Spring naar bijdragen

Open brief aan alle kerken


Aanbevolen berichten

Hebben jullie de open brief van Nederlandse christenjongeren al gelezen of erover gelezen ? 

Jongeren verliezen hoop dat de kerk hun kan helpen. Ze horen te vaak preken die helemaal niet bij hun leven aansluiten en willen liever preken en verhalen die ze leren hoe het in de praktijk werkt om Jezus volgen. Manieren om geloof een plek te geven, over hun dromen vertellen, hun zorgen delen en vragen stellen.

Wat vinden jullie van deze oproep ? 

Ik vind het wel een mooie actie. 

De brief staat hier online, met een oproep om het te downloaden en naar de eigen voorganger, dominee of jeugdleider te sturen. 
https://beam.eo.nl/artikel/open-brief-namens-de-jongeren-aan-de-kerken

"Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse jongeren zich grote zorgen maken over klimaatverandering, vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting. Tegelijkertijd geven de christelijke jongeren aan dat ze weinig hoop hebben dat de kerk ze gaat helpen om die problemen aan te pakken. Daarom besloot BEAM – samen met jullie – deze brief te schrijven aan ‘alle kerken van Nederland"

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hebben jullie de open brief van Nederlandse christenjongeren al gelezen of erover gelezen ?  Jongeren verliezen hoop dat de kerk hun kan helpen. Ze horen te vaak preken die helemaal niet bij hun

Ik kan me voorstellen dat christelijke jongeren het moeilijk hebben.  De kerken zijn grotendeels hun aansluiting bij de moderne tijd verloren en christelijke jongeren worden voornamelijk omgeven door

Geen discussie dus, alleen maar loze beweringen. Wordt eens volwassen.

Ik heb er dubbele gevoelens bij. In zekere zin ligt er voor de kerk een taak als het gaat om actuele maatschappelijke vraagstukken. Dat kan betekenen dat slavernij een aandachtspunt was (of had moeten zijn) voor de kerken in de negentiende eeuw, en dat kerken nu aandacht schenken aan klimaatverandering.

Maar uiteindelijk is dat toch niet waar het in de kerk om draait. In de kerk worden we verbonden met de christelijke gelovigen van alle eeuwen en plaatsen, met allerlei politieke overtuigingen, hobby's en manieren om in het leven te staan, verbonden rondom een boodschap die in de kern niet verandert, en die eerder herontdekt dan uitgevonden moet worden. Neem je dat weg en maak je van de kerk een podium voor allerlei actuele thema's, dan wordt ze misschien even wat populairder, maar dan gaat ze toch uiteindelijk haar ondergang tegemoet.

Verder kun je 'jongeren' ook niet over een kam scheren. Er zijn ook jongeren die sympathiseren met de boerenprotesten, die zich afzetten tegen de 'woke-ideologie', etc. Die zullen zich juist niet herkennen in de bovenstaande boodschap. En ook al zijn sommige standpunten dubieus en moeten we misschien uiteindelijk concluderen dat ze onverenigbaar zijn met het christelijk geloof, het mooie is dat de kerk in eerste instantie een boodschap heeft voor al die verschillende jongeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

En langzaam maar zeker verliezen we de hoop dat de kerk ons kan helpen.

Te vaak zitten we in de kerk en horen we preken die niet over ons leven gaan.
Geef ons ruimte, houd ons vast, praat met ons.
Laten we samen op zoek gaan naar de 94 procent.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse jongeren zich grote zorgen maken over klimaatverandering,
vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting.
Tegelijkertijd geven de christelijke jongeren aan dat ze weinig hoop hebben dat de kerk ze gaat helpen
om die problemen aan te pakken.

Daarom besloot BEAM – samen met jullie – deze brief te schrijven aan ‘alle kerken van Nederland’.

Ik kan niet reageren op Alpha Nederland die deze trend steunt,
en hier laat zien hoe ook de laatste 6 procent wordt uitgeleverd.
Ik kan niet reageren op het willen zoeken van de 94% van de jeugd,
want inhoudelijk gaat het om het ondersteunen van die laatste 6%.
Ik kan niet reageren op de gesignaleerde zorgen bij ongelovigen,
want die zorgen worden ook gedragen door de gelovige jongeren.
Ik kan niet reageren aan jongeren, op aandacht voor de jongeren,
want God spreekt de ouders aan, om jongeren tot zegen te zijn.

Maar wat ik zeg, is dat Christus begon met te zuiveren, 
en hij joeg zijn discipelen bij zich vandaan, 
zodat zelfs de 12 in benauwdheid kwamen.
En wat ik zeg is dat het zoeken van steun,
onder de vlag van zoeken van anderen,
in principe al helemaal van God los is.
Want die 6 procent, zouden eigenlijk,
God moeten willen zoeken.
Eerder dan zichzelf,
en anderen.

De kerken staan formeel onder gezag van God.
Laat ze God raadplegen, en God afsmeken,
dat ze de jongeren willen bewaren.
Maar; is dat een geldig smeken,
waar de kerken achteruit wijken?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me voorstellen dat christelijke jongeren het moeilijk hebben.  De kerken zijn grotendeels hun aansluiting bij de moderne tijd verloren en christelijke jongeren worden voornamelijk omgeven door ongelovigen of anders-gelovigen.  En veel gelovigen zijn ...hum....nogal conservatief in hun politieke en sociale opvattingen, daar kun je ook niet terecht met issues over wereldwijde klimaatverandering, vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting. 

De andere kant van het verhaal is dat jongeren zich wellicht anders spiritueel gaan ontwikkelen door deze starre houding en zo bevattelijker worden voor de leer van Jezus i.p.v. voor de kerkelijke leer.  Want dat de kerken gaan veranderen daar geloof ik niks van.  Daar helpt zo'n open brief ook niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

Hebben jullie de open brief van Nederlandse christenjongeren al gelezen of erover gelezen ? 

Jongeren verliezen hoop dat de kerk hun kan helpen. Ze horen te vaak preken die helemaal niet bij hun leven aansluiten en willen liever preken en verhalen die ze leren hoe het in de praktijk werkt om Jezus volgen. Manieren om geloof een plek te geven, over hun dromen vertellen, hun zorgen delen en vragen stellen.

Wat vinden jullie van deze oproep ? 

Ik vind het wel een mooie actie. 

De brief staat hier online, met een oproep om het te downloaden en naar de eigen voorganger, dominee of jeugdleider te sturen. 
https://beam.eo.nl/artikel/open-brief-namens-de-jongeren-aan-de-kerken

"Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse jongeren zich grote zorgen maken over klimaatverandering, vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting. Tegelijkertijd geven de christelijke jongeren aan dat ze weinig hoop hebben dat de kerk ze gaat helpen om die problemen aan te pakken. Daarom besloot BEAM – samen met jullie – deze brief te schrijven aan ‘alle kerken van Nederland"

Een mooi initiatief.
Tegelijkertijd laat het de uitzichtloze positie van de kerk zien.
Want de aangekaart thema's komen stuk voor stuk wel degelijk voor in de bijbel; en de standpunten die daarin worden verkondigd staan haaks op wat de jongeren willen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Tomega:

Ik denk dat je gelijk hebt. De vraag is of de jongeren willen wat God wil. En het antwoord gaat diep.

Het antwoord is erg eenvoudig: Nee, ze willen iets anders dan er in de bijbel staat.
(Of dat ook is wat God wil, aan die vraag ga ik mij niet branden)
Alleen ziet degene die namens die 6% denkt te moeten spreken, dat niet in.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 16-5-2023 om 21:11 zei Dat beloof ik:

Het antwoord is erg eenvoudig: Nee, ze willen iets anders dan er in de bijbel staat.
 

Dat denk ik niet. Als ik lees wat ze willen is dat imo prima met de Bijbel verenigbaar, maar dan wel met de moderne leesbril op de neus. 

Ik las trouwens dat er een hoop positief reacties zijn gekomen op het artikel: 

 

https://beam.eo.nl/artikel/wij-gooiden-een-open-brief-aan-de-kerk-de-wereld-in-en-dit-gebeurde-er-deze-noodkreet-moet-gehoord-worden

"uit onderzoek blijkt dat nog maar 6 procent van de jongeren in Nederland zichzelf ‘toegewijd christen’ noemt. BEAM schreef samen met jullie een open brief aan alle kerken in Nederland met de oproep om naar jongeren te luisteren. Daarna stroomde onze mail en DM op Instagram vol met reacties.

‘Super goed dat jullie hier aandacht aan besteden’ en ‘ik wist niet dat het percentage zo laag was’ reageerden veel mensen toen we maandagochtend het onderzoek op Instagram postten. Het heeft veel mensen aan het denken en praten gekregen, wat precies onze bedoeling was."

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-5-2023 om 09:35 zei Petra.:

Hebben jullie de open brief van Nederlandse christenjongeren al gelezen of erover gelezen ? 

Jongeren verliezen hoop dat de kerk hun kan helpen. Ze horen te vaak preken die helemaal niet bij hun leven aansluiten en willen liever preken en verhalen die ze leren hoe het in de praktijk werkt om Jezus volgen. Manieren om geloof een plek te geven, over hun dromen vertellen, hun zorgen delen en vragen stellen.

Wat vinden jullie van deze oproep ? 

Ik vind het wel een mooie actie. 

De brief staat hier online, met een oproep om het te downloaden en naar de eigen voorganger, dominee of jeugdleider te sturen. 
https://beam.eo.nl/artikel/open-brief-namens-de-jongeren-aan-de-kerken

"Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse jongeren zich grote zorgen maken over klimaatverandering, vervuiling, racisme, discriminatie vanwege seksuele geaardheid en online uitbuiting. Tegelijkertijd geven de christelijke jongeren aan dat ze weinig hoop hebben dat de kerk ze gaat helpen om die problemen aan te pakken. Daarom besloot BEAM – samen met jullie – deze brief te schrijven aan ‘alle kerken van Nederland"

Het zeer geod dat ouderen en jongeren verbonden zijn. Wanneer ik de onerweropen lees zie ik een grote betrokkenheid bij allerlei maatschappijbrde onderwerpen. Daar zit een probleem namelijk dat een jongere niet verantwoordelijk is voor het geheel van de maatschappij en daarmee niet belast zou moeten worden. De individuele oplossingen voor deze maatschappelijek problemen lijken mij vrij duidelijk en voor de hand te liggen. Wij moeten niet de jongeren aansporen en hen opzadelen met te grote problemen die wij zelf moeten dragen.

Wij moeten het juk van Jezus op ons nemen en niet het juk van Hercules. Dat houdt in oog hebben voor de naaste. Je eigen ouders je broers en zussen je vrienden en daar werken aan het Koninkrijk van God door goede werken te doen. Op school je netjes gedragen tegen de leraar en op straat beleeft zijn in het verkeer en in je algemene handelwijze. Het Koninkrijk werkt door relaties die opgebouwd worden door elkaar te kennen. De Heere zal de harten van de vaderen doen terugkeren naar de harten van de jongeren en dat betekent dat zij hun vragen moeten stellen aan hen die zij kennen en dat behoren vragen te zijn die te maken hebben met de algemen omgang met de naaste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-5-2023 om 07:49 zei Petra.:

Dat denk ik niet. Als ik lees wat ze willen is dat imo prima met de Bijbel verenigbaar, maar dan wel met de moderne leesbril op de neus. 

Seksuele zonden worden in de bijbel niet goedgekeurd. Jongeren hebben een eigen verantwoordelijkheid om het goede te doen. Zij die werkelijk Christus zoeken zullen antwoord krijgen en hun wensen vervuld zien worden.

Het verbuigen van de bijbel leidt niet tot een relatie met Christus die het leven is en de vervulling van al je wensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Barnabas:

Seksuele zonden worden in de bijbel niet goedgekeurd. Jongeren hebben een eigen verantwoordelijkheid om het goede te doen. Zij die werkelijk Christus zoeken zullen antwoord krijgen en hun wensen vervuld zien worden.

Het verbuigen van de bijbel leidt niet tot een relatie met Christus die het leven is en de vervulling van al je wensen.

Ik begrijp je. Op hetzelfde moment echter heb ik bijna medelijden met de jeugd/jongeren in deze wereld. De druk op deze groep om het verkeerde te doen is enorm. Getuige het aantal zelfmoorden. In deze wereld zou ik geen jongere meer willen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jongeren hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Zij hebben hun eigen verantwoordelijkheid om het goede te willen en te zoeken. Hoewel er vele dwaalsporen zijn en allerlei lieden die de verkeerde weg wijzen. Daarom is het belangrijk dat er ouderen zijn die in volwassenheid staan en een gedegen christelijke achtergrong hebben waarin zij kunnen staan om hen die de goede weg zoeken deze ook te wijzen. Het komt er op aan anderen te kennen en de goedheid van ouderen te zien en daarop te vertrouwen.

God is in staat en bij machte om jongeren op de goede weg te brengen en te leiden daarheen waar Hij de zegen kan geven en waar het goede voor ze klaarligt.

Het goede is in Christus en daarom moeten we Christus vragen en tot de Vader bidden. Wie tot de Vader bidt in de naam van jezus Christus zal antwoord krijgen. In het verhaal van Elia op de Karmel zijn er vele bidders die de aandacht van hun god vragen en om een antwoord schreeuwen, maar het antwoord komt er niet want zij bidden tot de verkeerde god en die is niet in staat om antwoord te geven. Daarom gaat het mis in ons land en komt er geen aandacht voor de jongeren. Dat is de Baäl, dat betekent "heer" en "eigenaar". Het is een houding die veel voorkomt, het de baas zijn over iets waarbij mensen te veel hooi op de vork nemen en God verontachtzamen om zich een positie in de maatschappij te verwerven. Het is de houding van Martha die zich druk maakt om de bediening waarbij zij haar zus aanklaagt dat zij al het werk moet doen. Dergelijke mensen richten zich op positie en proberen je alleen maar aan het werk te zetten waarbij je geen antwoord krijgt op werkelijke vragen. Ze gaan voorbij aan wie je werkelijk bent. De nadruk ligt op opdrachten ten aanzien van je werkzaamheden. Martha diende dus de Baäl.

Maar Elia besteedde zijn aandacht aan de God van de bijbel (Jehovah, die ook Christus is) en hij krijgt wel antwoord op een eenvoudig gebed. Helemaal aan het eind van de dag krijg Elia gelegenheid om zijn gebed tot Jezus te richten en hij krijgt een duidelijk antwoord. Het komt er dus op aan wie we zoeken en dat we niet in het wilde weg roepen en van iedereen een antwoord verwachten. Maar er staat dat God antwoord geeft aan God en dat betekent dat wij in de naam van Christus moeten bidden tot de Vader in de hemel en dat Hij ons dan zal verhoren en zoeken en ons zal leiden naar de plaats waar het goede voor ons klaarligt.

Dus de kerk moet zich opstellen zoals Elia en Maria die aan de voeten van Jezus zat en aandacht aan Zijn woorden besteedde. Ook nam HIj het op voor haar toen haar zus haar beschuldige van luiheid en de baas over haar probeerde te spelen door haar via Jezus aan het werk te zetten. Maar dat lukte niet omdat Jezus begreep dat Maria de beste plek had gekozen en bestrafte Martha om haar onwetendheid.

Wij moeten aandacht besteden aan de individuele wensen van de ander en daarom moeten wij het juk van Jezus op ons nemen en ons door Zijn stem laten leiden en ons niet laten verleiden de baas te gaan spelen waar we dat niet zijn. Dan beperken we ons tot de mensen die God ons gegeven heeft en komen we tot antwoorden.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-5-2023 om 07:49 zei Petra.:

Dat denk ik niet. Als ik lees wat ze willen is dat imo prima met de Bijbel verenigbaar, maar dan wel met de moderne leesbril op de neus. 

Ik las trouwens dat er een hoop positief reacties zijn gekomen op het artikel: 

 

https://beam.eo.nl/artikel/wij-gooiden-een-open-brief-aan-de-kerk-de-wereld-in-en-dit-gebeurde-er-deze-noodkreet-moet-gehoord-worden

"uit onderzoek blijkt dat nog maar 6 procent van de jongeren in Nederland zichzelf ‘toegewijd christen’ noemt. BEAM schreef samen met jullie een open brief aan alle kerken in Nederland met de oproep om naar jongeren te luisteren. Daarna stroomde onze mail en DM op Instagram vol met reacties.

‘Super goed dat jullie hier aandacht aan besteden’ en ‘ik wist niet dat het percentage zo laag was’ reageerden veel mensen toen we maandagochtend het onderzoek op Instagram postten. Het heeft veel mensen aan het denken en praten gekregen, wat precies onze bedoeling was."

 

Met die bril bedoel je dus: veel zaken uit de Bijbel negeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Dat beloof ik:

Met die bril bedoel je dus: veel zaken uit de Bijbel negeren.

Haha, nee hoor, dat bedoel ik niet. 

Naar ik lees gaat het juist om bezorgde jongeren die vooral moeite hebben met onrecht 

Er is binnenkort een symposium voor kerkleiders, jeugdleiders en predikanten om te helpen luisteren naar de jeugd, best wel goed dat er aandacht aan wordt besteed. 

https://www.worldvision.nl/open-generation/

"Open Generation symposium

Wat kunnen we als kerk van tieners leren? Wat hebben ze nodig om hun geloof handen en voeten te geven? En hoe geven we hen ruimte in onze geloofsgemeenschap? Tijdens het Open Generation symposium presenteren we de Nederlandse uitkomsten van het onderzoek, gaan we met tieners in gesprek en krijg je handreikingen om hier als kerk mee aan de slag te gaan. Deze avond helpt je om tieners beter te begrijpen en hen te begeleiden in hun (geloofs)ontwikkeling. "

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Petra.:

moeite hebben met onrecht

De wet van God is bij hun onrecht. Het gezag is bij hun een vorm van onrecht. Revolutie onderdrukken is bij hun onrecht. Wat ze zoeken, is buiten het recht. Dan hebben zij meer moeite met recht, dan met onrecht. Hun emotie is tegen onrecht, maar hun geest tegen recht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-6-2023 om 07:38 zei Petra.:
Op 2-6-2023 om 07:37 zei Dat beloof ik:

Met die bril bedoel je dus: veel zaken uit de Bijbel negeren.

Haha, nee hoor, dat bedoel ik niet. 

Naar ik lees gaat het juist om bezorgde jongeren die vooral moeite hebben met onrecht 

Dat begrijp ik zonder meer van die  jongeren, dat ze moeite hebben met onrecht.  Maar wat ze dienen in te zien is dat wat willen, lijnrecht op de Bijbel staat. Om dat recht te praten moeten ze dus veel delen van de Bijbel negeren.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat begrijp ik zonder meer van die  jongeren, dat ze moeite hebben met onrecht.  Maar wat ze dienen in te zien is dat wat willen, lijnrecht op de Bijbel staat. Om dat recht te praten moeten ze dus veel delen van de Bijbel negeren.

Dat denk ik niet. Neem discriminatie, als het mogelijk is om als homoseksuele man getrouwd te zijn en tevens dominee omdat dat allemaal prima met de Bijbel te verantwoord was, dan gaat het niet om negeren maar interpreteren. 

En klimaatverandering, vervuiling en raciscme worden genoemd die naar mijn weten ook Bijbels te onderbouwen zijn. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat begrijp ik zonder meer van die  jongeren, dat ze moeite hebben met onrecht.  Maar wat ze dienen in te zien is dat wat willen, lijnrecht op de Bijbel staat. Om dat recht te praten moeten ze dus veel delen van de Bijbel negeren.

Nee hoor, dat hoeven ze niet. Want ze kunnen namelijk ook inzien dat de mozaïsche wetten en tradities voor die tijd al vrij progressief tot revolutionair waren en betere bescherming boden aan bijvoorbeeld vrouwen. Dat ook toen al in de praktijk bijvoorbeeld de doodstraf maar zelden tot vrijwel nooit daadwerkelijk werd uitgevoerd. En ze kunnen dan ook inzien dat door de bijbelse tijden heen de nadruk steeds meer op barmhartigheid, rechtvaardigheid en universaliteit kwam te liggen, met name bij de profeten. Dat God met hen al de weg insloeg die Hij tot op de dag van vandaag met alle mensen van goede wil gaat. Net zoals de 'donkere Middeleeuwen' in Europa al de grondslagen legden voor haar rechtspraak, onderwijs, wetenschap, cultuur en kosmopolitische wereldbeeld.

Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen, is de wat dwaze, anachronische neiging onderdrukken om de eigen normen en waarden één op één te projecteren op duizenden jaren oude tijden en culturen, om ze vervolgens daarop te veroordelen. En iets meer geduld en zachtmoedigheid te betrachten in het meewerken aan hervormingen vandaag de dag, net zoals God dat ook doet. Dat schijnen sommige mensen heel moeilijk te vinden, maar dat is wel de enige manier om onze voorouders en zo ook hun al dan niet bijbelse geschriften echt recht te doen en zelf ook wat nederigheid en geduld te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Robert Frans:

Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen, is de wat dwaze, anachronische neiging onderdrukken om de eigen normen en waarden één op één te projecteren op duizenden jaren oude tijden en culturen, om ze vervolgens daarop te veroordelen. 

Een volk geheel uitmoorden en vrouwen als oorlogsbuit meenemen is een anachronische neiging ?

De doodstraf vanwege sprokkelen van hout op sabbat......

Er zijn wel wat voorbeelden te geven van zaken die toch echt universeel en tijdloos niet goed zijn. Het is ook aan de kerk om misschien wel in te zien dat die bijbelteksten van toen wel iets zeggen......

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW2:

De doodstraf vanwege sprokkelen van hout op sabbat...

Het gaat helemaal niet om de dood van de gestrafte. Maar om de heiligheid en reddingskracht en levengevendheid van de wet van God. (Wat overigens m.m in alle rechtssystemen zo is bedoeld) namelijk dat de straf zoekt te bewerken om heel de maatschappij te zuiveren. Alle levens eindigen als gevolg van de instellingen van God. Maar het gaat er om dat zij die leven, leren hoe zij dat leven kunnen behouden. Dat is dus een andere doelgroep, dan de gestraften die sterven. Hoewel ook zij leren van het grote meer omvattende dat hen treft. Zoals, opnieuw, alle mensen dat leren.

Maar let op, die straf of dat treffen is bij God nooit willekeur: Genesis 15:16 En het vierde geslacht zal (pas)  herwaarts wederkeren; want de ongerechtigheid der Amorieten is tot nog toe niet volkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tomega:

Het gaat helemaal niet om de dood van de gestrafte. Maar om de heiligheid en reddingskracht en levengevendheid van de wet van God. (Wat overigens m.m in alle rechtssystemen zo is bedoeld) namelijk dat de straf zoekt te bewerken om heel de maatschappij te zuiveren. Alle levens eindigen als gevolg van de instellingen van God. Maar het gaat er om dat zij die leven, leren hoe zij dat leven kunnen behouden. Dat is dus een andere doelgroep, dan de gestraften die sterven. Hoewel ook zij leren van het grote meer omvattende dat hen treft. Zoals, opnieuw, alle mensen dat leren.

Maar let op, die straf of dat treffen is bij God nooit willekeur: Genesis 15:16 En het vierde geslacht zal (pas)  herwaarts wederkeren; want de ongerechtigheid der Amorieten is tot nog toe niet volkomen.

Je reactie verbaast mij niet. In je bijdragen lees ik dat je erg bezig bent met oordelen, straffen, zuiveren, doden.

Deze reactie past daar naadloos in.

Zelf heb ik een heel andere insteek,

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW2:

Je reactie verbaast mij niet. In je bijdragen lees ik dat je erg bezig bent met oordelen, straffen, zuiveren, doden.

Deze reactie past daar naadloos in.

Zelf heb ik een heel andere insteek

Als je geen gezag hebt, hoef je ook nooit te oordelen. Maar welk mens heeft geen gezag in zijn eigen geest en over zijn eigen lichaam? Dat is helemaal geen insteek, maar eerder een losse steek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Tomega:

Als je geen gezag hebt, hoef je ook nooit te oordelen. Maar welk mens heeft geen gezag in zijn eigen geest en over zijn eigen lichaam? Dat is helemaal geen insteek, maar eerder een losse steek.

Zoals gezegd: oordelen is de key-term in jouw gedachtengoed. Bij mij niet, 

We praten dus volledig langs elkaar heen.

Wat ook opvalt is dat je heel vaak sneren meedeelt aan je medeforumleden. Ook nu weer richting mij. Blijkbaar heb jij dat nodig. 

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW2:

Een volk geheel uitmoorden en vrouwen als oorlogsbuit meenemen is een anachronische neiging ?

De doodstraf vanwege sprokkelen van hout op sabbat......

Er zijn wel wat voorbeelden te geven van zaken die toch echt universeel en tijdloos niet goed zijn. Het is ook aan de kerk om misschien wel in te zien dat die bijbelteksten van toen wel iets zeggen......

Dat zijn de extremere overblijfselen die inderdaad voortkomen uit een zeer antieke, patriarchale kijk op oorlog, vrouwen en religieuze rituelen die we nu inderdaad niet meer als juist erkennen. Toen was dat heel normaal, ook in omringende landen, maar langzaam maar zeker werd dat minder normaal. Al in het bijbelboek Richteren lees je dat de de klassieke totale oorlog helemaal niet altijd zo zelotisch werd uitgevoerd als het bijbelboek Jozua doet voorkomen, maar Israël nogal eens allerlei politieke verbonden sloot met omringende volkeren en zich op verschillende wijzen tot hen verhield.
Die ontwikkeling zie je dus in de Schrift terug, maar ook gewoon in de geschiedenis van Israël en de dagelijkse praktijk toen. Vaak werd de soep veel minder heet gegeten dan opgediend en ook vandaag de dag is dat het geval; Israël kent bijvoorbeeld nu alleen nog de doodstraf voor oorlogsmisdaders uit de Tweede Wereldoorlog en ook binnen de katholieke kerk en veel andere kerken wordt meestal veel minder streng met de geboden omgegaan dan je op grond van hun formulering zou verwachten.
Wij herkennen daarin Gods heilspedagogie: Hij past zich aan een volk of een gelovige aan en past van daaruit steeds meer het volk of de gelovige aan Hem aan. Zodat we steeds meer op Hem gaan lijken. En hoe dat dan eruit ziet, heeft Christus zelf in zijn leven en onderricht geopenbaard.

De Schrift is geen kant-en-klaar instructieboek dat een volk beschrijft dat al helemaal volmaakt naar Gods wil leeft. Ze verhaalt over een religieuze geschiedenis, een religieus volk in wording, dat door schade en schande steeds meer leert op God te vertrouwen en zijn wil te herkennen en na te volgen.
Ook de huidige kerk is een Godsvolk in wording, is work in progress, net als elke individuele gelovige. We herkennen ons in de Schrift, omdat wij ons in die geschiedenis herkennen, op zowel kerkelijk als individueel niveau, en omdat wij ook in onze geschiedenis Gods voorzienigheid ervaren. Het laatste schandaal zal ongetwijfeld niet het laatste schandaal zijn, maar ongetwijfeld ook niet het laatste woord hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid