Spring naar bijdragen

Kan de mens God’s besluiten beïnvloeden?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zeker. Zoek de ellende maar niet voor de boosaardigen, want zachtaardigen hebben meer genade bij God. Maar wel is daar die vraag en dat zoeken om de vurige ijver die de mens kan hebben als hij vervuld

"Kan de mens God’s besluiten beïnvloeden?" Ik dacht dat gelovigen daar allemaal van overtuigd waren.  Waarom zou je bidden als je dat niet gelooft ?    

Op macroniveau is de mens onderworpen aan de natuur. En heeft de taak gekregen om op aarde een goede rentmeester te zijn. Op microniveau is hij/zij door oorzaak en gevolg de schepper van zijn/haa

1 uur geleden zei Petra.:

Ja, graag gedaan hoor. ik vond het ook een mooi artikel met goeie uitleg. Ik weet dat jij je woorden zorgvuldig kiest en er niet mee wil kwetsen,🌸 maar ik weet ook hoe het overkomt als je met een ongeneeslijke ziekte te kampen hebt waar je niks aan kon doen en die je leven behoorlijk beïnvloed. Een nierziekte bijv.

 

 

Mijn vrouw heeft een nare ziekte die haar leven beperkt.  Toch behandel ik haar als een volwaardig mens.  Zou ik mijn woorden zorgvuldig kiezen dan zou ik haar behandelen als een gehandicapt onvolwaardig mens.  Dus nu is er wel eens een opmerking over haar handicap als ze weer eens meters achterloopt in die rolstoel.  Juist gehandicapten en ander mindervaliden hebben ook recht om als een 'normaal' mens behandeld te worden.    Het zou voor mij ook geen leven zijn als ik opgescheept zou zitten met een vrouw die dagelijks maar zeurt over wat haar is overkomen. (Ze heeft er zelf geen schuld aan).   Ook God klaag ik niet aan.  De wereld is zoals die is, met nare ziektes en andere door ons ongewenste toestanden.  Maar ik heb mijn eigenwillendheid (Niet mijn wil geschiedde) opgegeven, dus ik wil ook niet dat mijn vrouw beter wordt (beter dan nu).   Ik wil ook niet dat het slechter wordt, ik wil niet.

De beste lessen liggen in het leven zelf.  Het is aan ons of we die lessen ook willen aan nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een goed voorbeeld van de wet van oorzaak en gevolg is nu in Turkije. De ex speler van Vitesse Atsu is dood gevonden onder het puin. 

 

nos.nl/artikel/2464280-atsu-overleden-bij-aardbeving-turkije-lichaam-van-oud-vitessenaar-gevonden

Nou heb ik gelezen dat de man acht uur voor de aardbeving een reis naar Europa heeft gecanceld. Zou hij dit niet hebben gedaan, zou hij nog leven. En zo gebeurt het dus altijd, zonder er een schuldvraag aan te koppelen wat de term "karma" blijkbaar bij mensen oproept. Terwijl karma letterlijk "handelen" betekent en dus enkel aangeeft dat elke handeling (en ook niet handelen is een handeling) een gevolg teweeg brengt. Jammer dat mensen als Petra hier niet doorheen kunnen kijken, en blijkbaar liever een persoonlijke God willen die de mens vreugde en verdriet geeft dan een onpersoonlijke wet die gewoon "oorzaak en gevolg" heet te zijn.. 

Voor materialisten is het helemaal makkelijk, er is geen wet en iedereen krijgt vreugde en verdriet zonder er iets voor te kunnen doen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Hopper:

Mijn vrouw heeft een nare ziekte die haar leven beperkt. Het zou voor mij ook geen leven zijn als ik opgescheept zou zitten met een vrouw die dagelijks maar zeurt over wat haar is overkomen. (Ze heeft er zelf geen schuld aan).

I know.  🌸 En HJW heeft een nierziekte, vandaar dat ik zijn reactie wel begreep. 

 

22 uur geleden zei Hopper:

Ook God klaag ik niet aan.

Mwahh.. dat is imo toch iets prettigers aan God.. onpersoonlijk karma kun je niet aanklagen..alleen maar jezelf of je evt. verfoeilijke vorige leven waar je geen eens geen weet van hebt, maar God.. kun je heel prima aanklagen, kun je in je onschuld tenminste nog ergens met je geklaag naartoe. Job klaagde wat af, en Jobs vrouw riep fijn om God te vervloeken. Ook de Joden hebben God uitgebreid aangeklaagd voor de holocaust. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Noppert1998:

Jammer dat mensen als Petra hier niet doorheen kunnen kijken, en blijkbaar liever een persoonlijke God willen die de mens vreugde en verdriet geeft dan een onpersoonlijke wet die gewoon "oorzaak en gevolg" heet te zijn..

Jammer dat je er schijnbaar vanuit gaat dat mensen die anders geloven dan jij, dat zouden doen omdat zij dat willen en niet gewoon omdat zij geloven dat hun levensbeschouwing het meest waar is. En dat zij dus niet net zo integer aan waarheidsvinding doen.

Ik bedoel, jij hebt toch ook je opvattingen uit overtuiging en niet alleen maar omdat ze je het beste uitkomen? Waarom zou dat bij andere mensen anders zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

I know.  🌸 En HJW heeft een nierziekte, vandaar dat ik zijn reactie wel begreep. 

 

Mwahh.. dat is imo toch iets prettigers aan God.. onpersoonlijk karma kun je niet aanklagen..alleen maar jezelf of je evt. verfoeilijke vorige leven waar je geen eens geen weet van hebt, maar God.. kun je heel prima aanklagen, kun je in je onschuld tenminste nog ergens met je geklaag naartoe. Job klaagde wat af, en Jobs vrouw riep fijn om God te vervloeken. Ook de Joden hebben God uitgebreid aangeklaagd voor de holocaust. 

 

In mijn omgeving heb ik ook wel eens mensen horen roepen: "Als God bestaat dan is Hij een [scheldwoord]".  I.m.o. is dat een zondebok zoeken voor wat je overkomt.   Echter, wie karma daadwerkelijk begrijpt, begrijpt dat God niet de intentie heeft om iemand wat naars te laten over komen, maar dat de ontstane situatie voortvloeit uit het verleden.  Mijn persoonlijke ervaring is dat er een innerlijke kracht is welke genezend is voor bepaalde ziekten en kwalen.  Jezus genas de zieken, maar het is een overweging dat Hij dat nog steeds doet?  Sommigen zullen zeggen: dat is slappe kletspraat.  Ik heb daar een andere opvatting over.  Had ik die innerlijke kracht niet gevonden, dan had ik karmisch gezien een geheel ander leven gehad. Dan was ik wellicht op mijn 30e in de WAO belandt en had ik niet in staat geweest om voor mijn vrouw te zorgen.  Het valt uiteraard niet te weten hoe mijn leven dan had verlopen.  Maar Gods besluiten zijn wel degelijk te beïnvloeden. In feite door Gods wil te leven en niet door je eigen wil voorop te stellen.

Karma werkt ook door bij de nabestaanden van je opa, oma en tante.   Leven zij nog in wrok naar de knul die veroorzaakte toe?  Of hebben zij hem weten te vergeven?  I.m.o. doe je vergeven vooral voor jezelf.  Dan kun je weer verder met je leven.  Wrok zorgt er voor dat je geestelijk in het verleden blijft hangen.

Jezus zei veel zaken welke -gelovig of niet- een praktisch handvat zijn in het dagelijks leven.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Hopper:

Had ik die innerlijke kracht niet gevonden, dan had ik karmisch gezien een geheel ander leven gehad. Dan was ik wellicht op mijn 30e in de WAO belandt en had ik niet in staat geweest om voor mijn vrouw te zorgen.  

Zonder jouw fantastische innerlijke kracht (knap gedaan hoor) was je misschien invalide. Maar wie weet als je vrouw wat meer innerlijke kracht had gehad, misschien net zoveel als jij, dan had zij niet invalide geweest en had dan voor jou kunnen zorgen.  Misschien was er niet genoeg kracht voor jullie beide. 

 

 

52 minuten geleden zei Hopper:

..maar dat de ontstane situatie voortvloeit uit het verleden.

Natuurlijk. Eigen schuld dikke bult. Mischien heb jij gewoon beter naar Gods wil geluisterd dan alle andere mensen die wel ziek zijn. Of misschien was jij niet zo slecht in je vorige leven((s).  Sowieso hebben wij allen al enorm goeie vorige levens gehad.. de echte slechteriken worden als Dalit geboren, maar dat is hun karma omdat ze nou eenmaal niet beter verdienen dan levenslange ellende. 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Petra.:

Zeg dat wel. 

Vreselijker krijg je het imo niet bedacht; zoals HJW al schreef.. alsof het nog niet erg genoeg is, krijg je door dat -karma- nog een trap na, alsof het nog je eigen schuld was ook. 

Hoe ik dit verder ooit duidelijk kan maken zonder iemand te kwetsen weet ik niet. Maar me nog kwetsbaarder opstellen dan ik al gedaan heb, dat weiger ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-2-2023 om 10:40 zei Hopper:

Mijn vrouw heeft een nare ziekte die haar leven beperkt.  
 

Maar ik heb mijn eigenwillendheid (Niet mijn wil geschiedde) opgegeven, dus ik wil ook niet dat mijn vrouw beter wordt (beter dan nu).   Ik wil ook niet dat het slechter wordt, ik wil niet.

De beste lessen liggen in het leven zelf.  Het is aan ons of we die lessen ook willen aan nemen.

Wat vervelend om te horen. Goed om te lezen dat je een manier hebt gevonden ermee om te gaan.

Zo vindt een ieder zijn/haar eigen pad in dit soort situaties. Zelf geloof ik niet in lessen, en zeker niet van deze omvang. Ik zoek dan ook een andere weg. Niet beter of slechter, maar alleen anders.

Ik wens jou en je vrouw alle goeds, sterkte en Liefde op jullie pad.

4 minuten geleden zei Yours:

Hoe ik dit verder ooit duidelijk kan maken zonder iemand te kwetsen weet ik niet. Maar me nog kwetsbaarder opstellen dan ik al gedaan heb, dat weiger ik.

Ik snap je gedachte. Voor mij is de vreselijkheid van het systeem reden om het niet geloofwaardig te achten voor mijzelf.

Ik denk dat ook hier geldt: u geschiedde naar uw geloof. Geloof je dat je daden gevolgen hebben, dan is dat ook zo.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen persoonlijke ervaringen en overtuigingen tot wetmatigheden willen verheffen.

Alsof het goddelijke gekooid moet worden.

27 minuten geleden zei Petra.:

Zeg dat wel. 

Vreselijker krijg je het imo niet bedacht; zoals HJW al schreef.. alsof het nog niet erg genoeg is, krijg je door dat -karma- nog een trap na, alsof het nog je eigen schuld was ook. 

Binnen het orthodoxe christendom heb je dat ook.

Mensen die in de hel geloven en dan blijkbaar zonder enige liefde en menselijkheid de hel aanvaarden met de gedachte: eigen schuld. Ik ga niets voor je doen. Voor mij echt totaal onbegrijpelijk. Hier op het forum zitten er ook een aantal.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW2:

Ik snap je gedachte. Voor mij is de vreselijkheid van het systeem reden om het niet geloofwaardig te achten voor mijzelf.

Ik denk dat ook hier geldt: u geschiedde naar uw geloof. Geloof je dat je daden gevolgen hebben, dan is dat ook zo.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen persoonlijke ervaringen en overtuigingen tot wetmatigheden willen verheffen.

Alsof het goddelijke gekooid moet worden.

Dag HJW,

Ik wil graag iets voor een ander doen. Maar alleen als de ander dat ook wil. En dus zelf de houding heeft om er open voor te staan. Dat betekent niet direct aanvaarden, maar kan wel leiden tot het overdenken van één en ander. 

Zo heb ik zelf een boek waarin de samenhang tussen lichaam en geest in verband met ziekte beschreven wordt: oorzaak en gevolg. Juist omdat ik via mijn werk in de gezondheidszorg zo betrokken was bij het lijden van anderen en ik daar zelf enigszins ziek van werd, hielp dat boek mij om daar wat afstand van te kunnen nemen. Waar het voor een ander dan weer een eye-opener kan zijn om zijn/haar ziekte met andere ogen te bezien.

Maar dat boek zit in ‘de zweefhoek’. En voor je het weet krijg je een etiket opgeplakt en tevens een lading kritiek over je heen. Daar heb ik het dus nooit meer over. Maar voor mijzelf heb ik er nog altijd wat aan (hoewel de confrontatie soms pijnlijk is).

Ik heb uiteindelijk echter ook geleerd dat zelf de gevolgen van je eigen handelen ondervinden soms ook weer de beste leermeester is…..

Dus ja, wat is wijsheid?

 

 

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW2:

Wat vervelend om te horen. Goed om te lezen dat je een manier hebt gevonden ermee om te gaan.

Zo vindt een ieder zijn/haar eigen pad in dit soort situaties. Zelf geloof ik niet in lessen, en zeker niet van deze omvang. Ik zoek dan ook een andere weg. Niet beter of slechter, maar alleen anders.

Ik wens jou en je vrouw alle goeds, sterkte en Liefde op jullie pad.

 

 

Thanks.

2 uur geleden zei Petra.:

Zonder jouw fantastische innerlijke kracht (knap gedaan hoor) was je misschien invalide. Maar wie weet als je vrouw wat meer innerlijke kracht had gehad, misschien net zoveel als jij, dan had zij niet invalide geweest en had dan voor jou kunnen zorgen.  Misschien was er niet genoeg kracht voor jullie beide. 

Die innerlijke kracht is niet iets wat ik doe, het enige wat ik gedaan heb is niet langer in de weg staan.   Er is genoeg voor iedereen.  Die innerlijke kracht is niet van 'mij'.   (Ik ben er niet de eigenaar van).   

https://ohmm.nl/de-zin-van-ziek-zijn/

 

Citaat

De werkelijke oorzaak ligt echter niet in het fysieke maar in het geestelijke domein. Ik heb dat heel duidelijk gezien, toen er bij mijn vader darmkanker werd geconstateerd. Hoewel hij zijn eetpatroon jaren daarvoor al had aangepast in verband met een te hoog cholesterol, was mijn vader een gezonde man van lijf en leden. Hij was vitaal en deed tot op hoge leeftijd aan sport.
Toen hij na het overlijden van een goede vriend door de familie geweigerd werd op de uitvaart, was dit voor hem onverteerbaar. Het hield hem zodanig bezig dat hij het geen plek kon geven. Enkele maanden later manifesteerde de darmkanker zich.

Er was in zijn leefpatroon geen enkele aanwijzing te vinden waardoor deze ziekte zich had moeten ontwikkelen. Maar toen hij het genoemde voorval emotioneel niet kon verwerken, gaven zijn darmen duidelijk aan dat dit onverteerbaar was voor hem. Helaas zag hij niet de les die de ziekte hem wilde geven.

Ziek zijn heeft te maken met het emotionele leven.  Dit voorbeeld illustreert prima wat er gaande is.  De vader kon emotioneel niet aanvaarden dat hij niet op de uitvaart van een goede vriend mocht zijn.  Ja, ik begrijp dat het even slikken is.  Maar die vader had de keuze om de aangetroffen toestand te 'laten zijn'.   Doch de vader had eigenwillendheid die hem samen met zijn emotionele leven hem de das om deed.   

De vader had ook kunnen kiezen voor het "Niet mijn wil geschiedde".   Dan had hij de les ter harte kunnen nemen.

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

 

Natuurlijk. Eigen schuld dikke bult. Mischien heb jij gewoon beter naar Gods wil geluisterd dan alle andere mensen die wel ziek zijn. Of misschien was jij niet zo slecht in je vorige leven((s).  Sowieso hebben wij allen al enorm goeie vorige levens gehad.. de echte slechteriken worden als Dalit geboren, maar dat is hun karma omdat ze nou eenmaal niet beter verdienen dan levenslange ellende. 

Ik betrek karma nooit op vorige levens.   Ik heb mijn handen al vol aan dit leven.  Begrijpen hoe het e.e.a. voortvloeit uit iets wat afkomstig is uit het verleden. Hoe de hindoes in India er mee om gaan, daar hoef ik niet over te oordelen.  Ik hoef ook niet achter hun zienswijze te staan.  Gods wil kan alleen uit Liefde voort vloeien.  Omdat alles in het universum (geestelijk gezien) op liefde gebaseerd is.    

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Jammer dat je er schijnbaar vanuit gaat dat mensen die anders geloven dan jij, dat zouden doen omdat zij dat willen en niet gewoon omdat zij geloven dat hun levensbeschouwing het meest waar is. En dat zij dus niet net zo integer aan waarheidsvinding doen.

Ik bedoel, jij hebt toch ook je opvattingen uit overtuiging en niet alleen maar omdat ze je het beste uitkomen? Waarom zou dat bij andere mensen anders zijn?

Petra is niet gelovig (zegt ze althans, ik vraag het me af). Tevens zegt ze "dat is ook het mooie aan God, die kun je bevragen en aanklagen, karma kan je dat niet". 

Ik vind het schrijnend dat Petra de slechte zaken van hindoeisme en boeddhisme haarfijn weet uit te leggen (het kastenstelsel, waar Boeddha juist tegen geageerd heeft maar goed dat begrijpt Petra niet) maar dat ze cherrypickt qua bijbel en christendom. En daar net 1 goed zinnetje quote terwijl ze de rest negeert.. Geef dan gewoon toe dat je uit vooroordeel de Bijbel leest en hindoeisme en boeddhisme afschuwelijk vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Barnabas:

Ja, natuurlijk weer de negatieve benadering.

Goed gezien.   Als we er van uitgaan dat God de aarde heeft geschapen, dan komen we bij het volgende uit:

https://natuurtijdschriften.nl/pub/415178

Citaat

Zonder de beweeglijkheid van de aardkorst is er geen opbouw van reliëf door gebergtevorming en vulkanisme, geen afbraak van het aardoppervlak door verwering en erosie. Zonder deze continue vernieuwing van de aardkorst zou er geen leven op aarde mogelijk zijn.

Plaattektoniek is noodzakelijk voor het leven, zoals uit dit artikel blijkt.  (Atheïsten weten dat ook). Maar plaattektoniek eist ook wel eens duizenden levens.  De voor de hand liggende oplossing is: bouw deugdelijk.  In Japan en andere landen hebben ze dat onder de knie, in Turkije is men liever corrupt en geeft men onder betaling vrijstelling voor gebouwen die niet aan de normen voldoen.

 

Is het Gods schuld dat de Turken corrupt zijn?  (Retorische vraag)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

I know.  🌸 En HJW heeft een nierziekte, vandaar dat ik zijn reactie wel begreep. 

 

Mwahh.. dat is imo toch iets prettigers aan God.. onpersoonlijk karma kun je niet aanklagen..alleen maar jezelf of je evt. verfoeilijke vorige leven waar je geen eens geen weet van hebt, maar God.. kun je heel prima aanklagen, kun je in je onschuld tenminste nog ergens met je geklaag naartoe. Job klaagde wat af, en Jobs vrouw riep fijn om God te vervloeken. Ook de Joden hebben God uitgebreid aangeklaagd voor de holocaust. 

 

Het mooie van God is dat Hij een vader is die niet van Zijn stoel valt wanneer de schuld op Hem geschoven wordt. God heeft geduld en is vol begrip. De Vader is als Jezus en van Jezus wordt gezegd dat Hij een hogepriester is die met ons kan meeleven omdat Hij zelf ook aan de ellende van het leven blootgesteld is. Hij begrijpt ons en Hij bidt voor ons bij de Vader en de schuld mag op Hem geladen worden.

2 minuten geleden zei Hopper:

https://natuurtijdschriften.nl/pub/415178

Plaattektoniek is noodzakelijk voor het leven, zoals uit dit artikel blijkt.  (Atheïsten weten dat ook). Maar plaattektoniek eist ook wel eens duizenden levens.  De voor de hand liggende oplossing is: bouw deugdelijk.  In Japan en andere landen hebben ze dat onder de knie, in Turkije is men liever corrupt en geeft men onder betaling vrijstelling voor gebouwen die niet aan de normen voldoen.

 

Is het Gods schuld dat de Turken corrupt zijn?  (Retorische vraag)

Jammer dat mensen hun energie niet steken in het bouwen van deugdelijke woningen. Volgens mij zijn al die doden helemaal niet nodig wanneer de aandacht naar de juiste zaken uitgaat.

Interessant trouwens, die theorie over de noodzaak van plaattektoniek voor het onderhouden van het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

8 minuten geleden zei Hopper:

Is het Gods schuld dat de Turken corrupt zijn?  (Retorische vraag)

De Turken zijn niet allemaal corrupt. Er zijn corrupte mensen. Er zijn goeie mensen en slechte mensen ...overal ter wereld!  En er zijn daders en onschuldige slachtoffers, ook overal ter wereld. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

 

De Turken zijn niet allemaal corrupt. Er zijn corrupte mensen. Er zijn goeie mensen en slechte mensen overal ter wereld. En er zijn onschuldige slachtoffers, ook overal ter wereld. 

 

 

Als ik schrijf 'de Turken' dan bedoel ik de gemeenschap der Turken.  Die gezamenlijk het systeem van corruptie en cliëntelisme in stand houden door de eveneens door en door corrupte Erdogan en zijn AKP partij in stand te houden.  Erdogan en de AKP die op hun beurt weer buikspreken namens 'de profeet' en de Koran.

Dat er goede en slechte Turken zijn is geen groot nieuws, dat is in alle landen het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Petra.:

 

De Turken zijn niet allemaal corrupt. Er zijn corrupte mensen. Er zijn goeie mensen en slechte mensen ...overal ter wereld!  En er zijn daders en onschuldige slachtoffers, ook overal ter wereld. 

 

 

Er is een tekst waarin staat dat God het op het ene veld laat regenen en op het andere veld niet. Hij zal zo Zijn redenen hebben tot de keuze daartoe. Bij een aardbeving is de schaal wel groter, maar het ene gebouw kan instorten en het andere niet. God kiest. Ook ken ik een verhaal van zendelingen in Nepal in een aardbevingsgebied waarbij mensen omkwamen bij een aardbeving. Maar de christenen hadden er voor gezorgd dat zij stevige huizen hadden gebouwd waardoor zij overleefden. Zij hadden verstandig gehandeld en God heeft hen gespaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Barnabas:

 

Interessant trouwens, die theorie over de noodzaak van plaattektoniek voor het onderhouden van het leven.

Ik ben geïnteresseerd in wetenschap. We kunnen onze planeet vergelijken met de overige planeten in ons zonnestelsel.  Op de andere planeten is leven zoals wij dat kennen niet mogelijk.  Maar op planeet Aarde is 'toevallig' alles zo ingericht dat het leven er kan gedijen.  Niet alleen plaattektoniek is noodzakelijk, maar ook een grote maan zoals de onze is noodzakelijk voor leven.  Venus en Mars (vergelijkbare buurplaneten) hebben geen maan/manen van importantie. En zo zijn er vele voorwaarden noodzakelijk voor leven zoals wij dat kennen.

Toeval of God?   Als atheist geloofde ik in toeval. Maar in het geloof in toeval ben ik van mijn geloof gevallen. 

6 minuten geleden zei Barnabas:

Er is een tekst waarin staat dat God het op het ene veld laat regenen en op het andere veld niet. Hij zal zo Zijn redenen hebben tot de keuze daartoe. Bij een aardbeving is de schaal wel groter, maar het ene gebouw kan instorten en het andere niet. God kiest. Ook ken ik een verhaal van zendelingen in Nepal in een aardbevingsgebied waarbij mensen omkwamen bij een aardbeving. Maar de christenen hadden er voor gezorgd dat zij stevige huizen hadden gebouwd waardoor zij overleefden. Zij hadden verstandig gehandeld en God heeft hen gespaard.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkenis_van_de_wijze_en_de_dwaze_meisjes

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Robert Frans:

Jammer dat je er schijnbaar vanuit gaat dat mensen die anders geloven dan jij, dat zouden doen omdat zij dat willen en niet gewoon omdat zij geloven dat hun levensbeschouwing het meest waar is. En dat zij dus niet net zo integer aan waarheidsvinding doen.

Ik bedoel, jij hebt toch ook je opvattingen uit overtuiging en niet alleen maar omdat ze je het beste uitkomen? Waarom zou dat bij andere mensen anders zijn?

Dat is een goede opmerking. Veel mensen geloven oprecht in allerlei zaken, ook al is dat anders dan je eigen geloof. Wie oprecht gelooft kan ook vanuit zijn geloof discussie voeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Barnabas:

Er is een tekst waarin staat dat God het op het ene veld laat regenen en op het andere veld niet. Hij zal zo Zijn redenen hebben tot de keuze daartoe. Bij een aardbeving is de schaal wel groter, maar het ene gebouw kan instorten en het andere niet. God kiest. Ook ken ik een verhaal van zendelingen in Nepal in een aardbevingsgebied waarbij mensen omkwamen bij een aardbeving. Maar de christenen hadden er voor gezorgd dat zij stevige huizen hadden gebouwd waardoor zij overleefden. Zij hadden verstandig gehandeld en God heeft hen gespaard.

Aan verhalen geen gebrek.  Ook van verstandig handelende christenen die de klos waren; ingestorte kerkgebouwen wat tot veel slachtoffers leidde. 

Ik kan me niet voorstellen dat God bewust kiest en dan kerkgebouwen zou kiezen. Bv.;

In 2017 een kerk in Mexico ingestort door een aardbeving. 

In 2016 een volle kerk tijdens een dienst ingestort in Nigeria en in 2014 was het ook al gebeurd. 

https://www.kn.nl/nieuws/elf-doden-door-instortende-kerken-bij-aardbeving-mexico/https://www.telegraaf.nl/nieuws/19528/volle-kerk-ingestort-in-nigeria

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Ik ben geïnteresseerd in wetenschap. We kunnen onze planeet vergelijken met de overige planeten in ons zonnestelsel.  Op de andere planeten is leven zoals wij dat kennen niet mogelijk.  Maar op planeet Aarde is 'toevallig' alles zo ingericht dat het leven er kan gedijen.  Niet alleen plaattektoniek is noodzakelijk, maar ook een grote maan zoals de onze is noodzakelijk voor leven.  Venus en Mars hebben geen maan/manen van importantie. En zo zijn er vele voorwaarden noodzakelijk voor leven zoals wij dat kennen.

Toeval of God?   Als atheist geloofde ik in toeval. Maar in het geloof in toeval ben ik van mijn geloof gevallen. 

Leuke zinspeling: "Maar in het geloof in toeval ben ik van mijn geloof gevallen."

Er zijn wetenschappers die vanuit dit soort zaken aantonen dat God de aarde gemaakt moet hebben. Bij mij heeft toeval ook een grote rol gespeeld. Ik ben van mijn geloof (als ongelovige) gevallen door de vele toevallige praktische omstandigheden om mij heen die toevallig op mijn eigen gedachten aansloten. Na drie jaar van continue "toevalligheden" ben ik overtuigd geworden van Gods bestaan, zonder twijfel. Toevallig is niet zo toevallig.

6 minuten geleden zei Petra.:

Aan verhalen geen gebrek.  Ook van verstandig handelende christenen die de klos waren; ingestorte kerkgebouwen wat tot veel slachtoffers leidde. 

Ik kan me niet voorstellen dat God bewust kiest en dan kerkgebouwen zou kiezen. Bv.;

In 2017 een kerk in Mexico ingestort door een aardbeving. 

In 2016 een volle kerk tijdens een dienst ingestort in Nigeria en in 2014 was het ook al gebeurd. 

https://www.kn.nl/nieuws/elf-doden-door-instortende-kerken-bij-aardbeving-mexico/https://www.telegraaf.nl/nieuws/19528/volle-kerk-ingestort-in-nigeria

 

Maar wat zegt dat? We weten wat er in menige Katholieke kerk gebeurd is. En tijdens de reformatie heeft de "kerk" ook veel bloed op zich geladen. Waarom zou God voor hen kiezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid