Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

27 minuten geleden zei Monachos:

Wat is volgens jullie 'de tijdgeest'?

Is dat een geest die door mensen bepaald wordt of is het andersom: dat de tijdgeest het denken van mensen bepaalt of in elk geval beïnvloedt? Of beide, een wisselwerking?

Volgens mij drukt “tijdgeest” een progressie uit in een plan of evolutie. De tijdgeest van de arabische lente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Monachos:

Is dat een geest die door mensen bepaald wordt of is het andersom: dat de tijdgeest het denken van mensen bepaalt of in elk geval beïnvloedt? Of beide, een wisselwerking?

Als kind van mijn tijd....😉 begin ik met googelen.. op wiki en encyclopedia

"De tijdgeest (ook wel aangeduid met het Duitse Zeitgeist) is de kenmerkende manier van denken en handelen van het merendeel van de bevolking in een bepaalde tijd."

Dan gooi ik er nog een GPT overheen.. 

"The term “tijdsgeest” is a Dutch term that refers to the characteristic way of thinking and acting of the majority of the population in a certain time1. It’s a way of thinking and feeling that is characteristic of a certain historical period1. The term comes from the German philologist Johann Gottfried von Herder1. It’s also referred to as the “Zeitgeist” in German1. It’s the term in which the prevailing opinion(s) or the mentality of a certain historical period is expressed2. In fact, various phenomena from one era are brought under one term in order to express the essence of that era2. It’s the general intellectual and moral way of thinking and acting or the cultural trend and taste that are characteristic of an era"

Dan..lees ik nog wat sites...

EN dan.... ga ik nadenken. 🤪.|P(dan pas 😂) Wat ik daar allemaal van vind.

Nadenkend... denk ik ..dat het ons collectieve bewustzijn is. Maar sja... waaar komt die vandaan ? Van de ene op de andere dag ontsproten ? Of in de loop der geschiedenis zo gegroeid en waarom dan ? 

Goeie vraag Bas! 🌺

Ik ga voor Gods Heilsplan... 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-11-2023 om 18:35 zei Petra.:

Nadenkend... denk ik ..dat het ons collectieve bewustzijn is. Maar sja... waaar komt die vandaan ? Van de ene op de andere dag ontsproten ? Of in de loop der geschiedenis zo gegroeid en waarom dan ? 

Ik denk dat ons collectieve bewustzijn en de tijdgeest inderdaad samenvallen.

Zojuist zei Petra.:
22 minuten geleden zei Monachos:

de Paus durft met de tijdgeest mee te gaan. 

Ik denk dat het anders is. Niet de tijdsgeest maar Gods Heilsplan. 

Zijn deze per definitie verschillend?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-11-2023 om 14:06 zei Monachos:

Het zou zomaar een wisselwerking kunnen zijn. Het goddelijke dat langzaam de sluier weghaalt waardoor we wat beter kunnen zien. Voortschrijdend inzicht. Zoals Jezus in de bijbel: er staat geschreven dat je je vijand moet haten, maar ik zeg u: hebt uw vijanden lief.

Ik las eens iets over het liberale jodendom: we kunnen met de bekende principes nieuwe antwoorden zoeken op aloude en bekende vragen.

Dat kunnen wij ook doen. Leidende principes kunnen dan liefde en vergeving zijn.

We kunnen ook blijven hangen in de vorm, de regeltjes.

Voorbeeld: homosexualiteit was vroeger taboe, begrijpelijk. Als je als volk de opdracht krijgt je te vermenigvuldigen, dan helpt homofilie (in die tijden) daar niet bij.

Voortschrijdend inzicht op basis van liefde kan dan zijn: als twee volwassen mensen oprecht van elkaar houden, laat niemand daar dan tussen komen.

Voorbeeld: in een patriarchale samenleving voert de man de boventoon, denkende dat dat door God zo is ingericht. Voortschrijdend inzicht leidt ertoe dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, in Christus is er immers geen onderscheid. En dan kan heel goed het nieuwe inzicht zijn dat vrouwen prima ambten kunnen vervullen en voorganger, dominee of bisschop of paus kunnen worden.

In het NT zijn er al voorbeelden van zulke ontwikkelingen, ik noemde er één. Geloof is wat mij betreft dynamisch, niet statisch.

bewerkt door HJW4
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-11-2023 om 14:35 zei Noel2:

Volgens mij drukt “tijdgeest” een progressie uit in een plan of evolutie. De tijdgeest van de arabische lente.

Dan is het een soort van massa hysterie.  Iets wat je bij ons ook zag met de opkomst van Fortuyn of nu Pieter Omtzigt.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Wat vriendelijker gezegd: Goede kunst is te herkennen aan het uitdrukken of commentaar geven op een tijdgeest.

Als je zelf stil staat, (weest voorbijgangers Logion 42) dan trekt de massa hysterie aan je geest voorbij, zonder dat je er door aangeraakt wordt.  Het enige wat er dan nog rest is verbazing.  Verbazing aan de behoefte aan een 'messias'.  Eerst Fortuyn, nu Sint Pieter, morgen weer een ander......

En dat terwijl de enige ware messias gewoon inwonend is, maar de mensen kijken alleen maar naar buiten.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Dan is het een soort van massa hysterie.  Iets wat je bij ons ook zag met de opkomst van Fortuyn of nu Pieter Omtzigt.

Ja de verkiezing van “grootste Nederlander aller tijden” werd dan ook niet gewonnen door Erasmus of Spinoza, maar door Fortuyn.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Ja de verkiezing van “grootste Nederlander aller tijden” werd dan ook niet gewonnen door Erasmus of Spinoza, maar door Fortuyn.

Het was een lachwekkende vertoning.  Mensen die een lijntje hadden met 'Pim'.  (Men tutoyeerde hem doorgaans). Ik heb zelfs een medium gezien die een hele brief van 'Pim' gedicteerd had gekregen.   Mensen zijn rare wezens, ze geloven hun eigen gedachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Het was een lachwekkende vertoning.  Mensen die een lijntje hadden met 'Pim'.  (Men tutoyeerde hem doorgaans). Ik heb zelfs een medium gezien die een hele brief van 'Pim' gedicteerd had gekregen.   Mensen zijn rare wezens, ze geloven hun eigen gedachten.

Ik heb ook de haat gevoeld die loskwam voor Pim, ernstig slecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ik heb ook de haat gevoeld die loskwam voor Pim, ernstig slecht.

In 'de wereld' meent men te handelen naar de ratio, in werkelijkheid handelt men uit emotie.  Zowel pro-Pim als anti-Pim.  Vandaar het 'weest voorbijgangers' , iedere hype is van voorbijgaande aard.  Over 30 jaar weet nauwelijks iemand nog wat van 'Pim' af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Hopper:

In 'de wereld' meent men te handelen naar de ratio, in werkelijkheid handelt men uit emotie.  Zowel pro-Pim als anti-Pim.  Vandaar het 'weest voorbijgangers' , iedere hype is van voorbijgaande aard.  Over 30 jaar weet nauwelijks iemand nog wat van 'Pim' af.

Het is net als met veel Hollywood films. Er wordt gespeeld met sentimenten, en je gaat houden van de held en de schurk haten.  Het 'demoniseren' kwam toen in het nieuws. Het is allemaal erg onwerkelijk, maar het hart kan wel foute keuzes maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Het is net als met veel Hollywood films. Er wordt gespeeld met sentimenten, en je gaat houden van de held en de schurk haten.  Het 'demoniseren' kwam toen in het nieuws. Het is allemaal erg onwerkelijk, maar het hart kan wel foute keuzes maken.

Het probleem van de mensheid is vereenzelviging.  Men vereenzelvigt zich niet met het Woord, maar met de held.  Waar iemand zich mee vereenzelvigt zegt dan ook wat over zo'n persoon.  Er zijn op dit forum zelfs deelnemers die er voor uit komen dat ze pro-Trump zijn.  Dan weet je eigenlijk al genoeg over zo iemand.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Hopper:

Het probleem van de mensheid is vereenzelviging.  Men vereenzelvigt zich niet met het Woord, maar met de held.  Waar iemand zich mee vereenzelvigt zegt dan ook wat over zo'n persoon.  Er zijn op dit forum zelfs deelnemers die er voor uit komen dat ze pro-Trump zijn.  Dan weet je eigenlijk al genoeg over zo iemand.

Alpha mannetje en herkenbare Christen, het kan niet mooier. Wat Trump als waarde ziet voor het menselijke leven is mij onduidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Alpha mannetje en herkenbare Christen, het kan niet mooier. Wat Trump als waarde ziet voor het menselijke leven is mij onduidelijk.

Trump lijkt mij meer de antichrist, een tegenstander van God en Jezus de Christus.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antichrist

Citaat

Volgens een variant van de christelijke leer laat de antichrist zich helemaal leiden door Satan en deze zou door deze persoon trachten de mensheid geheel in zijn macht te krijgen en de gelovigen uit te roeien. 

Trump lijkt me typisch iemand die zich helemaal laat leiden door Satan.  Het uitroeien van de gelovigen moet niet letterlijk genomen worden, de trumpchristenen corrumperen zichzelf dusdanig dat ze geestelijk 'uitgeroeid' worden.   Voor Poetin geldt uiteraard hetzelfde.  De kerk in Rusland staat ook onder de antichrist.

Satan heeft zeg maar 'de tijdsgeest' mee.

**Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.**

Trump, Poetin, de Russische Orthodoxe kerk, het lijken me typische vertegenwoordigers van hen die de wereld begeren.

(De opsomming is uiteraard verre van volledig)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Persoonlijk houd ik me niet bezig met politiek, ik stem zelfs niet.  Maar wat jij nu doet is mensen vereenzelvigen met hun politieke stem en vervolgens een oordeel over die mensen uitspreken.  Dat vind ik jammer.

1 uur geleden zei Hopper:

Trump lijkt mij meer de antichrist, een tegenstander van God en Jezus de Christus.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antichrist

Trump lijkt me typisch iemand die zich helemaal laat leiden door Satan.  Het uitroeien van de gelovigen moet niet letterlijk genomen worden, de trumpchristenen corrumperen zichzelf dusdanig dat ze geestelijk 'uitgeroeid' worden.   Voor Poetin geldt uiteraard hetzelfde.  De kerk in Rusland staat ook onder de antichrist.

Satan heeft zeg maar 'de tijdsgeest' mee.

**Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.**

Trump, Poetin, de Russische Orthodoxe kerk, het lijken me typische vertegenwoordigers van hen die de wereld begeren.

(De opsomming is uiteraard verre van volledig)

Je vereenzelvigt nu zelfs een aantal politici en kerken met Satan.  

Efeziërs 6: 12 (NBG51)
“want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.”
‭‭

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Flawless victory:

Persoonlijk houd ik me niet bezig met politiek, ik stem zelfs niet.  Maar wat jij nu doet is mensen vereenzelvigen met hun politieke stem en vervolgens een oordeel over die mensen uitspreken.  Dat vind ik jammer.
‭‭

Het is niet moeilijk om te zien dat bv Trump zijn begeerte op de wereld heeft.   Forumdeelnemers alhier stemmen per definitie niet op Trump (of Poetin) , maar zij vereenzelvigen zich wel met dergelijke 'wereldse' lieden.  Dat doen ze geheel uit eigen beweging.   Dat is geen oordeel, maar een constatering dat ze de Bijbel niet volgen.

13 minuten geleden zei Flawless victory:

Je vereenzelvigt nu zelfs een aantal politici en kerken met Satan.  

Efeziërs 6: 12 (NBG51)
“want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.”
‭‭

Kerken zouden er goed aan doen om zich niet met wereldse zaken te bemoeien.   De Russische kerk is nu een macht waar we mee worstelen.  Een macht die mede een illegale oorlog heeft geïnitieerd.  Het gaat tegen alles in waar Jezus over gepredikt heeft.  Dat is geen ingewikkelde constatering. 

Satan zie ik niet als een persoon, maar als de macht van het kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Monachos:

Trump een Christen? Als Trump een Christen is dan ben ik een Extra Terrestrial.

Van welke planeet kom je dan?

https://www.nporadio1.nl/nieuws/podcast/a13447b8-c605-4024-b35c-d9c39f285f8a/waarom-is-trump-voor-zoveel-christenen-god-s-president

Trump zou geen traditionele Christen zijn idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Monachos:

Trump een Christen? Als Trump een Christen is dan ben ik een Extra Terrestrial.

😄 Ik mag het hopen! 🌺

Toch wordt ie als christen beschouwd, en wordt er vooral door christenen op hem gestemd. 

Ik vind het onvoorstelbaar dat zo iemand kandidaat kán zijn en zelf president kán worden. 

Zou dat de tijdsgeest zijn ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Petra.:

😄 Ik mag het hopen! 🌺

Toch wordt ie als christen beschouwd, en wordt er vooral door christenen op hem gestemd. 

Ik vind het onvoorstelbaar dat zo iemand kandidaat kán zijn en zelf president kán worden. 

Zou dat de tijdsgeest zijn ? 

Mensen die op hem stemmen en zich 'christen' noemen zijn voornamelijk mensen die tig wapens in huis hebben en van hun wapens houden alsof het hun kinderen zijn. Dat zijn m.i. geen christenen.

Misschien is de tijdgeest wel net zo verdeeld als de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Monachos:

Mensen die op hem stemmen en zich 'christen' noemen zijn voornamelijk mensen die tig wapens in huis hebben en van hun wapens houden alsof het hun kinderen zijn. Dat zijn m.i. geen christenen.

Misschien is de tijdgeest wel net zo verdeeld als de mensheid.

Naar wat ik gelezen heb, gaat het om zijn anti-abortus. 

Vreemd genoeg lijkt het of wat voor schurkenstreken de man uithaalt er dan niet toe doen.. als je maar anti abortus bent. 

Link naar bericht
Deel via andere websites