Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Petra.:

Als je het (beter) had gelezen dan had je gezien dat er ook een onderzoek bijzat waaruit bleek dat er maar 1 op de 5 aangifte/melding doet. Het aantal meldingen is dus relatief laag. 

Ja en?

 

3 uur geleden zei Petra.:

Maar je weet zelf ook wel dat met name homorelaties en vrouwen op de kansel nog steeds discussiepunten en zelfs de grootste breekpunten zijn in bepaalde christelijke denominaties. Wil je dan zeggen dat zij Jezus niet werkelijk in hun hart hebben toegelaten ?

We hadden het over discriminatie van mensen. Dat doen christenen niet als het goed is en dat heb ik ook nog niet meegemaakt. Zonde wordt veroordeeld, omdat het niet goed is, maar zondaren niet. We zijn allemaal zondaren. Als je in een kerk zit waar wel veroordeeld wordt dan ga je gewoon weg. Ik zou daar niet in ieder geval niet blijven. Maar nogmaals, ik heb het nog niet meegemaakt. In gemeenschappen waar vrouwen niet op de kansel staan, staan de vrouwen daar, voor zover ik kan zien, zelf ook achter. Het is dus niet zo van "jij mag niet". Het is een gezamenlijke keuze om niet van de Bijbel af te wijken voor zover men dat in zo'n gemeenschap meent te te begrijpen. Het zou wel heel erg zijn als die gemeenschappen gedwongen zouden worden hun overtuiging los te laten. In de evangelische wereld is dit trouwens nooit aan de orde geweest. Daar zijn veel vrouwen die het woord verkondigen en daar heeft nog nooit iemand een probleem van gemaakt.

 

3 uur geleden zei Petra.:

Ja dat klopt. Daarom heet het ook positieve discriminatie. Het is jammer dat het nodig is want het had fijner geweest als het op andere wijze was gelukt, maar helaas discriminatie bleek niet vanzelf op te lossen m.b.v. bewustwording, dus waren er concrete maatregelen nodig.

Daarover verschillen we dus van mening. Verandering van hart kan nooit worden afgedwongen. Discriminerende maatregelen zie ik als kunstmatig, cosmetisch zelfs. Aan de buitenkant lijkt het misschien wel mooi maar het verbetert in wezen helemaal niets. Het roep m.i. alleen weerstand en wrok op. Ik vraag me zelfs serieus af of de verschillen hierdoor niet juist groter worden dan kleiner. ik zal een klein voorbeeld geven. De afgelopen zondag was er in Amsterdam een feministische demonstratie. Ik zal maar niet vertellen wat er allemaal op de borden en spandoeken stond want dat is te obsceen voor woorden. Maar goed. Dan wordt er een meisje door een mannelijke journalist geïnterviewd en naar haar motivatie gevraagd. "We komen op voor gelijke rechten." "Vind je dat je geen gelijke rechten hebt?" "Nee, want als wij samen een winkel inlopen wordt jij het eerst geholpen." Zo'n meisje heeft hulp nodig. Ze is gehersenspoeld. De feministische beweging helpt haar alleen nog maar meer de vernieling in. Ik weet het; het is misschien een extreem voorbeeldje maar ik meen dat mensen niet geholpen zijn met (politieke) actiegroepen die ze aanpraten slachtoffer te zijn van discriminatie.

 

3 uur geleden zei Petra.:

Ik reken huisvrouw/huisman niet als beroep, al vind ik het hartstikke eerbaar. Tot een beroep reken ik eigenlijk alleen de werkzaamheden waar je een salaris voor krijgt.  Ik vraag me af of bv. een @Piebe en @Fundamenteel en @sjako zichzelf huisman noemen, het een beroep vinden en meer waardering zouden willen. (Ik noem ff de eerste namen die op dit forum in me opkomen waarvan ik weet dat ze alleen wonen en dus hun huishouden doen). 

Het begrip huisman is al aardig ingeburgerd hoor. Het is zelfs een achternaam. :) Ik denk niet dat mannen daar een probleem mee hebben of zich ondergewaardeerd voelen. Dat is het punt niet. Het punt is dat vrouwen niet aangepraat moet worden dat huisvrouw niet voldoende zou zijn en dat ze persé carrierre moeten maken omdat ze zichzelf anders te kort zouden doen. Als ik zo om me heen kijk dan denk ik dat "de huisvrouw" van vijftig jaar geleden een stuk tevredener was dan de gemiddelde carrièrevrouw van vandaag. Want wat een stress allemaal! Wat een conflicten! Daar wordt je helemaal niet gelukkig van. 

 

3 uur geleden zei Petra.:

Natuurlijk ben ik ook zelf gediscrimineerd. Ik stam uit een tijd waarin er nog een hoop dingen scheef zaten, tot chantage en dan maar ontslag nemen aan toe omdat er bij een promotie meer gunsten geeist werden dan gewoon je werk doen. En dat functies aan je neus voorbij gingen naar een man omdat je als vrouw kindertjes had of nog zou willen, en dus je aandacht meer bij je gezin dan je werk zou hebben, vonden we toen heel normaal. Dat die man ook een gezin had en die vlieger ook voor hem zou moeten gelden, dachten we pas jaren later over na. 

Ik vind het heel erg dit te horen. Het is diep en diep treurig om medemensen op dit manier te intimideren en te misbruiken. Ik heb trouwens niet de indruk dat dit vandaag minder voorkomt dan vroeger. Helaas!  Het komt trouwens ook veel voor dat vrouwen mannen verleiden om daar zelf beter van te worden. Dan kun je zeggen dat mannen dom zijn om daar in te trappen maar ik denk dat mannen geen slechtere wezens zijn dan vrouwen. Vrouwen zijn net zo zondig als mannen als het om hun eigenbelang gaat. Er zijn zelfs mannen die ervan overtuigd zijn dat vrouwen gemeen zijn. Misschien is het eens tijd voor een mannendemonstratie tegen gemene vrouwen. 😂        

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, een Nazi filmpje publiceren en zeggen dat @Chaim dat wel leuk zal vinden vind ik toch net iets te ver gaan. @Chaim is Joods. Misschien je geschiedenis nog eens nagaan want er in 1940-1945 is gebe

En zo is dat. En niet anders. Want iedereen kan bedenken waar zo'n wereldregering uiteindelijk toe gaat leiden. Eigenlijk hoef je daar niet eens christelijk voor te zijn. En iedereen weet of behoort t

Ik stelde dat een christen niet op partijen kan stemmen die een wereldregering nastreven en pro abortus zijn. De Wet is vervuld en wij weten door den Geest dat abortus moord is.

6 uur geleden zei Petra.:

Ik stam uit een tijd waarin er nog een hoop dingen scheef zaten, tot chantage en dan maar ontslag nemen aan toe omdat er bij een promotie meer gunsten geeist werden dan gewoon je werk doen.

Ik zat en liep hier nog wat over na te denken. Jij stamt uit een tijd dat er veel dingen scheef zaten. Zitten die dingen dan nu minder scheef? Ik durf de stelling te poneren dat het weerzinwekkende onrecht dat je hier noemt nu nog meer voorkomt dan vroeger. Ik stam uit een tijd waarin jongens werden opgevoed om vrouwen te respecteren, te beschermen, galant te behandelen en altijd voor te laten gaan (behalve op de trap). Je leerde om vrouwen de jas aan te reiken, de deur voor ze open te houden, ze veilig naar huis te begeleiden, je zitplaats voor ze af te staan, ze niet aan te raken en ze te beschermen en te verdedigen. En wat ons werd geleerd was niet iets nieuws want zelfs in de middeleeuwen werden ridderlijke omgangsvormen al als juist beschouwd.  De vrouw werd bewonderd, geëerd en zelfs aanbeden, Maria wordt nu nog steeds aanbeden en de moeder van God genoemd. Ik denk dat hoe meer de mensheid de Schepper negeert, en dus meent autonoom c..q. goddelijk te zijn, hoe meer de mensheid verloedert en hoe minder mensen worden gerespecteerd, of je nu man ben of vrouw. En dat destructieve probleem kun je alleen maar oplossen door onverkort het onversneden evangelie te blijven verkondigen, waardoor mensen werkelijk veranderen, en natuurlijk door het goede voorbeeld te blijven geven. En dat je dan wordt uitgemaakt voor fundamentalist, wappie, ultra-conservatief of extreem rechts of wat dan ook mag vervelend zijn maar geen belemmering.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Christus? Er is helemaal niets bekend van Christus dat ook maar lijkt op een mening over abortus.  Je had het over God in relatie tot abortus....

Just a reminder...

En daar gaat het mij om, want je stelde daarmee dat God bezwaar heeft tegen abortus. Terwijl uit de Bijbel, Exodus 21, dus het tegendeel blijkt.

Ik stelde dat een christen niet op partijen kan stemmen die een wereldregering nastreven en pro abortus zijn. De Wet is vervuld en wij weten door den Geest dat abortus moord is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik stelde dat een christen niet op partijen kan stemmen die een wereldregering nastreven en pro abortus zijn. De Wet is vervuld en wij weten door den Geest dat abortus moord is.

En zo is dat. En niet anders. Want iedereen kan bedenken waar zo'n wereldregering uiteindelijk toe gaat leiden. Eigenlijk hoef je daar niet eens christelijk voor te zijn. En iedereen weet of behoort te weten dat abortus provocatus weerzinwekkend is. Je kunt dat wel negeren maar als je ernaar kijkt dan moet je ervan overgeven. Uiteengerukte mensjes. Baby's die de ingreep overleven maar ledematen missen omdat die met een tang verwijderd zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik noem het niet alleen walgelijk maar zelfs demonisch.  Daar even over nadenkende zijn walgelijk en demonisch synoniemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Willempie:

En zo is dat. En niet anders. Want iedereen kan bedenken waar zo'n wereldregering uiteindelijk toe gaat leiden. Eigenlijk hoef je daar niet eens christelijk voor te zijn. En iedereen weet of behoort te weten dat abortus provocatus weerzinwekkend is. Je kunt dat wel negeren maar als je ernaar kijkt dan moet je ervan overgeven. Uiteengerukte mensjes. Baby's die de ingreep overleven maar ledematen missen omdat die met een tang verwijderd zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik noem het niet alleen walgelijk maar zelfs demonisch.  Daar even over nadenkende zijn walgelijk en demonisch synoniemen. 

Zoals ik reeds zei: rara wie bezit de meeste landbouwgrond? Rijm dit met de aanval op onze boeren (stikstofhoax). Terwijl voeren ze meer vervuilend gas in en lozen ze pfas in heel onze atmosfeer.

Wij zijn kikkers in het warme water waar degenen die de opdrijvende temperatuur inzien de wappies genoemd worden door die er comfortabel bij gaan liggen alsof het een bubbelbad of spa is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Willempie:

En zo is dat. En niet anders. Want iedereen kan bedenken waar zo'n wereldregering uiteindelijk toe gaat leiden. Eigenlijk hoef je daar niet eens christelijk voor te zijn. En iedereen weet of behoort te weten dat abortus provocatus weerzinwekkend is. Je kunt dat wel negeren maar als je ernaar kijkt dan moet je ervan overgeven. Uiteengerukte mensjes. Baby's die de ingreep overleven maar ledematen missen omdat die met een tang verwijderd zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik noem het niet alleen walgelijk maar zelfs demonisch.  Daar even over nadenkende zijn walgelijk en demonisch synoniemen. 

Heb je Openbaring al eens gelezen Willempie? Ik wel, en als ik lees wat daar word gedaan met ongelovigen (baby's, kinderen, volwassenen, ouderen en alles ertussenin) dan moet ik daar van overgeven. Als ik dan ook nog lees dat de heiligen daar bij juichen dan houdt ik mijn eten al helemaal niet binnen... 

Citaat

15 En uit Zijn mond ging een scherp zwaard, opdat Hij daarmede de heidenen slaan zou. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren roede; en Hij treedt den wijnpersbak van den wijn des toorns en der gramschap des almachtigen Gods.

16 En Hij heeft op Zijn kleed en op Zijn dij dezen Naam geschreven: Koning der koningen, en Heere der heren.

17 En ik zag een engel, staande in de zon; en hij riep met een grote stem, zeggende tot al de vogelen, die in het midden des hemels vlogen: Komt herwaarts, en vergadert u tot het avondmaal des groten Gods;

18 Opdat gij eet het vlees der koningen, en het vlees der oversten over duizend, en het vlees der sterken, en het vlees der paarden en dergenen, die daarop zitten; en het vlees van alle vrijen en dienstknechten, en kleinen en groten.

19 En ik zag het beest, en de koningen der aarde, en hun heirlegers vergaderd, om krijg te voeren tegen Hem, Die op het paard zat, en tegen Zijn heirlegers.

20 En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfer brandt.

21 En de overigen werden gedood met het zwaard Desgenen, Die op het paard zat, hetwelk uit Zijn mond ging; en al de vogelen werden verzadigd van hun vlees.

Want dat is een beetje wat het met mensen is die tegen abortus zijn. Als het ongeboren is dan zijn jullie er voor om het te beschermen. Maar als het geboren is en per ongeluk niet bij jullie geloof hoort, dan maakt het niks uit wat ermee gebeurt..Vandaar dat een foetus belangrijker is dan een vrouw die een foetus moet baren. Dat zij sterft bij de bevalling is "collateral damage". 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

En zo is dat. En niet anders. Want iedereen kan bedenken waar zo'n wereldregering uiteindelijk toe gaat leiden. Eigenlijk hoef je daar niet eens christelijk voor te zijn. En iedereen weet of behoort te weten dat abortus provocatus weerzinwekkend is. Je kunt dat wel negeren maar als je ernaar kijkt dan moet je ervan overgeven. Uiteengerukte mensjes. Baby's die de ingreep overleven maar ledematen missen omdat die met een tang verwijderd zijn. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik noem het niet alleen walgelijk maar zelfs demonisch.  Daar even over nadenkende zijn walgelijk en demonisch synoniemen. 

Tsja, als je dergelijke beelden serieus neemt, die door de anti abortus beweging in elkaar zijn gezet, dan houdt alles op.
'Den Geest' of niet, Exodus 21 is duidelijk, een vrucht is geen leven en heeft de waarde van een fractie daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Tsja, als je dergelijke beelden serieus neemt, die door de anti abortus beweging in elkaar zijn gezet, dan houdt alles op.
'Den Geest' of niet, Exodus 21 is duidelijk, een vrucht is geen leven en heeft de waarde van een fractie daarvan.

Toen ik nog gelovig was had ik eens vereniging (jongeren die bij elkaar komen om de bijbel te bestuderen en samen te zijn) en toen kwam er iemand van een bepaalde stichting. Die vrouw had ook allemaal beelden van foetussen die geaborteerd werden. toen wist ik meteen "ik ben anti abortus". Pas later ben ik gaan beseffen dat het "propagandabeelden" waren met teksten die niet klopten met de werkelijkheid.

www.eoswetenschap.eu/gezondheid/voelt-een-ongeboren-baby-pijn

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Noppert1998:

Toen ik nog gelovig was had ik eens vereniging (jongeren die bij elkaar komen om de bijbel te bestuderen en samen te zijn) en toen kwam er iemand van een bepaalde stichting. Die vrouw had ook allemaal beelden van foetussen die geaborteerd werden. toen wist ik meteen "ik ben anti abortus". Pas later ben ik gaan beseffen dat het "propagandabeelden" waren met teksten die niet klopten met de werkelijkheid.

www.eoswetenschap.eu/gezondheid/voelt-een-ongeboren-baby-pijn

 

 

 

Het is bangmakerij waar veel christenen gevoelig voor zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Willempie:

We hadden het over discriminatie van mensen. Dat doen christenen niet als het goed is en dat heb ik ook nog niet meegemaakt.

Er zijn nog steeds kerken waar vrouwen bepaalde functies niet mogen uitvoeren en mannen wel hoor.  Niet op basis van talent, roeping, capaciteiten e.d. maar slechts op basis van gender/geslacht. (Vandaar dus dat dat discriminatie wordt genoemd).

Op 1 mei 2023 fuseren de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken. De vrouw in het ambt is het grootste discussiepunt en breekpunt. De CGK staan officieel geen vrouwelijke predikanten, ouderlingen en diakenen toe, maar toch hebben enkele gemeenten wel vrouwen in ambten benoemd omdat zij het er niet mee eens zijn. 

 

21 uur geleden zei Willempie:

Maar nogmaals, ik heb het nog niet meegemaakt. In gemeenschappen waar vrouwen niet op de kansel staan, staan de vrouwen daar, voor zover ik kan zien, zelf ook achter. Het is dus niet zo van "jij mag niet"

Ik denk dat je gewoon niet op de hoogte bent van alle christelijke vrouwen die zich georganiseerd hebben in verenigingen en stichtingen met het gelijktrekken/verbeteren van de positie en rol van vrouwen in kerken, als missie. 

Bij de thans gaande Vaticaanse Synode is dat bv. een strijdpunt. Hier heb ik wat linkjes geplaatst: Vaticaan Synode naar o.a. Catholic Women’s Council (CWC), een wereldwijd overkoepelend netwerk van meer dan 60 katholieke vrouwenorganisaties die strijden tegen genderdiscriminatie in de RK. 

Mariënburgvereniging - Dit is een Nederlandse katholieke vereniging die zich inzet voor vernieuwing binnen de katholieke kerk, waaronder de erkenning van vrouwen in ambten.

Augustijns Instituut - Het Augustijns Instituut is een katholieke instelling voor wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, en het heeft een werkgroep die zich richt op de bevordering van vrouwen in ambten binnen de katholieke kerk.

Op Goed Gerucht - Op Goed Gerucht is een vereniging van gelovigen binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), die zich inzet voor vernieuwing en hervorming binnen de kerk, waaronder de erkenning van vrouwen in ambten.

Vrouwenplatform Kerk en Ambt - Dit is een Nederlandse organisatie die zich specifiek richt op de erkenning van vrouwen in ambten binnen de PKN.https://www.vrouwensynode.nl/links/#vrouwenorganisaties hier allerlei NL'se vrouwenorganisaties. 

en hier: https://www.nederlandsevrouwenraad.nl/agenda/kvd-symposium/https://catharinahalkesfonds.nl/fonds/

 

21 uur geleden zei Willempie:

Ik weet het; het is misschien een extreem voorbeeldje maar ik meen dat mensen niet geholpen zijn met (politieke) actiegroepen die ze aanpraten slachtoffer te zijn van discriminatie.

Ik denk dat het verstandig is om de grote lijnen te volgen, extreme uitzonderingen zijn er nou eenmaal altijd al geweest, naar welke kant dan ook. Om mekaar met grappige of gekke voorbeeldjes te vermaken zie ik het nu niet zo van in. Feministische en emancipatie bewegingen zijn natuurlijk niet ontstaan vanwege loze aanpraterij.  Vooral feministische theologen hebben op de kaart gezet hoezeer patriarchale denkwijzen het christendom en de maatschappij beïnvloed hebben: https://www.theologie.nl/blogs/wat-is-feministische-theologie/

 

21 uur geleden zei Willempie:

Het begrip huisman is al aardig ingeburgerd hoor. Het is zelfs een achternaam. :) Ik denk niet dat mannen daar een probleem mee hebben of zich ondergewaardeerd voelen. Dat is het punt niet. Het punt is dat vrouwen niet aangepraat moet worden dat huisvrouw niet voldoende zou zijn en dat ze persé carrierre moeten maken omdat ze zichzelf anders te kort zouden doen. 

Ik weet niet of huismannen zich ondergewaardeerd voelen. Daarom vroeg ik het aan een paar.. die (nog) geen antwoord hebben gegeven. Maar waarom zou het voor mannen dan volgens jou het punt niet zijn en voor vrouwen wel.. ? 

Volgens mij moet zowel mannen als vrouwen niks aangepraat het worden. Ieder mens moet fijn kunnen doen waar ze zich goed bij voelen. Ook mannen hoeven van mij niet aangepraat te krijgen dat ze zichzelf te kort doen als ze geen carrière maken.  

 

21 uur geleden zei Willempie:

 Als ik zo om me heen kijk dan denk ik dat "de huisvrouw" van vijftig jaar geleden een stuk tevredener was dan de gemiddelde carrièrevrouw van vandaag. Want wat een stress allemaal! Wat een conflicten! Daar wordt je helemaal niet gelukkig van. 

Ik heb je al een paar keer zien schrijven wat je ziet als je om je heen kijkt.. ik maak er vooral uit op dat je een hoop niet ziet.  De groene weduwe oftewel het huisvrouwensyndroom was een bekend verschijnsel in onze geschiedenis. https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvrouwensyndroom.  Dus zo gelukkig werden ze daar niet allemaal van. 

Maar hé.. waar het denk ik om gaat is dat een carrière voor jou gelijk staat aan stress, conflicten en ongelukkig zijn.  Waardoor ik het gevoel krijg dat het jou te veel is. Daarom vind ik dat het ook belangrijk is dat mannen niet wordt aangepraat dat ze dat moeten. Ik kan me heel goed voorstellen dat niet alle mannen gelukkig worden van een carrière najagen, evenals niet alle vrouwen. Daarom zou voor die gevallen huisman of huisvrouw prettiger kunnen zijn. Vandaar mijn pleit dat het er vooral om gaat, om iedereen die naar eigen talenten, capaciteiten, wensen etc. bijdraagt, te waarderen. Of dat nou wel of geen carrière is. Ongeacht geslacht. Zonder last te hoeven hebben van door anderen opgelegde verwachtingen/rolpatronen, welke kant dan ook op. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Er zijn nog steeds kerken waar vrouwen bepaalde functies niet mogen uitvoeren en mannen wel hoor.  Niet op basis van talent, roeping, capaciteiten e.d. maar slechts op basis van gender/geslacht. (Vandaar dus dat dat discriminatie wordt genoemd).

Op 1 mei 2023 fuseren de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken. De vrouw in het ambt is het grootste discussiepunt en breekpunt. De CGK staan officieel geen vrouwelijke predikanten, ouderlingen en diakenen toe, maar toch hebben enkele gemeenten wel vrouwen in ambten benoemd omdat zij het er niet mee eens zijn.

Ik kan dat natuurlijk niet gaan ontkennen. Dus ja, gelijk heb je. Het is een discussiepunt. binnen kerkelijke instituten. Buitenkerkelijken hebben zich daar niet mee te bemoeien. Zelf heb ik helemaal niets met kerkelijke instituten dus bemoei ik me daar ook niet mee. Ze zoeken het zelf maar uit. Ik heb er niet eens een oordeel over. Ik begrijp de verschillende argumenten die er bediscussieerd worden, zowel door mannen als door vrouwen. Dat dan weer wel. 

 

2 uur geleden zei Petra.:

Ik denk dat je gewoon niet op de hoogte bent van alle christelijke vrouwen die zich georganiseerd hebben in verenigingen en stichtingen met het gelijktrekken/verbeteren van de positie en rol van vrouwen in kerken, als missie. 

Bij de thans gaande Vaticaanse Synode is dat bv. een strijdpunt. Hier heb ik wat linkjes geplaatst: Vaticaan Synode naar o.a. Catholic Women’s Council (CWC), een wereldwijd overkoepelend netwerk van meer dan 60 katholieke vrouwenorganisaties die strijden tegen genderdiscriminatie in de RK. 

Mariënburgvereniging - Dit is een Nederlandse katholieke vereniging die zich inzet voor vernieuwing binnen de katholieke kerk, waaronder de erkenning van vrouwen in ambten.

Augustijns Instituut - Het Augustijns Instituut is een katholieke instelling voor wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, en het heeft een werkgroep die zich richt op de bevordering van vrouwen in ambten binnen de katholieke kerk.

Op Goed Gerucht - Op Goed Gerucht is een vereniging van gelovigen binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), die zich inzet voor vernieuwing en hervorming binnen de kerk, waaronder de erkenning van vrouwen in ambten.

Vrouwenplatform Kerk en Ambt - Dit is een Nederlandse organisatie die zich specifiek richt op de erkenning van vrouwen in ambten binnen de PKN.https://www.vrouwensynode.nl/links/#vrouwenorganisaties hier allerlei NL'se vrouwenorganisaties. 

en hier: https://www.nederlandsevrouwenraad.nl/agenda/kvd-symposium/https://catharinahalkesfonds.nl/fonds/

Allemaal onderdeel van de discussie dus. Op zich niets verkeerds mee, zolang emoties niet de overhand gaan krijgen. Er speelt natuurlijk ook nog iets anders, namelijk of de christelijke kerken zich moeten aanpassen aan de wereldse maatstaven of juist niet. Ik vind van niet. Wel vind ik dat er goed nagedacht moet worden over de richtlijnen van Paulus voor het functioneren van de gemeente. Is wat hij schreef over de positie van de vrouw in de gemeente letterlijk geldig (wet) voor alle tijden en in alle culturen? Ik meen van niet. Tegelijkertijd denk ik dat het vrouwelijke element zeker niet moet gaan overheersen. In het Joodse denken is het mannelijke en het vrouwelijke niet zo zeer gebonden aan gender maar aan het geestelijke en het lichamelijke. De ziel dient te heersen over het lichaam en niet andersom. In de evangelische wereld wordt minder wettisch gedacht dan binnen de gevestigde instituten en daar is het hele strijdpunt (als dat het juiste woord is) niet eens aan de orde. Zowel mannen als vrouwen beschikken over gaven van de Heilige Geest en die gaven worden ingezet, niet ten eigen behoefte maar die van het lichaam. In die zin bestaat er geen onderscheid tussen de man en de vrouw, hoewel de verschillen tussen het mannelijke en het vrouwelijke natuurlijk onverminderd blijven bestaan. Dat is alleen maar goed want ze zijn beide nodig. Het ene kan niet bestaan zonder het andere.

 

2 uur geleden zei Petra.:

Ik weet niet of huismannen zich ondergewaardeerd voelen. Daarom vroeg ik het aan een paar.. die (nog) geen antwoord hebben gegeven. Maar waarom zou het voor mannen dan volgens jou het punt niet zijn en voor vrouwen wel.. ? 

Omdat huismannen momenteel meer geprezen worden dan huisvrouwen. Mannen worden aangemoedigd om huisman te worden en vrouwen om buitenshuis te werken.

 

2 uur geleden zei Petra.:

Ik heb je al een paar keer zien schrijven wat je ziet als je om je heen kijkt.. ik maak er vooral uit op dat je een hoop niet ziet.  De groene weduwe oftewel het huisvrouwensyndroom was een bekend verschijnsel in onze geschiedenis. https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvrouwensyndroom.  Dus zo gelukkig werden ze daar niet allemaal van. 

Je conclusie is juist. Er ontgaat me heel veel. Ik ben nogal op de praktijk van elke dag gericht, veel meer dan op theorieën en psychologische onderzoeken en verklaringen. Theoretische kennis is uiteraard onmisbaar maar ik wil zien hoe het allemaal in de praktijk werkt. 

 

2 uur geleden zei Petra.:

Maar hé.. waar het denk ik om gaat is dat een carrière voor jou gelijk staat aan stress, conflicten en ongelukkig zijn.  Waardoor ik het gevoel krijg dat het jou te veel is. Daarom vind ik dat het ook belangrijk is dat mannen niet wordt aangepraat dat ze dat moeten. Ik kan me heel goed voorstellen dat niet alle mannen gelukkig worden van een carrière najagen, evenals niet alle vrouwen. Daarom zou voor die gevallen huisman of huisvrouw prettiger kunnen zijn. Vandaar mijn pleit dat het er vooral om gaat, om iedereen die naar eigen talenten, capaciteiten, wensen etc. bijdraagt, te waarderen. Of dat nou wel of geen carrière is. Ongeacht geslacht. Zonder last te hoeven hebben van door anderen opgelegde verwachtingen/rolpatronen, welke kant dan ook op. 

Je gevoel is geheel juist. Het zijn niet alleen mijn gevoelens maar ook die van heel veel anderen. De psychiaters en psychologen hebben het nog nooit zo druk gehad als nu. Burn-out (zelfs nu al onder veel jongeren), psychomatische ziekten, zelfmoorden, het vluchten in drank- en drugsgebruik, ruzies, jaloezie en totale ontmoediging zijn aan de orde van de dag en het wordt alleen maar steeds erger, niet beter. Ergens lijkt er dus iets niet helemaal goed te gaan? Maar wat is dat dan? Dat is de grote vraag.        

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik stelde dat een christen niet op partijen kan stemmen die een wereldregering nastreven en pro abortus zijn. De Wet is vervuld en wij weten door den Geest dat abortus moord is.

Abortus is in Nederland geen issue bij verkiezingen, alles is geregeld zoals het geregeld is.   En dat was een hele strijd in de jaren 70.  Het abortus standpunt neem ik dan ook nooit mee, het is simpelweg niet aan de orde.   Daarnaast ben ik een oude man, mannen plegen per definitie al geen abortus en oude vrouwen ook niet, en kinderen ook niet.

Feitelijk zijn de enigen die een mening mogen hebben over abortus vrouwen in de vruchtbare leeftijd.   De rest heeft een mening over wat een ander moet doen.  Lekker makkelijk om vanuit je luie stoel te dirigeren wat anderen moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft de kwestie vrouwen en mannen in het ambt, die kwestie wordt soms deels  verkeerd geïnterpreteerd door medegelovigen. Persoonlijk ben ik van mening dat het voor de geloofsopbouw van mannen en de groei in de positie van de man daarin niet goed en niet juist is om (uitsluitend) een vrouwelijke voorganger te hebben.  Maar dat dit niet zou kunnen omdat alle vrouwen aan alle mannen ondergeschikt zouden zijn  is niet bijbels correct.   Dit korte fragment (10 minuten) uit een lezing moge verhelderen hoe dit bijbels in elkaar zit:

 

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

https://nos.nl/collectie/13923/artikel/2466643-aantal-vrouwelijke-politici-kan-stagneren-door-vrouwenhaat

 

Citaat

Hoewel het aantal vrouwen in de politiek nog nooit zo hoog is geweest, denken experts dat er nooit zo veel vrouwelijke politici zullen zijn als mannelijke. Een van de oorzaken: vrouwenhaat, oftewel misogynie.

Uit cijfers van het ministerie van Binnenlandse Zaken bleek vorig jaar al dat vrouwelijke bestuurders meer te maken krijgen met agressie en geweld dan mannelijke: 55 procent van de vrouwen tegen 46 procent van de mannen.

Wie beweert dat het met discriminatie gedaan is in Nederland , dan hier het bewijs dat dat niet zo is.  Vrouwelijke politici hebben meer te verduren dan mannelijke politici.  We zagen laatst nog de bedreigende sfeer van fakkel dragende boeren bij het bezoek van minister Kaag in een gehucht waar ik de naam van vergeten ben.  Of denk aan Sylvana Simons, die wordt dubbel gediscrimineerd , want vrouw én zwart én een grote mond.

Citaat

"Ik kom je halen" of "Je bent een vieze pedo". Statenlid Marlou Jenneskens van D66 in Limburg krijgt met grote regelmaat bedreigende berichten binnen. "Na iedere tweet die ik online zet, is het raak", zegt ze. "Soms is het zo bedreigend dat ik aangifte moet doen."

Veelal komt de misogynie uit extreemrechtse hoek (PVV, FVD extreemrechtse boeren en dat soort) en zijn de wat progressievere vrouwen van D66, PvdA en GL de sjaak (sjaakin ?).

Citaat

Niet alleen vrouwelijke bestuurders worden bedreigd. Toch is er volgens Mügge een verschil tussen de bedreigingen aan het adres van mannen en vrouwen. "Alle politici die te maken hebben met controversiële dossiers, zoals corona of stikstof, kunnen weerstand verwachten. Maar bij vrouwen komt daarbovenop dat ze ook weerstand ondervinden van het feit dat ze vrouw zijn. Er zijn vaak meer bedreigingen, en in een andere vorm. Seksistisch en op de persoon."

Corona ontkenners en stikstof ontkenners zijn meestal mannen die hun woede koelen op vrouwen die in de realiteit leven.   Wederom de extreemrechtse hoek waar het geweld vandaan komt.

Citaat

Mügge hoopt dat meer mensen zich gaan uitspreken tegen vrouwenhaat. "Kijk naar Sigrid Kaag en Sylvana Simons, zij maken het bespreekbaar. Zij zorgen er zo voor dat het niet alleen iets is dat hen raakt, maar maken het een probleem van de samenleving." 

Sigrid Kaag en Sylvana Simons zijn voorbeeldvrouwen.  Vooral met Sylvana Simons heb ik helemaal niets, maar het is een goede zaak dat zij in de kamer zit.  Als voorbeeld voor zwarte vrouwen: laat je niet in de hoek drukken door blanke mannen en ook niet door zwarte mannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Petra.:

Er zijn nog steeds kerken waar vrouwen bepaalde functies niet mogen uitvoeren en mannen wel hoor.  Niet op basis van talent, roeping, capaciteiten e.d. maar slechts op basis van gender/geslacht. (Vandaar dus dat dat discriminatie wordt genoemd).

Op 1 mei 2023 fuseren de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken. De vrouw in het ambt is het grootste discussiepunt en breekpunt. De CGK staan officieel geen vrouwelijke predikanten, ouderlingen en diakenen toe, maar toch hebben enkele gemeenten wel vrouwen in ambten benoemd omdat zij het er niet mee eens zijn. 

 

Ik denk dat je gewoon niet op de hoogte bent van alle christelijke vrouwen die zich georganiseerd hebben in verenigingen en stichtingen met het gelijktrekken/verbeteren van de positie en rol van vrouwen in kerken, als missie. 

Bij de thans gaande Vaticaanse Synode is dat bv. een strijdpunt. Hier heb ik wat linkjes geplaatst: Vaticaan Synode naar o.a. Catholic Women’s Council (CWC), een wereldwijd overkoepelend netwerk van meer dan 60 katholieke vrouwenorganisaties die strijden tegen genderdiscriminatie in de RK. 

Mariënburgvereniging - Dit is een Nederlandse katholieke vereniging die zich inzet voor vernieuwing binnen de katholieke kerk, waaronder de erkenning van vrouwen in ambten.

Augustijns Instituut - Het Augustijns Instituut is een katholieke instelling voor wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, en het heeft een werkgroep die zich richt op de bevordering van vrouwen in ambten binnen de katholieke kerk.

Op Goed Gerucht - Op Goed Gerucht is een vereniging van gelovigen binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), die zich inzet voor vernieuwing en hervorming binnen de kerk, waaronder de erkenning van vrouwen in ambten.

Vrouwenplatform Kerk en Ambt - Dit is een Nederlandse organisatie die zich specifiek richt op de erkenning van vrouwen in ambten binnen de PKN.https://www.vrouwensynode.nl/links/#vrouwenorganisaties hier allerlei NL'se vrouwenorganisaties. 

en hier: https://www.nederlandsevrouwenraad.nl/agenda/kvd-symposium/https://catharinahalkesfonds.nl/fonds/

 

Ik denk dat het verstandig is om de grote lijnen te volgen, extreme uitzonderingen zijn er nou eenmaal altijd al geweest, naar welke kant dan ook. Om mekaar met grappige of gekke voorbeeldjes te vermaken zie ik het nu niet zo van in. Feministische en emancipatie bewegingen zijn natuurlijk niet ontstaan vanwege loze aanpraterij.  Vooral feministische theologen hebben op de kaart gezet hoezeer patriarchale denkwijzen het christendom en de maatschappij beïnvloed hebben: https://www.theologie.nl/blogs/wat-is-feministische-theologie/

 

Ik weet niet of huismannen zich ondergewaardeerd voelen. Daarom vroeg ik het aan een paar.. die (nog) geen antwoord hebben gegeven. Maar waarom zou het voor mannen dan volgens jou het punt niet zijn en voor vrouwen wel.. ? 

Volgens mij moet zowel mannen als vrouwen niks aangepraat het worden. Ieder mens moet fijn kunnen doen waar ze zich goed bij voelen. Ook mannen hoeven van mij niet aangepraat te krijgen dat ze zichzelf te kort doen als ze geen carrière maken.  

 

Ik heb je al een paar keer zien schrijven wat je ziet als je om je heen kijkt.. ik maak er vooral uit op dat je een hoop niet ziet.  De groene weduwe oftewel het huisvrouwensyndroom was een bekend verschijnsel in onze geschiedenis. https://nl.wikipedia.org/wiki/Huisvrouwensyndroom.  Dus zo gelukkig werden ze daar niet allemaal van. 

Maar hé.. waar het denk ik om gaat is dat een carrière voor jou gelijk staat aan stress, conflicten en ongelukkig zijn.  Waardoor ik het gevoel krijg dat het jou te veel is. Daarom vind ik dat het ook belangrijk is dat mannen niet wordt aangepraat dat ze dat moeten. Ik kan me heel goed voorstellen dat niet alle mannen gelukkig worden van een carrière najagen, evenals niet alle vrouwen. Daarom zou voor die gevallen huisman of huisvrouw prettiger kunnen zijn. Vandaar mijn pleit dat het er vooral om gaat, om iedereen die naar eigen talenten, capaciteiten, wensen etc. bijdraagt, te waarderen. Of dat nou wel of geen carrière is. Ongeacht geslacht. Zonder last te hoeven hebben van door anderen opgelegde verwachtingen/rolpatronen, welke kant dan ook op. 

 

 

Je blijft telkens dezelfde denkfout maken. Redeneren vanuit menselijk standpunt. Terwijl je vanuit God moet redeneren. Hij heeft goede redenen om te handelen zoals Hij doet en zoals ik al eerder schreef mag je gerust bedenken dat het in de nabije toekomst anders zal gaan, omdat de vloek van Adam en Eva dan verdwijnen zal. Maar het is onredelijk om te verlangen dat God jouw tempo kiest. Hij bepaalt zelf. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hopper:

Abortus is in Nederland geen issue bij verkiezingen, alles is geregeld zoals het geregeld is.   En dat was een hele strijd in de jaren 70.  Het abortus standpunt neem ik dan ook nooit mee, het is simpelweg niet aan de orde.   Daarnaast ben ik een oude man, mannen plegen per definitie al geen abortus en oude vrouwen ook niet, en kinderen ook niet.

Feitelijk zijn de enigen die een mening mogen hebben over abortus vrouwen in de vruchtbare leeftijd.   De rest heeft een mening over wat een ander moet doen.  Lekker makkelijk om vanuit je luie stoel te dirigeren wat anderen moeten doen.

Ze willen het Europees afdwingen en daaraan termijnen die alle ethiek overschrijden toevoegen. We waren toch over Europa bezig, nietwaar? Het zijn collaborateurs van het vierde rijk, de nwo.

Het is ook de vrouw die als enige beschikkingsrecht krijgt waar de mensenrechten van het ongeboren kind en de vader pertinent geschonden worden = discriminatie.

Dat is niet lekker makkelijk opkomen voor mensenrechten. Wij strijden al decennia tegen de abortus en absurde termijnen waar ze het kind levend in stukken uit elkaar trekken tot het dood is. Dat kind is ten volle bewust wanneer ze die beentjes en armpjes eraf rukken met een grijptang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-3-2023 om 10:52 zei Willempie:

Ik kan dat natuurlijk niet gaan ontkennen. Dus ja, gelijk heb je. Het is een discussiepunt. binnen kerkelijke instituten. Buitenkerkelijken hebben zich daar niet mee te bemoeien. Zelf heb ik helemaal niets met kerkelijke instituten dus bemoei ik me daar ook niet mee. Ze zoeken het zelf maar uit. Ik heb er niet eens een oordeel over.

Hi Willempie,

Ja klopt, het (vrouw in het ambt) is een intern discussiepunt, wat in kerken door deskundigen (kardinalen,priesters, theologen, bijbelwetenschappers, kerkleden e..d.) wordt gevoerd. En ik ben het met je eens hoor dat wij (buitenstaanders) ons daar niet mee te bemoeien hebben, maar al zouden wij (jij of ik) ons wel willen bemoeien zal dat op deze deskundige mensen weinig indruk maken, denk ik zo. 😁

Edoch..  jij hebt er wel een oordeel over geuit, vandaar dat ik daar op reageerde. (dat ik het niet eens was met wat je hier over christenen die wel discrimineren stelde; 

Op 6-3-2023 om 10:59 zei Willempie:

Maar als je Jezus werkelijk toelaat in je hart dan kun je niet eens blijven discrimineren. 

Mijn gedachte was dat ook zij wel Jezus in hun hart hebben toegelaten, maar dat er wellicht nog wat stappen moeten worden gezet m.b.v. daarvan. Hoe dan ook.. denk ik dat wij hooguit kennis kunnen nemen en delen wat al die theologie geleerden erover te zeggen hebben, zelf hebben we er gewoon te weinig verstand van. 

 

Op 8-3-2023 om 10:52 zei Willempie:

Allemaal onderdeel van de discussie dus. Op zich niets verkeerds mee, zolang emoties niet de overhand gaan krijgen. Er speelt natuurlijk ook nog iets anders, namelijk of de christelijke kerken zich moeten aanpassen aan de wereldse maatstaven of juist niet. Ik vind van niet.

Wel vind ik dat er goed nagedacht moet worden over de richtlijnen van Paulus voor het functioneren van de gemeente. Is wat hij schreef over de positie van de vrouw in de gemeente letterlijk geldig (wet) voor alle tijden en in alle culturen? Ik meen van niet.

Dat christelijke kerken zich niet moeten aanpassen aan de wereldse maatstaven ben ik met je eens!

Maar naar ik gelezen heb is dat ook waar alle deskundigen die zich daar mee bezig houden voor waken hoor. Het is goed uitgelegd na de Generale Synode van de Gereformeerde Kerken Goes 2020, in het GKV rapport synodecommissie revisieverzoeken M/V en ambt. Ze schreven hier dat zij hun standpunt niet wijzigden vanwege de huidige tijdsgeest of maatschappelijke invloed maar op basis van jarenlange studie van bijbelteksten. 

Zij stelden dan ook dat de positie van de vrouw in het verleden niet juist geïnterpreteerd is geweest. Vandaar ook dat de bv. de apostel Junia (die door Paulus zo genoemd en geroemd werd) eeuwenlang als man vertaald was, en pas in de recentere vertalingen als vrouw.  Ook alle teksten en richtlijnen van Paulus is door deze theologische deskundigen jarenlang over gestudeerd en gediscussieerd alvorens tot een standpunt te komen, en wordt uitgebreid beschreven. 

Hier het hele rapport waarin imo goed uitgelegd wordt waarom vrouwen alle ambten kunnen uitoefenen. En tevens (ook niet onbelangrijk) ze bepleiten nadrukkelijk dat dit hun standpunt is maar dat ze ruimte willen laten voor andere (oudere) manieren van interpreteren, zodat gemeenten zelf kunnen beslissen wat voor hun gemeente het beste is). 

https://www.gkv.nl/wp-content/uploads/2020/07/Elkaar-van-harte-dienen-commissierapport-man-vrouw-en-ambt.pdf

 

Op 8-3-2023 om 10:52 zei Willempie:

In die zin bestaat er geen onderscheid tussen de man en de vrouw, hoewel de verschillen tussen het mannelijke en het vrouwelijke natuurlijk onverminderd blijven bestaan. Dat is alleen maar goed want ze zijn beide nodig. Het ene kan niet bestaan zonder het andere.

Gelukkig wel, zonder die verschillen werden er geen kindertjes meer geboren. 😄

 

Op 8-3-2023 om 10:52 zei Willempie:

Je conclusie is juist. Er ontgaat me heel veel. Ik ben nogal op de praktijk van elke dag gericht, veel meer dan op theorieën en psychologische onderzoeken en verklaringen. Theoretische kennis is uiteraard onmisbaar maar ik wil zien hoe het allemaal in de praktijk werkt. 

Oké. 🌸

Ik ben ook nogal van de afdeling praktisch toepassen en ook pragmatisch ingesteld. Maar goed.. ik heb wel veel interesse in de theorieën en psychologie. (Eigenlijk ben ik breed geïnteresseerd in alle wetenschap). 

 

Op 8-3-2023 om 10:52 zei Willempie:

Je gevoel is geheel juist. Het zijn niet alleen mijn gevoelens maar ook die van heel veel anderen. De psychiaters en psychologen hebben het nog nooit zo druk gehad als nu. Burn-out (zelfs nu al onder veel jongeren), psychomatische ziekten, zelfmoorden, het vluchten in drank- en drugsgebruik, ruzies, jaloezie en totale ontmoediging zijn aan de orde van de dag en het wordt alleen maar steeds erger, niet beter. Ergens lijkt er dus iets niet helemaal goed te gaan? Maar wat is dat dan? Dat is de grote vraag.        

Sja sja sja.. de wereld de wereld.🤨  Maar dan hebben we het niet meer over discriminatie. 

Ik vind het een wel een goeie vraag en een interessante kwestie voor een (eigen) topic. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Fundamenteel:

Ze willen het Europees afdwingen en daaraan termijnen die alle ethiek overschrijden toevoegen. We waren toch over Europa bezig, nietwaar? Het zijn collaborateurs van het vierde rijk, de nwo.

Het is ook de vrouw die als enige beschikkingsrecht krijgt waar de mensenrechten van het ongeboren kind en de vader pertinent geschonden worden = discriminatie.

Dat is niet lekker makkelijk opkomen voor mensenrechten. Wij strijden al decennia tegen de abortus en absurde termijnen waar ze het kind levend in stukken uit elkaar trekken tot het dood is. Dat kind is ten volle bewust wanneer ze die beentjes en armpjes eraf rukken met een grijptang.

Zoals gezegd is abortus een nationale zaak.   Verder heeft een vader vooral plichten en geen rechten.  Ik kan dat weten, want ik ben zelf vader.   Ik heb geen recht op het vrouwenlichaam.  Zou ik dat recht claimen dan is dat een soort van verkrachting.  En verkrachting is niet zo mijn ding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Petra. Ik zie je veel schrijven over discriminatie. In de basis betekent dat woord slechts “onderscheiden” of “onderscheid maken”.  Ik geloof dat het een geschenk is dat er onderscheid is tussen de man en de vrouw. Beiden hebben hun eigen rol en plaats in de goddelijke ordening.  Iedere  vrouw (de lhbtenzovoort hier buiten beschouwing gelaten) verlangt ten diepste naar haar Prins op het witte paard. Hooggezeten op zijn paard dat hij netjes onder controle heeft, stapt hij af om door de knieën te gaan en de hand te kussen van de jonkvrouwe.  Een alom bekend beeld en de vele bouqetreeksboekjes zijn van dezelfde orde.  Ik sta aan het hoofd van mijn vrouw omdat ik haar op handen draag en zij dus altijd op gelijke hoogte is met mij ondanks dat ik een stukje langer ben dan zij.  

Ik geloof dat het niet goed is dat deze goddelijke ordening vandaag de dag wordt vernietigd. Niet goed voor de man maar zeer zeker niet voor de vrouw. Daar moet een groot deel van de wereld helaas nog achter komen. Vrouwen die per se de baas willen zijn, en/of in de spotlights willen staan, betalen de prijs van een steeds sterkere vermannelijking van hun wezen. Ik geloof dat dat hen ten diepste doodongelukkig maakt.  Vrouwen willen ten diepste - ook al geven ze dat niet altijd toe - een man die de draak in hen kan temmen.  Hoe hoger ze gaan streven op de carrièreladder hoe verder ze daarvan afdwalen en hoe groter de frustratie groeit. Mannen willen ten diepste een zelfbewuste, sterke vrouw die op haar beurt hem op handen draagt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Zoals gezegd is abortus een nationale zaak.   Verder heeft een vader vooral plichten en geen rechten.  Ik kan dat weten, want ik ben zelf vader.   Ik heb geen recht op het vrouwenlichaam.  Zou ik dat recht claimen dan is dat een soort van verkrachting.  En verkrachting is niet zo mijn ding.

Een ongeboren kind is niet het vrouwenlichaam he.

https://www.google.com/url?q=https://www.europa-nu.nl/id/vlufld2ul1yw/nieuws/europees_parlement_wil_dat_abortus_als%3Fctx%3Dvh6ukzb3nnt0&sa=U&ved=2ahUKEwjo9pvvi8_9AhWsnf0HHUitDRgQFnoECAoQAg&usg=AOvVaw0r34XZMxS-bmAfSKGmLxAb

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Zoals gezegd is abortus een nationale zaak.   Verder heeft een vader vooral plichten en geen rechten.  Ik kan dat weten, want ik ben zelf vader.   Ik heb geen recht op het vrouwenlichaam.  Zou ik dat recht claimen dan is dat een soort van verkrachting.  En verkrachting is niet zo mijn ding.

Nu zet ik je dus echt op negeren. Wat een ongelooflijk zelfingenomen gezwam. Bah!

1 uur geleden zei Flawless victory:

@Petra. Ik zie je veel schrijven over discriminatie. In de basis betekent dat woord slechts “onderscheiden” of “onderscheid maken”.  Ik geloof dat het een geschenk is dat er onderscheid is tussen de man en de vrouw. Beiden hebben hun eigen rol en plaats in de goddelijke ordening.  Iedere  vrouw (de lhbtenzovoort hier buiten beschouwing gelaten) verlangt ten diepste naar haar Prins op het witte paard. Hooggezeten op zijn paard dat hij netjes onder controle heeft, stapt hij af om door de knieën te gaan en de hand te kussen van de jonkvrouwe.  Een alom bekend beeld en de vele bouqetreeksboekjes zijn van dezelfde orde.  Ik sta aan het hoofd van mijn vrouw omdat ik haar op handen draag en zij dus altijd op gelijke hoogte is met mij ondanks dat ik een stukje langer ben dan zij.  

Ik geloof dat het niet goed is dat deze goddelijke ordening vandaag de dag wordt vernietigd. Niet goed voor de man maar zeer zeker niet voor de vrouw. Daar moet een groot deel van de wereld helaas nog achter komen. Vrouwen die per se de baas willen zijn, en/of in de spotlights willen staan, betalen de prijs van een steeds sterkere vermannelijking van hun wezen. Ik geloof dat dat hen ten diepste doodongelukkig maakt.  Vrouwen willen ten diepste - ook al geven ze dat niet altijd toe - een man die de draak in hen kan temmen.  Hoe hoger ze gaan streven op de carrièreladder hoe verder ze daarvan afdwalen en hoe groter de frustratie groeit. Mannen willen ten diepste een zelfbewuste, sterke vrouw die op haar beurt hem op handen draagt.

 

Ik denk dat mannen en vrouwen geduldig moeten zijn. Ik zie in Genesis 3:16 ‘Your desire will be for your husband and he will rule over you.’ Ik zie daar de mogelijkheid dat straks de positie van mannen en vrouwen gelijkgetrokken wordt. Het is een vloek die ons moet doen beseffen hoe diep wij gevallen zijn. Daarom vind ik dat vrouwen ook geen priesterambt moeten najagen. Het priesterambt is een noodverordening die straks sowieso tot het verleden gaat behoren. Want dan zullen allen priester zijn wat betekent dat allen tot God kunnen naderen, zonder bemiddeling van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

(1) Nu zet ik je dus echt op negeren. Wat een ongelooflijk zelfingenomen gezwam. Bah!

(2) Ik denk dat mannen en vrouwen geduldig moeten zijn. Ik zie in Genesis 3:16 ‘Your desire will be for your husband and he will rule over you.’ Ik zie daar de mogelijkheid dat straks de positie van mannen en vrouwen gelijkgetrokken wordt. Het is een vloek die ons moet doen beseffen hoe diep wij gevallen zijn. Daarom vind ik dat vrouwen ook geen priesterambt moeten najagen. Het priesterambt is een noodverordening die straks sowieso tot het verleden gaat behoren. Want dan zullen allen priester zijn wat betekent dat allen tot God kunnen naderen, zonder bemiddeling van Christus.

Ten aanzien van punt 2 ben ik het met je eens.  Daarom begrijp ik je reactie op punt 1 tegenover Hopper echter juist niet.  Om dezelfde reden dat jij vindt dat vrouwen en mannen geduldig moeten zijn vind ik net als Hopper ook dat - hoe gruwelijker dan gruwelijk ik abortus ook vind - mannen en vrouwen geduldig moeten zijn en dat daarom mannen het zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam van een vrouw moeten laten prevaleren op hun eventuele dwang om de vrouw koste wat kost te laten baren. Het kinderen baren is net zo goed een noodverordening die straks sowieso tot het verleden gaat behoren. Als een man een vrouw dwingt om het kind te baren dan is dat te zien als een verkrachting van het vrouwenlichaam want die man bepaalt dan dat de vrouw het baren moet ondergaan.

Begrijp me niet verkeerd, abortus is ook in mijn optiek misschien wel cq waarschijnlijk de allergrootste zonde die er bestaat. Het is een grote gruwel, er zijn eigenlijk geen woorden voor hoe afschuwelijk het is.   Maar of een man een vrouw het baren op kan dan wel zou moeten leggen, ik denk beter van niet.  Zoals jij (en ik met jou) vindt dat vrouwen geen priesterambt zouden moeten najagen zo zouden mannen de wens om vrouwen te dwingen te baren niet moeten najagen. Hoe gruwelijk en walgelijk abortus ook is. Dwang is denk ik niet de oplossing. God wil mensen die van hárte Zijn wil doen, niet mensen die door anderen gedwongen zijn Zijn wil te doen. Wat je als man individueel wel kunt doen is seks zoveel mogelijk beperken tot binnen het huwelijk en van te voren in samenspraak afspreken dat er geen kind geaborteerd wordt. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Flawless victory:

Ten aanzien van punt 2 ben ik het met je eens.  Daarom begrijp ik je reactie op punt 1 tegenover Hopper echter juist niet.  Om dezelfde reden dat jij vindt dat vrouwen en mannen geduldig moeten zijn vind ik net als Hopper ook dat - hoe gruwelijker dan gruwelijk ik abortus ook vind - mannen en vrouwen geduldig moeten zijn en dat daarom mannen het zelfbeschikkingsrecht over het eigen lichaam van een vrouw moeten laten prevaleren op hun eventuele dwang om de vrouw koste wat kost te laten baren. Het kinderen baren is net zo goed een noodverordening die straks sowieso tot het verleden gaat behoren. Als een man een vrouw dwingt om het kind te baren dan is dat te zien als een verkrachting van het vrouwenlichaam want die man bepaalt dan dat de vrouw het baren moet ondergaan.

Begrijp me niet verkeerd, abortus is ook in mijn optiek misschien wel cq waarschijnlijk de allergrootste zonde die er bestaat. Het is een grote gruwel, er zijn eigenlijk geen woorden voor hoe afschuwelijk het is.   Maar of een man een vrouw het baren op kan dan wel zou moeten leggen, ik denk beter van niet. 

Hopper’s reactie vind ik zeer ongepast want hij zet iedere vader, die meent iets te mogen zeggen over een zwangerschap waarvan hijzelf deel uit maakt, weg als verkrachter. Andersom mag ik dan dus ook stellen dat een vrouw die de vader geen enkele medezeggenschap geeft, dus in feite ook een verkrachtster is???

Zo vind ik bijvoorbeeld ook dat een man afdwingen mag dat zijn echtgenote geen alcohol drinkt of rookt tijdens de zwangerschap. Om maar een voorbeeld te noemen. Idealiter praat je daarover alvorens zwanger te worden.

Je schrijft dat het baren van kinderen net zo goed een noodverordening is. Misschien kun je me daarin even helpen want dat zie ik zo 123 niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos2:

Hopper’s reactie vind ik zeer ongepast want hij zet iedere vader, die meent iets te mogen zeggen over een zwangerschap waarvan hijzelf deel uit maakt, weg als verkrachter. Andersom mag ik dan dus ook stellen dat een vrouw die de vader geen enkele medezeggenschap geeft, dus in feite ook een verkrachtster is???

 

Inderdaad. Ja. Maar andersom is de man een grotere verkrachter als hij de vrouw dwingt haar lichaam te (laten) openen om het kind erdoor te laten. Die pijn die kent hij namelijk niet en die zal hij nooit kennen.

 

12 minuten geleden zei Hermanos2:

Zo vind ik bijvoorbeeld ook dat een man afdwingen mag dat zijn echtgenote geen alcohol drinkt of rookt tijdens de zwangerschap. Om maar een voorbeeld te noemen. Idealiter praat je daarover alvorens zwanger te worden.

 

Dat ben ik niet met je eens, en sterker nog, hij kan dat niet afdwingen, tenzij hij 24/7 haar gangen nagaat.  Dwang is een zeer ongezonde situatie en onze Heer Jezus Christus heeft aan het Levenschenkend kruis de juistheid van het tegendeel bewezen….

12 minuten geleden zei Hermanos2:

Je schrijft dat het baren van kinderen net zo goed een noodverordening is. Misschien kun je me daarin even helpen want dat zie ik zo 123 niet.

 

Het baren van kinderen behoort tot de voortvloeiselen van het leven met een sterfelijk lichaam in een gevallen wereld. In de hemel wordt niet meer ten huwelijk uitgegeven en wordt niemand meer voortgebracht uit het vlees.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid