goed idee,Diako als wij eens een RECONQUISTA voor Vlaanderen gingen beginnen?Eerst een groot Vlaanderen, en dan misschiens het Heilige Roomse Rijk van Karel V. (Want ge hebt me eens te kennen gegeven dat ge wat hebt voor de Habsburgers)

Maar niks van onze plannen hier posten,hé
knipoog_dicht.gif
stuur dat maar via PM.

widegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gif

Alleen maar aan het lachen.

Ik ben helemaal vóór. En Beieren moet ook terug! Is de paus meteen van ons

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 13:13:25 schreef diakio het volgende:

[...]

En als we de door de Hollanden ooit bezet gehouden landen nu eens terug geven aan Vlaanderen? Dan krijg je dus grofweg Vlaanderen met geheel Brabant en geheel Limburg in het ene land, en de 7 provincien in het andere. Cultureel, religieus, taalkundig, historisch en economisch een ijzersterke combinatie aan de Vlaamse kant, zou ik denken. En de hollanders, ach, die redden zich wel.

Ja, da's ook een goed idee! Dan zou ik niet alleen ne Vlômsen bomma hebben, maar zelf ook geheel en al van Belgische afkomst zijn (al zou ik nu mijn Nederlandse paspoort wel houden) smile.gif Ik zie inderdaad ook meer overeenkomsten tussen de cultuur van N-Brabant en Limburg met die van Vlaanderen dan met die van boven de rivieren en met Zeeland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 22:02:52 schreef wateengedoe2 het volgende:

Ja, da's ook een goed idee! Dan zou ik niet alleen ne Vlômsen bomma hebben, maar zelf ook geheel en al van Belgische afkomst zijn (al zou ik nu mijn Nederlandse paspoort wel houden)
smile.gif
Ik zie inderdaad ook meer overeenkomsten tussen de cultuur van N-Brabant en Limburg met die van Vlaanderen dan met die van boven de rivieren en met Zeeland.

Inderdaad in Brabant zijn we ook wat gemakkelijker dan in de rest van NL. Het lijkt er ook op dat als je verder naar het Zuiden gaat je gemakkelijker gaat doen smile.gif. Zo ook met onze Vlaamse buren, die zijn over het algemeen ook niet de moeilijkste. En als we dan nog zuidelijker gaan naar Italie dan is het helemaal "tranquilo" widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 22:37:12 schreef Michiel het volgende:

[...]Inderdaad in Brabant zijn we ook wat gemakkelijker dan in de rest van NL. Het lijkt er ook op dat als je verder naar het Zuiden gaat je gemakkelijker gaat doen
smile.gif
. Zo ook met onze Vlaamse buren, die zijn over het algemeen ook niet de moeilijkste. En als we dan nog zuidelijker gaan naar Italie dan is het helemaal "tranquilo"
widegrin.gif

als je theorie klopt, dan gaan we maar op de zuidpool wonen he knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar er mossel met friet is

Waar een kip aan het spit is

Waar de kerk in het midden staat

Waar de purperen hei bloeit

En het geld in het zwart vloeit

Waar men nauwelijks Nederlands praat

Waar een diploma geen zin heeft

En de koning ook al niet

Waar de schuimwijnkoningin defileert

Waar het volk goedlachs is

En een vuist zonder kracht is

Waar men faalt en aan de toog expliceert

Vlaanderen boven

Waar men de heer nog kan loven

Waar de mensen belangrijk zijn

En de buiken omvangrijk zijn

Vlaanderen buiten

Waar de vogeltjes fluiten

Vlaanderen mijn land

Bij het Noordzeestrand

Waar de kleurenbuis grijs is

Een schroef nog een vijs is

Waar de rijkswacht goed functioneert

Waar een pik een houweel is

Er geen pintje te veel is

Francis Bay het orkest dirigeert

Waar een g soms een h is

AVVV VVK is

Waar men Ensor danig prijst

Waar de Chiro paraat staat

De vrouw aan de vaat staat

De camera traag gaat

De premier nogal vaag praat

De vakantie naar Spanje wijst

Vlaanderen bove

Waar men de heer nog kan loven

Waar de mensen belangrijk zijn

En de buiken omvangrijk zijn

Vlaanderen buiten

Waar de vogeltjes fluiten

Vlaanderen mijn land

Bij het Noordzeestrand

De Kemmelberg, het Gravensteen

De Koekelbergbasiliek - ja, die van Koekelberg

De waterzooi

Het meisje in't hooi

De Vlaamse romantiek

Vlaanderen boven

Waar men een peer nog kan stoven

Waar de mensen belangrijk zijn

En de pensen omvangrijk zijn

Vlaanderen buiten

Waar ik de heer nog zag spuiten

Vlaanderen mijn land

Bij het noordzeestrand

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid