Spring naar bijdragen

Ex christenen met frustratie/boosheid/aversie e.d.


Aanbevolen berichten

N.a.v. een zijjweggetje in een ander topic: 

29 minuten geleden zei Petra.:

Er zijn meer ex-christenen die met enorme frustratie of boosheid o.i.d. blijven zitten. Ik vraag me af wat dt precies is...of ze teleurgesteld zijn in God of ... wacht..ik ga er een topic voor maken..

 

Ik ben gepaplepeld met geloofshaat. 'Religie is het kwaad der aarde' was de vaste leuze bij ons thuis. Mijn overgrootmoeder was erg kerkelijk, had een alcoholverslaafde man en is gescheiden toen ie niet alleen meer haar maar ook hun kinderen in elkaar sloeg. Omdat scheiden not-done was, werd ze uit de kerk en kerkgemeenschap gesmeten en stond er alleen voor met haar drie kindertjes. Dat was de ene kant, bij de andere was er een familie op stand, een zwangerschap uit verkrachting, waarna dochter des huizes niet alleen uit de kerk maar ook uit de familie werd gesmeten omdat een bastaard een schande was. Best begrijpelijk dus dat er bij beide kanten van de familie een aversie tegen het christendom is gegroeid. 

Maar goed, naar mijn weten zijn dat allemaal geen dingen meer van de huidige tijd. Toch zijn er zat tegenwoordige geloofsverlaters met een enorme boosheid/aversie (of hoe je het ook noemen wil) naar het christendom. Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar. Dus waarom met zo'n heftige reactie blijven zitten ? Is het boosheid op God of teleurstelling ? Teleurstelling in God of in jezelf..dat je zolang geloofd hebt in een leugen ? Of boosheid dat je bent voorgelogen ? Of  ???? 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 136
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, dat ben ik. Denk ik. Opgegroeid in een niet-dogmatisch christelijk gezin. We gingen niet naar de kerk, maar waren wel gelovig en mijn zus en ik gingen naar christelijke scholen. Zij heeft voor gel

Nou, prima toch? Maar voor sommige mensen is die weg wél moeilijk, wat zich dus kan uiten in boosheid. En daar vroeg de openingspost naar. Of mijn reactie vervolgens een typische reactie zou zijn, wee

N.a.v. een zijjweggetje in een ander topic:    Ik ben gepaplepeld met geloofshaat. 'Religie is het kwaad der aarde' was de vaste leuze bij ons thuis. Mijn overgrootmoeder was erg kerkelijk

1 uur geleden zei Petra.:

N.a.v. een zijjweggetje in een ander topic: 

 

Ik ben gepaplepeld met geloofshaat. 'Religie is het kwaad der aarde' was de vaste leuze bij ons thuis. Mijn overgrootmoeder was erg kerkelijk, had een alcoholverslaafde man en is gescheiden toen ie niet alleen meer haar maar ook hun kinderen in elkaar sloeg. Omdat scheiden not-done was, werd ze uit de kerk en kerkgemeenschap gesmeten en stond er alleen voor met haar drie kindertjes. Dat was de ene kant, bij de andere was er een familie op stand, een zwangerschap uit verkrachting, waarna dochter des huizes niet alleen uit de kerk maar ook uit de familie werd gesmeten omdat een bastaard een schande was. Best begrijpelijk dus dat er bij beide kanten van de familie een aversie tegen het christendom is gegroeid. 

Maar goed, naar mijn weten zijn dat allemaal geen dingen meer van de huidige tijd. Toch zijn er zat tegenwoordige geloofsverlaters met een enorme boosheid/aversie (of hoe je het ook noemen wil) naar het christendom. Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar. Dus waarom met zo'n heftige reactie blijven zitten ? Is het boosheid op God of teleurstelling ? Teleurstelling in God of in jezelf..dat je zolang geloofd hebt in een leugen ? Of boosheid dat je bent voorgelogen ? Of  ???? 

 

 

Dat zijn beslist geen zaken die alleen vroeger speelden.
Verslaving en ongewenste zwangerschap zijn nog steeds zaken waar veel geloofsgemeenschappen niet mee om kunnen gaan.
In plaats van deze mensen te helpen krijgen ze vaak te maken met ondeskundig advies of worden ze de kerk uit gezet.
Ik maak mij zorgen om gelovigen vanwege het somstijds ronduit slaafse gedrag en totale gebrek aan zelfstandigheid en kritisch denkvermogen.
Deze mensen zijn vaak het slachtoffer van uitbuiting (o.a. de bekende 10%) .
Ik koester geen frustratie of ben niet boos op god, want boos zijn op iets wat er niet is heeft geen zin.
Ik gun mensen een zelfstandig leven zonder geïndoctrineerde angst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar.

Ja, dat ben ik. Denk ik. Opgegroeid in een niet-dogmatisch christelijk gezin. We gingen niet naar de kerk, maar waren wel gelovig en mijn zus en ik gingen naar christelijke scholen. Zij heeft voor geloof "gekozen" en gaat wekelijks naar de kerk, ik ben het geloof verloren. Het kon allemaal zonder drama, inmiddels gelooft mijn moeder ook niet meer en mijn vader heeft zo weinig met het instituut "kerk" dat het hem niets kan schelen, waardoor ik inderdaad "klaar" ben. Ik vind het interessant om over religie te discussiëren, maar ik heb geen haat tegen religie en heb geen aandrang om mensen te "bekeren". Er zijn zelfs religieuze mensen waarmee ik me meer verwant voel dan met menig atheïst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Petra.:

Toch zijn er zat tegenwoordige geloofsverlaters met een enorme boosheid/aversie (of hoe je het ook noemen wil) naar het christendom. Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar. Dus waarom met zo'n heftige reactie blijven zitten ? Is het boosheid op God of teleurstelling ? Teleurstelling in God of in jezelf..dat je zolang geloofd hebt in een leugen ? Of boosheid dat je bent voorgelogen ? Of  ???? 

Je verbindt de term geloofsverlaters met allerlei negatieve emotionele gevoelens. Wat je je misschien beter kunt afvragen is waarom wij mensen überhaupt met allerlei negatieve emoties zitten opgescheept, Die enorme universele boosheid lijkt wel de nieuwe trend te worden. Maar dat heeft al heel lang niets meer te maken met het christelijke geloof.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

N.a.v. een zijjweggetje in een ander topic: 

 

Ik ben gepaplepeld met geloofshaat. 'Religie is het kwaad der aarde' was de vaste leuze bij ons thuis. Mijn overgrootmoeder was erg kerkelijk, had een alcoholverslaafde man en is gescheiden toen ie niet alleen meer haar maar ook hun kinderen in elkaar sloeg. Omdat scheiden not-done was, werd ze uit de kerk en kerkgemeenschap gesmeten en stond er alleen voor met haar drie kindertjes. Dat was de ene kant, bij de andere was er een familie op stand, een zwangerschap uit verkrachting, waarna dochter des huizes niet alleen uit de kerk maar ook uit de familie werd gesmeten omdat een bastaard een schande was. Best begrijpelijk dus dat er bij beide kanten van de familie een aversie tegen het christendom is gegroeid. 

Maar goed, naar mijn weten zijn dat allemaal geen dingen meer van de huidige tijd. Toch zijn er zat tegenwoordige geloofsverlaters met een enorme boosheid/aversie (of hoe je het ook noemen wil) naar het christendom. Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar. Dus waarom met zo'n heftige reactie blijven zitten ? Is het boosheid op God of teleurstelling ? Teleurstelling in God of in jezelf..dat je zolang geloofd hebt in een leugen ? Of boosheid dat je bent voorgelogen ? Of  ???? 

 

 

Deze vraag is een eigenlijk een typisch christelijke vraag. Dus ik vraag me af waarom jij die juist stelt.. Want veel gelovigen kunnen er niet tegen als je terechte kritiek hebt op de bijbel en dat noemen ze dan "haat, agressie" jegens God. Omdat men niet snapt waarom je kritiek zou uiten op de Bijbel.. 

Maar iedereen die de Bijbel leest kan hier toch erge dingen in lezen? Zondvloedverhaal bijvoorbeeld. Heel de Wereld onder water, duizenden doden en alle dieren dood. Inval in Kanaan, waarbij hele volkeren uitgeroeid worden. Zou het OT vandaag de dag geschreven worden EN zou men doen alsof dit werkelijk door een volk gebeurt zou zijn zou op zijn minst Den Haag zich ermee bemoeien. Maar het staat in de Bijble en we noemen het liefde.. Achteraf terugkijkend vond ik dat nog het meest schokkend. Had je net gelezen over de moord op baby's en ouden van dagen zaten we liedjes te zingen over "God is liefde en Hij redt het joodse volk"...

Met boosheid op God heeft het niks te doen, want God is allang weg uit mijn leven en mijn hoofd. Zelfs als ik nu schrijf over God dan heb ik er geen beeld bij (behalve dan het beeld dat de Bijbel schetst, want die God is immers de hoofdrolspeler in de Bijbel). 

En met christenen kan ik heel goed overweg, behalve als het gaat over geloof. In real life zwijg ik dan minzaam en na een minuut of tien probeer ik het gesprek op voetbal of de politiek te krijgen. Van de week nog een verjaardag gehad met alleen maar christelijke mensen, en geen overtogen woord hebben ze van mij gehoord. Toen ik net van mijn geloof viel wel overigens, maar toen zag ik de tranen in de ogen van de ander en dacht ik "laat ik voor de goede vrede maar zwijgen".. 

Online is het makkelijker praten, want de mensen alhier zie je niet.

 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Tjah er is geen tussenweg he. Als men de wereld en haar tijdsgeest wilt pleasen, dan komt iemand als Paulus zwaar binnen. Willen wij onze geest echter vernieuwen en de wereld achter ons laten, is christendom een perfect portaal. Maar het is moeilijk, je ontsnapt niet aan de zwaartekracht van deze wereld.

Wat is er precies fout aan de wereld en de tijdgeest van nu en wat is er precies heel goed aan de woorden van Paulus?

Paulus heeft a een heel ander wereldbeeld dan wij hebben en b) nogal de neiging om sektarisch te denken "gij geheel anders". Demoniseren van anderen komt daarbij goed uit voor hem. En helaas trappen gelovigen hier in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noppert1998:

Deze vraag is een eigenlijk een typisch christelijke vraag. Dus ik vraag me af waarom jij die juist stelt.. Want veel gelovigen kunnen er niet tegen als je terechte kritiek hebt op de bijbel en dat noemen ze dan "haat, agressie" jegens God. Omdat men niet snapt waarom je kritiek zou uiten op de Bijbel.. 

Maar iedereen die de Bijbel leest kan hier toch erge dingen in lezen? Zondvloedverhaal bijvoorbeeld. Heel de Wereld onder water, duizenden doden en alle dieren dood. Inval in Kanaan, waarbij hele volkeren uitgeroeid worden. Zou het OT vandaag de dag geschreven worden EN zou men doen alsof dit werkelijk door een volk gebeurt zou zijn zou op zijn minst Den Haag zich ermee bemoeien. Maar het staat in de Bijble en we noemen het liefde.. Achteraf terugkijkend vond ik dat nog het meest schokkend. Had je net gelezen over de moord op baby's en ouden van dagen zaten we liedjes te zingen over "God is liefde en Hij redt het joodse volk"...

Met boosheid op God heeft het niks te doen, want God is allang weg uit mijn leven en mijn hoofd. Zelfs als ik nu schrijf over God dan heb ik er geen beeld bij (behalve dan het beeld dat de Bijbel schetst, want die God is immers de hoofdrolspeler in de Bijbel). 

En met christenen kan ik heel goed overweg, behalve als het gaat over geloof. In real life zwijg ik dan minzaam en na een minuut of tien probeer ik het gesprek op voetbal of de politiek te krijgen. Van de week nog een verjaardag gehad met alleen maar christelijke mensen, en geen overtogen woord hebben ze van mij gehoord. Toen ik net van mijn geloof viel wel overigens, maar toen zag ik de tranen in de ogen van de ander en dacht ik "laat ik voor de goede vrede maar zwijgen".. 

Online is het makkelijker praten, want de mensen alhier zie je niet.

 

Wat is er precies fout aan de wereld en de tijdgeest van nu en wat is er precies heel goed aan de woorden van Paulus?

Paulus heeft a een heel ander wereldbeeld dan wij hebben en b) nogal de neiging om sektarisch te denken "gij geheel anders". Demoniseren van anderen komt daarbij goed uit voor hem. En helaas trappen gelovigen hier in.

Als je dat niet weet...

Oorlog voor olie om 1 te noemen? Regime changes daartussen en wapenhandel? Lobbbyende regeringen met vaccinazi om een ander te noemen? Boeren onder gepatenteerde zooi dwingen wat hongersnood veroorzaakt om meer te noemen? Kinderen aborteren om hun stamcellen te oogsten ? Wat is er mis met deze wereld vraagt u? En dan benoemde ik de vervuiling van de huidige economie nog niet om de welvaart van die fascisten in deze tijd te behouden.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als je dat niet weet...

Oorlog voor olie om 1 te noemen? Regime changes daartussen en wapenhandel? Lobbbyende regeringen met vaccinazi om een ander te noemen? Boeren onder gepatenteerde zooi dwingen wat hongersnood veroorzaakt om meer te noemen? Kinderen aborteren om hun stamcellen te oogsten ? Wat is er mis met deze wereld vraagt u? En dan benoemde ik de vervuiling van de huidige economie nog niet om de welvaart van die fascisten in deze tijd te behouden.

Enkel religekkies en wappies zullen dit beamen... 

Oorlogen zijn er van alle tijden. Vaccinazie is een wappieterm. De normalere mens zal zeggen dat dit voor de volksgezondheid was. Foetussen (en dus niet kinderen, een foutje jouwerkant, ik vergeef je) worden al geaborteerd vanwege andere redenen. Dus dan is het vrij logisch om die stamcellen te oogsten. Het helpt namelijk andere foetussen die daadwerkelijk tot baby's en kinderen uitgroeien om te leven zonder ziekten of pijn. Je kijkt veel te zwart naar de gezondheidszorg. Logisch, dit helpt je wereldbeeld in leven te houden. Je zou maar eens positief zijn. 

En ik vraag wat Paulus precies zo goed maakt. De man bemoeide zich niet met de rest van de wereld. De wereld kan vergaan, als Paulus zijn wereldbeeld maar kan uitdragen.  

Eigenlijk vergelijk je een "heilige" met de wereld. En dat is geen goede vergelijking. De zorg en wetenschappers zorgen voor werkelijke verbetering van de mensheid. Paulus en andere "heiligen" hebben nooit bijgedragen aan iets op wetenschappelijk niveau. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Noppert1998:

Enkel religekkies en wappies zullen dit beamen... 

Oorlogen zijn er van alle tijden. Vaccinazie is een wappieterm. De normalere mens zal zeggen dat dit voor de volksgezondheid was. Foetussen (en dus niet kinderen, een foutje jouwerkant, ik vergeef je) worden al geaborteerd vanwege andere redenen. Dus dan is het vrij logisch om die stamcellen te oogsten. Het helpt namelijk andere foetussen die daadwerkelijk tot baby's en kinderen uitgroeien om te leven zonder ziekten of pijn. Je kijkt veel te zwart naar de gezondheidszorg. Logisch, dit helpt je wereldbeeld in leven te houden. Je zou maar eens positief zijn. 

En ik vraag wat Paulus precies zo goed maakt. De man bemoeide zich niet met de rest van de wereld. De wereld kan vergaan, als Paulus zijn wereldbeeld maar kan uitdragen.  

Eigenlijk vergelijk je een "heilige" met de wereld. En dat is geen goede vergelijking. De zorg en wetenschappers zorgen voor werkelijke verbetering van de mensheid. Paulus en andere "heiligen" hebben nooit bijgedragen aan iets op wetenschappelijk niveau. 

Pfff dus enkel wappies en religekkies zullen de collaboratie van jihadisten in het westen beamen?

Paulis was verloren en vond DE WEG. Als je uw bovenstaande bagger normaal vindt, is er iets mis met jou. Ze kunnen blaten voor solidariteit bij aan aardbeving maar zolang fascisten de scepter zwaaien waarop plebs stemt zal er niets veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Fundamenteel:

Pfff dus enkel wappies en religekkies zullen de collaboratie van jihadisten in het westen beamen?

Paulis was verloren en vond DE WEG. Als je uw bovenstaande bagger normaal vindt, is er iets mis met jou. Ze kunnen blaten voor solidariteit bij aan aardbeving maar zolang fascisten de scepter zwaaien waarop plebs stemt zal er niets veranderen.

Weer die woorden. Dan noem je het feit dat ik wappies en religekkies noemt niet chique maar jouw woorden zijn dat ook niet. Je ziet alles veel te zwart. Niet eens zwart-wit want veel wit is er in jouw wereldbeeld niet te vinden. Dit merk ik wel vaker bij mensen die extreem tegen de "wereld" zijn.. Misschien moet Petra daar ook een topic over openen. Waarom zijn gelovigen zo tegen de wereld..

Paulus heeft helemaal niet bijgedragen aan welke wereld dan ook. Je zou misschien het lied van de liefde kunnen noemen, maar als je die zo leest dan staat er feitelijk ook niks in. Behalve "wees niet te kritisch, want liefde heeft geen kritiek".. Jij stelde

"Als men de wereld en haar tijdsgeest wilt pleasen, dan komt iemand als Paulus zwaar binnen".. En daar heb ik tot nu toe niks van gemerkt..

Daarom vroeg ik me af wat de wereld is en haar tijdgeest en het enige wat ik krijg is een stroom van woorden die nergens over gaan. Zwaar overtrokken, zwaar zwart ingekleurd. En waarschijnlijk maak je van Paulus een heilige. Maar nogmaals, die man heeft niks bijgedragen aan onze samenleving.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noppert1998:

Weer die woorden. Dan noem je het feit dat ik wappies en religekkies noemt niet chique maar jouw woorden zijn dat ook niet. Je ziet alles veel te zwart. Niet eens zwart-wit want veel wit is er in jouw wereldbeeld niet te vinden. Dit merk ik wel vaker bij mensen die extreem tegen de "wereld" zijn.. Misschien moet Petra daar ook een topic over openen. Waarom zijn gelovigen zo tegen de wereld..

Paulus heeft helemaal niet bijgedragen aan welke wereld dan ook. Je zou misschien het lied van de liefde kunnen noemen, maar als je die zo leest dan staat er feitelijk ook niks in. Behalve "wees niet te kritisch, want liefde heeft geen kritiek".. Jij stelde

"Als men de wereld en haar tijdsgeest wilt pleasen, dan komt iemand als Paulus zwaar binnen".. En daar heb ik tot nu toe niks van gemerkt..

Daarom vroeg ik me af wat de wereld is en haar tijdgeest en het enige wat ik krijg is een stroom van woorden die nergens over gaan. Zwaar overtrokken, zwaar zwart ingekleurd. En waarschijnlijk maak je van Paulus een heilige. Maar nogmaals, die man heeft niks bijgedragen aan onze samenleving.

 

Neen jij ziet alles te zwart en wit en uw ranten over politiek bewijst dat. Ik zeg: to hell met beide zijdes.

Je neemt jezelf te serieus in het spiegelen van de tijdsgeest. Echt waar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloofsverlaters laten soms hetzelfde zien als voormalige rokers.  Ze zetten zich af tegen hun voormalige bezigheid.  Een tegen-reactie.   Begrijpelijk.   Zo bij tijd en wijle som ik ook nog even op waarom ik de RKK heb verlaten.  Je moet er echter niet in blijven hangen.   De leer van Jezus heb ik nooit verworpen.  En die heb ik dan toch weer middels de RKK 'gekregen'.   Niet alles is slecht aan de RKK, het katholicisme heeft ook veel moois voortgebracht.

Je tijdelijk afzetten tegen religie is prima, maar als je na bv 10 jaar nog steeds met boosheid, frustratie en aversie rondloopt dan moet je toch eens diep van binnen kijken.  Mocht jij als ex-gelovige daadwerkelijk gelooft hebben , dan heb je dat toch echt zelf gedaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Fundamenteel:

Neen jij ziet alles te zwart en wit en uw ranten over politiek bewijst dat. Ik zeg: to hell met beide zijdes.

Je neemt jezelf te serieus in het spiegelen van de tijdsgeest. Echt waar.

Ik zie het juist enorm genuanceerd. Jij doet alsof politici allemaal slecht en psychopaat zijn. Ik zie zelfs de landelijke politiek en daar enkel mensen die hun best doen. Af en toe heb ik er wel mijn vraagtekens bij (Rutte bijvoorbeeld). Maar de meeste politici zijn erg goede mensen die het beste met de medemens voor hebben.. 

Ik vroeg ook 

23 uur geleden zei Noppert1998:

Als men de wereld en haar tijdsgeest wilt pleasen, dan komt iemand als Paulus zwaar binnen.

welk bewijs je hiervoor hebt..

Paulus komt helemaal niet zwaar binnen voor mensen die onze tijdsgeest willen pleasen. Paulus heeft niks werkelijks gedaan, behalve brieven schrijven die vol vooroordeel en sektarisch denken staan.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Noppert1998:

Ik zie het juist enorm genuanceerd. Jij doet alsof politici allemaal slecht en psychopaat zijn. Ik zie zelfs de landelijke politiek en daar enkel mensen die hun best doen. Af en toe heb ik er wel mijn vraagtekens bij (Rutte bijvoorbeeld). Maar de meeste politici zijn erg goede mensen die het beste met de medemens voor hebben..

Er zijn nog enkele goedwillende politici maar niet veel meer. De nu leidende politici willen oorlog. Mensen die oorlog willen zijn geen goede mensen en hebben al helemaal niet het beste voor met de medemens. Je hebt je vraagtekens bij Rutte, heel terecht, want die lachebek propageert openlijk oorlog. Hij heeft blijkbaar geen idee van de verschrikkingen van oorlog want dan zou hij dat niet doen. Als hij een paar dagen in een loopgraaf zou doorbrengen en dat zou overleven zou hij niet langer zo enthousiast zijn over oorlog. Het zijn dan ook nooit militairen maar altijd politici die oorlogen propageren en veroorzaken. Voor Hoekstra, met zijn uitgestreken gezicht, geldt hetzelfde. Ik doe mijn best om niemand te haten maar moet eerlijk toegeven dat steeds moeilijker te vinden. We worden momenteel bestuurd door uiterst zieke geesten. Laten we in het vervolg alsjeblieft stemmen voor mensen die oorlog afwijzen en vrede nastreven. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Er zijn nog enkele goedwillende politici maar niet veel meer. De nu leidende politici willen oorlog. Mensen die oorlog willen zijn geen goede mensen en hebben al helemaal niet het beste voor met de medemens. Je hebt je vraagtekens bij Rutte, heel terecht, want die lachebek propageert openlijk oorlog. Hij heeft blijkbaar geen idee van de verschrikkingen van oorlog want dan zou hij dat niet doen. Als hij een paar dagen in een loopgraaf zou doorbrengen en dat zou overleven zou hij niet langer zo enthousiast zijn over oorlog. Het zijn dan ook nooit militairen maar altijd politici die oorlogen propageren en veroorzaken. Voor Hoekstra, met zijn uitgestreken gezicht, geldt hetzelfde. Ik doe mijn best om niemand te haten maar moet eerlijk toegeven dat steeds moeilijker te vinden. We worden momenteel bestuurd door uiterst zieke geesten. Laten we in het vervolg alsjeblieft stemmen voor mensen die oorlog afwijzen en vrede nastreven. 

Typische opmerking Willempie. Het klinkt zo goed en leuk en vroom.. "Tegen oorlog" zijn, wie wil dit nu niet.. Maar je zegt in feite gewoon "geef Oekraïne maar aan Rusland, wij willen geen oorlog"... Dus ik trap niet in jouw hypocrisie..

Heb je overigens zelf al in een loopgraaf doorgebracht?

Bij Rutte ga het meer om Groningen en de belastingdienst schandaal. Ook het feit dat alle partijen die vielen over dat schandaal weer lekker in het pluche zitten. Dat zeurt ook ergens.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Noppert1998:

Typische opmerking Willempie. Het klinkt zo goed en leuk en vroom.. "Tegen oorlog" zijn, wie wil dit nu niet.. Maar je zegt in feite gewoon "geef Oekraïne maar aan Rusland,

Nee, dit zeg ik niet. Ik doe niet mee aan stupide oorlogspropaganda. Rusland heeft nog nooit beweerd Oekraïne te willen hebben. Die bewering komt niet bij Rusland vandaan.  

1 uur geleden zei Noppert1998:

Heb je overigens zelf al in een loopgraaf doorgebracht?

Ik heb een militaire achtergrond en weet heel goed waarom we geen oorlog moeten willen. De politieke oorlogshitsers waar we nu mee te maken hebben hebben geen van allen een militaire achtergrond en verkeren blijkbaar in de waan dat oorlog iets leuks en goeds is. Hoe meer ik hier over nadenk hoe bozer ik wordt. Laat ze zelf maar gaan vechten als ze dat zo graag willen!  

1 uur geleden zei Noppert1998:

Bij Rutte ga het meer om Groningen en de belastingdienst schandaal. Ook het feit dat alle partijen die vielen over dat schandaal weer lekker in het pluche zitten. Dat zeurt ook ergens.

Het gaat bij Rutte helaas om nog veel meer ander schandalen. Zijn lach begint steeds demonischer aan te doen. Hij lacht zit een rotje, zelfs terwijl hij oorlog aan het aanmoedigen is. Als hij zou beginnen met huilen in plaats van te schaterlachen zou hij iets van mijn vertrouwen terug kunnen winnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Willempie:

Nee, dit zeg ik niet. Ik doe niet mee aan stupide oorlogspropaganda. Rusland heeft nog nooit beweerd Oekraïne te willen hebben. Die bewering komt niet bij Rusland vandaan.  

Ik heb een militaire achtergrond en weet heel goed waarom we geen oorlog moeten willen. De politieke oorlogshitsers waar we nu mee te maken hebben hebben geen van allen een militaire achtergrond en verkeren blijkbaar in de waan dat oorlog iets leuks en goeds is. Hoe meer ik hier over nadenk hoe bozer ik wordt. Laat ze zelf maar gaan vechten als ze dat zo graag willen!  

Het gaat bij Rutte helaas om nog veel meer ander schandalen. Zijn lach begint steeds demonischer aan te doen. Hij lacht zit een rotje, zelfs terwijl hij oorlog aan het aanmoedigen is. Als hij zou beginnen met huilen in plaats van te schaterlachen zou hij iets van mijn vertrouwen terug kunnen winnen. 

Je volgt dus wel de propaganda, namelijk die van Rusland.. Rusland viel Oekraine aan. Ze hebben delen van Oekraine veroverd. Dat deed Rutte niet, dat deed Biden niet, en dat deed Merkel niet. Putin wel.. Beetje dom om dan te zeggen "wij willen geen oorlog". Putin is de oorlogshitser, niet de Westerse politiek. Hoe langer ik jouw schrijven lees hoe bozer ik word (met een d, niet dt)..

Tevens geloof ik niet in demonische lachen. Misschien iets minder Hollywood kijken?

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-3-2023 om 07:48 zei Petra.:

Maar goed, naar mijn weten zijn dat allemaal geen dingen meer van de huidige tijd. Toch zijn er zat tegenwoordige geloofsverlaters met een enorme boosheid/aversie (of hoe je het ook noemen wil) naar het christendom. Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar. Dus waarom met zo'n heftige reactie blijven zitten ? Is het boosheid op God of teleurstelling ? Teleurstelling in God of in jezelf..dat je zolang geloofd hebt in een leugen ? Of boosheid dat je bent voorgelogen ? Of  ???? 

Petra, ik denk dat het vooral komt door gebrek aan kennis. Maar ook door gedrag van sommige christenen. Ze zeggen A maar doen B. Veel mensen zijn teleurgesteld in kerkelijke leiders, of er worden dingen verteld over religies die niet waar zijn. Ook wordt religie vaak als excuus gebruikt om oorlog te ondersteunen zoals je nu bij de Russisch Orthodoxe kerk ziet nu. God heeft allemaal niks met deze misstanden te maken.

Als je je echt verdiept in Gods woord dan zie je dat het allemaal klopt en dat er een prachtige toekomst te wachten staat.

Op 7-3-2023 om 17:04 zei Noppert1998:

Online is het makkelijker praten, want de mensen alhier zie je niet.

Maar het zijn wel mensen met gevoelens.

3 uur geleden zei Willempie:

Laten we in het vervolg alsjeblieft stemmen voor mensen die oorlog afwijzen en vrede nastreven. 

En wie zijn dat dan? Ik heb het idee dat deze politiek wat betreft Oekraïne breed gedragen wordt. Ik stem niet en wil niks met politiek te maken hebben. Het zijn marionetten van satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Noppert1998:

Ik zie het juist enorm genuanceerd. Jij doet alsof politici allemaal slecht en psychopaat zijn. Ik zie zelfs de landelijke politiek en daar enkel mensen die hun best doen. Af en toe heb ik er wel mijn vraagtekens bij (Rutte bijvoorbeeld). Maar de meeste politici zijn erg goede mensen die het beste met de medemens voor hebben.. 

Ik vroeg ook 

welk bewijs je hiervoor hebt..

Paulus komt helemaal niet zwaar binnen voor mensen die onze tijdsgeest willen pleasen. Paulus heeft niks werkelijks gedaan, behalve brieven schrijven die vol vooroordeel en sektarisch denken staan.. 

Lol genuanceerd... afgeven op rechts maar corrupten de hemel in prijzen. Jongens toch hahaha

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Fundamenteel:

Lol genuanceerd... afgeven op rechts maar corrupten de hemel in prijzen. Jongens toch hahaha

Ik prijs niemand de hemel in. Ik geef toe dat mensen fouten maken. En dat Rutte van mij ook weg mag.. (die is overigens rechts, maar dat terzijde)..

Jij ziet het gewoon veel te zwart in. En dat snap ik wel. Met jouw wereldbeeld moet je wel denken dat iedereen slecht is en des duivels. Als ik jouw wereldbeeld had zou ik ernaast lopen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noppert1998:

Ik prijs niemand de hemel in. Ik geef toe dat mensen fouten maken. En dat Rutte van mij ook weg mag.. (die is overigens rechts, maar dat terzijde)..

Jij ziet het gewoon veel te zwart in. En dat snap ik wel. Met jouw wereldbeeld moet je wel denken dat iedereen slecht is en des duivels. Als ik jouw wereldbeeld had zou ik ernaast lopen.

 

 

Sigrid...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Op 7-3-2023 om 07:48 zei Petra.:

Toch zijn er zat tegenwoordige geloofsverlaters met een enorme boosheid/aversie (of hoe je het ook noemen wil) naar het christendom. Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar. Dus waarom met zo'n heftige reactie blijven zitten ? Is het boosheid op God of teleurstelling ? Teleurstelling in God of in jezelf..dat je zolang geloofd hebt in een leugen ? Of boosheid dat je bent voorgelogen ? Of  ???? 

Wat ik vooral via Engelstalige YouTube-kanalen meekrijg is dat veel ex-evangelische of ex-fundamentalistische mensen zich beschadigd voelen door wat ze in hun kindertijd is aangepraat of wijsgemaakt. En ze voelen zich ook genept doordat het geloof als absolute waarheid werd gepresenteerd die je letterlijk moest nemen. Als ze dan zelf serieuzer op onderzoek gaan, vallen daar gaten in en vallen ze het af als een leugen. Zo is Bart Ehrman zelf ooit ook die weg gegaan van verdediger van zijn fundamentalisme naar onthuller van wat er werkelijk achter al die bijbelteksten zit.

Van de oudste woorden van Jesus (de geheime leringen) in het NT lijkt Bart dan weer niets te begrijpen, maar dat valt hem niet euvel te nemen, dat doen zeer weinigen. De meeste academici van zijn kaliber zijn tevreden met het wegpellen van de Christelijke schil die daaromheen is gegroeid en blijven dan achter met een leegte, meestal agnosticisme of atheisme.

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-3-2023 om 07:48 zei Petra.:

Maar goed, naar mijn weten zijn dat allemaal geen dingen meer van de huidige tijd. Toch zijn er zat tegenwoordige geloofsverlaters met een enorme boosheid/aversie (of hoe je het ook noemen wil) naar het christendom. Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar. Dus waarom met zo'n heftige reactie blijven zitten ?

Naast de misstanden die hier alreeds genoemd zijn, speelt er ook iets anders. 'Gewoon niet meer geloven' klinkt gemakkelijk, maar behelst natuurlijk wel een fundamentele verandering in je levensbeschouwing en leefwijze. Je kijkt terug op je leven en ziet dat je al je energie, motivatie en zelfdiscipline hebt besteed aan iets wat je nu een leugen vindt. Waar je vroeger devotie en gemeenschap zag, zie je nu leegte en kadaverdiscipline. Teksten en rituelen die je vroeger inspireerden, zeggen je nu niets meer. Je kunt je dan bedrogen en belazerd voelen door je omgeving en daar boos over worden, vooral als je in een hele hechte, fanatieke gemeenschap leefde.
Daarbij kan de idee dat er echt geen God zou zijn en er dus ook geen enkele bovennatuurlijke hoop, iemand (tijdelijk) psychisch verlammen. Niet iedereen zal dat per se als goed nieuws aanvaarden. De gedachte dat je er alleen voor staat, dat er geen liefdevol Opperwezen over je waakt en dat je alles helemaal zelf moet uitvinden en uitzoeken in een groot, koud en schijnbaar zinloos universum, kan zeer somber stemmen tot erger. En ook die droefheid, die onzekerheid en dat schokkende besef kan zich vervolgens uiten in boosheid.

In feite gebeurt er dan niet veel anders dan bij een bekering tot het christendom, inclusief soms een (tijdelijk) extra negatieve perceptie van de niet-christelijke buitenwereld. Ook dan verander je van leefwijze, zie je de wereld ineens door heel andere ogen en ben je daar helemaal vol van. Dat afzetten hoort ook gewoon bij die ontwikkeling, of je nu christen of atheïst wordt, en is ook bedoeld om eventuele nog resterende twijfels te verwerken. Meestal trekt dat wel weer bij, naarmate je levensvreugd en zin weet te vinden in je nieuwe levensbeschouwing en je beseft dat je omgeving over het algemeen geen kwaad in de zin had. Ook levenservaring die je opdoet en domweg het ouder worden helpen daarbij.

Je kunt het misschien vergelijken met stoppen met roken. De meest fanatieke anti-rokers zijn meestal zij die er pasgeleden vanuit sterke principes mee gestopt zijn. Zij moeten nu leren leven zonder tabak en doordat ze daar zo mee bezig zijn, zien ze overal sigaretten en rokende mensen. En zij willen hun nieuwe inzichten over hoe ongezond roken wel niet is met iedereen delen, met name met hun nog rokende naasten. Misschien doen ze allerlei mooie, nieuwe ervaringen op, zoals meer adem, meer frisse lucht, meer energie, meer smaakvermogen, etc., en gunnen ze hun rokende naasten die ervaringen ook. En tenslotte, als het verlangen naar een sigaret soms toch nog oplaait, moeten ze zichzelf weer streng overtuigen van de juistheid van hun beslissing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Robert Frans:

Naast de misstanden die hier alreeds genoemd zijn, speelt er ook iets anders. 'Gewoon niet meer geloven' klinkt gemakkelijk, maar behelst natuurlijk wel een fundamentele verandering in je levensbeschouwing en leefwijze. Je kijkt terug op je leven en ziet dat je al je energie, motivatie en zelfdiscipline hebt besteed aan iets wat je nu een leugen vindt. Waar je vroeger devotie en gemeenschap zag, zie je nu leegte en kadaverdiscipline. Teksten en rituelen die je vroeger inspireerden, zeggen je nu niets meer. Je kunt je dan bedrogen en belazerd voelen door je omgeving en daar boos over worden, vooral als je in een hele hechte, fanatieke gemeenschap leefde.
Daarbij kan de idee dat er echt geen God zou zijn en er dus ook geen enkele bovennatuurlijke hoop, iemand (tijdelijk) psychisch verlammen. Niet iedereen zal dat per se als goed nieuws aanvaarden. De gedachte dat je er alleen voor staat, dat er geen liefdevol Opperwezen over je waakt en dat je alles helemaal zelf moet uitvinden en uitzoeken in een groot, koud en schijnbaar zinloos universum, kan zeer somber stemmen tot erger. En ook die droefheid, die onzekerheid en dat schokkende besef kan zich vervolgens uiten in boosheid.

Dit is een typische visie van een gelovige op hoe een ongelovige denkt, waarbij duidelijk wordt dat de gelovige zich niet in die situatie kan verplaatsen. De meeste mensen ervaren het als bevrijding van op lucht gebaseerde psychische druk en zijn blij dat ze de ontwikkeling hebben kunnen maken om daar uit te stappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:
10 uur geleden zei Robert Frans:

Naast de misstanden die hier alreeds genoemd zijn, speelt er ook iets anders. 'Gewoon niet meer geloven' klinkt gemakkelijk, maar behelst natuurlijk wel een fundamentele verandering in je levensbeschouwing en leefwijze.... 

Dit is een typische visie van een gelovige op hoe een ongelovige denkt, waarbij duidelijk wordt dat de gelovige zich niet in die situatie kan verplaatsen. De meeste mensen ervaren het als bevrijding van op lucht gebaseerde psychische druk en zijn blij dat ze de ontwikkeling hebben kunnen maken om daar uit te stappen.

En dit is een typische visie van een ongelovige op hoe een gelovige denkt, waarbij duidelijk wordt dat de ongelovige zich niet in die situatie kan verplaatsen. Veel gelovigen ervaren het als een bevrijding van de psychische druk, die ontstaat wanneer de ongelovige geen uitweg meer ziet uit een leeg, vergankelijk en dus zinloos bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid