VVCC 0 Geplaatst 25 augustus Rapport Share Geplaatst 25 augustus Gehoord deze morgen in de eucharistieviering : het geloof overvalt je zoals de liefde je overvalt. Je moet er niet tegen vechten, maar je er (kritiekloos) aan overgeven. Met zo’n uitspraken heb ik het moeilijk : zou een mensenleven (en, bij uitbreiding, de hele maatschappij) er niet beter bij varen moest de mens wat meer zijn ratio gebruiken, en zich eerst bezinnen vóór hij zich overgeeft aan een gevoel ? Als de parallel met de liefde moet getrokken worden : als iedereen zijn verliefdheidsgevoelens volgt, dan is de monogame relatie ten dode opgeschreven…… Ook (vooral !) in godsdienstige zaken moet de mens reflectie en terughoudendheid in acht nemen. Er zijn (waren) al godsdienstoorlogen genoeg….. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 477 Geplaatst 25 augustus Rapport Share Geplaatst 25 augustus Er is m.i. niks mis met je overgeven aan een goed gevoel mits er niemand fysiek gekwetst wordt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 956 Geplaatst 25 augustus Rapport Share Geplaatst 25 augustus 1 uur geleden zei VVCC: Gehoord deze morgen in de eucharistieviering : het geloof overvalt je zoals de liefde je overvalt. Je moet er niet tegen vechten, maar je er (kritiekloos) aan overgeven. Met zo’n uitspraken heb ik het moeilijk : zou een mensenleven (en, bij uitbreiding, de hele maatschappij) er niet beter bij varen moest de mens wat meer zijn ratio gebruiken, en zich eerst bezinnen vóór hij zich overgeeft aan een gevoel ? Als de parallel met de liefde moet getrokken worden : als iedereen zijn verliefdheidsgevoelens volgt, dan is de monogame relatie ten dode opgeschreven…… Ook (vooral !) in godsdienstige zaken moet de mens reflectie en terughoudendheid in acht nemen. Er zijn (waren) al godsdienstoorlogen genoeg….. Dat zou wel erg dom zijn, zonder na te denken je eigen wil en denkvermogen overboord zetten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten