Spring naar bijdragen

Psychedelica reduceren de hersenactiviteit (in plaats van te doen toenemen) en brengen sommigen in contact met het spirituele en met wat zij God noemen


Aanbevolen berichten

Uit heel wat onderzoek naar psychedelica blijkt dat - in tegenstelling tot wat men verwachtte - de middelen de hersenactiviteit reduceren.

Uit het onderzoek blijkt zelfs dat bij toename van de intensiteit van de ervaring er een verdere afname is van de hersenactiviteit en dat het ene met het andere negatief correleert. (als het ene toeneemt, neemt het andere af).

Zie voor 1 studie hier:  Studie naar de effecten van psilocybine op de hersenen

 

Het lijkt in lijn te zijn met andere reducties van hersenactiviteit die leiden tot spirituele ervaringen:

zie een artikel in Scientific America: "samengaan van afname van hersenactiviteit of schade aan de hersenen en toename zelf-transcendente ervaringen

Hersenschade leidt soms tot Acquired Savant Syndrome; geniale talenten die plots 'uit het niets' ontstaan.

Hersenschade tgv hersentumoren bleek uit een studie in Italië te leiden tot rapportage van meer self-transcendente ervaringen.

The 'shokinggame' bij tieners, leidt soms tot zelf-transendente ervaringen.

Vietnam veteranen met schade aan de temporaalkwabben rapporteren meer spirituele ervaringen.

 

Enzovoort. Volgens Bernardo Kastrup, filosoof en computerwetenschapper, zou het kunnen dat deze psychedelische trips een goed model zijn voor een stervend brein, zodat we,

eens we sterven, terug contact maken met 'Mind at Large' of God of het Transcendente. Een transpersonal Mind.

bewerkt door MaartenV
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei MaartenV:

Uit heel wat onderzoek naar psychedelica blijkt dat - in tegenstelling tot wat men verwachtte - de middelen de hersenactiviteit reduceren.

Uit het onderzoek blijkt zelfs dat bij toename van de intensiteit van de ervaring er een verdere afname is van de hersenactiviteit en dat het ene met het andere negatief correleert. (als het ene toeneemt, neemt het andere af).

Zie voor 1 studie hier:  Studie naar de effecten van psilocybine op de hersenen

 

Het lijkt in lijn te zijn met andere reducties van hersenactiviteit die leiden tot spirituele ervaringen:

zie een artikel in Scientific America: "samengaan van afname van hersenactiviteit of schade aan de hersenen en toename zelf-transcendente ervaringen

Hersenschade leidt soms tot Acquired Savant Syndrome; geniale talenten die plots 'uit het niets' ontstaan.

Hersenschade tgv hersentumoren bleek uit een studie in Italië te leiden tot rapportage van meer self-transcendente ervaringen.

The 'shokinggame' bij tieners, leidt soms tot zelf-transendente ervaringen.

Vietnam veteranen met schade aan de temporaalkwabben rapporteren meer spirituele ervaringen.

 

Enzovoort. Volgens Bernardo Kastrup, filosoof en computerwetenschapper, zou het kunnen dat deze psychedelische trips een goed model zijn voor een stervend brein, zodat we,

eens we sterven, terug contact maken met 'Mind at Large' of God of het Transcendente. Een transpersonal Mind.

Misschien niet helemaal ontopic, maar het lijkt me zinvol om de bijbel erop na te slaan op welke manieren God zich laat horen/zien/kennen/voelen. Dan valt men minder snel in de val van inbeelding en misleiding. De bekende tekst dat Satan zich voordoet als een engel des lichts is in dit verband ook zeker belangrijk. Maar je kunt jezelf ook voor de gek houden. 

Zelf ga ik ervan uit dat God's geest mensen tot geloof brengt en kracht geeft om in dit geloof te volharden. Wonderen en genezingen hebben hun functie in vroeger tijden volbracht en beschouw ik nu als niet afkomstig van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen spreken over de schoonste puurheid van het witte Licht. Oneindig onbaatzuchtige liefde afgevend. 

Zoiets 'van Satan' noemen voelt dan volledig fout aan.

En ten tweede zegt men dat het meer werkelijk aan voelt dan deze werkelijkheid. En meer 'profound'. (meer fundamenteel).

Als Satan zo goed is, heeft niemand hier maar een schijn van kans om het daartegen op te nemen. Het Licht is zo zuiver en puur en liefdevol volgens BDE-ers (Bijna-Dood Ervaarders) dat het geheel en al ontwapenend is. Het stokt elk greintje agressie dat je nog in je had. Je stopt elk haatgevoel dat je nog koesterde. Het doordrenkt je in elke molecuul volledig van Liefde voor alles en iedereen puur omdat iemand een levend wezen is.

Als dit Satan is volgens jou, heeft niemand hier een schijn van kans.

bewerkt door MaartenV
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MaartenV:

Mensen spreken over de schoonste puurheid van het witte Licht. Oneindig onbaatzuchtige liefde afgevend. 

Zoiets 'van Satan' noemen voelt dan volledig fout aan.

En ten tweede zegt men dat het meer werkelijk aan voelt dan deze werkelijkheid. En meer 'profound'. (meer fundamenteel).

Als Satan zo goed is, heeft niemand hier maar een schijn van kans om het daartegen op te nemen. Het Licht is zo zuiver en puur en liefdevol volgens BDE-ers (Bijna-Dood Ervaarders) dat het geheel en al ontwapenend is. Het stokt elk greintje agressie dat je nog in je had. Je stopt elk haatgevoel dat je nog koesterde. Het doordrenkt je in elke molecuul volledig van Liefde voor alles en iedereen puur omdat iemand een levend wezen is.

Als dit Satan is volgens jou, heeft niemand hier een schijn van kans.

Paulus waarschuwt ons in 2 Corinthians 11:14 om alert te zijn. De rest van je post over liefde voor alles en iedereen voelt voor mij wat zweverig. Maar laat je vooral niet tegenhouden om hier te getuigen van de manier waarop jij God's tegenwoordigheid ervaart. Dat lees ik 100x liever dan het geblaat van ongelovigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik zou Het Licht zeker niet gelijk stellen aan Satan. Als je er voor staat, en het is onze Schepper, dan zouden atheisten het zien als 'resterende hersenactiviteit' en te voorzichtige mensen het zien als 'Satan als Engel van licht vermomd' waardoor men de eigen Schepper miskent.

Trouwens Paulus zou zelf ook een BDE hebben ervaren op weg naar Damascus.

Mensen ervaren ook vaak een levensterugblik (in het Engels: Lifereview) waarbij zij de loop van hun voorbije leven herbeleven, maar ook de emoties voelen van wat anderen voelden bij wat zij deden. Zij voelen tijdens zo'n levensterugblik dus volledige empathie. Wanneer we iemand pijn deden, voelen we dat tijdens zo'n levensterugblik, maar wanneer we iets goed deden voor iemand, voelen we die vreugde ook. En dat sterker dan hier. Want onze gevoelens zijn 'daar' sterker dan hier. En dat met op de achtergrond van Liefde van de 'Beings of Light' die mee getuigen.

Wel, dat kan je toch moeilijk toeschrijven aan Satan vanuit de waarden van het Christendom bekeken? Dat is toch 'goed op zichzelf' wat tijdens die Lifereview gebeurt en zo'n BDE?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei MaartenV:

Ja, ik zou Het Licht zeker niet gelijk stellen aan Satan. Als je er voor staat, en het is onze Schepper, dan zouden atheisten het zien als 'resterende hersenactiviteit' en te voorzichtige mensen het zien als 'Satan als Engel van licht vermomd' waardoor men de eigen Schepper miskent.

Trouwens Paulus zou zelf ook een BDE hebben ervaren op weg naar Damascus.

Mensen ervaren ook vaak een levensterugblik (in het Engels: Lifereview) waarbij zij de loop van hun voorbije leven herbeleven, maar ook de emoties voelen van wat anderen voelden bij wat zij deden. Zij voelen tijdens zo'n levensterugblik dus volledige empathie. Wanneer we iemand pijn deden, voelen we dat tijdens zo'n levensterugblik, maar wanneer we iets goed deden voor iemand, voelen we die vreugde ook. En dat sterker dan hier. Want onze gevoelens zijn 'daar' sterker dan hier. En dat met op de achtergrond van Liefde van de 'Beings of Light' die mee getuigen.

Wel, dat kan je toch moeilijk toeschrijven aan Satan vanuit de waarden van het Christendom bekeken? Dat is toch 'goed op zichzelf' wat tijdens die Lifereview gebeurt en zo'n BDE?

 

Ik heb er toch een hard hoofd in. Kan niet goed meedenken met BDE. Maar ik wil niemand de ervaring afnemen. Wat ik je wel afpak is dat Paulus een BDE had op weg naar Damascus. Dat is 'far fetched'. Ik zie Christus die Paulus kiest als apostel. Want die Matthias horen we niets meer van. Paulus is zonder twijfel de beste keuze en de meest ijverige apostel ooit. Zeker als je bedenkt waar hij vandaan komt. Interessante keuze. Beslist geen toeval. Net zoals Johannes de Doper geen apostel werd. Beslist geen toeval. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei MaartenV:

Mensen spreken over de schoonste puurheid van het witte Licht. Oneindig onbaatzuchtige liefde afgevend. 
Zoiets 'van Satan' noemen voelt dan volledig fout aan.

Logisch. Wat je presenteert als verheerlijkt, is in strijd met verderfelijk. 
Ook drugs die je de ervaring geven dat je kunt vliegen, kun je niet verderfelijk noemen.

Tot je met een smak op je gezicht, en terug in de realiteit valt.

De kunst lijkt me om te zien en te erkennen dat je ervaring van het mooie en schone en onbaatzuchtige,
je iets leert van het waardevolle van het mooie en schone en onbaatzuchtige,
zodat je die waarden vanaf die erkenning gaat waarderen en hooghouden.
Op die manier haal je uit het waardevolle, het waardevolle.
dat bevestigt dat waardevolle, waardevol te zijn.

Maar uit het evidente iets afleiden uit het onbegrepene, lijkt dan vooral een manoeuvre te zijn,
om iets binnen te leiden, dat van zichzelf buiten staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Maar uit het evidente iets afleiden uit het onbegrepene, lijkt dan vooral een manoeuvre te zijn,
om iets binnen te leiden, dat van zichzelf buiten staat.

Wat bedoel je met 'uit het evidente iets afleiden uit het onbegrepene'? Hoe heeft dat betrekking op het Licht dat mensen zijn tijdens een BDE, waarover ik het hier had?

En wat bedoel je met 'om iets binnen te leiden, dat van zichzelf buiten staat'? Wat wordt waar 'binnengeleid' en op welke manier staat het buiten en waarbuiten precies?

Aub: wees meer specifiek, dank u.

bewerkt door MaartenV
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei MaartenV:

Wat bedoel je met 'uit het evidente iets afleiden uit het onbegrepene'? Hoe heeft dat betrekking op het Licht dat mensen zijn tijdens een BDE, waarover ik het hier had?
En wat bedoel je met 'om iets binnen te leiden, dat van zichzelf buiten staat'? Wat wordt waar 'binnengeleid' en op welke manier staat het buiten en waarbuiten precies?
Aub: wees meer specifiek, dank u.

Waar liefde blijkt liefde te zijn en waar barmhartigheid blijkt barmhartigheid te zijn en waar goed blijkt goed te zijn, 
kan de conclusie zijn dat liefde liefde en barhartig barmhartig en goed goed is.
Maar meestal gaat dan de interesse uit naar waar dat dan toch is.
Dat heeft niets met liefde en barmhartig en goed te maken,
maar is van een geheel andere aard en toon en strekking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei MaartenV:

 

Mensen ervaren ook vaak een levensterugblik (in het Engels: Lifereview) waarbij zij de loop van hun voorbije leven herbeleven, maar ook de emoties voelen van wat anderen voelden bij wat zij deden.

 

Klinkt erg als Neale Donald Walsch, ben je door hem geïnspireerd, Maarten?

Verder ben ik het met Hermanos eens, dat Paulus geen BDE mag worden toegeschreven.  Dat is Paulus voor je BDE karretje spannen.  De uitspraak "Trouwens Paulus zou zelf ook een BDE hebben ervaren op weg naar Damascus." is mij te stellig.    Dat in Paulus zich een omkering heeft voltrokken is buiten twijfel.  Daarom is Paulus een interessant Bijbels personage.  Mijn suggestie is dat Paulus 'de waarheid' waar Jezus over sprak is toegevallen.

Verder ben ik er geen voorstander om mensen via allerlei middeltjes 'in contact' te brengen met God.  Voor je het weet zit God als een reclameblok in een film: "gods-ervaring op afbetaling".   Ik gruw er van zoals je dit allemaal postuleert.  God heeft zijn Zoon gezonden en die is gratis verkrijgbaar zonder trucjes, zonder dubbele bodems.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Toevallig zat ik deze week naar een YouTube kanaal over dit onderwerp te kijken, genaamd 'The Curious Mind'.

https://www.youtube.com/@thecuriousminds3883

Hoewel ik het met veel dingen filosofisch gezien eens ben die deze Wyeth uit op zijn kanaal, vind ik het gebruik van dergelijke middelen zonder intensieve begeleiding van een deskundige uiterst dubieus omdat je feitelijk op een verhevigde manier je spirituele ontwikkeling probeert te forceren, waardoor allerlei dingen mis kunnen gaan. Zijn kanaal vind ik derhalve afkeurenswaardig (en uiteraard experimenteren met dit soort middelen ook).

Je kunt je ontwikkeling beter versnellen door meditatietechnieken en een bepaalde levenswijze met op een mystieke manier belangeloos dienen (bijvoorbeeld zoals Rozemarijn van het Einde doet), zoals ook Jezus onderwijst in zijn (nauwelijks begrepen) oorspronkelijke leringen.

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en neen. Ze reduceren de hersen activiteit niet, maar zorgen ervoor dat er minder energie nodig is om tot activiteit te komen.

Meditatie edm zullen nooit hetzelfde effect als psychedelica geven. Maar als de deur open gaat en ge doet pandora's doos open, is het niet zo makkelijk dat terug te sluiten. In het begin zijn psychedelica heel indrukwekkend, maar eens je daar ervaren in wordt en dieper in het konijnenhol duikt; ontdek je snel dat er niet enkel goede krachten ons "inspireren". En dat de duivel zich als een engel van het licht kan voordoen.

The eyes! The eyes! :D

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid