Spring naar bijdragen

Zeer zeldzame actie Vaticaan: ontslag voor conservatieve en kritische bisschop

Aanbevolen berichten

Trump lijkt mij iemand die überhaupt pas enig besef van God zal krijgen als eerst alles waarmee hij zichzelf heeft verrijkt van hem af wordt genomen. Als hij alleen in een cel zit en gedwongen wordt om na te denken.  Maar Trump kennende zal hij zelfs vanuit de cel met alle macht proberen er weer uit te komen en iedereen de schuld geven behalve zichzelf. 

Maar goed, off topic. Dit topic gaat niet over Trump maar over de Paus en die Strickland.

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites

Trump was al rijk voor die de politiek in ging. Liberalen gaan er met 100K in en gaan er met miljoenen weer uit.

Trump was meester in verdienmodellen exposen. Miljoenendeals deed die voor veel minder, omdat er geen/minder geld aan zijn handen bleef plakken.

Als ge enkel tegen Trump zeikt, maar blind blijft voor het dodentol van uw eigen mensen waarop het gros stemde, ben je gewoon hypocriet of inconsequent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Trump was al rijk voor die de politiek in ging. Liberalen gaan er met 100K in en gaan er met miljoenen weer uit.

Trump was meester in verdienmodellen exposen. Miljoenendeals deed die voor veel minder, omdat er geen/minder geld aan zijn handen bleef plakken.

Als ge enkel tegen Trump zeikt, maar blind blijft voor het dodentol van uw eigen mensen waarop het gros stemde, ben je gewoon hypocriet of inconsequent.

Off topic. Maak maar een Trump topic aan als je er verder over wil zeuren discussiëren. 

Edit: er is al een Trump topic.

Zie

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Monachos:

Ik zou Trump zijn verdiende loon geven. Trump willen 'begeleiden naar Gods Licht en Liefde' klinkt heel mooi en nobel maar ook naïef. Je moet ook een beetje realistisch zijn. De man deugt niet en zal ook nooit deugen. Ik heb te weinig geloof om hem 'Gods Licht en Liefde' te laten ervaren. Voor wat betreft het oordelen: ik sta niet terecht voor miljardenfraude en heb ook geen doden op m'n geweten. Trump heeft geen geweten, of in elk geval geen werkend geweten. Laat het oordeel waarmee ik oordeel maar komen hoor, I'll take my chances.

Dat kan. Het klinkt naïef, maar is het dat ook ? Ik denk dat je de transformerende kracht van Gods licht onderschat.

Toen Jezus op zoek ging naar het verloren schaap, sloeg hij beest niet in elkaar met de mededeling: dat is je verdiende loon, kreng. Had je maar bij de kudde moeten blijven.

Hij deed toch iets anders.

Je zegt het goed: je hebt te weinig geloof, ik trouwens ook. Moet ik daarom een ander veroordelen of zal ik gaan werken aan mijn gebrek aan geloof.

21 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als je pas problemen hebt met Trump nadat de media hem demoniseerde, maar blind blijft voor het dodentol van onze politici de afgelopen 10 jaar...

Trump bewapende geen IS om aan een regime change te komen. Daar zijn onze politici echter wel medeplichtig aan. Wat het groostste dodentol en de grootste migratiegolf veroorzaakte.

Wat het oosten betreft, is het westen nu aan een regime change toe. En geef ze maar eens ongelijk...

Daar gaan we weer......

18 minuten geleden zei Fundamenteel:

Met Trump was er geen oorlog, met liberalen aan het roer is oorlog standaard. Wapenhandelende fascisten zijn het die liberalen en consoorten. Ze willen geen oplossingen omdat ze zich verrijken op de problemen.

Trump is echt niet het probleem, wel deel van het probleem.

Is dit de "I don't give a fuck" mentaliteit ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW4:

Toen Jezus op zoek ging naar het verloren schaap, sloeg hij beest niet in elkaar met de mededeling: dat is je verdiende loon, kreng. Had je maar bij de kudde moeten blijven.

Trump is geen schaap, eerder een wolf in schaapskleren. Maar we gaan hiermee off topic. Het wordt me echter niet in dank afgenomen als ik dat typ dus ik zal dat niet meer doen. Laten we maar gewoon alles lekker off topic laten lopen en bijvoorbeeld ook in dit topic oeverloos doorlullen over Trump, crypto, transgender, de wil van God etc. Laat Sjako voortaan maar ingrijpen bij off topics, het is zijn taak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Monachos:

Trump is geen schaap, eerder een wolf in schaapskleren. Maar we gaan hiermee off topic. Het wordt me echter niet in dank afgenomen als ik dat typ dus ik zal dat niet meer doen. Laten we maar gewoon alles lekker off topic laten lopen en bijvoorbeeld ook in dit topic oeverloos doorlullen over Trump, crypto, transgender, de wil van God etc. Laat Sjako voortaan maar ingrijpen bij off topics, het is zijn taak.

Je hebt gelijk Off-topic is snel gerealiseerd. On-topic dan maar weer proberen.

18 minuten geleden zei leren_schoen:

Trump heeft weinig met dit topic te maken volgens mij is deze bisschop losgelaten voor zijn traditionele en conservatieve visie. De Paus wilt iets heel anders voor de kerk. De LGBTQZ community heeft alle touwtjes in handen deze dagen.

"Volgens jou''......moet je altijd voorzichtig mee zijn. Dart soort argumenten passen opvallend vaak in de eigen denkbeelden. De paus kiest een andere weg. Lees ik uit je woorden dat je het geen goede ontwikkeling vindt dat er meer gekeken worden naar groepen in de marge van de samenleving ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei HJW4:

"Volgens jou''......moet je altijd voorzichtig mee zijn. Dart soort argumenten passen opvallend vaak in de eigen denkbeelden. De paus kiest een andere weg. Lees ik uit je woorden dat je het geen goede ontwikkeling vindt dat er meer gekeken worden naar groepen in de marge van de samenleving ?

Inderdaad je hebt gelijk. Ik heb daar geen mening over. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Overigens zorgt een en ander voor spraakverwarring bij veel mensen. Binnen de kerk wordt de wijding tot bisschop als sacrament gezien, en is onomkeerbaar. 

Daarmee loopt de kerk dus weer eens in een door haar zelf gemaakte val. Ze wordt geconfronteerd met regels die niet veranderd kunnen worden en dat heeft de kerk zelf zo geregeld.

Een bisschop blijft altijd bisschop inderdaad. Als de kerk een bisschop uit zijn ambt ontheft, dan betekent dat niet dat zijn wijding ongedaan wordt gemaakt, maar alleen dat hij geen bisschoppelijke functie meer kan uitoefenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Monachos:

Ik lees net dit:

Strickland is a strong supporter of former U.S. president Donald Trump and is seen as a hero by conservative U.S. Catholic media outlets that are aligned with Trump.

Bron: https://www.reuters.com/world/pope-francis-dismisses-conservative-us-bishop-strickland-2023-11-11/

Strickland is dus een Trump aanhanger. En aangezien Trump een narcist en een aartsleugenaar is en hopelijk op korte termijn z'n verdiende loon krijgt, vertrouw ik persoonlijk helemaal niemand die Trump een toffe peer vindt. 

Trump heeft zoals we weten geprobeerd de verkiezingsuitslag van eind 2020 te saboteren. Het verbaast mij dan niks dat Strickland als Trump aanhanger probeert zijn baas en diens koers te willen ondermijnen.

Verontrustend, deze eenzijdige politieke reactie. Verontrustend dat mensen geen andere mening meer mogen hebben. Verontrustend hoe gemakkelijk mensen zich laten hersenspoelen door de media. Verontrustend hoe dom en kortzichtig mensen kunnen zijn. Verontrustend hoe opgekropte haat en frustraties een uitweg zoeken en zich richten op bepaalde personen, groepen, volken en landen. Verontrustend dit slachtoffermechanisme dat als een rode lijn door de geschiedenis en de Bijbel loopt. Het beangstigt me, deze uitingen van pure haat. Hier is menselijkerwijze geen oplossing meer voor. Ik zie het met lede ogen aan maar sta er volkomen machteloos tegenover. Here Jezus, kom alstublieft snel want er is geen hoop meer voor deze wereld en de mensheid. Er zijn geen oplossingen meer. Het wordt alleen maar erger en erger. En nu ga ik dir forum maar weer voor een tijdje links laten liggen want ik word er letterlijk beroerd van.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan vraag ik me af dat plan inhoudt, in aanmerking nemende dat een bisschop als Roger Vangheluwe, die kinderen heeft misbruikt en dat ook heeft tot gegeven, nog steeds bisschop is. Ook al heeft de Belgische RK kerk herhaaldelijk aan de paus gevraagd om hem te ontslaan, weigert hij dat te doen 

Overigens zorgt een en ander voor spraakverwarring bij veel mensen. Binnen de kerk wordt de wijding tot bisschop als sacrament gezien, en is onomkeerbaar. 

Daarmee loopt de kerk dus weer eens in een door haar zelf gemaakte val. Ze wordt geconfronteerd met regels die niet veranderd kunnen worden en dat heeft de kerk zelf zo geregeld.

Dat komt er van als je jezelf als instituut een spreekbuis van God acht.   Perverse mensen blijven 'gewijde'  mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

Verontrustend, deze eenzijdige politieke reactie. Verontrustend dat mensen geen andere mening meer mogen hebben. Verontrustend hoe gemakkelijk mensen zich laten hersenspoelen door de media. Verontrustend hoe dom en kortzichtig mensen kunnen zijn. Verontrustend hoe opgekropte haat en frustraties een uitweg zoeken en zich richten op bepaalde personen, groepen, volken en landen. Verontrustend dit slachtoffermechanisme dat als een rode lijn door de geschiedenis en de Bijbel loopt. Het beangstigt me, deze uitingen van pure haat. Hier is menselijkerwijze geen oplossing meer voor. Ik zie het met lede ogen aan maar sta er volkomen machteloos tegenover. Here Jezus, kom alstublieft snel want er is geen hoop meer voor deze wereld en de mensheid. Er zijn geen oplossingen meer. Het wordt alleen maar erger en erger. En nu ga ik dir forum maar weer voor een tijdje links laten liggen want ik word er letterlijk beroerd van.   

Ik denk niet dat zijn keuze voor Trump de reden is geweest dat bisschop Strickland uit zijn functie is ontheven. Volgens de video die ik plaatste heeft hij in pastorale brieven en op sociale media op een ongepaste wijze felle kritiek geuit op de paus. Hij heeft hem o.a. een ketter genoemd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Flawless victory:

Ik denk niet dat zijn keuze voor Trump de reden is geweest dat bisschop Strickland uit zijn functie is ontheven. Volgens de video die ik plaatste heeft hij in pastorale brieven en op sociale media op een ongepaste wijze felle kritiek geuit op de paus. Hij heeft hem o.a. een ketter genoemd. 

10 minuten geleden zei Flawless victory:

Strickland heeft o.a. de zware beschuldiging uitgesproken dat de paus “een programma om het katholieke geloof te ondermijnen” heeft.

Dat zou inderdaad wel grond voor ontslag kunnen zijn. Dat gaat natuurlijk wel heel wat stappen verder dan normale kritiek op de paus. Hij staat daar dan ook bepaald niet alleen in. Er zijn meerdere traditionalistische groeperingen die echt lasterlijke tot dreigende dingen over de huidige paus zeggen en die meestal ook Vaticanum II niet als legitiem concilie erkennen. Hier en daar gaan ook allerlei obscure complottheorieën rond die beweren dat de vrijmetselarij geïnfiltreerd zou zijn in het Vaticaan om het katholieke geloof te ondermijnen en de 'ware gelovigen' uit de kerk te drijven. Bij zulke groeperingen is het dus niet voldoende om gewoon de katholieke kerk zoals zij nu is te volgen qua leer en sacramenten. En daarvoor ben ik niet tot de katholieke kerk toegetreden. Dan had ik net zo goed protestants kunnen blijven.

Het is dan ook aan te raden om je als katholiek of niet-katholiek vooral verre te houden van dat soort kerkpolitiek. Je wordt er niet wijzer en ook niet per se liefdevoller van. Ik heb zelfs weleens een openlijke doodsbedreiging aan het adres van de paus op internet gelezen, geschreven door een katholiek. Dan ben je mijns inziens toch echt heel ver van het padje af...

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Monachos:

Ze zijn dat allemaal, waar is de consequentie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Flawless victory:

En een 'duivels gedesoriënteerde clown', volgens https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/nieuws/uitzonderlijk-paus-stuurt-omstreden-bisschop-met-pensioen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-11-2023 om 22:20 zei Flawless victory:

Aan de andere kant vind ik het raar dat een bisschop die vasthoudt aan de eeuwenlang aangehouden leer ontslagen wordt.

Misschien is vast willen houden aan een 'eeuwenlang aangehouden leer' wel het probleem. Het is statisch, niet dynamisch. M.i. staat dat lijnrecht tegenover Johannes 3:

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de Geest geboren is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Monachos:

Misschien is vast willen houden aan een 'eeuwenlang aangehouden leer' wel het probleem. Het is statisch, niet dynamisch. M.i. staat dat lijnrecht tegenover Johannes 3:

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid, maar gij weet niet, vanwaar hij komt of waar hij heengaat; zo is een ieder, die uit de Geest geboren is.

Ja dat denk ik ook.  Het schijnt dat de paus ook heeft gezegd of geopperd dat geloof genoeg is of moet zijn om ter communie te gaan.  Dat hoorde ik in een van de video’s. Ik heb het de paus zelf niet horen zeggen maar er werd wel wat óver gezegd. Dat zou een hele verbetering zijn. Want nu kan eigenlijk niemand ter communie, als de mensen tenminste eerlijk zijn.  Want je moet met de gehele kerkleer in overeenstemming zijn om ter communie te gaan.  Nou alle jonge(re) mensen die een condoom of de anticonceptiepil gebruiken kunnen dus niet ter communie gaan. Want anticonceptie is expliciet verboden in de RKK.  Maar volgens mij hebben ze daar allemaal maling aan. En gelijk hebben ze.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een van de grootste Kerkvaders, de Heilige Athanasius, een grote vechter tegen de ketterij van Arius, werd vijf keer verbannen!  De enigste Heilige die Australie heeft voortgebracht, St Mary McKillop, een heilige non, werd door de bisschop van Ade;laise eens geexcommuniceerd!  Zij heeft een orde opgericht en is heilig verklaard.  Die bisschop  weet niemand meer.

Als je Christus wil volgen moetje het kruis verwachten.

🙂

bewerkt door Chartreuse
Link naar bericht
Deel via andere websites

Op 12-11-2023 om 16:43 zei Robert Frans:

Maar ook zonder ultramontanisme heeft de paus wel de opdracht de eenheid binnen de kerk te bewaren. Dus ook eenheid met legitieme katholieke groeperingen die misschien niet altijd even prettig resoneren met zijn gedachtengoed. Ik weet niet of het ontslaan of het zwijgen opleggen van bisschoppen vanwege te conservatieve denkbeelden (veronderstellende dat het daarom gaat) daar nu echt aan bijdraagt. Het zal eerder polarisatie brengen tussen conservatieve en progressieve groeperingen dan wederzijds begrip en waardering, lijkt mij. Misschien is het de tijd om het los te laten, misschien ook wel helemaal niet; de tijd en de Geest zal het leren. Maar het bij voortbaat willen smoren van onwelgevallige stemmen, die net zo goed vanuit de geloofstraditie spreken en oprecht het katholieke geloof willen bewaren, kan sowieso niet de bedoeling zijn en ik hoop wel dat dat ook niet de bedoeling van de paus ís.

Naar ik las werd hem een paar keer gevraagd zich terug te trekken, maar weigerde hij dat. 

https://edition.cnn.com/2023/11/11/us/pope-francis-joseph-strickland-texas/index.html

"The Pope removed Bishop Joseph E. Strickland from the pastoral governance of the Diocese of Tyler, Texas, after an apostolic visitation conducted by two bishops, according to a statement from Cardinal Daniel Nicholas DiNardo, Metropolitan Archbishop of Galveston-Houston.

The Vatican confirmed the decision in its own Saturday news release.

Strickland’s removal follows an investigation ordered by the Vatican into “all aspects of the governance and leadership of the Diocese of Tyler,” says DiNardo’s statement.

The visit was ordered by the Pope and conducted by Bishop Dennis Sullivan of Camden, and Bishop Emeritus Gerald Kicanas of Tucson, according to the statement."

Link naar bericht
Deel via andere websites