Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het autistisch spectrum behelst een zwik informatieverwerkingsstoornissen, waardoor je hersenen feitelijk Windows 10 moeten zien te draaien op een computer van 30 jaar geleden. De informatie komt wel binnen, maar veel meer gefragmenteerd, ongefilterd en ook niet altijd compleet. Zo zien sommige autisten als ze je aankijken niet je gezicht, maar eerst je ogen, dan je neus, dan je mond, en zo door. En op een druk kruispunt horen ze niet zelden élk geluid op volle sterkte, niet alleen de belangrijkste geluiden. Daardoor raken autisten sneller overprikkeld, nemen ze informatie langzamer tot soms helemaal niet (meer) op en moeten ze vaak meer moeite doen en zich extra concentreren om soms de meest dagelijkse (sociale) interacties te verrichten. Ja, autist zijn kan soms echt heel vermoeiend zijn, zodanig dat het je dan niet altijd meer lukt om je autisme te reguleren, zeg maar.

Een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) kan alleen door een arts worden gediagnosticeerd, na grondig onderzoek waar ook een heteroanamnese toe behoort. De meeste mensen zullen wel kenmerken van autisme bij zichzelf of hun naasten herkennen, zeker in deze steeds complexere samenleving met constante informatiestromen, steeds meer lawaai en voortdurend conflicterende hoge verwachtingen op soms zelfs individueel niveau. Maar dat maakt je nog steeds geen autist. Want autisten hebben dat structureel en altijd, ook in een meer stille, eenvoudige samenleving, en het verschilt daarbij ook erg per autist hoe zich dat uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk altijd dat ik het onder controle heb, tot er iets verandert of gebeurt.

Zo heb ik graag alles duidelijk, maar om die duidelijkheid te bereiken ben je soms afhankelijk van andere mensen die daarin teveel veranderen. Zo maak je afspraken, je denkt dan dat alles geregeld is, maar die mensen veranderen dan en veroorzaakt dat een enorme onrust.

Intussen nog PTSD bovenop mijn diagnose gekregen. Ik leef niet voor niets in segregatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik denk altijd dat ik het onder controle heb, tot er iets verandert of gebeurt.

Zo heb ik graag alles duidelijk, maar om die duidelijkheid te bereiken ben je soms afhankelijk van andere mensen die daarin teveel veranderen. Zo maak je afspraken, je denkt dan dat alles geregeld is, maar die mensen veranderen dan en veroorzaakt dat een enorme onrust.

Intussen nog PTSD bovenop mijn diagnose gekregen. Ik leef niet voor niets in segregatie.

Ik herken mij hier geheel in, en dan dit, dat je van jezelf meent of de conclusie trekt door testen dat je Autist ben, en/of dat van de arts of iemand in de zorg te horen is (1), kan een opluchting zijn, maar naar buiten brengen en ook familie of bekenden kunnen het misschien meelezen, dat weet ik niet is (2) en dat valt echt niet altijd mee.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei antoon:

Ik herken mij hier geheel in, en dan dit, dat je van jezelf meent of de conclusie trekt door testen dat je Autist ben, en/of dat van de arts of iemand in de zorg te horen is (1), kan een opluchting zijn, maar naar buiten brengen en ook familie of bekenden kunnen het misschien meelezen, dat weet ik niet is (2) en dat valt echt niet altijd mee.

Waar anderen vooral last van hebben is onze eerlijke en directe communicatie, terwijl neurotypicals het beter weten te verbloemen :)

Wat mij het meeste stoort is dat ikzelf de stoornis leerde plaatsen om ermee om te gaan, maar omdat dat niet in het hokje van de neurotypicals paste een probleem werd aangepraat. Ik deed aan zelfmedicatie en kon daardoor quasi alles aan, zelfs irritante geluiden en geuren. Drukke plaatsen was ook no prob. Het ergste is dat ik mijn leven zelden kon inkaderen zoals dat het beste in mijn levensstijl paste.

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei antoon:

Ik herken mij hier geheel in, en dan dit, dat je van jezelf meent of de conclusie trekt door testen dat je Autist ben, en/of dat van de arts of iemand in de zorg te horen is (1), kan een opluchting zijn, maar naar buiten brengen en ook familie of bekenden kunnen het misschien meelezen, dat weet ik niet is (2) en dat valt echt niet altijd mee.

Als je je daar zorgen om maakt, ben je niet autistisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je je daar zorgen om maakt, ben je niet autistisch.

Dat zou ik niet zo willen stellen. Autisme betekent lang niet altijd dat je onverschillig staat ten opzichte van je sociale omgeving, of dat je je niet zou kunnen schamen voor je aandoening. Er zijn genoeg autisten die het heel erg vinden dat zij onbedoeld mensen beledigen en kwetsen, zonder (op tijd) te weten hoe dat te voorkomen, en daar echt onder lijden. Autisten zijn geen robots, maar kennen dezelfde gevoelens en verlangens als niet-autisten. Alleen uiten zij die wat moeilijker, áls ze die al echt kunnen uiten.

Je kunt het beste de vuistregel aanhouden dat iemand autistisch is als diegene als zodanig gediagnosticeerd is door een arts. Niet meer, niet minder. Het autistisch spectrum is te gevarieerd om daar zulke algehele conclusies aan te verbinden. Zoals ik zelf vaak zei als ik er gastlessen over gaf aan toekomstige begeleid(st)ers: 'Hierna weet je veel over autisme, maar nog niets over je volgende cliënt.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Dat zou ik niet zo willen stellen. Autisme betekent lang niet altijd dat je onverschillig staat ten opzichte van je sociale omgeving, of dat je je niet zou kunnen schamen voor je aandoening. Er zijn genoeg autisten die het heel erg vinden dat zij onbedoeld mensen beledigen en kwetsen, zonder (op tijd) te weten hoe dat te voorkomen, en daar echt onder lijden. Autisten zijn geen robots, maar kennen dezelfde gevoelens en verlangens als niet-autisten. Alleen uiten zij die wat moeilijker, áls ze die al echt kunnen uiten.

Je kunt het beste de vuistregel aanhouden dat iemand autistisch is als diegene als zodanig gediagnosticeerd is door een arts. Niet meer, niet minder. Het autistisch spectrum is te gevarieerd om daar zulke algehele conclusies aan te verbinden. Zoals ik zelf vaak zei als ik er gastlessen over gaf aan toekomstige begeleid(st)ers: 'Hierna weet je veel over autisme, maar nog niets over je volgende cliënt.'

Slechte sociale intuïtie is nu eenmaal een kenmerk van autisme. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-4-2023 om 08:29 zei Fundamenteel:

Waar anderen vooral last van hebben is onze eerlijke en directe communicatie, terwijl neurotypicals het beter weten te verbloemen :)

Dat geloof ik niet. Ik heb bv. juist een voorkeur voor eerlijke en directe communicatie i.t.t. -schijnheilig achter de ellebogenwerk. 

Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen eerlijk en direct communiceren m.b.t. jezelf en eerlijk en direct communiceren waar je anderen mee beschadigt. 

Om het met concrete voorbeelden te verduidelijken....Als je eerlijk en direct over jezelf zegt dat autistisch bent, of gescheiden of verslaafd of verdrietig, boos of in de war of roep maar.. dan zul je daar in de regel met de meeste mensen best wel over van gedachten kunnen wisselen. Maar als je meent te mogen zeggen dat negers minder intelligent zijn of Joden minderwaardige mensen zijn of mongooltjes dood moeten of homoseksuelen geen bestaansrecht hebben of vrouwen tweederangsburgers zijn of roep maar.. omdat je dat zelf onder eerlijke en directe communicatie schaart dan heb je het imo mis. En dan zit er tevens nog een wereld van verschil tussen zeggen..."ik denkt dat" /"volgens mij" e.d. of je persoonlijke mening als ultieme opperste Waarheid verkondigen. 

 

Citaat

Wat mij het meeste stoort is dat ikzelf de stoornis leerde plaatsen om ermee om te gaan, maar omdat dat niet in het hokje van de neurotypicals paste een probleem werd aangepraat. Ik deed aan zelfmedicatie en kon daardoor quasi alles aan, zelfs irritante geluiden en geuren. Drukke plaatsen was ook no prob.

Wat bedoel je met een probleem werd aangepraat ? Je hebt het zelf over je stoornis, dat die stoornis problemen kan geven/een probleem is,  is toch logisch. Dat ligt toch niet aan de mensen die je dat aanpraten maar aan je stoornis. Dat jij er zelf goed mee om kan gaan wil toch niet zeggen dat andere mensen ook goed met jouw stoornis om kunnen gaan. 

 

Citaat

Het ergste is dat ik mijn leven zelden kon inkaderen zoals dat het beste in mijn levensstijl paste.

Waarom niet ?

Ik denk dat dat juist van belang is, dat je je eigen leven zo kan inrichten dat het prettig leefbaar is. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Petra.:

Dat geloof ik niet. Ik heb bv. juist een voorkeur voor eerlijke en directe communicatie i.t.t. -schijnheilig achter de ellebogenwerk. 

Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen eerlijk en direct communiceren m.b.t. jezelf en eerlijk en direct communiceren waar je anderen mee beschadigt. 

Om het met concrete voorbeelden te verduidelijken....Als je eerlijk en direct over jezelf zegt dat autistisch bent, of gescheiden of verslaafd of verdrietig, boos of in de war of roep maar.. dan zul je daar in de regel met de meeste mensen best wel over van gedachten kunnen wisselen. Maar als je meent te mogen zeggen dat negers minder intelligent zijn of Joden minderwaardige mensen zijn of mongooltjes dood moeten of homoseksuelen geen bestaansrecht hebben of vrouwen tweederangsburgers zijn of roep maar.. omdat je dat zelf onder eerlijke en directe communicatie schaart dan heb je het imo mis. En dan zit er tevens nog een wereld van verschil tussen zeggen..."ik denkt dat" /"volgens mij" e.d. of je persoonlijke mening als ultieme opperste Waarheid verkondigen. 

 

Wat bedoel je met een probleem werd aangepraat ? Je hebt het zelf over je stoornis, dat die stoornis problemen kan geven/een probleem is,  is toch logisch. Dat ligt toch niet aan de mensen die je dat aanpraten maar aan je stoornis. Dat jij er zelf goed mee om kan gaan wil toch niet zeggen dat andere mensen ook goed met jouw stoornis om kunnen gaan. 

 

Waarom niet ?

Ik denk dat dat juist van belang is, dat je je eigen leven zo kan inrichten dat het prettig leefbaar is. 

 

Ik heb het niet over bewust iemand beledigen. Je hoeft me dat ook niet in de schoenen te schuiven. Maar dat er wel eens 10x moet nagedacht worden alvorens je met iemand een gesprek aangaat om zaken die je storen uit te klaren. Ik weet nog goed dat ik de eerste maanden met mijn vriendin vaak afvraagde "wat heb ik nu weer verkeerd gezegd?" Of dat collega's zich een breuk moesten lachen met mijn uitspraken en ik daar zelf de humor niet van in zag.

Als een autist iets anders wilt doen, dan komen daar vaak anderen over gebogen staan "neen dat mag niet zo, dat moet zo." Het hokje mag zelden haar muren verbreden om minder verstikt te worden. Vandaag als volwassen mens heb ik daar natuurlijk schijt aan, maar als kind heb ik daar altijd moeite mee gehad.  Mijn ouders waren heel erg gefixeerd op de hokjes van vroeger die vandaag niet meer werken. Ik had mijn eigen interesses die als onzin werden weggezet. Ik ben daarom heel erg vrij geworden in de opleiding van mijn kinderen. Als zij geen klassiek onderwijs willen doen, juich ik dat toe. Ik weet wat het is je dagen tegen je zin te slijten waar je enkel geconditioneerd wordt te functioneren binnen hokjes om als slaaf van het systeem te eindigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-4-2023 om 23:33 zei Dat beloof ik:
Op 17-4-2023 om 22:42 zei antoon:

Ik herken mij hier geheel in, en dan dit, dat je van jezelf meent of de conclusie trekt door testen dat je Autist ben, en/of dat van de arts of iemand in de zorg te horen is (1), kan een opluchting zijn, maar naar buiten brengen en ook familie of bekenden kunnen het misschien meelezen, dat weet ik niet is (2) en dat valt echt niet altijd mee.

Als je je daar zorgen om maakt, ben je niet autistisch.

Jij wordt werkelijk met de dag eigenwijzer, je snapt gewoon totaal  niets van dit probleem, natuurlijk geef je dat niet toe aan bekenden, tenminste niet in het begin je krijgt een stigma, grote kans ook dat ze het niet snappen, dan kom je dieper in de put

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik heb het niet over bewust iemand beledigen. Je hoeft me dat ook niet in de schoenen te schuiven. Maar dat er wel eens 10x moet nagedacht worden alvorens je met iemand een gesprek aangaat om zaken die je storen uit te klaren. Ik weet nog goed dat ik de eerste maanden met mijn vriendin vaak afvraagde "wat heb ik nu weer verkeerd gezegd?" Of dat collega's zich een breuk moesten lachen met mijn uitspraken en ik daar zelf de humor niet van in zag.

En als je vriendin dat dan uitlegde.. begreep je het dan wel ? 

Of als je collega's uitlegden wat er dan zo grappig was.. zag je dan wel de humor er van ? 

 

20 uur geleden zei Fundamenteel:

Als een autist iets anders wilt doen, dan komen daar vaak anderen over gebogen staan "neen dat mag niet zo, dat moet zo." Het hokje mag zelden haar muren verbreden om minder verstikt te worden. Vandaag als volwassen mens heb ik daar natuurlijk schijt aan, maar als kind heb ik daar altijd moeite mee gehad.  Mijn ouders waren heel erg gefixeerd op de hokjes van vroeger die vandaag niet meer werken.

Je schrijft  'als een autist.. " je gooit alle autisten op een autistische hoop maar volgens mij zijn er enorme verschillen in het ASS spectrum. 

Maak het eens concreet. Noem eens iets wat je vanwege je autisme anders wilt doen, waarvan anderen zeggen dat dat niet mag. Je hebt het over je ouders vroeger die een hokjes fixatie hadden maar had dat met je autisme te maken dat je daar moeite mee had of zou een niet-autistisch kind daar ook door verstikt worden ?   Wat ook mogelijk is is dat ze het juist voor jou deden. Naar ik weet hebben kinderen met autisme juist behoefte aan duidelijke strikte handvatten, strakke structuur en regelmaat. En hebben ze meestal juist moeite met spontaniteit, veranderingen e.d. 

 

 

 

20 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik had mijn eigen interesses die als onzin werden weggezet. Ik ben daarom heel erg vrij geworden in de opleiding van mijn kinderen. Als zij geen klassiek onderwijs willen doen, juich ik dat toe. Ik weet wat het is je dagen tegen je zin te slijten waar je enkel geconditioneerd wordt te functioneren binnen hokjes om als slaaf van het systeem te eindigen.

Autisme is naar ik weet voor een groot deel erflijk bepaald. Het kan best zijn dat je ouders of een van je ouders daar ook mee kampte.

Nou weet ik niet wat je bedoelt met "klassiek onderwijs" voor mij valt daar gewoon elke dag naar school gaan onder. Welke school dan ook. Tegen mijn kinderen was mijn vaste uitspraak..-pas als jullie universiteitsklaar zijn zit mijn taak erop, zolang dat niet het geval zit ik er als een tijger bovenop. Daarna mag je ermee doen wat je wilt. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Jij wordt werkelijk met de dag eigenwijzer, je snapt gewoon totaal  niets van dit probleem, natuurlijk geef je dat niet toe aan bekenden, tenminste niet in het begin je krijgt een stigma, grote kans ook dat ze het niet snappen, dan kom je dieper in de put

Ik heb in mijn directe omgeving mensen waarbij de diagnose door een arts is vast gesteld. 
Daarom durf ik wel te stellen dat ik het 'probleem' beter snap dan jij.
Als je nu eens zou beginnen met naar een gewone arts te gaan, in plaats van op voorhand al voor bekenden in te gaan vullen hoe die gaan reageren.
Neem dan een bekende mee naar je huisarts.
Je eigen vrouw bijvoorbeeld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je nog geen aandoening hebt dan krijg je er weleen van DBI, zo ongelooflijk vooringenomen.

Allereerst een mens zegt niet alles meteen, ik verdring dingen  dus ik kan je begrijpen. 

Wat jij schrijft heb ik al gehad of gedaan van mijn 10e jaar af, testen met fotos beoordelen iets opbouwen met blokjes,  langdurige begeleiding, Psychs gehad meer dan genoeg in mijn leven, de mening van deskundigen was vaak vaag, dat wel.  Mijn huisarts sprak de woorden uit, dat ik in het spectrum van Autisme zit. In de test door artsen samengesteld op het net scoor ik zeer hoog, spring niet op als een gebeten hond, ik weet dat je er geen rechten aan kunt verlenen, ja ik probeerde het te verdringen, ging kunstmatig leven daardoor kan er een vertekend beeld van mij ontstaan, nu ben ik ouder en accepteer ik het makkelijker.

Hoeveel meer wil je nog hebben. En ik zal je uit de droom helpen een Psych zegt niet altijd alles maar draait er omheen, zoals ik schreef, ook als je doorvraagt,  kom je in een doolhof. mijn ervaring en de ervaring van meer mensen

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Als je nog geen aandoening hebt dan krijg je er weleen van DBI, zo ongelooflijk vooringenomen.

Allereerst een mens zegt niet alles meteen, ik verdring dingen  dus ik kan je begrijpen. 

Wat jij schrijft heb ik al gehad of gedaan van mijn 10e jaar af, testen met fotos beoordelen iets opbouwen met blokjes,  langdurige begeleiding, Psychs gehad meer dan genoeg in mijn leven, de mening van deskundigen was vaak vaag, dat wel.  Mijn huisarts sprak de woorden uit, dat ik in het spectrum van Autisme zit. In de test door artsen samengesteld op het net scoor ik zeer hoog, spring niet op als een gebeten hond, ik weet dat je er geen rechten aan kunt verlenen, ja ik probeerde het te verdringen, ging kunstmatig leven daardoor kan er een vertekend beeld van mij ontstaan, nu ben ik ouder en accepteer ik het makkelijker.

Hoeveel meer wil je nog hebben. En ik zal je uit de droom helpen een Psych zegt niet altijd alles maar draait er omheen, zoals ik schreef, ook als je doorvraagt,  kom je in een doolhof. mijn ervaring en de ervaring van meer mensen

 

Ik ben niet vooringenomen, maar ik lees kritisch.
Zo stel ik nu vast dat je aan het begin van het topic hebt uitgelegd dat de diagnose niet door een arts was gesteld, maar een vermoeden van 'een alternatief vrouwtje'. 
Nadat hier door verschillende mensen is aan gegeven dat die diagnose toch echt alleen door een arts kan worden gesteld, kom je nu dan met het verhaal dat er wél een huisarts is geweest die dat heeft gezegd.

Werkelijk, dit verhaal valt toch niet meer serieus te nemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is er hier maar 1 wiens verslag echt niet meer serieus te nemen is, dat ben jij. ik heb al je vragen gewoon beantwoord, en nam gas terug of herstelde foutjes waar nodig  waar nodig, ben niet zelfingenomen maar duidelijk, met jou valt echt niet te praten, je verdraait alles ben ook zelfingenomen zoals steeds hier ook bij religie, je leest gewoon niet alles, alleen wat jou aanstaat, ben jij werkelijk zo dom dat je denkt dat een Autist gelijk alles zegt, ik verdeel het in porties om een goed bericht weer te geven en te hopelijk te ontvangen, dat jij denkt dat een Psych het uit kan maken is werkelijk idioot, lees het begin van de topic nog maar eens van een ervaringsdeskundige, wat jij doet hier is zieken topics verloederen en mensen onnodig frustreren, ik heb het gehad met jou, vraag mij alleen af wat jij hier doet. ondanks mijn kennis weet ik dat niet.

en natuurlijk op de negeer lijst

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

En als je vriendin dat dan uitlegde.. begreep je het dan wel ? 

Of als je collega's uitlegden wat er dan zo grappig was.. zag je dan wel de humor er van ? 

 

Je schrijft  'als een autist.. " je gooit alle autisten op een autistische hoop maar volgens mij zijn er enorme verschillen in het ASS spectrum. 

Maak het eens concreet. Noem eens iets wat je vanwege je autisme anders wilt doen, waarvan anderen zeggen dat dat niet mag. Je hebt het over je ouders vroeger die een hokjes fixatie hadden maar had dat met je autisme te maken dat je daar moeite mee had of zou een niet-autistisch kind daar ook door verstikt worden ?   Wat ook mogelijk is is dat ze het juist voor jou deden. Naar ik weet hebben kinderen met autisme juist behoefte aan duidelijke strikte handvatten, strakke structuur en regelmaat. En hebben ze meestal juist moeite met spontaniteit, veranderingen e.d. 

 

 

 

Autisme is naar ik weet voor een groot deel erflijk bepaald. Het kan best zijn dat je ouders of een van je ouders daar ook mee kampte.

Nou weet ik niet wat je bedoelt met "klassiek onderwijs" voor mij valt daar gewoon elke dag naar school gaan onder. Welke school dan ook. Tegen mijn kinderen was mijn vaste uitspraak..-pas als jullie universiteitsklaar zijn zit mijn taak erop, zolang dat niet het geval zit ik er als een tijger bovenop. Daarna mag je ermee doen wat je wilt. 

 

 

 

Ik praat daar niet meer over omdat ik geen zin meer heb om die discussies te voeren. Ik heb het nu als volwassen mens naar mijn wensen ingekaderd en iedereen zowel als ik zijn beter af zo. Mijn routine werkt beter dan de structuur die derden poogden afdwingen. De strijd is gestreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei antoon:

Er is er hier maar 1 wiens verslag echt niet meer serieus te nemen is, dat ben jij. ik heb al je vragen gewoon beantwoord, en nam gas terug of herstelde foutjes waar nodig  waar nodig, ben niet zelfingenomen maar duidelijk, met jou valt echt niet te praten, je verdraait alles ben ook zelfingenomen zoals steeds hier ook bij religie, je leest gewoon niet alles, alleen wat jou aanstaat, ben jij werkelijk zo dom dat je denkt dat een Autist gelijk alles zegt, ik verdeel het in porties om een goed bericht weer te geven en te hopelijk te ontvangen, dat jij denkt dat een Psych het uit kan maken is werkelijk idioot, lees het begin van de topic nog maar eens van een ervaringsdeskundige, wat jij doet hier is zieken topics verloederen en mensen onnodig frustreren, ik heb het gehad met jou, vraag mij alleen af wat jij hier doet. ondanks mijn kennis weet ik dat niet.

en natuurlijk op de negeer lijst

Inderdaad denk ik dat een psychiater er meer mee kan. Om de simpele reden dat dit nu eenmaal het werk is van een psychiater, hij heeft daar verstand van.
In tegenstelling tot alternatieve vrouwtjes.
Als jij denkt dat je verder komt door de adviezen van artsen te negeren, en iedereen die je de waarheid vertelt te negeren, dan zal je dat tegen vallen (daar was je zelf al achter, daarom negeer je ook iedereen die daar op wijst).

PS: dat de mogelijk om te negeren bij jou bestaat uit een hele lijst, dat zegt ook wel één en ander.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch maar gekeken, jij kan echt niet begrijpend lezen, moet ik het in Jip en Janneke taal uitleggen. trollen dat is wat je doet,  domweg niet  lezen,  ik geloof liever deskundigen die afgestudeert zijn en mijn huisarts.

De hulpverlener weigerde mij autist te noemen, ze wilde meer weten, na enige tijd, niet heel lang geleden gaf ze het toe, zij heeft er geen enkel belang bij, ook zo dom van jou om te zeggen dat zij het om het geld doet, voor minder bedeelden rekent ze minder of heel weinig, ze zit tot over der oren in vrijwilligerswerk en geeft dure dingen weg, kan jij dat snappen ik vraag het mij af, Psychs weten het ook niet altijd, begrijpend, het is complex, dat er staat dat een psych het uit moet maken is waar, maar het werkt niet, uit ervaring weet ik dat, ook andere Autisten weten het.

Jij hebt kennis dat geloof ik wel, maar hier snap je weinig van.

Is het soms een verdienste dat ik dat ben, na jaren ontkennen om in dat hokje geschoven te worden, kan jij dat snappen, ik weet zeker van niet. althans hier geef je er geen blijk van, of je het nu leuk vind of niet ook zelf kan ik wel beoordelen wat ik ben, dat is op dit vlak binnen het autisme spectrum.

 

 

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Fundamenteel:

Mijn routine werkt beter dan de structuur die derden poogden afdwingen. De strijd is gestreden.

Dat vind ik ook, gewoon je eigen ik zijn, opvoeders pogen je te programeren naar hun idee van leven, ik hou het ook voor gezien

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Dat vind ik ook, gewoon je eigen ik zijn, opvoeders pogen je te programeren naar hun idee van leven, ik hou het ook voor gezien

Vooral hulpverleners in de privé zoeken en desnoods meer betalen. Ik was de laatste die wist dat ik aspergersyndroom en adhd had terwijl iedereen daarvoor al wel een vermoeden had dat ik in het spectrum zat.  Ik kom dan uit een tijd waar anders zijn not done was en iedereen in hetzelfde hokje werd gepropt. En dan verschieten ze dat je stereotype wordt :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik praat daar niet meer over omdat ik geen zin meer heb om die discussies te voeren. Ik heb het nu als volwassen mens naar mijn wensen ingekaderd en iedereen zowel als ik zijn beter af zo. Mijn routine werkt beter dan de structuur die derden poogden afdwingen. De strijd is gestreden.

Ja, ik kan me voorstellen dat het vervelend voor je is als derden proberen om je in de gewenste hokjes te dwingen waar je niet in past omdat je niet aan de algemeen heersende norm voldoet. 

Stel je eens voor dat anderen dan topics maken -Hoe moeten we omgaan met ASS+ toestanden? -. O.i.d.

 

Het zou wat zijn als autisme tot zondig is verklaard, en je door je geloof spontaan geen autist meer bent, maar wel in de gewenste hokjes past. 

Als er steeds meer autisten uit de kast komen... wat dan ?  Moeten we onze kinderen beschermen tegen autistisch besmettingsgevaar ? 

Zou het helpen als we autisme gewoon verbieden en bestraffen ? Zijn er landen die dat hebben ingevoerd ? Bv. dat het een doodzonde is met de doodstraf voor wie aantoonbaar autistische neigingen vertoont .. zou dat genoeg afschrikken zodat autisten zich niet meer autistisch gedragen ?  

Is autisme-conversietherapie al geprobeerd ? Wel dan met begrip en Liefde... je mag dan natuurlijk wel autistisch geaard zijn maar niet autistisch doen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Ja, ik kan me voorstellen dat het vervelend voor je is als derden proberen om je in de gewenste hokjes te dwingen waar je niet in past omdat je niet aan de algemeen heersende norm voldoet. 

Stel je eens voor dat anderen dan topics maken -Hoe moeten we omgaan met ASS+ toestanden? -. O.i.d.

 

Het zou wat zijn als autisme tot zondig is verklaard, en je door je geloof spontaan geen autist meer bent, maar wel in de gewenste hokjes past. 

Als er steeds meer autisten uit de kast komen... wat dan ?  Moeten we onze kinderen beschermen tegen autistisch besmettingsgevaar ? 

Zou het helpen als we autisme gewoon verbieden en bestraffen ? Zijn er landen die dat hebben ingevoerd ? Bv. dat het een doodzonde is met de doodstraf voor wie aantoonbaar autistische neigingen vertoont .. zou dat genoeg afschrikken zodat autisten zich niet meer autistisch gedragen ?  

Is autisme-conversietherapie al geprobeerd ? Wel dan met begrip en Liefde... je mag dan natuurlijk wel autistisch geaard zijn maar niet autistisch doen. 

 

Dat werpt dan weer wel de vraag op hoe om te gaan met A-toestanden. Bijvoorbeeld: mogen autisten eigenlijk onderling wel trouwen?  En wat moet ik doen als mijn buurman/vrouw een autist is?  Moet ik ze als een normaal mens behandelen of toch maar stigmatiseren?  Eens even kijken wat Jezus daar over zegt. Met de maat waarmee ge meet zult ge wedergemeten worden.   Weet je wat?  Ik zal autisten niet meten met de maat 'autisme' voor de zekerheid.  Ik zal geen onderscheid maken met niet-autisten.  Naar Jezus luisteren lijkt me een goede zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Petra.:

Ja, ik kan me voorstellen dat het vervelend voor je is als derden proberen om je in de gewenste hokjes te dwingen waar je niet in past omdat je niet aan de algemeen heersende norm voldoet. 

Stel je eens voor dat anderen dan topics maken -Hoe moeten we omgaan met ASS+ toestanden? -. O.i.d.

 

Het zou wat zijn als autisme tot zondig is verklaard, en je door je geloof spontaan geen autist meer bent, maar wel in de gewenste hokjes past. 

Als er steeds meer autisten uit de kast komen... wat dan ?  Moeten we onze kinderen beschermen tegen autistisch besmettingsgevaar ? 

Zou het helpen als we autisme gewoon verbieden en bestraffen ? Zijn er landen die dat hebben ingevoerd ? Bv. dat het een doodzonde is met de doodstraf voor wie aantoonbaar autistische neigingen vertoont .. zou dat genoeg afschrikken zodat autisten zich niet meer autistisch gedragen ?  

Is autisme-conversietherapie al geprobeerd ? Wel dan met begrip en Liefde... je mag dan natuurlijk wel autistisch geaard zijn maar niet autistisch doen. 

 

Stel je eens voor wanneer hele scholen zich moeten schikken naar 2 autisten en de andere 99% wijs wordt gemaakt dat ze ook autist kunnen zijn. Dan zou die vraag wel terecht zijn. In plaats van gender- geaardheiddysforie plots ASSdysforie.

Maar goed geprobeerd hoor Petra, ik like het mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid