Spring naar bijdragen

Heb uw naaste lief als uzelf


Aanbevolen berichten

 

14 uur geleden zei Hopper:

Het hemd is nader dan de rok.  Ik zie dat iemand zich woest maakt wegens gedode christenen door moslims.  Is dat dan minder erg dan gedode christenen door christenen (Oekraïne ) ?    Maakt het dan weer niet uit als moslims door christenen worden gedood?    Of als moslims (Oeigoeren) gedood worden door Chinezen?

We geven gewoon meer om degenen die ons nabij zijn.  Deze discussie laat ook zien dat mensen zich verzamelen rond een bepaald geloof.   Het is dan meer een identiteit dan een spiritueel gebeuren rond de leringen van Jezus.  

Mensen verzamelen/groeperen zich niet alleen rond een bepaald geloof, is het geen geloof dan is het wel wat anders wat het Wij/Ons groepsgevoel aanwakkert. Dat zou iets Goeds zijn ware het niet dat er een heleboel -Wij versus Zij die niet bij Ons horen- groepjes zijn. 

Mijn gedachte is dat dat bewijst dat we (mensheid) niks meer zijn dan een primitieve -survival of the fittest- diersoort, met een dun laagje vernis. 

Krabbel aan het vernis en de ware dierlijke aard komt boven; dan gaat het niet meer om het zeggen/napraten van mooie woorden maar om het doen. In het doen zie je het handelen conform survival of the fittest: Wij = ik/mijn en de mijnen. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.22/Matteus-22/

Heb uw naaste lief als uzelf is het tweede gebod.  "Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Als je het mij vraagt is dit het wat -de mensen- zal onderscheiden van -de dieren-.  Ooit!  
Ik denk dat het draait om de vraag.. Wie zie je als je naaste. Dat zal steeds verder uitgebreid worden tot -ik/mijn en de mijnen- niet meer alleen de eigen familie/club/groep/land etc. betreft, maar de hele mensheid omvat. 

Voor de huidige mensheid is het nog een bruggetje te ver, maar het Paradijs ligt daar... voor het oprapen. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat men nooit evenveel van een onbekende vreemdeling zal houden als van de eigen kinderen. Zelfs de context van de passage aangaande menselijke naastenliefde onthult dat de naaste niet de medemens is, maar de volksgenoot, de בני עמך (= zonen van je volk), de אחיך (= je bloedbroeder, je broer) & רעך (je buur). Dit staat er letterlijk in Leviticus 19:17-18: ''Haat je broer niet in je hart, maar berisp hem zonder de fouten te negeren; wreek je niet en koester geen woede tegen de kinderen van je volk maar heb je buur lief zoals jezelf''. Geen christelijk gedroom, maar heel realistisch: als het erop aan komt, geven we nou eenmaal meer om degenen die ons het meest nabij voelen - zoals familie, vrienden en naasten - dan om de onbekende vreemdeling veraf. 

En ja, de mens is gewoon een diersoort waarvan enkele leden denken dat ze meer zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

 

Mensen verzamelen/groeperen zich niet alleen rond een bepaald geloof, is het geen geloof dan is het wel wat anders wat het Wij/Ons groepsgevoel aanwakkert. Dat zou iets Goeds zijn ware het niet dat er een heleboel -Wij versus Zij die niet bij Ons horen- groepjes zijn. 

Mijn gedachte is dat dat bewijst dat we (mensheid) niks meer zijn dan een primitieve -survival of the fittest- diersoort, met een dun laagje vernis. 

Krabbel aan het vernis en de ware dierlijke aard komt boven; dan gaat het niet meer om het zeggen/napraten van mooie woorden maar om het doen. In het doen zie je het handelen conform survival of the fittest: Wij = ik/mijn en de mijnen. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.22/Matteus-22/

Heb uw naaste lief als uzelf is het tweede gebod.  "Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Als je het mij vraagt is dit het wat -de mensen- zal onderscheiden van -de dieren-.  Ooit!  
Ik denk dat het draait om de vraag.. Wie zie je als je naaste. Dat zal steeds verder uitgebreid worden tot -ik/mijn en de mijnen- niet meer alleen de eigen familie/club/groep/land etc. betreft, maar de hele mensheid omvat. 

Voor de huidige mensheid is het nog een bruggetje te ver, maar het Paradijs ligt daar... voor het oprapen. 

 

 

Mijn gedachte is ook dat we een (denkende) diersoort zijn.   Daarom vraagt Jezus best wel veel van ons.  We moeten het dierlijke in ons zelf overstijgen.  Mijn antwoord daarop ligt in daadwerkelijk beleefde mededogen.   Dit mededogen welke van de Christus (Mij) uitgaat heeft mededogen ook met de vreemdeling.  Daarmee bedoel ik niet de vreemdeling uit de media , maar de vreemdeling die we in het dagelijks contact ontmoeten.   Deze vreemdeling liefhebben als was ik (Mij) die vreemdeling.   

Deze daadwerkelijk beleefde naastenliefde valt alleen te beleven in de dagelijkse praktijk.  Het is gerealiseerde naastenliefde.  De quote waar je naar verwijst gaat ook over compassie met de vreemdeling.   Maar daar is compassie met 'de groep' waar iemand toe behoort.  (Christenen in Afrika bijvoorbeeld).  Compassie met de groep waartoe je behoort is geen daadwerkelijke naastenliefde zoals Jezus die in de 'hoogste wet' (grondslag) legt.  Zie ook het verhaal van de barmhartige Samaritaan.   Daadwerkelijke naastenliefde zoals omschreven in Matt 22 is zonder aanzien des persoons.

Het mededogen van Christus (Mij) bekommert er zich niet om of de behoeftige moslim, christen of atheïst is.  De 'ander' is als Mij/mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2023 om 08:59 zei Petra.:

 

Heb uw naaste lief als uzelf is het tweede gebod.  "Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Als je het mij vraagt is dit het wat -de mensen- zal onderscheiden van -de dieren-.  Ooit!  
Ik denk dat het draait om de vraag.. Wie zie je als je naaste. Dat zal steeds verder uitgebreid worden tot -ik/mijn en de mijnen- niet meer alleen de eigen familie/club/groep/land etc. betreft, maar de hele mensheid omvat. 

Voor de huidige mensheid is het nog een bruggetje te ver, maar het Paradijs ligt daar... voor het oprapen. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2023 om 08:59 zei Petra.:

 

Mensen verzamelen/groeperen zich niet alleen rond een bepaald geloof, is het geen geloof dan is het wel wat anders wat het Wij/Ons groepsgevoel aanwakkert. Dat zou iets Goeds zijn ware het niet dat er een heleboel -Wij versus Zij die niet bij Ons horen- groepjes zijn. 

Mijn gedachte is dat dat bewijst dat we (mensheid) niks meer zijn dan een primitieve -survival of the fittest- diersoort, met een dun laagje vernis. 

Krabbel aan het vernis en de ware dierlijke aard komt boven; dan gaat het niet meer om het zeggen/napraten van mooie woorden maar om het doen. In het doen zie je het handelen conform survival of the fittest: Wij = ik/mijn en de mijnen. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.22/Matteus-22/

Heb uw naaste lief als uzelf is het tweede gebod.  "Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Als je het mij vraagt is dit het wat -de mensen- zal onderscheiden van -de dieren-.  Ooit!  
Ik denk dat het draait om de vraag.. Wie zie je als je naaste. Dat zal steeds verder uitgebreid worden tot -ik/mijn en de mijnen- niet meer alleen de eigen familie/club/groep/land etc. betreft, maar de hele mensheid omvat. 

Voor de huidige mensheid is het nog een bruggetje te ver, maar het Paradijs ligt daar... voor het oprapen. 

 

 

Heb de heer je God lief met heel je hart en je ziel en je verstand, Dat is de eerste gebod

Als je niet aan deze gebod voldoet, kom je zozo niet aan de tweede gebod.

Wat ik wil zegen dat de eerste en tweede gebod zijn verbond met elkaar, en dus je kant ze niet splitsen. Dus eerste gebod (God) en daarna kom je aan de tweede gebod

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-3-2023 om 19:19 zei fyg:

..Wat ik wil zegen dat de eerste en tweede gebod zijn verbond met elkaar, en dus je kant ze niet splitsen. Dus eerste gebod (God) en daarna kom je aan de tweede gebod

Bedoel je dat het daarom zo moeizaam gaat met het tweede gebod ? 

(Dat christenen het tweede niet voor elkaar krijgen omdat ze niet aan het eerste voldoen). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Petra.:

Bedoel je dat het daarom zo moeizaam gaat met het tweede gebod ? 

(Dat christenen het tweede niet voor elkaar krijgen omdat ze niet aan het eerste voldoen). 

Christenen krijgen het voor elkaar door te vertrouwen op Christus die het wel heeft voldaan, op wie vertrouw jij? Of wou je soms beweren dat JIJ heilig bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-3-2023 om 07:04 zei Petra.:

Ok. 

En hoe zie je dan het tweede gebod.. wie worden er denk je  bedoeld met  "naasten" ?  

Als ik terug ga naar oorspronkelijke tekst in Lev 19, dan bedoelt het  met “je naasten” je eigenvolk,

Want Joden waren een praktische volk, en dit  kan ik wel toepassen. Maar als ik het verhalen van NT lees, dan merk ik wel dat jezus vaak gaat met mensen van andere volken om zoals Samaritaanvrouw,

Of Samaritaan in het verhaal van Verloren Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei fyg:

Als ik terug ga naar oorspronkelijke tekst in Lev 19, dan bedoelt het  met “je naasten” je eigenvolk,

Want Joden waren een praktische volk, en dit  kan ik wel toepassen. Maar als ik het verhalen van NT lees, dan merk ik wel dat jezus vaak gaat met mensen van andere volken om zoals Samaritaanvrouw,

Of Samaritaan in het verhaal van Verloren Zoon.

Hi Fyg. 

In het verhaal van de Verloren Zoon  (Lucas 15:11-320 komt volgens mij geen Samaritaan voor. Maar ik vind het zeker een mooi verhaal en voorbeeld als naaste in de zin van eigenvolk en familie. 

Het verhaal van de Samaritaanse vrouw in Johannes 4 is idd een goed voorbeeld van een vrouw uit een ander volk waar Jezus een mooi gesprek mee voert. 

 

Maar eigenlijk vind ik het verhaal van de Samaritaan dan het beste voorbeeld waarin Jezus ook zelf zei hoe hij "naaste" bedoelde toen een wetgeleerde hem vroeg  ‘Wie is mijn naaste?’  

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.10/Lucas-10/

"Toen vertelde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De  De wetgeleerde zei: ‘De man die hem barmhartigheid heeft betoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-3-2023 om 11:25 zei Petra.:

Hi Fyg. 

In het verhaal van de Verloren Zoon  (Lucas 15:11-320 komt volgens mij geen Samaritaan voor. Maar ik vind het zeker een mooi verhaal en voorbeeld als naaste in de zin van eigenvolk en familie. 

Het verhaal van de Samaritaanse vrouw in Johannes 4 is idd een goed voorbeeld van een vrouw uit een ander volk waar Jezus een mooi gesprek mee voert. 

 

Maar eigenlijk vind ik het verhaal van de Samaritaan dan het beste voorbeeld waarin Jezus ook zelf zei hoe hij "naaste" bedoelde toen een wetgeleerde hem vroeg  ‘Wie is mijn naaste?’  

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LUK.10/Lucas-10/

"Toen verte

Ik bedoel inderdaad niet de verloren zoon, wel de goede Samaritaan, het is inderdaad een mooie voorbeeld van het begrip “je naaste lief hebben”

Dus als je je naaste niet lief heeft, dan haat je hem!

lde Jezus hem het volgende: ‘Er was eens iemand die van Jeruzalem naar Jericho reisde en onderweg werd overvallen door rovers, die hem zijn kleren uittrokken, hem mishandelden en hem daarna halfdood achterlieten. 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen. 32 Er kwam ook een Leviet langs, maar bij het zien van het slachtoffer liep ook hij met een boog om hem heen. 33 Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag. 34 Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze. Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, waar hij voor hem zorgde. 35 De volgende morgen gaf hij twee denarie aan de eigenaar en zei: “Zorg voor hem, en als u meer kosten moet maken, zal ik u die op mijn terugreis vergoeden.” 36 Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ 37 De  De wetgeleerde zei: ‘De man die hem barmhartigheid heeft betoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-3-2023 om 11:48 zei fyg:

Ik bedoel inderdaad niet de verloren zoon, wel de goede Samaritaan, het is inderdaad een mooie voorbeeld van het begrip “je naaste lief hebben”

Dus als je je naaste niet lief heeft, dan haat je hem!

Hi Fyg, 

Het was een beetje onduidelijk, maar dit is jouw reactie. 

Nou is imo haat wel een erg extreem uiterste, is er volgens jou geen tussenweg ? 

Ennehhhhh... je schrijft "hem", reken je alleen mannen tot je naaste ? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 Samaritanen hebben gewoon Israelische voorouders, het zijn gewoon broeders, zusters en naasten, maar geloven dat de Torah gecorrumpeerd is en dat zij de originele Torah hebben.  Samaritanen werden bevoorbeeld over het algemeen niet (maar soms wel) als honden beschouwd, in tegenstelling tot de heidense volkeren. En, als reeds gezegd, zelfs de context van de passage uit de Torah aangaande menselijke naastenliefde onthult dat de naaste niet de medemens is, maar de volksgenoot, de בני עמך (= zonen van je volk), de אחיך (= je bloedbroeder, je broer) & רעך (je buur). Dit staat er letterlijk in Leviticus 19:17-18: ''Haat je broer niet in je hart, maar berisp hem zonder de fouten te negeren; wreek je niet en koester geen woede tegen de kinderen van je volk maar heb je buur lief zoals jezelf''. Heel realistisch: als het erop aankomt, geven we nou eenmaal meer om degenen die ons het meest nabij voelen - zoals familie, vrienden, naasten en volksgenoten - dan om de onbekende vreemdeling veraf.

bewerkt door Chaim
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

 

Ennehhhhh... je schrijft "hem", reken je alleen mannen tot je naaste ? 

 

Hallo Petra,

@fyg schrijft over “de naaste”.  Naar de-woorden verwijzen we met hij, hem, die, deze en dezelfde.

Overigens heb ik op school geleerd dat wanneer het om abstracte de-woorden gaat, daarnaar verwezen wordt met zij, haar. De naaste is een concreet de-woord, dus hij.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-3-2023 om 06:50 zei Petra.:

Hi Fyg, 

Het was een beetje onduidelijk, maar dit is jouw reactie. 

Nou is imo haat wel een erg extreem uiterste, is er volgens jou geen tussenweg ? 

Ennehhhhh... je schrijft "hem", reken je alleen mannen tot je naaste ? 

 

in Lev 19:17-18 staat: haat je broer niet in je hart, ……

dus als je “je naaste” niet lief heb als jezelf, dan haat je hem/ haar. Zo begrijp ik deze tekst, er is volgens mij geen tussenweg, geen haat en geen lief hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei fyg:

in Lev 19:17-18 staat: haat je broer niet in je hart, ……

dus als je “je naaste” niet lief heb als jezelf, dan haat je hem/ haar. Zo begrijp ik deze tekst, er is volgens mij geen tussenweg, geen haat en geen lief hebben.

Ah op die manier.  🌸

Ik las hier een aardig stukje over naaste, waar het met het liefhebben van jezelf gekoppeld wordt. 

https://www.remonstranten.nl/wiki/geloof/heb-uw-naaste-lief/

"Want – zonder egoïstisch te willen zijn – het gaat niet alleen om de ander. Als je Matteüs 22 – ‘heb uw naaste lief als uzelf’ (vers 39) – letterlijk leest dan wordt je geacht evenveel van de ander te houden als je van jezelf houdt. Je moet dus eerst ook jezelf liefhebben.

En dat is weer zo’n verstandige tekst uit de bijbel. Want met de psychologische kennis van vandaag weten we: zonder een gezond positief zelfbeeld kun je ook niet positief staan tegenover andere mensen. Dat is de psychologie van de zelfaanvaarding: het vinden van evenwicht en het waarderen van jezelf. Van daaruit kun je echt iets voor een ander doen en betekenen."

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-3-2023 om 09:10 zei Petra.:

Ah op die manier.  🌸

Ik las hier een aardig stukje over naaste, waar het met het liefhebben van jezelf gekoppeld wordt. 

https://www.remonstranten.nl/wiki/geloof/heb-uw-naaste-lief/

"Want – zonder egoïstisch te willen zijn – het gaat niet alleen om de ander. Als je Matteüs 22 – ‘heb uw naaste lief als uzelf’ (vers 39) – letterlijk leest dan wordt je geacht evenveel van de ander te houden als je van jezelf houdt. Je moet dus eerst ook jezelf liefhebben.

En dat is weer zo’n verstandige tekst uit de bijbel. Want met de psychologische kennis van vandaag weten we: zonder een gezond positief zelfbeeld kun je ook niet positief staan tegenover andere mensen. Dat is de psychologie van de zelfaanvaarding: het vinden van evenwicht en het waarderen van jezelf. Van daaruit kun je echt iets voor een ander doen en betekenen."

 

dit tekst is heel eenvoudige en leuk geschreven

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2023 om 08:59 zei Petra.:

Heb uw naaste lief als uzelf is het tweede gebod.  "Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Als je het mij vraagt is dit het wat -de mensen- zal onderscheiden van -de dieren-.  Ooit!  
Ik denk dat het draait om de vraag.. Wie zie je als je naaste. Dat zal steeds verder uitgebreid worden tot -ik/mijn en de mijnen- niet meer alleen de eigen familie/club/groep/land etc. betreft, maar de hele mensheid omvat. 

Voor de huidige mensheid is het nog een bruggetje te ver, maar het Paradijs ligt daar... voor het oprapen. 

Dat klopt. Er staat: "U bent goden maar u zult sterven" en de reden is dat wij tekort geschoten zijn in onze opdracht de naaste lief te hebben, "Doe recht aan de geringe en de wees, bewijs de ellendige en de arme gerechtigheid. Bevrijd de geringe en de arme, ontruk hem aan de hand van de goddelozen."

De naaste heeft te maken met wie een relatie met je aangaat. Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan legt uit hoe deze man een andere man helpt. Wanneer je een dergelijke situatie voorstelt kun je je indenken dat de man nog bij bewustzijn was en kon aangeven dat hij geholpen wilde worden. Er is sprake van een contact tussen beiden waarin de een hulp aanbiedt en de ander kan aangeven dat hij de hulp op prijs stelt en mee wil werken. Wanneer we een andere situatie nemen, bijvoorbeeld een buurvrouw die in nood is, dan kunnen we ons voorstellen dat er een gesprek ontstaat waarbij duidelijk wordt waar het om gaat en waarbij vriendelijkheid naar elkaar wordt uitgewisselt. Het is belangrijk dat de buurvrouw ook reageert op de helper en contact aangaat waarbij redelijkheid een rol speelt. Stel dat eenzaamheid haar probleem is dan wordt zij geholpen door vriendelijke gastvrijheid maar anderzins mag de gastheer/vrouw verwachten dat de buurvroua zich netjes gedraagt. Daarmee bouw je een relatie op en die relatie is ook waar Jezus op doelt. Van daaruit kun je dan weer verder helpen ene natuurlijk ook genieten van de relatie, want dat is de bedoeling.

Er is een tekst waarin Jezus zegt alleen te bidden voor hen die bij hem horen. Dat zijn degenen die iets met Hem te maken willen hebben. Die met Hem spreken en die zich iets gelegen laten liggen aan wat hij zegt.

Er staat dat wij bij de laatste bazuin (bij het afsluiten  veranderd zullen worden, en inderdaad, voor dit moment worden wij door het vlees nog tegengewerkt, zoals jij zegt, maar dat zal later opgelost worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Als iemand een moraal aanhangt welke in woorden valt uit te drukken, dan is dat geen geschenk, maar een mededeling.  Ik merk dat Robert Frans een andere invulling heeft van het begrip 'geven'.   Het begrip 'geven' kan louter zonder voorwaarden zijn, anders dan noemen we het een 'handeltje'.  Ik geef jou dit en krijg dat er voor terug.

 

Het onderwerp is "Heb u naaste lief als uzelf" , dat kan alleen zonder voorwaarden vooraf zijn.  Zonder verwachting er iets voor terug te krijgen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid