Spring naar bijdragen

Een bericht van medeleven t.a.v. de getuigen van Jehovah


Aanbevolen berichten

Hierbij deel ik mijn medeleven voor de Jehova’s Getuigen. In Hamburg heeft gisteren een bloedbad plaatsgevonden in een gemeenschap van Jehova’s Getuigen in Hamburg.Wat een gruwelijke misdaad.  @sjako wij bidden voor de gemeenschap van JG.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230309_97824360

https://www.ad.nl/buitenland/oud-lid-jehovahs-schiet-in-kerk-zeven-mensen-dood-onder-wie-ongeboren-kind~a0eee7d5/

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Hierbij deel ik mijn medeleven voor de Jehova’s Getuigen. In Hamburg heeft gisteren een bloedbad plaatsgevonden in een gemeenschap van Jehova’s Getuigen in Hamburg.Wat een gruwelijke misdaad.  @sjako wij bidden voor de gemeenschap van JG.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230309_97824360

https://www.ad.nl/buitenland/oud-lid-jehovahs-schiet-in-kerk-zeven-mensen-dood-onder-wie-ongeboren-kind~a0eee7d5/

"Volgens een Hamburgse lokale krant zou de man anderhalf jaar geleden uit de zeer gelovige gemeenschap zijn gezet."
 

Uiteraard praat ik de daad van de man op geen enkele manier goed.
Wellicht was het niet gebeurd als de man door liefde was omgeven in plaats van volledig genegeerd te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Flawless victory:

Veelzeggend dat sommige atheïsten hier zelfs niet het respect kunnen opbrengen om zich in de rubriek geloofsleven;christen vandaag terughoudend op te stellen cq gedeisd te houden. 

Hoezo veelzeggend?

ECHTE christenen doen hun gebed voor de JG in hun hart en praten er niet over. Dit is meer voor de buhne. Daarom zei ik "je linkerhand mag niet weten wat je rechterhand doet".

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Flawless victory:

Hierbij deel ik mijn medeleven voor de Jehova’s Getuigen. In Hamburg heeft gisteren een bloedbad plaatsgevonden in een gemeenschap van Jehova’s Getuigen in Hamburg.Wat een gruwelijke misdaad.  @sjako wij bidden voor de gemeenschap van JG.

Waardeer ik heel erg. Dankjewel. Ik was aardig geschokt toen ik het vanochtend hoorde.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wellicht was het niet gebeurd als de man door liefde was omgeven in plaats van volledig genegeerd te worden.

Typisch jij weer. Geen enkele schaamte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wellicht was het niet gebeurd als de man door liefde was omgeven in plaats van volledig genegeerd te worden.

Typisch jij weer. Geen enkele schaamte

Het is ook typisch jij om mijn eerste regel weg te laten waarin ik stel dat ik de daad van de man op geen enkele manier goed wil praten. 

Maar ik benoem wel een belangrijke factor die heeft geleid tot het drama.  Dat is een aaneenschakeling  van omstandigheden en als daar een schakel in die ketting had ontbroken was dit niet gebeurd. De getuigen die hem negeren kennen blijkbaar ook geen schaamte.  Of laten dat althans niet blijken,  ik hoop dat ze het wel hebben. Ze zijn allemaal druppels in de emmer.  Dat de emmer overloopt komt niet door de  laatste druppels,  maar door de hele emmer. 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou eerst alles moeten weten van berichtgeving die ook niet gekleurd is, ik vind dat er niet genoeg info is om hieromtrent een oordeel te vormen, de daad is afschuwelijk maar kan ook ingegeven zijn door de hardheid van de samenleving in het algemeen, achtergrond en opvoeding kan allemaal meegespeeld hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei antoon:

Je zou eerst alles moeten weten van berichtgeving die ook niet gekleurd is, ik vind dat er niet genoeg info is om hieromtrent een oordeel te vormen, de daad is afschuwelijk maar kan ook ingegeven zijn door de hardheid van de samenleving in het algemeen, achtergrond en opvoeding kan allemaal meegespeeld hebben

Uiteraard kunnen deze factoren een rol spelen. Iemand komt immers niet tot zo'n daad omdat 2 lego stukjes vast zitten. Zijn samenleving bestond in dit geval uit de Jehova's en die negeerden hem,  dat is inderdaad een harde samenleving.  Al velen hebben om die reden suïcide gepleegd of geweld gebruikt tegen Jehova's, alleen niet in zo heftige mate. Ik verwacht niet dat er duidelijkheid gaat komen, de Jehova's delen nu eenmaal geen informatie.  Je kunt dan ook verwachten dat  na een tijdje de politie zal stellen dat er geen duidelijkheid over de achtergrond kan worden gegeven om deze reden.  Daar heb ik geen glazen bol voor,  die is simpelweg zoals het meestal loopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar ik benoem wel een belangrijke factor die heeft geleid tot het drama. 

Dat neem je aan. Hij had een psychisch probleem en naar mijn weten heb je je er niet in verdiept en ben je ook geen psycholoog . Ik vind je opmerkingen schaamteloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Dat neem je aan. Hij had een psychisch probleem en naar mijn weten heb je je er niet in verdiept en ben je ook geen psycholoog . Ik vind je opmerkingen schaamteloos.

Dat neem ik aan omdat dit is voor de hand liggend is, gezien de drama's die worden veroorzaakt als je als gemeenschap iemand volledig negeert.
Met name de persoonlijke drama's die bekend zijn van de mensen die de Jehova's verlieten, al dan niet gedwongen.

Ik schreef dan ook

19 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wellicht was het niet gebeurd als de man door liefde was omgeven in plaats van volledig genegeerd te worden.

Daar zeg ik niets mis mee en dat is ook niet iets waar ik mij voor zou moeten schamen.
De mensen die zich wel zouden moeten schamen zijn degene die hem negeerden. 
Maar ook de Jehova gemeenschap in Hamburg zwijgt in alle talen, als we het dan toch hebben over schaamteloos gedrag. 
Het is vrij logisch dat door het uitsluiten een psychisch probleem ontstaat.
Daar hoef je geen psycholoog te zijn om dat te zien, net zo min dat je psycholoog moet zijn om te zien waardoor dat is gekomen.
Op dezelfde manier zoals jij ook geen psycholoog bent en net als mij er van uit gaat dat de man een psychisch probleem had.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Willempie:

Het is natuurlijk ook schokkend. Nog schokkender is dat er in Nigeria jaarlijks 4000 christenen worden vermoord. Ik hoop niet dat je alleen maar geschokt bent als er JG's omkomen.  

Zeg je dit soort dingen ook als er een dierbare van je is overleden? “Tuurlijk is het verdrietig dat je broertje is overleden. Nog verdrietiger is het dat er nog veel jongere mensen overlijden. Ik hoop niet dat je alleen maar verdrietig bent als je eigen broertje is overleden”?

Wat eenvoudig medeleven, is dat teveel gevraagd?

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Flawless victory:

Zeg je dit soort dingen ook als er een dierbare van je is overleden? “Tuurlijk is het verdrietig dat je broertje is overleden. Nog verdrietiger is het dat er nog veel jongere mensen overlijden. Ik hoop niet dat je alleen maar verdrietig bent als je eigen broertje is overleden”?

Wat eenvoudig medeleven, is dat teveel gevraagd?

Mijn medeleven gaat natuurlijk ook uit naar de nabestaanden. Maar mijn medeleven hoeft niet specifiek uit te gaan naar de gemeenschap van Jehovah’s getuigen. Ik wil af van die denominaties, dat hokjesdenken. In mijn ogen zijn hier christenen vermoord tijdens een eredienst. Dus gaat mijn medeleven uit naar de familie vrienden en nabestaanden en naar ALLE christenen die broeders en zusters verloren hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Flawless victory:

Zeg je dit soort dingen ook als er een dierbare van je is overleden? “Tuurlijk is het verdrietig dat je broertje is overleden. Nog verdrietiger is het dat er nog veel jongere mensen overlijden. Ik hoop niet dat je alleen maar verdrietig bent als je eigen broertje is overleden”?

Wat eenvoudig medeleven, is dat teveel gevraagd?

Dat is niet at @Willempie stelde. 
Ten eerste is @sjako's broertje niet overleden, maar mensen van zijn geloofsgemeenschap. Net zoals de mensen in Nigeria waar Willempie naar verwijst ook christen zijn.
Willempie heeft dus best wel een punt als hij stelt dat in Nigeria dagelijks het dubbele aantal wordt vermoord van het aantal slachtoffers dat één maal in Hamburg ie gevallen.
Wederom stel ik er bij dat die niet is om de gruwelijke daad in Hamburg te bagatelliseren.
Maar wel om dit in een helder perspectief te plaatsen, dat niet enkel is gebaseerd op onderbuikgevoelens.

En dan komt daarbij ook nog eens dat de slachtoffers in Nigeria, of hun geloofsgenoten, werkelijk niets hadden kunnen doen om een drama te voorkomen. 

Als Sjako's broertje (of een ander diervaar familielid) zou zijn overleden, dan is dat persoonlijk diep ingrijpend, en zou ik het niet in mijn hoofd halen om te stellen dat er dagelijks zoveel broertjes overlijden.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Flawless victory:

Zeg je dit soort dingen ook als er een dierbare van je is overleden? “Tuurlijk is het verdrietig dat je broertje is overleden. Nog verdrietiger is het dat er nog veel jongere mensen overlijden. Ik hoop niet dat je alleen maar verdrietig bent als je eigen broertje is overleden”?

Wat eenvoudig medeleven, is dat teveel gevraagd?

Ik leef mee. Voor @sjako zijn het zijn broers en zusters. Dat begrijp ik. Vergeet mijn reactie dan maar. Die 4000 broeders, zusters en kinderen in Nigeria zijn hier irrelevant.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Ik leef mee. Voor @sjako zijn het zijn broers en zusters. Dat begrijp ik. Vergeet mijn reactie dan maar. Die 4000 broeders, zusters en kinderen in Nigeria zijn hier irrelevant.  

Op deze plaats zijn ze irrelevant. Maar ik begrijp je reactie wel. Ik spreek regelmatig Jehovah’s getuigen. Als ze met het karretje op het plein staan ga ik altijd wel ff langs. Heb in lang vervlogen tijden ook het Kennis boekje samen met hen doorgewerkt. Ik weet dat zij verschil maken tussen christendom en christenheid. En ook dat in de wachttoren, die ik jarenlang gelezen heb, altijd fel van leer getrokken werd tegen de katholieke kerk. Dus aan die splijting dragen de JG zelf bij. Wat dat betreft herhaal ik mijn opmerking nog eens dat de herders een zwaarder oordeel wacht dan de kudde. Dat geldt voor alle denominaties. Daarom blijf ik graag in de kudde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan woest worden over de zinlose  moorden op Christenen met name in Moslim landen en de regering hier en elders het te onbelangrijk vind om er iets aan te doen, diep tragisch is het voor nabestaanden in Duitsland, maar ik neem ook de dader mee die duidelijk een geestelijke strijd heeft gehad waar hij geen controle meer over had, daar kan je ook over nadenken ongeacht wat de diepere oorzaak was

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei antoon:

Ik kan woest worden over de zinlose  moorden op Christenen met name in Moslim landen en de regering hier en elders het te onbelangrijk vind om er iets aan te doen, diep tragisch is het voor nabestaanden in Duitsland, maar ik neem ook de dader mee die duidelijk een geestelijke strijd heeft gehad waar hij geen controle meer over had, daar kan je ook over nadenken ongeacht wat de diepere oorzaak was

Ik ben het helemaal met je eens. Wat ging er door die man heen? Wat heeft hem aangezet tot deze daad? Ik lees dat hij een ex lid was dus hij kende de bijbel. En toch wordt zo iemand op een bijna demonische manier overmand door haatgevoelens en ziet maar één uitweg. Zoveel mogelijk dood veroorzaken en zelf in de dood vluchten omdat hij blijkbaar het leven niet meer aankon. Zoiets moet er ongeveer gespeeld hebben. Laten we asjeblieft op elkaar letten, voor elkaar zorgen. Want daar gaat het mi mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Natuurlijk vind ik dat net zo verschrikkelijk maar dit is voor mij dichterbij zoals je misschien zal begrijpen.

Ik begrijp het heel goed. Je beschouwt JG's als medegelovigen en christenen niet. 

2 uur geleden zei Petra.:

Ik hoop dat er ooit een dag komt dat alle mensen naasten zijn ongeacht hun geloof, afkomst, etc.

En dat moord op welk mens dan ook als diep tragisch verlies van een zuster/broeder wordt gevoeld. 

Dat is ook mijn hoop. En dat was dan ook de reden van mijn reactie. Ik wil echter niemand verdriet doen en niemand zijn verdriet ontzeggen. De titel van deze draad betreft medeleven met JG's. Medeleven met anderen dan JG's is hier niet aan de orde. Dat is hier irrelevant en onbelangrijk. Het gaat hier alleen maar over medeleven met JG's. Punt. Nou, ze hebben recht op medeleven en van mij hebben ze dat. Ik vroeg me alleen maar af wanneer JG's eens gaan medeleven met mensen die geen lid zijn van hun organisatie. Dat was hier natuurlijk totaal ongepast. Intussen heeft @sjako aangegeven de duizenden christelijke slachtoffers toch ook wel ook verschrikkelijk te vinden maar minder erg omdat die geen leden van hun organisatie zijn. Dat is dus verder weg. Dit is exact wat ik al dacht maar toch nog even bevestigd wilde zien. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Ik hoop dat er ooit een dag komt dat alle mensen naasten zijn ongeacht hun geloof, afkomst, etc.

En dat moord op welk mens dan ook als diep tragisch verlies van een zuster/broeder wordt gevoeld. 

Toch is dit een tricky standpunt. Ik begrijp heel goed wat je hiermee wil zeggen maar ik voel toch een spanningsveld. Alle eer en glorie komt YHWH toe, de God van Abraham, Isaac en Jacob. Dus als iemand een andere god vereert en meent dat deze god de schepper is van hemel en aarde dan kan ik prima in vriendschap en vrede naast hem leven maar ondertussen weet ik hoe de ware God zal afrekenen met afgoden en hun aanhang. Dus ik verwacht toch mixed emotions.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hemd is nader dan de rok.  Ik zie dat iemand zich woest maakt wegens gedode christenen door moslims.  Is dat dan minder erg dan gedode christenen door christenen (Oekraïne ) ?    Maakt het dan weer niet uit als moslims door christenen worden gedood?    Of als moslims (Oeigoeren) gedood worden door Chinezen?

Ja, het hemd is nader dan de rok.  Ik hoorde de paus zelfs IS de oorlog verklaren.  Maar in de kwestie "Russische Orthodoxe Kerk" is hij toch wat milder, ik hoor hem niet de oorlog verklaren aan de ROK.  Zelfs bij de onfeilbaar geachte paus is het hemd nader dan de rok.

We geven gewoon meer om degenen die ons nabij zijn.  Deze discussie laat ook zien dat mensen zich verzamelen rond een bepaald geloof.   Het is dan meer een identiteit dan een spiritueel gebeuren rond de leringen van Jezus.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hermanos2:

Toch is dit een tricky standpunt. Ik begrijp heel goed wat je hiermee wil zeggen maar ik voel toch een spanningsveld. Alle eer en glorie komt YHWH toe, de God van Abraham, Isaac en Jacob. Dus als iemand een andere god vereert en meent dat deze god de schepper is van hemel en aarde dan kan ik prima in vriendschap en vrede naast hem leven maar ondertussen weet ik hoe de ware God zal afrekenen met afgoden en hun aanhang. Dus ik verwacht toch mixed emotions.

Dit moet je even beter uitleggen als je wilt. ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Is de dood van een ongelovige minder erg dan die van een gelovige? Misschien heb je wel gelijk hoor maar is dit wat je bedoelt? Ik denk dat er ook wel wat voor is te zeggen dat de dood van een gelovige minder erg is dan die van een ongelovige. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid