Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Om misverstanden te voorkomen:

Ik houd van de Bijbel, van het Woord van God.

En ja, ik heb Bijbelkennis van zowel OT als NT en ja, ook de brieven van Paulus. en vind het leuk om te studeren etc.

Love e-sword e.d. waar je heel diep in kunt gaan op de hebreeuwse/griekse woorden en een diepere betekenis kan ontdekken van iets.

Maar het gevaar is als je alles (weg) gaat verklaren, dat je het woord alleen maar een dode letter maakt... ipv het levende woord van God wat kracht heeft. (het verschil tussen Rhema en Logos) En dát wil ik niet! (theologie an sich: dus niets mis mee, maar hoe het vaak gaat... eindeloos teksten uitpluizen... alleen letter, geen geest, daar heb ik moeite mee.)

Das alles wat ik wilde zeggen. Terug naar tongentaal.

Groetjes

Bride.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

1. in tongen spreken is echt niet in klanken spreken....want het is een taal dat letterlijk niemand verstaat of begrijp....Het lijkt bijna niet eens mogelijk om dat met een menselijke stem (strotehoofd) te maken. Daarom is het boven natuurlijk.... Meeste tongen taal in de gemeentes zijn vooral toe doen om overtuigd te zijn dat ze die gave van de heilige geest hebben ontvangen. Terwijl een groot verschil is tussen brabbelen en godswoord spreken tegen god.

2. In tongen spreken is alleen bedoeld om tot god te spreken en niet om andere wat wijs te maken.

3. Er is een onderscheiding tussen natuurlijke geestes gaven en boven natuurlijke geestes gaven. Als de heilige geest zich uit stort om de apostelen met boven natuurlijke geestelijke gaven te geven, dan kan men er van overtuigd zijn dat die persoon met geestelijke gaven, in bijbelse termen, aardig heilig zijn. Dus de gene die in tongentaal spreken, lijkt mij zo, zijn niet zomaar gelovig, omdat ze een bepaalde plek in gods koninkrijk hebben.

4. Ik weet niet beter dan we allemaal gelijk zijn....en dat alleen bepaalde mensen bovennatuurlijke gavens krijgen bij de wil van god en de heilige geest. Op het moment dat je die heilige geest ontvangt, ontstaat er een gevecht tussen goed en kwaad. En dat kunnen alleen bepaalde mensen doen. Dit is wat ik leer van deze meneer..

Linkie eronder

https://uk-ssl.com/aliveuk/xcart/home.php?cat=3

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Heb je een wetenschappelijk raport waarin staat dat het voor normale mensen onmogelijk is om die klanken te maken?

2. Zoals ik sommige gehoord heb gebruiken ze tongentaal om te bewijzen dat ze Christenen zijn en mensen die het niet doen/kunnen uit te sluiten van het Christen zijn.

3. Kun je dit Bijbels onderbouwen? (ik neem aan dat je gemeenschap de Bijbel als enige bron neemt)

4. Zou je de strijd die volgens jou plaatsvind tussen goed en kwaad die ontstaat kunnen toelichten en dan voornamelijk dat alleen bepaalde mensen dat kunnen doen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1. in tongen spreken is echt niet in klanken spreken....want het is een taal dat letterlijk niemand verstaat of begrijp....Het lijkt bijna niet eens mogelijk om dat met een menselijke stem (strotehoofd) te maken. Daarom is het boven natuurlijk.... Meeste tongen taal in de gemeentes zijn vooral toe doen om overtuigd te zijn dat ze die gave van de heilige geest hebben ontvangen. Terwijl een groot verschil is tussen brabbelen en godswoord spreken tegen god.

Sjaloom Manu,

Op een jeugdavond in mijn kerk brabbelde ik ook heel interessant zomaar iets, om een beetje aan te geven hoe tongentaal zou moeten klinken. Een naaste die de tongentaal kende, maar er fel tegen gekant was, schrok echter toen terug en riep dat ik toch echt moest stoppen. Want het was volgens diegene duivels en gevaarlijk. Terwijl ik toch echt serieus maar wat brabbelde. Blijkbaar kan ik dus die tongentaal nadoen. Wat het mijns inziens al een stukje minder bovennatuurlijk maakte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vroegere huisgenootje ging een keer met me mee naar de samenkomst. Met de oproep ging ze naar voren, voor gebed.

Terwijl er met haar gebeden werd, kreeg ze goudstof op haar gezicht en handen. Zij helemaal in the glory.

Savonds kletsten we door. En kwamen toch de twijfels: strooide niet iemand dat over me heen?

Dinsdag ging ze mee naar celgroep. En ze zat dat te vertellen, met haar twijfels. Degene die met haar gebeden had was er ook en wist te vertellen dat het echt God was...

Ik ging bij haar logeren. En ze was hard in een boek aan het studeren. Omdat ze het gewoon niet wist of de gaven van de heilige Geest nog wel voor nu waren. En dat echt wilde uitpluizen.

Dat boek heette: De Charismatische Verwarring. Behoorlijk anti-holy-spirit-uitingen, tegen tongentaal e.d.

We kletsten erover. En de conclusie was: de enige manier om erachter te komen of Jezus werkelijk vandaag nog doopt in de Heilige Geest en of tongentaal nog voor nu is... is te gaan bidden.

Wij dus bidden. Ik legde haar de handen op en vroeg Jezus om haar te vullen met zijn Heilige Geest. En ondertussen was ik gewoon heerlijk in de aanwezigheid van God, dankte Hem voor Wie Hij is enzo. Lekker op God gericht, ogen dicht.

Toen ik ze open deed zag ik opnieuw allemaal goudstof op haar gezicht! Je hebt GOUD!!! Zij kijken... helemaal blij. Ze had net haar make-up verwijderd. Dus alle twijfels verdwenen. Heldere fonken waren het! Men!

Ze kon alleen nog niet in tongen bidden. Dus we gingen doorbidden... of God haar ook die gave wilde geven.

Op een gegeven moment voelde ze/dacht ze die woorden van binnen, maar ze vond het te moeilijk om ze uit te spreken. Prima. No problem. Hoeft ook niet gelijk.

De rest van de nacht..... helemaal de 'slappe lach' als je het zo wilt noemen.

Hihi en we hebben goudstof over dat boek uitgestrooid. LOL.

Volgende dag stuurde ze me een berichtje. Ze had in tongen gebeden en weer was het goudstof verschenen.

En dat gebeurde bij haar dus steeds de eerste tijd!

Vond het bijzonder!

God is gewoon goed!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 september 2006 21:12:07 schreef Michie23 het volgende:

Nou er heerst nogal een geest van kritiek op het forum.

Inderdaad, dat ervaar ik hier ook weleens als ik over pakweg de Heilige Maagd Maria begin. Hoe zou dat nou toch komen? knipoog_dicht.gif

En nu wil ik niet díé discussie hier aanzwengelen, maar slechts aangeven dat het heel normaal is dat er ook kritische geluiden klinken op een forum als deze. We hoeven immers niet álles zomaar kritiekloos aan te nemen, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

[Knip.]

En jij vroeg je niet af, ( met alle respect) Goh wat doet die Heilige Geest toch raar? Nergens in de bijbel haalt Hij zulke maffe tafarelen uit en nu in ene wel.

Hoe weet [knip.] je dat zulke dingen van de Heilige Geest afkomen? Wel eens stil gestaan bij het feit dat wanneer je bid, je beide werelden tegenkomt.

Zowel goed als kwaad.

Nee echt ik wil je ervaring niet de grond in trappen en ook wil ik jou niet voor leugenaar uitmaken en ik twijfel niet aan de oprechtheid van je verhaal.

Pas alsjeblieft op met dit soort zaken.

Alleen dit nog want dit verhaal kan onder het kopje ervaringen worden geschoven.

Daar jij (Bride)er ongetwijfeld van overtuigd ben dat het de Heilige Geest is die deze dingen laat gebeuren.

Beproef Hem eens. ( probeer hem uit) Laat hem bewijzen dat Hij de Heilige Geest is. Niet door goudkleurig poeder maar gebied hem in de naam van de Heere Jezus Christus te vertellen wie de Heere Jezus Christus voor hem is.

Admod note: Let alsjeblieft welke taal je tegen andere users gebruikt. De volgende keer krijg je hier een berisping voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar ik heb een zwaar gelovige vriend en die is op die manier aan zijn einde gekomen. Bij hem begon het ook met goudstof, maar het werd steeds meer totdat hij een goudstaaf in zijn schedel kreeg.

Oh ja, nog een tip. Als je met glitters hebt gespeeld krijg je die vrij lastig van je handen en uit je kleren.

Admod note: Berisping #2 = Weekban.

Link naar bericht
Deel via andere websites

goudstof... komt zo vaak voor joh.

Goud = teken van aanwezigheid van God.

Ik vind het juist bijzonder.

En ja, ik heb het beproefd. Daarom schrijf ik het juist.

Maargoed......

Als je het niet kent, is het misschien raar. Kan me wel voorstellen, maar mij ontroerde het.

Maargoed... ik jaag waarschijnlijk teveel op hier. Hoewel ik het oprecht bedoel. Dus neem hier ff een break!

Blessed!

Groetjes

Door

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ontroerde mij ook, maar waarschijnlijk op een wat andere manier dan nou.

Wat mijn ervaringen betreft zou ik niet te voorbarig concluderen dat ik niets heb meegemaakt.

Quote:
Als je het niet kent is het raar?

Nah als het niet aan Gods woord voldoet en vervolgens onder het mom Heilige Geest wordt gestoken dan wordt het pas raar.

Eng raar zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zijn vreemde talen/ tongen?

Het volgende vers, dat we zullen opzoeken, vertelt u precies waarvoor tongen zijn.

DIT BIJBELVERS LEGT DE BIJL AAN DE WORTEL VAN DE CHARISMATISCHE/PINKSTER-THEOLOGIE

(1 Korinthe 14:22 Staten Vertaling)

“Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; en de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.â€

Het is dus geen teken voor de gelovigen maar voor ongelovigen , en al helemaal niet het bewijs dat men gedoopt is met de Heilige Geest.

Wat wordt hier mee bedoeld? We vinden het antwoordt in het vers daarvoor waar Paulus de profeet Jesaja aanhaalt.

(1 Korinthe 14: 21 Staten Vertaling)

Ik zal in andere talen en door andere lippen tot dit volk spreken.

Over welk volk heeft Paulus het hier?

De Joden!!!! Tongen zijn een teken voor de Joden, de ongelovige Joden.

Waarom een teken voor de Joden?

(1 Korinthe 1:22 Staten Vertaling)

Overmits de Joden een teken begeren en de Grieken wijsheid zoeken.

Wanneer we spreken over tekenen (waaronder tongen/talen), spreken we dus over het Joodse volk, en niet over de Gemeente van vandaag de dag!

Het spreken in tongen/talen was een teken voor de Joden, die niet geloven wilden dat heidenen ook deelgenoten van het heil zouden zijn.

(1 Thessalonicensen 2 : 16 Staten Vertaling)

Die “verhinderen ons te spreken tot de heidenen dat zij zalig mogen wordenâ€.

(1 Thessalonicensen 2 : 14-16 NBV)

U hebt even zwaar onder uw stadsgenoten geleden als zij onder de Joden. Die hebben de Heer Jezus en de profeten gedood en ons tot het uiterste vervolgd. Ze mishagen God en zijn alle mensen vijandig gezind.

In vers 16 volgt de reden waarom zij ( de Joden) alle mensen vijandig gezind zijn.

Omdat ze ons beletten andere volken bekend te maken hoe ze kunnen worden gered.

Het bewijs

De bijbel laat ons duidelijk zien dat elke keer wanneer er in tongen gesproken wordt, er Joden bij aanwezig zijn.

Handelingen 2,4

en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

Zij waren de apostelen. Joden horen hier andere Joden in de talen spreken van de omringende landen. Dat dit een teken voor hen was blijkt uit de daarop volgende verzen.

Vers 6

Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken.

Vers 7

Ze waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden: het zijn och allemaal Gallileeërs die daar spreken

Vers 8

Hoe kan het dan dat wij hen allemaal horen spreken in onze eigen taal

De chaos was compleet, men heeft daar letterlijk met de mond op de schoenen gestaan vanwege het feit dat de apostelen in de talen spraken van de omringende landen.

Handelingen 10,46

want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken

Waarom spraken deze heidenen in tongen? Wederom ligt het antwoord voor de hand, in de verzen ervoor.

Lees vers 44-45

Terwijl Petrus nog aan het woord was, daalde de Heilige Geest neer op iedereen die naar zijn toespraak luisterde. De Joodse gelovigen die met Petrus mee waren gekomen zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige geest ontvingen

Na deze gebeurtenis moest Petrus zich verantwoorden bij de apostelen en de gemeente in Judea.

(Handelingen 11:3 NBV)

En verweten hem dat hij onbesneden had bezocht en samen met hen gegeten.

Petrus vertelde hen vervolgens wat er was gebeurd in Joppe waar hij het visioen van het laken uit de hemel had gezien. ( Handelingen 10:10-20). Vervolgens verteld Petrus hen in vers 15 dat de Heilige Geest ook op de heidenen neer was gedaald.

(Handelingen 11:15 NBV)

Ik was nog maar net begonnen met spreken, of de Heilige Geest daalde op hen neer, zoals destijds ook op ons.

Zoals destijds ook op ons!!! Petrus verwijst hier naar eerste Pinksterdag, dus helemaal geen abracadabra gehalte, deze heidenen begonnen God gewoon groot te maken in hun eigen taal.

Daarover sprak de Heere Jezus over vlak voor zijn Hemelvaart, waar hij zijn discipelen (Joden) vertelde dat zij het geloof van heidenen konden herkennen wanneer deze God groot maakten in hun eigen taal.

Marcus 16,17

Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen/talen zullen zij spreken

(Marcus 16:17 NBV)

Degenen die tot geloof zijn gekomen zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze spreken in onbekende talen

Dat dit een teken was voor de Joden blijk nogmaals uit, vers 18, van Handelingen 3.

Toen ze dat gehoord hadden, waren ze gerustgesteld en loofden ze God met de woorden: Dan geeft God dus ook de heidenen de kans om tot inkeer te komen en het nieuwe leven te ontvangen.

Handelingen 19,6

En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.

Toen Paulus in Apollos te Korinthe verbleef, ontmoette hij daar enkele leerlingen. Wat bleek, zij hadden de Heilige Geest nog niet ontvangen.

Deze leerlingen waren Joden, dit blijkt uit vers 3 waar Paulus hun vraagt hoe zij gedoopt zijn.

(handelingen 19:3 NBV)

Hij vroeg: Hoe zijn jullie dan gedoopt?

Zij gaven als antwoord: ’met de doop van Johannes antwoorden ze’.

De mannen waren geen discipelen van Christus. Het waren de Joden die de doop van Johannes de Doper, bestemd voor het Joodse volk ondergaan hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 kor 14:26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.

hier staat toch duidelijk dat klanktaal tot opbouw van de gemeente kan zijn. Dus niet alleen voor de joden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 25 september 2006 19:41:51 schreef Thorgrem het volgende:

1. Heb je een wetenschappelijk raport waarin staat dat het voor normale mensen onmogelijk is om die klanken te maken?

Nou als ik het hoor, kan ik het onmogelijk nadoen.

1 Korintiërs 14,1-40

1 Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie. 2 Iemand die in klanktaal spreekt, spreekt niet tot mensen maar alleen tot God. Niemand kan hem verstaan, want door toedoen van de Geest spreekt hij onbegrijpelijke taal. 3 Maar iemand die profeteert spreekt tot mensen, en wat hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend. 4 Iemand die in klanktaal spreekt is daar alleen zelf bij gebaat; iemand die profeteert doet dat ten bate van de gemeente.

Staat duidelijk dat tie alleen tot god spreekt.

5 Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. Iemand die profeteert is nuttiger dan iemand die in klanktaal spreekt, tenzij hij uitlegt wat hij zegt, zodat de gemeente er baat bij heeft.

6 Broeders en zusters, welk nut zou ik voor u hebben als ik bij u in klanktaal zou spreken zonder u tegelijk iets te openbaren, zonder kennis door te geven of iets te profeteren, of zonder u te onderwijzen? 7 Het is als met een instrument, bijvoorbeeld een fluit of citer. Als er geen verschil tussen de tonen is, hoe kan men dan horen welke melodie er wordt gespeeld? 8 En als een trompet een onduidelijk signaal geeft, wie maakt zich dan gereed voor de strijd? 9 Voor u geldt hetzelfde: hoe moet men u begrijpen als u in onverstaanbare klanken spreekt? Uw woorden verdwijnen in het niets. 10 Er zijn ik weet niet hoeveel talen in de wereld en ze hebben allemaal betekenis. 11 Als ik de taal van iemand die tot mij spreekt niet ken, blijven we vreemdelingen voor elkaar. 12 Dit geldt ook voor u: als u zo graag geestelijke gaven bezit, moet u ernaar streven uit te blinken in de opbouw van de gemeente.

Dus niet iedereen kan klanktaal spreken, maar het is wel bedoeld voor in de strijd tussen goed en kwaad, zoals hier beschreven staat.

2. Zoals ik sommige gehoord heb gebruiken ze tongentaal om te bewijzen dat ze Christenen zijn en mensen die het niet doen/kunnen uit te sluiten van het Christen zijn.

Nou als niet alle christenen het kunnen, maar wel 2 of hoogstens 3 in een gemeente dan is de rest ongelovig die in de gemeente komen. Dat zijn dan jouw woorden. Met andere woorden, je hoeft niet perse in tongentaal te kunnen spreken om gelovig te zijn. Wel is het zo dat je die gave misschien op een bepaald moment openbaart bij je. Maar dat bepaald alleen god. Zie daarbij antwoord 1.

3. Kun je dit Bijbels onderbouwen? (ik neem aan dat je gemeenschap de Bijbel als enige bron neemt)

1 Korintiërs 12,1-31

Broeders en zusters, over de gaven van de Geest wil ik u het volgende zeggen.

2 Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven. 3 Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.

4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. 7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.

27 Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit. 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken. 29 Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?

31 Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is.

Dus met andere woorden niet iedereen kan die gave krijgen en wonderen verrichten, klanktaal spreken, leraar zijn, apostel zijn, enz, tenzij door god is aangegeven. Daarbij wordt duidelijk gemaakt dat niet idereen dat kan. Ik meen ergens te hebben gelezen dat alleen apostelen die gave van de heer krijgen bij uitstorting van de geest om daarmee god koninkrijk verder op te bouwen. Maar ben nog aan het onderzoeken.

4. Zou je de strijd die volgens jou plaatsvind tussen goed en kwaad die ontstaat kunnen toelichten en dan voornamelijk dat alleen bepaalde mensen dat kunnen doen....

Nou volgens bronnen, waar ik die link van gegeven heb, en een belgische link die ik nog niet helemaal gelezen heb dus ook nog niet kan plaatsen hier, zijn die geestelijke gavens bedoeld voor de strijd tegen goed en kwaad. Daarbij staat ook in antwoord 1 en 3 ook dat het gaat om gavens die niet iedereen krijgt, maar bepaalde mensen worden toe bedeeld. Maar waarom die mensen worden uitgekozen, is mij een raadsel. Dat kan alleen god weten en bepalen. Meer kan ik niet toevoegen dan ik nu al weet.

Groet

Ps. ik vraag bij juistheid te toetsen met je eigen bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1 kor 14:26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.

hier staat toch duidelijk dat klanktaal tot opbouw van de gemeente kan zijn. Dus niet alleen voor de joden

Het is niet dat ik niet verwacht had dat we deze kant uit zouden gaan maar,

volgens jou is de Heilige geest dus met zichzelf in tegenspraak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel daar de Heilige Geest duidelijk zegt:

Quote:
“Zo dan, de vreemde talen zijn tot een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; en de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.â€

Waar Paulus doelt op de Joden, onderbouwing vind je in men reply terug.

&

Quote:
Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.

hier staat toch duidelijk dat klanktaal tot opbouw van de gemeente kan zijn. Dus niet alleen voor de joden

Samengevoegde post 25-9-2006 23:10:15:

Het antwoord kun met een beetje nadenken ook terug vinden in men vorige reply.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid