Spring naar bijdragen

Hebben dieren een ziel?


Aanbevolen berichten

Vorige week is mijn hond die bijna 15 jaar bij mij was overleden. Ik ben hier ontzettend verdrietig over. Elke keer als ik aan mijn hond terugdenk voel ik een steek in mijn hart. Ik heb deze pijn met mijn vrienden besproken en die doen er allemaal heel lacherig om en zeggen dat het maar een beest was. Dit doet mij zo enorm veel pijn. Ik ben uiteindelijk naar de pastoor gegaan en het gesprek kwam neer op het feit dat ik mij niet zo moest aanstellen en dat dieren geen ziel hebben en niet in de hemel komen.

Ik ben hier erg van geschrokken. Mijn hond is trouwer geweest dan de meeste mensen in mijn leven. Mijn hond heeft mij meer liefde en steun gegeven dan wie dan ook in deze wereld. Mijn hond is gewoon een betere vriend voor mij geweest dan de meeste mensen. En ik voel dat niemand in mijn gemeenschap dit snapt. Het idee dat mijn hond geen ziel zou hebben en niet in de hemel komt, komt erbij mij gewoon niet in. Misschien is het de rouw die nu aan het spreken is maar ik ben zo teleurgesteld in alle reactie om mij heen over mijn hond dat ik bijna het geloof de rug wil toekeren als iedereen zo denkt. 

Dieren komen toch ook wel in de hemel? 

 

bewerkt door Wijngaard1990
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Vorige week is mijn hond die bijna 15 jaar bij mij was overleden. Ik ben hier ontzettend verdrietig over. Elke keer als ik aan mijn hond terugdenk voel ik een steek in mijn hart. Ik heb deze pijn met mijn vrienden besproken en die doen er allemaal heel lacherig om en zeggen dat het maar een beest was. Dit doet mij zo enorm veel pijn. Ik ben uiteindelijk naar de pastoor gegaan en het gesprek kwam neer op het feit dat ik mij niet zo moest aanstellen en dat dieren geen ziel hebben en niet in de hemel komen.

Ik ben hier erg van geschrokken. Mijn hond is trouwer geweest dan de meeste mensen in mijn leven. Mijn hond heeft mij meer liefde en steun gegeven dan wie dan ook in deze wereld. Mijn hond is gewoon een betere vriend voor mij geweest dan de meeste mensen. En ik voel dat niemand in mijn gemeenschap dit snapt. Het idee dat mijn hond geen ziel zou hebben en niet in de hemel komt, komt erbij mij gewoon niet in. Misschien is het de rouw die nu aan het spreken is maar ik ben zo teleurgesteld in alle reactie om mij heen over mijn hond dat ik bijna het geloof de rug wil toekeren als iedereen zo denkt. 

Dieren komen toch ook wel in de hemel? 

 

Ik voel met je mee. Ik ben twee keer een hond aan de dood kwijtgeraakt. Volgens mij heb ik een week gehuild. Of honden in de hemel komen? Ik geloof in eeuwig leven op een herstelde aarde. Met een tastbaar lichaam. Maar ik geloof niet dat ik mijn honden terug zie. God zal wel de pijn wegnemen. 

Aanvulling: Wellicht heeft God andere plannen en zien we onze huisdieren gewoon terug. Dat zou geweldig zijn. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Dieren komen toch ook wel in de hemel?

Dat denk ik wel. In welke vorm ? Dat weet ik niet, maar dat weet ik van mensen ook niet.

Je hoort wel eens verhalen die bij hun dood opgehaald worden door dierbaren.

Als dat zo is, dan wil ik graag opgehaald worden door alle honden die ik gehad heb.

Wat zal dat een feest zijn !

13 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik geloof in eeuwig leven op een herstelde aarde. Met een tastbaar lichaam. 

Ik weet dat mensen dit geloven, maar dat lijkt mij echt vreselijk.

300 miljoen jaar elk weekend naar de supermarkt boodschappen halen. Ik moet er niet aan denken.

Ook niet als alles koek en ei is.

Laat mij dan naar doodgaan/eeuwig slapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei HJW2:

 

Ik weet dat mensen dit geloven, maar dat lijkt mij echt vreselijk.

300 miljoen jaar elk weekend naar de supermarkt boodschappen halen. Ik moet er niet aan denken.

Ook niet als alles koek en ei is.

Laat mij dan naar doodgaan/eeuwig slapen.

Ik kan me niets mooiers voorstellen als een hersteld Eden. Prachtige natuur en God die samen met de mens daar verblijft. 

The Lord is my Shepherd 

I shall not want

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik voel met je mee. Ik ben twee keer een hond aan de dood kwijtgeraakt. Volgens mij heb ik een week gehuild. Of honden in de hemel komen? Ik geloof in eeuwig leven op een herstelde aarde. Met een tastbaar lichaam. Maar ik geloof niet dat ik mijn honden terug zie. God zal wel de pijn wegnemen. 

Aanvulling: Wellicht heeft God andere plannen en zien we onze huisdieren gewoon terug. Dat zou geweldig zijn. 

Ik ben blij dat hier mensen zijn met deze gevoelens als ik. In mijn omgeving lijkt niemand mij te begrijpen. Als ik om mij heen kijk toonde mijn hond meer Christelijke normen en waarden dan de meeste mensen. Dus ik zou het van de gekken vinden als hij niet in de hemel zou belanden. Naar mijn mening is een herstelde aarde en de hemel in principe hetzelfde. Een idyllische versie van het dagelijks leven.

3 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik kan me niets mooiers voorstellen als een hersteld Eden. Prachtige natuur en God die samen met de mens daar verblijft. 

The Lord is my Shepherd 

I shall not want

Ik zou toch wel graag een huis en een stad vol voorzieningen om mij heen hebben in de hemel. Ik hoop ook dat de hemel meer als een mooie buitenwijk er uitziet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Wijngaard1990:

Ik ben blij dat hier mensen zijn met deze gevoelens als ik. In mijn omgeving lijkt niemand mij te begrijpen. Als ik om mij heen kijk toonde mijn hond meer Christelijke normen en waarden dan de meeste mensen. Dus ik zou het van de gekken vinden als hij niet in de hemel zou belanden. Naar mijn mening is een herstelde aarde en de hemel in principe hetzelfde. Een idyllische versie van het dagelijks leven.

Iedereen die een hond heeft verloren moet jouw pijn gevoeld hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei HJW2:

Dat denk ik wel. In welke vorm ? Dat weet ik niet, maar dat weet ik van mensen ook niet.

Je hoort wel eens verhalen die bij hun dood opgehaald worden door dierbaren.

Als dat zo is, dan wil ik graag opgehaald worden door alle honden die ik gehad heb.

Wat zal dat een feest zijn !

 

Mij ook! Ik vind dat mensen gauw dieren wegzetten als ondergeschikt en misschien was dat vroeger ook zo. Maar tegenwoordig tonen dieren meer Christelijke normen en waarden dan mensen doen. 

1 minuut geleden zei Hermanos2:

Iedereen die een hond heeft verloren moet jouw pijn gevoeld hebben. 

Ik wil niet zeggen dat het hetzelfde is als een kind verliezen, maar ik voel meer pijn bij het overlijden van mijn hond dan ik heb gevoeld bij mijn eigen grootouders. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als honden en katten die liefdevolle dingen doen naar de hemel gaan, gaan honden en katten die wrede dingen doen dan naar de hel? Zoals een hond die zonder reden een kind doodbijt? Of een kat die vele vogeltjes doodt en wreed met haar prooien speelt, puur voor het plezier? Wordt dat gedrag dan ook meegewogen in Gods oordeel? Want bedenk wel: als een dier naar de hemel zou kunnen, dan heeft dat dier precies dezelfde verantwoordelijkheden als wij en kan het dus ook verloren gaan. Dat hoort dan immers ook bij het pakket, omdat goed en kwaad, hemel en hel uit vrijwillige keuzes voortkomen en niet uit ons instinct. Zonder volledige vrije wil kun je goed noch kwaad doen, want je handelt dan uitsluitend naar je natuur. Als een dier dus goed kan doen, dan kan zij ook kwaad doen. Maar als een dier geen kwaad kan doen, dan kan zij dus ook geen goed doen.

Volgens het katholieke geloof hebben dieren geen onsterfelijke ziel en delen zij niet in het verbond dat God met mensen gesloten heeft. Ze gaan dus niet naar een hiernamaals na hun overlijden en hebben geen eeuwig leven. De liefde die je voor je huisdier had zul je echter wél meenemen naar de hemel. En alle wreedheden tegen de vele dieren die je oogluikend toestond bij het eten van elk onnodig stuk vlees uit de bio-industrie, of zelf beging als agrariër, zul je óók meenemen naar de hemel. Ik zou dus wel heel voorzichtig zijn met het God vragen om je dierenliefde mee te wegen in het oordeel, want dat zou dan nog weleens vies tegen kunnen vallen. Want het is maar de vraag of God zomaar wil meegaan in ons kunstmatig geschapen onderscheid tussen huisdieren en veedieren.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Robert Frans:

Als honden en katten die liefdevolle dingen doen naar de hemel gaan, gaan honden en katten die wrede dingen doen dan naar de hel? Zoals een hond die zonder reden een kind doodbijt? Of een kat die vele vogeltjes doodt en wreed met haar prooien speelt, puur voor het plezier? Wordt dat gedrag dan ook meegewogen in Gods oordeel? Want bedenk wel: als een dier naar de hemel zou kunnen, dan heeft dat dier precies dezelfde verantwoordelijkheden als wij en kan het dus ook verloren gaan. Dat hoort dan immers ook bij het pakket, omdat goed en kwaad, hemel en hel uit vrijwillige keuzes voortkomen en niet uit ons instinct. Zonder volledige vrije wil kun je goed noch kwaad doen, want je handelt dan uitsluitend naar je natuur. Als een dier dus goed kan doen, dan kan zij ook kwaad doen. Maar als een dier geen kwaad kan doen, dan kan zij dus ook geen goed doen.

Volgens het katholieke geloof hebben dieren geen onsterfelijke ziel en delen zij niet in het verbond dat God met mensen gesloten heeft. Ze gaan dus niet naar een hiernamaals na hun overlijden en hebben geen eeuwig leven. De liefde die je voor je huisdier had zul je echter wél meenemen naar de hemel. En alle wreedheden tegen de vele dieren die je oogluikend toestond bij het eten van elk onnodig stuk vlees uit de bio-industrie, of zelf beging als agrariër, zul je óók meenemen naar de hemel. Ik zou dus wel heel voorzichtig zijn met het God vragen om je dierenliefde mee te wegen in het oordeel, want dat zou dan nog weleens vies tegen kunnen vallen. Want het is maar de vraag of God zomaar wil meegaan in ons kunstmatig geschapen onderscheid tussen huisdieren en veedieren.

Ik vind dat dieren die dieren doden dat nooit zonder reden doen. Als konijnen niet gedood worden door honden en katten dan zijn er simpelweg te veel konijnen die de biodiversiteit aantasten. Daarnaast deed mijn hond dat nooit. Dus ik vind niet dat mijn hond verantwoordelijk gehouden moet worden voor het gedrag van andere dieren.

Ten tweede hoeft God mijn dierenliefde niet mee te nemen in zijn oordeel over mij. Het enige wat ik wil is dat mijn trouwe viervoeter een plek in de hemel krijgt. In het beste scenario zou hij mij daar opwachten. Anders hoop ik gewoon dat iemand anders(Jezus misschien) hem in de hemel verzorgt en goed voor hem is en dat hij daar gelukkig is.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ja, want mensen slachten geen dieren om vlees te eten...

Beantwoorden met het argument 'maar hunnie doen het ook'  is altijd een brevet van onvermogen.  Wist je dat?

1 uur geleden zei Robert Frans:

Als honden en katten die liefdevolle dingen doen naar de hemel gaan, gaan honden en katten die wrede dingen doen dan naar de hel? Zoals een hond die zonder reden een kind doodbijt? Of een kat die vele vogeltjes doodt en wreed met haar prooien speelt, puur voor het plezier? Wordt dat gedrag dan ook meegewogen in Gods oordeel? Want bedenk wel: als een dier naar de hemel zou kunnen, dan heeft dat dier precies dezelfde verantwoordelijkheden als wij en kan het dus ook verloren gaan. Dat hoort dan immers ook bij het pakket, omdat goed en kwaad, hemel en hel uit vrijwillige keuzes voortkomen en niet uit ons instinct. Zonder volledige vrije wil kun je goed noch kwaad doen, want je handelt dan uitsluitend naar je natuur. Als een dier dus goed kan doen, dan kan zij ook kwaad doen. Maar als een dier geen kwaad kan doen, dan kan zij dus ook geen goed doen.

Volgens het katholieke geloof hebben dieren geen onsterfelijke ziel en delen zij niet in het verbond dat God met mensen gesloten heeft. Ze gaan dus niet naar een hiernamaals na hun overlijden en hebben geen eeuwig leven. De liefde die je voor je huisdier had zul je echter wél meenemen naar de hemel. En alle wreedheden tegen de vele dieren die je oogluikend toestond bij het eten van elk onnodig stuk vlees uit de bio-industrie, of zelf beging als agrariër, zul je óók meenemen naar de hemel. Ik zou dus wel heel voorzichtig zijn met het God vragen om je dierenliefde mee te wegen in het oordeel, want dat zou dan nog weleens vies tegen kunnen vallen. Want het is maar de vraag of God zomaar wil meegaan in ons kunstmatig geschapen onderscheid tussen huisdieren en veedieren.

Gen 9:3  "Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid."

De Bijbel is er helder over, de dieren zijn door God gegeven om op te eten.  Een onderscheid tussen een hond (huisdier) en een koe (landbouwdier) is niet te vinden in de Bijbel.

En dan staat er nóg wat opmerkelijks even verderop: "Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt." 

Bijbels gezien is er een nadrukkelijk onderscheid tussen mens en dier.   Dieren mogen naar behoefte genuttigd, maar mensen zijn bezield met het beeld van God.  Wat naar voren komt in Gen 3.     In principe mag je dus ook een hond nuttigen, een hond is net zo onrein als een varken.  (Ik bedank voor beiden)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Ik vind dat dieren die dieren doden dat nooit zonder reden doen. Als konijnen niet gedood worden door honden en katten dan zijn er simpelweg te veel konijnen die de biodiversiteit aantasten. Daarnaast deed mijn hond dat nooit. Dus ik vind niet dat mijn hond verantwoordelijk gehouden moet worden voor het gedrag van andere dieren.

Maar stel dat jouw hond wél echt iets verkeerd zou hebben gedaan, zoals het aanvallen van een andere hond of misschien zelfs een kind? Zou hij dan alsnog naar de hel moeten?

En ja, dieren doden inderdaad meestal niet zonder reden, hoewel ook dieren voor het plezier kunnen jagen en geweld kunnen plegen. Dolfijnen worden bijvoorbeeld gevreesd door haaien, omdat zij daadwerkelijk zonder enige noodzaak met een hele pod een haai kunnen mishandelen. Maar hoe je hond zich naar jou toe gedraagt, is eveneens niet zonder reden. Ook daar liggen natuurlijke instincten aan ten grondslag, die door langdurige domesticatie aan de menselijke behoeften zijn aangepast en ontwikkeld.
Dat is dus de hele kwestie: dieren kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor wat wij onder kwaad gedrag verstaan en dus ook niet voor wat wij onder goed gedrag verstaan. Ze kunnen niet zondigen, dus ook niet goeddoen. Om te zondigen of om goed te doen moet je immers de welbewuste keuze daartoe kunnen maken en dat kunnen voor zover wij weten alleen mensen en engelen. En die vrije wil is wel de grondslag van Gods liefde en dus van de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een hond die vals gedrag vertoont, daar is doorgaans de mens oorzakelijk aan .   Het is de eigenaar die hem vals maakt of een doorgefokt ras kiest.  Dus dan zou de eigenaar naar de hel moeten.  Maar dit is een onzindiscussie, dat begrijpen de lezers hopelijk wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ik vind dat dieren die dieren doden dat nooit zonder reden doen. Als konijnen niet gedood worden door honden en katten dan zijn er simpelweg te veel konijnen die de biodiversiteit aantasten. Daarnaast deed mijn hond dat nooit. Dus ik vind niet dat mijn hond verantwoordelijk gehouden moet worden voor het gedrag van andere dieren.

Ten tweede hoeft God mijn dierenliefde niet mee te nemen in zijn oordeel over mij. Het enige wat ik wil is dat mijn trouwe viervoeter een plek in de hemel krijgt. In het beste scenario zou hij mij daar opwachten. Anders hoop ik gewoon dat iemand anders(Jezus misschien) hem in de hemel verzorgt en goed voor hem is en dat hij daar gelukkig is.  

Dieren worden meegezogen door de gevallen schepping. Het is nooit de bedoeling geweest dat dieren elkaar doden.

2 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ja, want mensen slachten geen dieren om vlees te eten...

Straks is dat passé. Dan zijn we weer allemaal vegan. Dan heb ik wel een fles mayo nodig om te dippen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Dieren worden meegezogen door de gevallen schepping. Het is nooit de bedoeling geweest dat dieren elkaar doden.

Dat geloof ik niet. Sommige dieren zijn ''ontworpen'' door God om te doden omdat sommige dieren zich te vaak voortplanten. Leeuwen, vossen en wolven hebben allemaal snijtanden om vlees te eten. Als ze dat niet doen dan zullen sommige dieren zoals herten en konijnen de natuur beschadigen door al het gras te eten. Daarnaast zou God nooit dieren verantwoordelijk houden voor het gedrag van de mens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Dat geloof ik niet. Sommige dieren zijn ''ontworpen'' door God om te doden omdat sommige dieren zich te vaak voortplanten. Leeuwen, vossen en wolven hebben allemaal snijtanden om vlees te eten. Als ze dat niet doen dan zullen sommige dieren zoals herten en konijnen de natuur beschadigen door al het gras te eten. Daarnaast zou God nooit dieren verantwoordelijk houden voor het gedrag van de mens. 

Het past niet in het beeld van een hersteld Eden dat dieren elkaar blijven verscheuren om welke reden dan ook. Jesaja schrijft dat

dieren naast elkaar in vrede leven. Misschien is het aangedikte poëzie maar het past gewoon dan niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Het past niet in het beeld van een hersteld Eden dat dieren elkaar blijven verscheuren om welke reden dan ook. Jesaja schrijft dat

dieren naast elkaar in vrede leven. Misschien is het aangedikte poëzie maar het past gewoon dan niet meer.

Met die logica zal voortplanting van sommige dieren ook niet bestaan. In Eden wil niemand legers aan ratten zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Wijngaard1990:

Vorige week is mijn hond die bijna 15 jaar bij mij was overleden. Ik ben hier ontzettend verdrietig over. Elke keer als ik aan mijn hond terugdenk voel ik een steek in mijn hart. Ik heb deze pijn met mijn vrienden besproken en die doen er allemaal heel lacherig om en zeggen dat het maar een beest was. Dit doet mij zo enorm veel pijn. Ik ben uiteindelijk naar de pastoor gegaan en het gesprek kwam neer op het feit dat ik mij niet zo moest aanstellen en dat dieren geen ziel hebben en niet in de hemel komen.

Ik ben hier erg van geschrokken. Mijn hond is trouwer geweest dan de meeste mensen in mijn leven. Mijn hond heeft mij meer liefde en steun gegeven dan wie dan ook in deze wereld. Mijn hond is gewoon een betere vriend voor mij geweest dan de meeste mensen. En ik voel dat niemand in mijn gemeenschap dit snapt. Het idee dat mijn hond geen ziel zou hebben en niet in de hemel komt, komt erbij mij gewoon niet in. Misschien is het de rouw die nu aan het spreken is maar ik ben zo teleurgesteld in alle reactie om mij heen over mijn hond dat ik bijna het geloof de rug wil toekeren als iedereen zo denkt. 

Dieren komen toch ook wel in de hemel? 

 

Ohhh wat erg voor je. Ik was ook helemaal kapot van verdriet toen onze hond doodging. Bij de katten trouwens ook. Sterkte! 

 

Misschien is dit behulpzaam voor je: 

Jona 4:11 God uit verdriet over de mensen én dieren. 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/JON.4/Jona-4/

Maar God zei tegen Jona: ‘Is het terecht dat je zo kwaad bent over die boom?’ Jona antwoordde: ‘Ja, het is terecht dat ik kwaad ben. Was ik maar dood!’ 10 Toen zei de HEER: ‘Als jij al verdriet hebt om die wonderboom, waar jij geen enkele moeite voor hebt hoeven doen en die jij niet hebt laten groeien, een boom die in één nacht opkwam en in één nacht weer verging, 11 zou Ik dan geen verdriet hebben om Nineve, die grote stad, waar meer dan honderdtwintigduizend mensen wonen die het verschil tussen links en rechts niet eens kennen, en dan nog al die dieren?’

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Hermanos2:

Ik kan me niets mooiers voorstellen als een hersteld Eden. Prachtige natuur en God die samen met de mens daar verblijft. 

The Lord is my Shepherd 

I shall not want

Ik wens je oprecht een fantastische tijd. Mij zul je er niet zien.

Dat er op die aarde ook dieren zijn, is helder. Zie Jesaja.

19 uur geleden zei Hermanos2:

Dieren worden meegezogen door de gevallen schepping. Het is nooit de bedoeling geweest dat dieren elkaar doden.

Is dat rechtvaardig ? Dieren die wereldwijd vreselijk lijden voor iets waar ze part noch deel aan hebben gehad ?

19 uur geleden zei Wijngaard1990:

Dat geloof ik niet. Sommige dieren zijn ''ontworpen'' door God om te doden omdat sommige dieren zich te vaak voortplanten. Leeuwen, vossen en wolven hebben allemaal snijtanden om vlees te eten.  

De bijbel geeft iets anders aan. Jesaja 11 vers 6-9:

“Een wolf zal bij een lam verblijven, een luipaard bij een geitenbok neerliggen, een kalf, een jonge leeuw en gemest vee zullen bij elkaar zijn, een kleine jongen zal ze drijven. Koe en berin zullen samen weiden, hun jongen zullen bij elkaar neerliggen. Een leeuw zal stro eten als het rund. Een zuigeling zal zich vermaken bij het hol van een adder, en in het nest van een gifslang zal een peuter zijn hand steken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Ohhh wat erg voor je. Ik was ook helemaal kapot van verdriet toen onze hond doodging. Bij de katten trouwens ook. Sterkte! 

 

Misschien is dit behulpzaam voor je: 

Jona 4:11 God uit verdriet over de mensen én dieren. 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/JON.4/Jona-4/

Maar God zei tegen Jona: ‘Is het terecht dat je zo kwaad bent over die boom?’ Jona antwoordde: ‘Ja, het is terecht dat ik kwaad ben. Was ik maar dood!’ 10 Toen zei de HEER: ‘Als jij al verdriet hebt om die wonderboom, waar jij geen enkele moeite voor hebt hoeven doen en die jij niet hebt laten groeien, een boom die in één nacht opkwam en in één nacht weer verging, 11 zou Ik dan geen verdriet hebben om Nineve, die grote stad, waar meer dan honderdtwintigduizend mensen wonen die het verschil tussen links en rechts niet eens kennen, en dan nog al die dieren?’

Gelukkig maar. In mijn omgeving is de gemeenschap niet zo empathisch als het gaat om een dierenleven

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW2:

Is dat rechtvaardig ? Dieren die wereldwijd vreselijk lijden voor iets waar ze part noch deel aan hebben gehad ?

Is het rechtvaardig dat jij en ik geboren zijn als onvolmaakte mensen? Belast met erfzonde? Ik had het liever anders gezien. Ik heb me in Eden nergens schuldig aan gemaakt. Daarom ben ik heel blij dat God mij een uitweg uit deze ellende heeft getoond. Maar ondertussen blijft het toch afzien hier. Is dat rechtvaardig? Dierenleed is straks gelukkig ook voorbij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid