Spring naar bijdragen

Kolossenzen 1:24 en Filippenzen 1:29 - heeft Christus Zelf niet genoeg geleden?

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Breuk:

God gaat met Israël een verbond aan. Dat is een vrijwillige keuze. 
Deuteronomium 30:19 Ik roep heden de hemel en de aarde tot getuigen tegen u: het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat u leeft, u en uw nageslacht,

Je kan kiezen om andere goden achterna te lopen of deze Ene.  En al houden wij ons niet aan die keuze, deze God blijft wel onvoorwaardelijk onze kant kiezen.  
Zijn wij het niet die voorwaarden stellen?

Klopt. Voorwaarden zijn menselijke gedachten. De goddelijke liefde is echter onvoorwaardelijk. Wat je ook uitspookt, wat je ook doet. De Liefde voor een ieder is er altijd.

Wij mensen veroordelen graag, je ziet het ook op dit forum. De oordelen vliegen je werkelijk om de oren, met name vanuit christenen. 
En dat oordelen projecteert men vervolgens op God…..die zal ook wel oordelen.

Zo wordt er een godsbeeld gemaakt naar ons evenbeeld.

God blijft onvoorwaardelijk onze kant kiezen. Correct.

Wij kwetsen het goddelijke niet als we andere keuzes maken, we doen onszelf tekort.

De verloren zoon kwetste zijn Vader niet door te vertrekken en feest te vieren. Hij deed zichzelf tekort.

3 minuten geleden zei Breuk:

Nee. De wet (specifiek de 10 woorden) begint met:   
Exodus 20:1 Toen sprak God al deze woorden:
2. Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft.
3. U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

Blijkbaar ken je het jodendom niet. Je doet nu persoonlijke aannames. Lees je eens in in het jodendom en zie wat zij geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat erfzonde binnen het orthodoxe Jodendom niet bestaat was voor mij een eye-opener dus bedankt daarvoor. Citaat: Zowel orthodoxe Joden als christenen geloven dat de wereld en de mens door G

En in de betekenis van 'dulden', 'ondergaan'? De oudtestamentische (maar nog steeds springlevende) vicieuze cirkel van oog om oog, tand om tand werd door Jezus onderbroken. Mattheüs 5 (Willi

Als je er goed bij nadenkt is het heel eenvoudig. Alle overige zonde komt voort uit de enige oorspronkelijke zonde, wat het sterfelijk zijn tot gevolg heeft gehad.  Mensen stelen omdat ze (denken) iet

2 minuten geleden zei HJW4:

Klopt. Voorwaarden zijn menselijke gedachten. De goddelijke liefde is echter onvoorwaardelijk. Wat je ook uitspookt, wat je ook doet. De Liefde voor een ieder is er altijd.

Wij mensen veroordelen graag, je ziet het ook op dit forum. De oordelen vliegen je werkelijk om de oren, met name vanuit christenen. 

Zo wordt er een godsbeeld gemaakt naar ons evenbeeld.

God blijft onvoorwaardelijk onze kant kiezen. Correct.

Wij kwetsen het goddelijke niet als we andere keuzes maken, we doen onszelf tekort.

De verloren zoon kwetste zijn Vader niet door te vertrekken en feest te vieren. Hij deed zichzelf tekort.

Blijkbaar ken je het jodendom niet. Je doet nu persoonlijke aannames. Lees je eens in in het jodendom en zie wat zij geloven.

Naast de TeNaCh hebben we ook het getuigenis van het NT.  
Moet ik gaan uitleggen wat Paulus over de wet schrijft en het Jodendom waar hij zelf en Jezus onderdeel van zijn?
En over de onvoorwaardelijk keuze voor de mens (waar het nee op de keuze tegen leven nooit mag worden weggelaten), dus
het ja van God voor mens omvat ook dat nee van de mens tegen God.

Lukas 23:34 En Jezus zei: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. En ze verdeelden Zijn kleren en wierpen het lot.

41. En wij toch rechtvaardig, want wij ontvangen straf overeenkomstig wat wij gedaan hebben, maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42. En hij zei tegen Jezus: Heere, denk aan mij, als U in Uw Koninkrijk gekomen bent.
43. En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Ik snap er steeds minder van hoor. 

Vóór Jezus wist kennelijk niemand van het bestaan van erfzonde. In het OT bestond het nog niet.  In het Jodendom nog steeds niet.

Met Jezus' komst kwam dus opeens het begrip erfzonde IN de wereld. Terwijl Jezus kwam om er een einde aan te maken. 

Maar Hij heeft er geen einde aan gemaakt, het is in de praktijk juist ontstaan. (Of bekend geworden dat het bestond). 

Dat is toch hartstikke onlogisch. 

Dat is reeds uitgelegd.   De erfzonde is er reeds vanaf Adam en Eva.   

2 uur geleden zei HJW4:

De mens moet onvoorwaardelijk gehoorzaam zijn. Dat is dus een voorwaarde. Om vervolgens te stellen dat de liefde onvoorwaardelijk is. Hoe tegenstrijdig wil je het hebben.

Jezus heeft de erfzonde beëindigd, dus die bestaat niet meer blijkbaar.

God stelt geen voorwaarden,  dat doet de mens middels het begeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei HJW4:

Er staat geschreven dat je met je eigen oordeel geoordeeld wordt, dat weten de christenen heus wel.  Het zijn immers de woorden van Jezus zelf.   Dat de oordelen hier je om de oren vliegen , dat ben ik wel met je eens.   Die mensen willen niet luisteren naar Jezus, die weten alles zelf beter.  Het zij zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei HJW4:

De verloren zoon was voor de vader dood:

Lucas 15:24
Want deze, mijn zoon, was dood en is weer levend geworden.

Je hebt het vaak over herinneren (zie onderstaande andere topic). De verloren zoon moest zich de Vader en zijn sta(a)t(us) bij de Vader eerst herinneren wilde hij terug kunnen keren.  Het bewijs van de aangeboren zondige natuur is het sterfelijk lichaam. Je schreef ergens dat je lijden onnatuurlijk vond. Sterven is ook tegen-Natuurlijk. Toch gebeurt het omdat de gehele Natuur met de keuze van Adam en Eva in zonde is gevallen.  Het sterfelijk lichaam is de erfzonde. Het lichaam dat uiteindelijk zijn doel mist in de gevallen natuur, waar hij niets tegen kan doen, waartegenover hij machteloos staat, wat hij geërfd heeft van en via zijn ouders.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei HJW4:

Zit wel kern in. Maar het is een beetje leunen op Genesis 9:11. Zo van de Schepper zal ons toch niet meer vernietigen (dit is de liefde) dus daarom is ons alles veroorloofd. En dat is ook wat Paulus zegt. Of een excuus dat je vreemd kan gaan omdat je vriendin toch wel van je houd. Weet je.. ik zie het als onvoldoende voor een gelovige zo simpel te denken.

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei leren_schoen:

Zit wel kern in. Maar het is een beetje leunen op Genesis 9:11. Zo van de Schepper zal ons toch niet meer vernietigen (dit is de liefde) dus daarom is ons alles veroorloofd. En dat is ook wat Paulus zegt. Of een excuus dat je vreemd kan gaan omdat je vriendin toch wel van je houd. Weet je.. ik zie het als onvoldoende voor een gelovige zo simpel te denken.

Dat vind ik wel een mooie metafoor, de mens belast met de erfzonde is een vreemdganger.  De mens gaat vreemd van God, God echter blijft de mens trouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Breuk:

Naast de TeNaCh hebben we ook het getuigenis van het NT.  
Moet ik gaan uitleggen wat Paulus over de wet schrijft en het Jodendom waar hij zelf en Jezus onderdeel van zijn?
En over de onvoorwaardelijk keuze voor de mens (waar het nee op de keuze tegen leven nooit mag worden weggelaten), dus
het ja van God voor mens omvat ook dat nee van de mens tegen God.

Lukas 23:34 En Jezus zei: Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen. En ze verdeelden Zijn kleren en wierpen het lot.

41. En wij toch rechtvaardig, want wij ontvangen straf overeenkomstig wat wij gedaan hebben, maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42. En hij zei tegen Jezus: Heere, denk aan mij, als U in Uw Koninkrijk gekomen bent.
43. En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.

Het is allemaal erg negatief. Altijd dat negatieve onderschrijven en het positieve laten lopen. Dan krijg je vanzelf een erg negatief mensbeeld. Van daaruit snap ik wel dat dat soort mensen de erfzonde aanhangt: we deugen van nature niet.

7 uur geleden zei Hopper:

Dat is reeds uitgelegd.   De erfzonde is er reeds vanaf Adam en Eva.   

God stelt geen voorwaarden,  dat doet de mens middels het begeren.

Nee hoor, die is er pas sinds Augustinus. Ik snap wel dat jij de erfzonde aanhangt, het past precies in een geloofsovertuiging met een ernstig negatief mensbeeld. Jij wijst de wereld af, jij wijst jezelf af, jij wijst je geliefden af. In die overtuiging past natuurlijk prima de gedachte dat de mens van nature niet deugt.

Het is een persoonlijke keuze die je maakt.

4 uur geleden zei Hopper:

Er staat geschreven dat je met je eigen oordeel geoordeeld wordt, dat weten de christenen heus wel.  Het zijn immers de woorden van Jezus zelf.   Dat de oordelen hier je om de oren vliegen , dat ben ik wel met je eens.   Die mensen willen niet luisteren naar Jezus, die weten alles zelf beter.  Het zij zo.

Klopt. Ik denk dat jij met stip boven aan staat qua aantal veroordelingen van anderen. En dat is geen persoonlijke aanval, maar een oproep van: joh, stop er nou eens mee, het leidt tot niets.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei leren_schoen:

Anderzijds zullen mensen die kwaadgezind zijn toch wel excuses blijven vinden om Gods geboden te negeren. Het maakt dan feitelijk weinig uit of ze nu in een hel geloven of niet. Terwijl goedgezinde mensen toch wel het goede blijven doen en mensen die van God houden toch wel zijn liefde willen blijven beantwoorden, ongeacht of ze er hiernamaals voor beloond zouden worden of niet. Berouw uit angst voor de hel kan op zich goede vruchten opleveren en is ook voldoende om vergeving van zonden te krijgen. Maar het moet uiteindelijk wel ontwikkelen tot berouw uit liefde voor God, want dat heb je nodig om heilig te worden.

En als je weet dat God van je houdt en Hij het beste met je voorheeft, waarom zou je jezelf dan tekort willen doen door zijn wegen niet te gaan en tegen steeds hogere offers substituten te zoeken voor het volle geluk dat God je om niet wil geven? Als je weet dat je vriendin van je houdt, dat zij met jou een echte, diepgaande en onvoorwaardelijke liefdesrelatie wil aangaan, waarom zou je dat kapot willen maken door vreemd te gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Flawless victory:

De verloren zoon was voor de vader dood:

Lucas 15:24
Want deze, mijn zoon, was dood en is weer levend geworden.

Je hebt het vaak over herinneren (zie onderstaande andere topic). De verloren zoon moest zich de Vader en zijn sta(a)t(us) bij de Vader eerst herinneren wilde hij terug kunnen keren.  Het bewijs van de aangeboren zondige natuur is het sterfelijk lichaam. Je schreef ergens dat je lijden onnatuurlijk vond. Sterven is ook tegen-Natuurlijk. Toch gebeurt het omdat de gehele Natuur met de keuze van Adam en Eva in zonde is gevallen.  Het sterfelijk lichaam is de erfzonde. Het lichaam dat uiteindelijk zijn doel mist in de gevallen natuur, waar hij niets tegen kan doen, waartegenover hij machteloos staat, wat hij geërfd heeft van en via zijn ouders.

Ik snap dat je het nog een keer uitlegt en dat je erin gelooft moet je zelf weten. Je onderbouwing deugt alleen niet. De joden geloven niet in de erfzonde en hebben toch een sterfelijk lichaam. Dat is dus geen bewijs voor de erfzonde.

Lijden is on-natuurlijk. Voor mij is de dood een overgang naar een andere vorm. Het zou niet wenselijk zijn dat er niemand zou sterven. Het is nu al overbevolkt.

Je denkt fatalistisch met de gedachte dat je machteloos bent en er niets aan kunt doen.

De bijbel zegt heel andere dingen. De verloren zoon ging gewoon naar huis, was dus niet machteloos en kon er wel degelijk iets aan doen.

Volgens Jezus kunnen we volmaakt zijn zoals de Vader volmaakt is. We kunnen er dus iets aan doen.

Denken dat je machteloos bent, maakt je machteloos: u geschiedde naar uw geloof.

2 uur geleden zei leren_schoen:

Omdat je de liefde niet snapt. Je gaat uit van de menselijke liefde en die is beperkt.

Liefde is wat anders dan alles goed vinden. Liefde is: God die zegt dat Hij in jou de kern nog ziet terwijl je die zelf niet meer ziet.

Iemand die zich alles veroorlooft en anderen kwetst heeft niet lief. 
Ik zie de bijvoorbeeld de 10 geboden als de 10 beloften. Naarmate je dichter bij Huis komt, heb je geen behoefte meer om te stelen, of te begeren of te moorden.

Het nieuwe verbond wordt in het hart geschreven. 

30 minuten geleden zei Robert Frans:

En als je weet dat God van je houdt en Hij het beste met je voorheeft, waarom zou je jezelf dan tekort willen doen door zijn wegen niet te gaan en tegen steeds hogere offers substituten te zoeken voor het volle geluk dat God je om niet wil geven? Als je weet dat je vriendin van je houdt, dat zij met jou een echte, diepgaande en onvoorwaardelijke liefdesrelatie wil aangaan, waarom zou je dat kapot willen maken door vreemd te gaan?

Dat zeg je goed: je doet jezelf tekort. Ik denk dat het goddelijke niet klaar staat om te straffen of zit te wachten op berouw, of je wil veroordelen.

Ik denk dat het goddelijke het beziet en constateert: hoe lang gaan jullie dit jezelf nog aandoen ? Hoelang ga je nog langs alles wat voor je klaar ligt. Hoe lang ontken je nog wie je bent.

De kwaadwillenden zijn verder van Huis verwijderd dan de goedwillenden: de kwaadwillenden hebben derhalve meer baat bij Gods licht.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus het komt neer op Filippenzen 2:12. Of op Mattheus 7:21(?)

Of zie ik het te zwart wit?

@Robert Frans Anderzijds zullen mensen die kwaadgezind zijn toch wel excuses blijven vinden om Gods geboden te negeren. Het maakt dan feitelijk weinig uit of ze nu in een hel geloven of niet. Terwijl goedgezinde mensen toch wel het goedeblijven doen en mensen die van God houden toch wel zijn liefde willen blijven beantwoorden, ongeacht of ze er hiernamaals voor beloond zouden worden of niet. Berouw uit angst voor de hel kan op zich goede vruchten opleveren en is ook voldoende om vergeving van zonden te krijgen. Maar het moet uiteindelijk wel ontwikkelen tot berouw uit liefde voor God, want dat heb je nodig om heilig te worden.

Een louter pot of het veld met goede en slechte vijgen. 

bewerkt door leren_schoen
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Nee hoor, die is er pas sinds Augustinus. Ik snap wel dat jij de erfzonde aanhangt, het past precies in een geloofsovertuiging met een ernstig negatief mensbeeld. Jij wijst de wereld af, jij wijst jezelf af, jij wijst je geliefden af. In die overtuiging past natuurlijk prima de gedachte dat de mens van nature niet deugt.

Het is een persoonlijke keuze die je maakt.

"Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet." (Romeinen 7:18) 

Ik volg nauwgezet de Bijbel.  Ik wijs de wereld niet af, ik heb de wereld niet lief.   Ik wijs mijn geliefden niet af, want dat gaat in tegen de leer.   De enige waarheid die je schrijft is dat de mens van nature niet deugt, want de natuurlijke mens is aangedaan met de erfzonde.

In het vlees woont niets goeds, zoals Paulus zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

"Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers, het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet." (Romeinen 7:18) 

Ik volg nauwgezet de Bijbel.  Ik wijs de wereld niet af, ik heb de wereld niet lief.   Ik wijs mijn geliefden niet af, want dat gaat in tegen de leer.   De enige waarheid die je schrijft is dat de mens van nature niet deugt, want de natuurlijke mens is aangedaan met de erfzonde.

In het vlees woont niets goeds, zoals Paulus zegt.

Oordelen gaat ook in tegen de leer, en toch doe je dat volop. Jezelf verheffen gaat ook in tegen de leer, toch doe je dat volop.

Dus tja…..

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei HJW4:

Ik snap dat je het nog een keer uitlegt en dat je erin gelooft moet je zelf weten. Je onderbouwing deugt alleen niet. De joden geloven niet in de erfzonde en hebben toch een sterfelijk lichaam. Dat is dus geen bewijs voor de erfzonde.

Lijden is on-natuurlijk. Voor mij is de dood een overgang naar een andere vorm. Het zou niet wenselijk zijn dat er niemand zou sterven. Het is nu al overbevolkt.

Je denkt fatalistisch met de gedachte dat je machteloos bent en er niets aan kunt doen.

De bijbel zegt heel andere dingen. De verloren zoon ging gewoon naar huis, was dus niet machteloos en kon er wel degelijk iets aan doen.

Volgens Jezus kunnen we volmaakt zijn zoals de Vader volmaakt is. We kunnen er dus iets aan doen.

Denken dat je machteloos bent, maakt je machteloos: u geschiedde naar uw geloof.

@HJW4, je rukt alles wat ik zeg uit zijn verband. En komt vervolgens met een setje ad hominems cq jij-bakken. Daarom laat ik het hier maar bij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Flawless victory:

@HJW4, je rukt alles wat ik zeg uit zijn verband. En komt vervolgens met een setje ad hominems cq jij-bakken. Daarom laat ik het hier maar bij. 

Blijkbaar ken je de termen “jij-bakken” en “ad-hominems “ niet zo goed, want die staan er niet tussen. Ik ruk ook niets uit het verband, dus je bijdrage snap ik niet.

Ik leg alleen mijn mening naast die van jou, wees vrij om er iets of niets mee te doen.

Blijkbaar is mijn wijze van communiceren lastig voor een aantal mensen, het zal aan mij liggen.

Ik laat mijn account dichtzetten, dan heeft niemand er meer last van.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites